
Temat interpretacji
Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 maja 2022 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w zakresie swojego przedsiębiorstwa wskazał Pan następujący kod PKD: 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
Zawarł Pan kilka umów ze swoimi Klientami (Zleceniodawcami), w ramach których zajmie się nadzorem dla całego procesu inwestycji począwszy od przygotowania postępowania przetargowego aż do końcowego odbioru robót.
W zakresie Pana pracy znajduje się między innymi zatwierdzanie, odrzucanie, poprawianie dokumentacji technicznej w sposób umożliwiający uzyskanie zgodności z oczekiwaniami klienta, które odnoszą się bezpośrednio do odgórnie określonych standardów realizacji tego rodzaju technicznych opracowań. Przeprowadza Pan więc walidację zgodności z określonymi normami technicznymi.
Aktualnie rozlicza się Pan „podatkiem liniowym”, natomiast począwszy od 1 stycznia 2023 r. ma zamiar zmienić sposób opodatkowania działalności na zryczałtowaną formę opodatkowania działalności gospodarczej według stawki 8,5%.
Wymienione w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia, nie mają zastosowania w Pana działalności gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Poza działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pan przychodów z innych źródeł.
Podsumowując, w ramach zawartego kontraktu wykonuje Pan usługę zarządzania projektem od strony technicznej w projektach budowlanych. Jest Pan rezydentem podatkowym Polski.
Zamierza Pan w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. Nr 144, poz. 930) (dalej: ustawa, ustawa o zryczałtowanym PIT) złożyć naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w roku podatkowym i w roku poprzedzającym rok podatkowy nie pozostawał Pan w stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, w związku z czym nie będzie miało zastosowania ograniczenie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym PIT. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w bieżącym roku uzyska Pan przychody niższe niż 250.000 euro.
W Pana opinii działania, które realizuje na rzecz zleceniodawcy mają charakter działalności oznaczonej kodem PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana" (PKWiU 74.90.19.0), ponieważ w obrębie tej klasyfikacji znajduje się również doradztwo techniczne, ustalanie parametrów i wytycznych w projektach. W ramach tej działalności będzie Pan wystawiał fakturę zleceniodawcy. Będzie Pan świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.
Odnośnie „stanu faktycznego”, wskazuje Pan, że będzie wykonywał usługę realizując nadzór techniczny nad procesem inwestycyjnym i budowlanym. W zakresie Pana pracy będzie znajdowało się między innymi zatwierdzanie, odrzucanie, poprawianie dokumentacji technicznej w sposób umożliwiający uzyskanie zgodności z oczekiwaniami klienta, które odnoszą się bezpośrednio do odgórnie określonych standardów realizacji tego rodzaju technicznych opracowań. Przeprowadzać więc będzie Pan walidację zgodności z określonymi normami technicznymi. Brak jest przy tym dowolności i swobodnej inwencji charakterystycznej dla typowego doradztwa. Sprawdzać będzie Pan, czy są spełnione określone standardy. Z treści umowy zawartej ze zleceniodawcą wynika, że przedmiotem prac są prace przypisane do kodu PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana". Takie PKD obecnie znajduje się również jako wiodące w CEIDG. Nie świadczy Pan doradztwa ogólnobiznesowego.
Podkreśla Pan, że celem nabywanych przez Zleceniodawcę usług nie jest otrzymanie porady czy opinii i tym samym, zasadniczo nie powinny one zawierać elementów doradczych. Jednocześnie, gdyby w ocenie organu nabywane usługi w części stanowiły elementy doradcze, to podkreśla Pan, że z uwagi na charakter usług wskazanych we wniosku, ewentualne elementy doradcze nie mają cech dominujących i nie stanowią świadczenia o przeważającym charakterze, które mogłoby determinować kwalifikację podatkową na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, wskazane przez Pana usługi nie zaliczają się też do kosztów związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych (nie są opłatami i należnościami za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, tj. autorskich lub pokrewnych praw majątkowych, licencji, praw własności przemysłowej, know-how).
W uzupełnieniu wniosku, poza wskazaniem tego co było w treści wniosku, dodatkowo podał Pan następujące informacje.
Prace wykonywane w ramach kontraktów są związane z koordynacją pracy, delegowaniem zadań, zatwierdzaniem/odrzucaniem/poprawianiem dokumentacji technicznej w sposób umożliwiający uzyskanie zgodności z oczekiwaniami/standardami Zamawiającego (Skarbu Państwa - GDDKiA). Zależnie od wymagań „kontaktowych” deleguje Pan wykonanie prac podwykonawcom lub pracownikom wykonawcy, których celem jest zapewnienie standardów opisanych w dokumentacji technicznej. W ramach „kontaktów” zgodnie z dokumentacją techniczną planuje Pan kolejne działania mające na celu realizację kolejnych etapów projektu.
Dokumentacja techniczna to SST (Szczegółowe Specyfikacje Techniczne), OPZ (Opis Przedmiotu Zamówienia), OWU (Ogólne Warunki Umowy), Wytyczne i Standardy Zimowego Utrzymania Dróg, protokoły zleceń, protokoły odbioru robót, protokoły zajęcia pasa drogowego, protokoły zgłoszenia utrudnień w ruchu, Zarządzenia stosownych jednostek Skarbu Państwa. Dokumentacja techniczna jest różna i dostosowana indywidualnie dla każdego zamówienia publicznego.
W ramach przygotowania postępowania przetargowego dokonuje Pan weryfikacji dokumentacji przetargowej na początkowym etapie realizacji prac w zakresie zamówienia publicznego, tj. dostosowanie wzorów pism (zleceń/odbiorów/protokołów) do realizowanego zamówienia, zgodnie z wymaganiami dokumentacji technicznej. Kolejnym etapem jest realizacja zamówienia publicznego, gdzie wykonywane są prace przez wykonawcę lub podwykonawców zgodnie z otrzymanym zleceniem od Zamawiającego, weryfikacja zgodności wykonania, co skutkuje odbiorem prac.
Podsumowując, w ramach zawartego kontraktu wykonuje Pan usługę zarządzania projektem od strony technicznej w projektach budowlanych, tj. zatwierdzanie, odrzucanie, poprawianie dokumentacji technicznej w sposób umożliwiający uzyskanie zgodności z oczekiwaniami klienta, które odnoszą się bezpośrednio do odgórnie określonych standardów realizacji tego rodzaju technicznych opracowań. Przeprowadza Pan więc walidację zgodności z określonymi normami technicznymi.
Działania, które realizuje Pan na rzecz zleceniodawcy mają charakter działalności oznaczonej kodem PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. W obrębie tej klasyfikacji znajduje się również doradztwo techniczne, ustalanie parametrów i wytycznych w projektach. W ramach tej działalności będzie Pan wystawiał fakturę zleceniodawcy. Będzie Pan świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym. Według PKWiU usługi jakie Pan świadczy sklasyfikowane są jako 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych, usług doradztwa związanych z zarządzaniem z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Pytanie
Czy opisana działalność, którą będzie Pan prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0), może być opodatkowana ryczałtem, stawką 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, zgodnie z art 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Osoby te, zgodnie z art. 2 ust. 1 mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w tomie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczą działalności gospodarczej, o której mowa w art 14 ustawy o podatku dochodowym. Podatnicy mają uprawnienie do korzystania z tej formy opodatkowania, o ile zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym PIT, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
2.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i. poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawka podatku uzależniona została przez ustawodawcę od przedmiotu działalności prowadzonej przez podatnika.
Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, planuje Pan uzyskać przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które w ciągu roku podatkowego nie przekroczą kwoty kwoty ustawowego limitu. Nie pozostawał Pan również w roku poprzedzającym skorzystanie ze zryczałtowanej formy opodatkowania w stosunku pracy z przyszłym odbiorcą usług. Pana zdaniem, działalność, którą będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%, ponieważ PKWiU 74.90.19.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Ponadto wskazał Pan:
„W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określono, świadczenie jakich usług wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
W ww. załączniku w pozycji 38 pod symbolem PKWiU ex 74.90.1 wykazano usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane, dotyczące wyłącznie: usług związanych z wykonywaniem obmiarów budowlanych, usług prognozowania pogody, usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń usług doradztwa w zakresie bezpieczeństwa. Zatem, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w formie wskazanej w poprzedniej części wniosku jest sklasyfikowana pod symbolem 74.90.19.0 jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane".
Mając powyższe na względzie, usługi te nie występują w załączniku nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z powyższym, przychody uzyskane ze świadczenia tych usług mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według 8,5% stawki uzyskanego przychodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1)działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
(…)
12) pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
I tak, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślenia wymaga fakt, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w ramach zawartych umów z klientami zajmuje się Pan nadzorem dla całego procesu inwestycji począwszy od przygotowania postępowania przetargowego aż do końcowego odbioru robót. Prace wykonywane w ramach kontraktów są związane z koordynacją pracy, delegowaniem zadań, zatwierdzaniem/odrzucaniem/poprawianiem dokumentacji technicznej w sposób umożliwiający uzyskanie zgodności z oczekiwaniami/standardami Zamawiającego. Przeprowadza Pan „walidację zgodności z określonymi normami technicznymi”. Świadczone usługi sklasyfikowane zostały według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0.
Aktualnie rozlicza się Pan podatkiem liniowym, natomiast począwszy od 1 stycznia 2023 r. ma zamiar zmienić sposób opodatkowania działalności na zryczałtowaną formę opodatkowania działalności gospodarczej według stawki 8,5% (oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów za dany rok podatkowy w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostanie złożone właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że stawka ta będzie właściwa, o ile:
‒prawidłowo zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU,
‒nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu, w szczególności usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) oraz usług architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
‒nie zachodzą/nie zajdą wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
Końcowo wskazać należy, że we własnym stanowisku, poza powołaniem się na przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, powołuje się Pan także na poz. 38 załącznika nr 2 do ww. ustawy, który został uchylony i nie ma zastosowania w sprawie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
‒Interpretacja indywidualna dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
‒Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
‒Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
‒Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).