Stawki ryczałtu dla świadczonych usług zarządzania projektami, polegającymi na zorganizowaniu i uruchomieniu działu zajmującego się produkcją płyt dre... - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.181.2022.1.RH

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.181.2022.1.RH

Temat interpretacji

Stawki ryczałtu dla świadczonych usług zarządzania projektami, polegającymi na zorganizowaniu i uruchomieniu działu zajmującego się produkcją płyt drewnopochodnych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług zarządzania projektami, polegającymi na zorganizowaniu i uruchomieniu działu zajmującego się produkcją płyt drewnopochodnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szeroko rozumianych usług zarządzania projektami, polegającymi na zorganizowaniu i uruchomieniu działu zajmującego się produkcją płyt drewnopochodnych. Usługi świadczone przez Pana polegają na zapewnieniu kompleksowego wsparcia w nadzorowaniu, kontrolowaniu i zarządzaniu procesem utworzenia nowego wydziału w podmiocie gospodarczym klienta. Usługi świadczone są na rzecz innego przedsiębiorcy.

Na świadczone przez Pana usługi składają się w szczególności następujące czynności:

1)koordynowanie i nadzór w zakresie środków i czynności podejmowanych w celu przygotowania i uruchomienia projektu,

2)ustalanie i zarządzanie bezpośrednim budżetem inwestycji oraz innymi budżetami okołoinwestycyjnymi,

3)kontrola kosztów,

4)kontrola zamówień i dostawców oraz jakości dostarczanych przez nich towarów lub świadczonych usług,

5)pośredniczenie w znajdowaniu dostawców i negocjowanie z nimi warunków zamówień w zgodzie z uprzednio otrzymanymi od zleceniodawcy instrukcjami,

6)planowanie i kontrolowanie poszczególnych etapów realizacji projektu inwestycyjnego, zarządzanie pracami poszczególnych zespołów projektowych zrekrutowanych zarówno bezpośrednio ze struktur osobowych zleceniodawcy, jak i struktur osobowych podwykonawców zleceniodawcy oraz ocena kompetencji poszczególnych zespołów,

7)nadzorowanie prac w obszarze sprawozdawczości finansowej,

8)koordynowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi spółkami,

9)podejmowanie innych czynności i procesów gospodarczych zabezpieczających potrzeby zleceniodawcy w zakresie funkcjonowania wydziału produkcji.

Pana przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w poprzednim roku i nie przekroczą w następnych latach równowartości 2.000.000 EUR.

Począwszy od 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu złożył stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przewidzianym przez ww. ustawę terminie.

Zgodnie z uzyskaną przez Pana w dniu 11 lutego 2022 r. opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (znak: (…) „(...) usługi polegające na zorganizowaniu i uruchomieniu działu zajmującego się produkcją płyt drewnopochodnych obejmujące m.in.:

1.koordynowanie i nadzór w zakresie środków i czynności podejmowanych w celu przygotowania i uruchomienia projektu,

2.ustalanie i zarządzanie bezpośrednim budżetem inwestycji oraz innymi budżetami okołoinwestycyjnymi,

3.kontrolę kosztów,

4.kontrolę zamówień i dostawców oraz jakości dostarczanych przez nich towarów lub świadczonych usług,

5.pośredniczenie w znajdowaniu dostawców i negocjowanie z nimi warunków zamówień w zgodzie z uprzednio otrzymanymi od zleceniodawcy instrukcjami,

6.planowanie i kontrolowanie poszczególnych etapów realizacji projektu inwestycyjnego, zarządzanie pracami poszczególnych zespołów projektowych zrekrutowanych zarówno bezpośrednio ze struktur osobowych zleceniodawcy, jak i struktur osobowych podwykonawców zleceniodawcy oraz ocenie kompetencji poszczególnych zespołów,

7.nadzorowanie prac w obszarze sprawozdawczości finansowej,

8.koordynowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi spółkami,

9.podejmowanie innych czynności i procesów gospodarczych zabezpieczających potrzeby zleceniodawcy w zakresie funkcjonowania wydziału produkcji,

mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Pytanie

Czy świadczone przez Pana usługi, które sklasyfikowane zostały przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczone usługi, które sklasyfikowane zostały przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku.

Uzasadnienie stanowiska.

Jak stanowi art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o podatku ryczałtowym), ww. ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku ryczałtowym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą rozumieć należy pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Stosownie natomiast do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT. Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: 1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; 2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności; 3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku ryczałtowym, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z zestawienia powyższych przepisów, Pana zdaniem, w sposób jednoznaczny wynika, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby przychód uzyskiwany przez Pana podlegał opodatkowaniu według zasad wskazanych w ustawie o podatku ryczałtowym, a nie według zasad wynikających z ustawy o PIT.

W kontekście powyższego, w drugiej kolejności, zwraca Pan uwagę na art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku ryczałtowym, zgodnie z którym podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 EUR.

Zauważyć też należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia dodatkowych przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy. I tak, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku ryczałtowym, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników: 1) opłacających podatek w formie karty podatkowej, 2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; 3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a) prowadzenia aptek, b) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, c) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponieważ w Pana przypadku ani warunek dotyczący wysokości przychodów, ani warunek dotyczący rodzaju prowadzonej działalności nie został spełniony, to – zdaniem Pana – także i w tym zakresie nic nie stoi na przeszkodzie, aby przychód uzyskiwany przez Pana podlegał opodatkowaniu według zasad wskazanych w ustawie o podatku ryczałtowym, a nie według zasad wynikających z ustawy o PIT.

Przechodząc z kolei do kwestii wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według jakiej uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług, podlegać powinny opodatkowaniu, wskazuje Pan na art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej innej niż wymieniona w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12.

Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku ryczałtowym stanowi, że „działalność usługowa” oznacza „pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności, zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz 2554 oraz z 2020 r. poz. 556)...”.

Zgodnie z kolei z pkt 7.6.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowiących załącznik do wskazanego powyżej Rozporządzenia „usługi dzielą się na:

usługi produkcyjne – czynności będące współdziałaniem w procesie produkcji, ale nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, wykonywane przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej,

usługi konsumpcyjne – wszelkie czynności związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokojeniem potrzeb ludności,

usługi ogólnospołeczne – czynności zaspokajające potrzeby porządkowo-organizacyjne gospodarki narodowej i społeczeństwa jako całości ”.

W świetle powyższego, w Pana ocenie, bezsprzecznym jest, że świadczy Pan działalność usługową w rozumieniu „ustawy o podatku ryczałtowym”. Wykonywane czynności niewątpliwie mieszczą się w pojęciu czynności wykonywanych przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej.

Wreszcie, ostatnią przeszkodą dla stosowania przez Pana stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym mogłaby być okoliczność, że świadczone przez niego usługi mieszczą się w pkt 1-4 oraz 6-8 wskazanego powyżej art. 12.

W kontekście powyższego na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% dla świadczenia usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Co jednak niezwykle istotne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o podatku ryczałtowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W kontekście powyższego dział 70 PKWiU na potrzeby stosowania 15% stawki ryczałtu, poprzez użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex”, został zawężony do „usług doradztwa związanych z zarządzaniem”, a więc do usług objętych grupowaniem 70.22.1 USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z ZARZĄDZANIEM:

70.22.11.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

70.22.14.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,

70.22.15.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją,

70.22.16.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

70.22.17.0 Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.

Co ważne, w Pana ocenie, poza zakresem ww. usług doradztwa związanych z zarządzaniem pozostają usługi objete grupowaniami:

70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Gdyby intencją ustawodawcy było objęcie stawką 15% wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU Dział 70, to nie zamieściłby przy tych usługach określenia „ex” oraz nie zdecydowałby się na wskazanie, iż dotyczy to tylko „usług doradztwa związanych z zarządzaniem”. Gdyby wolą ustawodawcy było objęcie stawką 15% całego Działu 70 PKWiU zrobiłby to, tak jak np. zrobił to w przypadku usług kulturalnych i rozrywkowych, gdzie znajduje się odwołanie do całego Działu 90 PKWiU.

W tym kontekście raz jeszcze przywołuje Pan okoliczność, iż zgodnie z uzyskaną w dniu 11 lutego 2022 r. opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (znak: ...)) świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Ponieważ usługi świadczone przez Pana klasyfikowane są jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” pod kodem PKWiU 70.22.20.0, to nie sposób uznać, że mieszczą się one w którymkolwiek z grupowań, do których referuje przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o podatku ryczałtowym.

Co za tym idzie, Pana zdaniem, świadczone usługi, które sklasyfikowane zostały przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług

firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracamy także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu szeroko rozumianych usług zarządzania projektami, polegających na zorganizowaniu i uruchomieniu działu zajmującego się produkcją płyt drewnopochodnych. Usługi świadczone przez Pana polegają na zapewnieniu kompleksowego wsparcia w nadzorowaniu, kontrolowaniu i zarządzaniu procesem utworzenia nowego wydziału w podmiocie gospodarczym klienta. Przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Usługi świadczone są na rzecz innego przedsiębiorcy. Jednocześnie Pana przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w poprzednim roku i nie przekroczą w następnych latach równowartości 2.000.000 EUR.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeżeli nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 8 ustawy, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).