
Temat interpretacji
Przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 32.50.22, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 25 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 kwietnia 2022 r. (data wpływu 5 maja 2022 r.) oraz pismem z 29 kwietnia 2022 r. (data wpływu 20 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 1 grudnia 2010 r. w zakresie produkcji urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne - PKD 32.50.Z., na terytorium RP. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju, w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.). Na rok 2022 wybrała Pani dla działalności gospodarczej opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 5,5% jako przychody z działalności wytwórczej.
Działalność polega na wytwarzaniu produktów dla działalności prowadzonych przez lekarzy stomatologów. Wykonując wyroby protetyczne dla pacjentów zleceniodawców wykorzystuje materiały przez siebie zakupione, jak również własny sprzęt i urządzenia niezbędne do wykonywania tych produktów (korony, protezy, sztuczne zęby do implantów). Wyroby protetyki dentystycznej wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostały zakwalifikowane do PKWiU 32.50.22 (klasyfikacja PKWiU z 2015 roku).
Produkty, które powstają w pracowni znajdują zastosowanie w wykonywanych przez lekarzy stomatologów usługach stomatologicznych.
W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, że:
1)Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania ryczałtem świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej dotyczy roku 2022.
2)8 lutego 2022 roku złożono właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na 2022 rok. Jako formę opodatkowania został wybrany ryczałt od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3)Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w 2022 roku uzyskano 11 stycznia 2022 roku.
4)Poza przychodami z działalności gospodarczej uzyskuje Pani przychody z prywatnego najmu nieruchomości własnych.
5)Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).
6)W roku 2021 poprzedzającym rok podatkowy 2022, nie przekroczyła Pani limitu przychodów wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
7)Wytwarza Pani wyroby protetyki stomatologicznej na zamówienia dla innych podmiotów gospodarczych - gabinetów stomatologicznych wykonujących usługi stomatologiczne dla indywidualnych klientów gabinetów. Przyjmuje Pani zlecenia od tych podmiotów i wykonuje te wyroby zgodnie z parametrami zawartymi w poszczególnych zamówieniach co oznacza, że wytwarzane wyroby nie są wyrobami o standardowych parametrach a wyrobami dostosowanymi do potrzeb podmiotu zamawiającego.
8)Produkty wytwarzane przez Panią to wyroby protetyki dentystycznej (głównie protezy stomatologiczne) zakwalifikowane do PKWiU 32.50.22 (klasyfikacja PKWiU z 2015 roku), natomiast przedmiotem działalności Pani wg. PKD 32.50.Z jest produkcja urządzeń, instrumentów, oraz wyrobów medycznych włączając dentystyczne, zatem wytwarzane w tego rodzaju działalności produkty to wyroby medyczne. Definicja wyrobów medycznych obejmuje m.in. protezy stomatologiczne, aparaty ortodoncyjne stosowane u ludzi w dziedzinie stomatologii.
9)Do wykonywania wyrobów wykorzystuje Pani własne materiały i własny specjalistyczny sprzęt.
Pytanie
Czy opisana we wniosku działalność uprawnia do zastosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% - stawka właściwa dla opodatkowania przychodów z działalności wytwórczej?
Pani stanowisko w sprawie
Biorąc pod uwagę stan faktyczny opisany powyżej, w szczególności opis kwalifikacyjny grupowania PKWiU 32.50.22 - sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane, prowadzona działalność jest działalnością wytwórczą, polegającą na wytwarzaniu wyrobów protetyki stomatologicznej i wpasowuje się w definicje działalności wytwórczej.
Art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.). „Działalność wytwórcza - działalność w wyniku, której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika”. W wyniku działalności powstają nowe produkty znajdujące zastosowanie w działalności lekarzy stomatologów i świadczonych przez nich usług.
Regulacja stawki opodatkowania przychodów zawarta w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wskazuje na zastosowanie tego typu działalności w wyniku, której powstają nowe produkty, opodatkowania w wysokości 5,5%. Stąd też w przekonaniu Pani wybrana stawka zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% jest stawką właściwą dla faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie oznacza:
Działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie oznacza:
Działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Zgodnie ze wskazaniem A. Bartosiewicza, R. Kubackiego zawartym w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „W myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).
Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).” (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).
Natomiast pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a, ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pani wskazała – w stosunku do Pani działalności gospodarczej nie maja zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że:
1)prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 grudnia 2010 r.;
2)8 lutego 2022 roku złożono właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na 2022 rok. Jako formę opodatkowania został wybrany ryczałt od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3)pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w 2022 roku uzyskano 11 stycznia 2022 roku;
4)poza przychodami z działalności gospodarczej uzyskuje Pani przychody z prywatnego najmu nieruchomości własnych;
5)do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.);
6)w roku 2021 poprzedzającym rok podatkowy 2022, nie przekroczyła Pani limitu przychodów wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
7)wytwarza Pani wyroby protetyki stomatologicznej na zamówienia dla innych podmiotów gospodarczych - gabinetów stomatologicznych wykonujących usługi stomatologiczne dla indywidualnych klientów gabinetów. Przyjmuje Pani zlecenia od tych podmiotów i wykonuje te wyroby zgodnie z parametrami zawartymi w poszczególnych zamówieniach co oznacza, że wytwarzane wyroby nie są wyrobami o standardowych parametrach a wyrobami dostosowanymi do potrzeb podmiotu zamawiającego;
8)produkty wytwarzane przez Panią to wyroby protetyki dentystycznej (głównie protezy stomatologiczne) zakwalifikowane do PKWiU 32.50.22 (klasyfikacja PKWiU z 2015 roku), natomiast przedmiotem działalności Pani wg. PKD 32.50.Z jest produkcja urządzeń, instrumentów, oraz wyrobów medycznych włączając dentystyczne, zatem wytwarzane w tego rodzaju działalności produkty to wyroby medyczne. Definicja wyrobów medycznych obejmuje m.in. protezy stomatologiczne, aparaty ortodoncyjne stosowane u ludzi w dziedzinie stomatologii;
9)do wykonywania wyrobów wykorzystuje Pani własne materiały i własny specjalistyczny sprzęt.
Zatem z informacji przedstawionych w stanie faktycznym wynika, że nie prowadzi Pani działalności usługowej, tylko działalność wytwórczą, zgodnie ze wskazanym kodem PKWiU pod symbolem 32.50.22 - sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wytwarza Pani wyroby protetyki stomatologicznej na zamówienia dla innych podmiotów gospodarczych. Przyjmuje Pani zlecenia od tych podmiotów i wykonuje te wyroby zgodnie z parametrami zawartymi w poszczególnych zamówieniach co oznacza, że wytwarzane wyroby nie są wyrobami o standardowych parametrach a wyrobami dostosowanymi do potrzeb podmiotu zamawiającego. Do wykonywania wyrobów wykorzystuje Pani własne materiały i własny specjalistyczny sprzęt.
Jak wskazano wyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 32.50.22, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).