Możliwość opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.67.2022.3.WS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.67.2022.3.WS

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 16 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 16 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami: z 13 kwietnia 2022 r. (wpływ 13 kwietnia 2022 r.) oraz z 20 kwietnia 2022 r. (wpływ 20 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą polegają na obsłudze stacji paliw. Z tytułu świadczonych usług wystawia Pan co miesiąc fakturę VAT. Jest Pan również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie jest Pan właścicielem stacji paliw.

Wykonywane przez Pana usługi na rzecz zleceniodawcy (właściciela stacji) polegają na: sprzedaży paliwa, tankowaniu pojazdów, wystawianiu faktur oraz ewidencjonowaniu sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, sprzedaży drobnych akcesoriów do pojazdów oraz artykułów spożywczych. Dba Pan również o teren wokół stacji: koszenie trawy, zamiatanie, odśnieżanie, mycie dystrybutorów.

Jednym z Pana wpisów do CEiDG jest: 47.30.Z sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw. Posiada Pan także, inne wpisy, jednakże określone wyżej usługi to Pana główna działalność gospodarcza.

W uzupełnieniach wniosku wskazał Pan, że:

·faktycznie świadczone przez Pana usługi polegają na wykonywaniu usługi prowadzenia stacji paliw, za którą to usługę otrzymuje Pan wynagrodzenie od właściciela stacji,

·PKWiU wykonywanych przez Pana usług to:

-47.00.81 Sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów samochodowych,

-82.11.10.0 Usługi związane z administracyjną obsługą biura,

-81.10.1 Usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku.

-PKD 46.19.Z – Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,

·w stosunku do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

-nie prowadzi Pan handlu częściami i akcesorami do pojazdów mechanicznych,

-nie prowadzi Pan działalności opodatkowanej kartą podatkową,

-nie korzysta Pan ze zwolnienia z podatku dochodowego,

-nie prowadzi Pan apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, nie zmienił Pan działalności wykonywanej,

-Pana małżonka nie prowadzi działalności gospodarczej,

·w roku poprzedzającym, tj. 2021 r., uzyskał Pan przychody w wysokości: 71.163,96 zł, tj. w wysokości nieprzekraczającej 2.000 000 euro,

·na 2022 r. dokonał Pan wyboru formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie

Czy wykonując usługi w zakresie obsługi stacji paliw opisane wyżej, może Pan być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w stawce 3%?

Pana stanowisko w sprawie

W przypadku prowadzenia stacji paliw stawka ryczałtu wynosi 3% – od przychodów z tej działalności. Pana działalność gospodarcza może być opodatkowana ryczałtem, mimo że nie jest Pan właścicielem stacji paliw. Obsługuje Pan stację paliw.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w stosunku do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zauważamy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą polegają na obsłudze stacji paliw. Nie jest Pan właścicielem stacji paliw. Faktycznie świadczone przez Pana usługi polegają na wykonywaniu usługi prowadzenia stacji paliw, za którą to usługę otrzymuje Pan wynagrodzenie od właściciela stacji. Symbole PKWiU wykonywanych przez Pana usług to: 47.00.81 Sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów samochodowych, 82.11.10.0 Usługi związane z administracyjną obsługą biura, 81.10.1 Usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku. W roku poprzedzającym, tj. 2021 r. uzyskał Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2.000 000 euro.

Zauważamy, że usługa sprzedaży detalicznej paliw do pojazdów nie generuje przychodów po Pana stronie, a więc usługa ta nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu (do której jest przewidziana stawka 3%), ponieważ nie dokonuje Pan sprzedaży towarów uprzednio nabytych przez siebie, lecz sprzedaje towary należące do swojego kontrahenta – właściciela stacji. Pana przychodem jest przychód uzyskany z tytułu świadczonych usług na rzecz właściciela stacji, potwierdzony wystawianą przez Pana co miesiąc fakturą VAT.

Zatem opisane we wniosku czynności świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej, w naszej ocenie, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym – uzyskiwane przez Pana przychody z wykonywanej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług prowadzenia stacji paliw w zakresie usługi związanej z administracyjną obsługą biura (PKWiU 82.11.10.0), za które to usługi otrzymuje Pan wynagrodzenie od właściciela stacji, należy opodatkować stawką w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.10.1 – Usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku, należy opodatkować stawką w wysokości 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ww. ustawy.

Reasumując – osiągane przez Pana przychody z wykonywanej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Przychody ze świadczenia usług prowadzenia stacji paliw w zakresie usługi związanej z administracyjną obsługą biura (PKWiU 82.11.10.0), należy opodatkować stawką w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.10.1 – Usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku należy opodatkować stawką w wysokości 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).