Temat interpretacji
możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% - jest prawidłowe
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 2 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 marca 2022 r. (data wpływu 20 marca 2022 r.) oraz pismem z 31 marca 2022 r. (data wpływu 31 marca 2022 r.) .
Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca od dnia 3 września 2018 r. prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych. Działalność jest wpisana do CEIDG pod numerem PKD 62.01.Z "Działalność związana z oprogramowaniem" , PKD 62.02.Z "Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki", PKD 62.09.Z "Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych". Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.
Wnioskodawca swoje usługi świadczy na podstawie umów zawieranych z innymi przedsiębiorcami. Wnioskodawca podpisał umowę, której zakres usług od 1 stycznia 2022 jest związany bezpośrednio z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych/komponentów oraz doradztwem w zakresie informatyki, w dziedzinie bezpieczeństwa informatycznego. Zgodnie z zawartą umową zakres usług obejmuje:
-projektowanie nowych narzędzi i środków kontroli w celu zabezpieczania sieci i systemów informatycznych,
-projektowanie i rozwijanie rozwiązań zabezpieczających środowiska sieciowe i systemy informatyczne przedsiębiorstw,
-projektowanie i rozwijanie procesów biznesowych, procedur i dokumentacji związanych z zabezpieczaniem danych w systemach informatycznych w chmurze i lokalnej infrastrukturze przedsiębiorstw,
-analizowaniu funkcjonalności systemów informatycznych pod kątem standardów (takich jak m.in. rodzina norm ISO/IEC 27000 lub PCI DSS), dokumentacji i polityk bezpieczeństwa.
Usługi świadczone przez wnioskodawcę nie mają związku z wytwarzaniem, rozwojem, dostarczaniem, sprzedażą oprogramowania, ani powiązanymi z nimi szkoleniami. Nie mają też związku z usługami serwisowymi, dostawą, sprzedażą, wdrażaniem, planowaniem, rozbudową, zapewnieniem ciągłości działania dla sprzętu komputerowego ani powiązanymi z nimi szkoleniami.
Wnioskodawca informuje także, iż zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne nie występują u Niego przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.
Wnioskodawca oświadcza, że jego przychód nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.
1.Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od stycznia 2022r.
2.Zadane we wniosku pytanie dotyczy opodatkowania ryczałtem świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach działalności gospodarczej okresu od 1 stycznia 2022 r.
3.Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 3 września 2018 r.
4.Wnioskodawca dokonywał rozliczeń podatkowych w latach 2018-2020 za zasadach ogólnych dla podatku liniowego, a w 2021 na zasadach ryczałtu.
5.Wnioskodawca wskazał, że złożył w ustawowym terminie w 2021 r. właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym o niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne.
6.Pierwszy dochód z działalności gospodarczej Wnioskodawca osiągnął w 2018 roku. W 2021 roku osiągnął pierwszy dochód opodatkowany stawką ryczałtu. Od stycznia 2022 osiąga dochód opodatkowany stawką ryczałtu w zakresie usług opisanych w tym wniosku.
7.Wnioskodawca wskazał, że oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej nie uzyskuje/uzyska innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
8.Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
9.Samodzielnie dokonując oceny Wnioskodawca usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Niego pozarolniczej działalności gospodarczej klasyfikuje je jako PKWiU 62.01.12 oraz 62.02.
Jednakże wnioskodawca stwierdził, iż nie zna metodyki stosowanej poprzez organy skarbowe do oceny czy stan faktyczny został prawidłowo opisany przez wskazane kody PKWiU więc nie posiada kompetencji do określenia stanu faktycznego za pomocą kodów PKWiU tak aby jego ocena była wiążąca dla organów skarbowych. Jak wskazuje stanowisko KIS (źródło ... Odpowiedź KIS z 05 stycznia 2022 na pytania DGP) także opinia interpretacyjna Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego nie jest wiążąca ani na gruncie przepisów o statystyce publicznej, ani na gruncie przepisów prawa podatkowego. Zatem błąd w zakresie przypisania usługi do określonego PKWiU popełniony przez Wnioskodawcę ubiegającego się o interpretację indywidualną, mógłby skutkować utratą aktualności udzielonej odpowiedzi i wynikającej z niej funkcji ochronnej co jest sprzeczne z racjonalnością posiadania interpretacji indywidualnej.
W związku z tym Wnioskodawca wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie opisanego stanu faktycznego/przyszłego, a nie jedynie na podstawie kodów PKWiU które samodzielnie wskazał. Przytoczone przez Organ w wezwaniu do uzupełnienia wniosku, przepisy stanowiące podstawę prawną nie wskazują iż jedynym źródłem opisu stanu faktycznego/przyszłego niezbędnym do wydania przez Dyrektora KIS interpretacji indywidualnej są kody PKWiU. Wobec tego Wnioskodawca przedstawił poniżej szczegółowy opis świadczonych usług które opisują stan faktyczny i przyszły dla zapytania o interpretację indywidualną. Jeśli poniższy opis nie jest wyczerpujący do wydania interpretacji, Wnioskodawca prosił wówczas o dodatkowe pytanie uściślające.
- Wnioskodawca wykonuje dla klienta zlecenie dokonania analizy funkcjonalnej bezpieczeństwa infrastruktury dla konkretnego projektu pod kątem bezpieczeństwa informatycznego i zgodności ich z określonymi standardami/normami (np. ....). W wyniku analizy wskazuje obszary techniczne i/lub proceduralne w których rozwiązanie nie jest zgodne z zadanymi standardami i/lub praktykami bezpieczeństwa. Nie określa przy tym jakie konkretne produkty i jakich konkretnych producentów należy zastosować aby uzupełnić braki, nie jest to celem analizy. Na przykład jako jeden z wyników analizy może stwierdzić iż stosowany w przedstawionym mu rozwiązaniu protokół kryptograficzny do przesyłania danych nie spełnia minimalnych wymogów technicznych .... dla zgodności z wymaganą normą dla przetwarzania danych posiadaczy ..... Wskazał dla przykładu, iż wymagane jest zastosowanie kryptografii dla takiego rozwiązania w minimalnym standardzie .... (zalecany ....) podczas gdy istniejące rozwiązanie dopuszcza stosowanie standardu .... co stanowi o niezgodności z zaleceniami .... Jeśli jest odpowiednie dodatkowe zlecenie, wówczas Wnioskodawca projektuje dla takiego przypadku politykę bezpieczeństwa do zaimplementowania w konkretnym miejscu która wymusi użycie min .... Nie zajmuje się on wdrażaniem zaprojektowanej polityki, nie jest to w zakresie jego usług. Nie wskazuje także żadnego konkretnego producenta lub żaden konkretny program który ma być zastosowany.
- Wnioskodawca analizuje procesy bezpieczeństwa dla działań klienta w ramach konkretnego projektu lub sytuacji biznesowej. Wskazuje obszary gdzie projekt/sytuacja biznesowa ma braki w procesach bezpieczeństwa i projektuje brakujące procesy bezpieczeństwa informatycznego. Na przykład jako jeden z wyników analizy wskazuje iż w dla konkretnego projektu/sytuacji biznesowej proces klienta dla uwierzytelniania administratorów baz danych nie wymaga elementu wieloskładnikowego (....) co jest niezbędne dla badanej zgodności z "....". Projektuje więc dla klienta brakujący proces bezpieczeństwa w wskazanej dziedzinie który będzie zgodny z wskazanymi regulacjami. Nie zajmuje się wdrażaniem zaprojektowanego procesu, nie jest to w zakresie jego usług.
- na potrzebę konkretnego projektu Wnioskodawca analizuje dostarczone mu rozwiązanie techniczne pod kątem spełnienia wymogów formalnych rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa informatycznego zgodnie z zadanymi przez klienta wymaganiami. Na przykład rozważane rozwiązanie techniczne opisuje użycie ..... do przechowywania plików z danymi sklasyfikowanymi jako Poufne. Dla spełnienia wymogów polityki bezpieczeństwa klienta Wnioskodawca wskazuje na potrzebę rozwinięcia istniejącej konfiguracji szyfrowania danych w usłudze .....i zmiany sposobu zarządzania kluczem kryptograficznym tak aby zarządzał nim klient a nie usługodawca .... Wnioskodawca nie dokonuje zmian konfiguracyjnych w usłudze ....aby zaimplementować zmianę zarządzania kluczem kryptograficznym, nie jest to w zakresie jego usług. Wybór konkretnego rozwiązania w jakim klient będzie sam zarządzał kluczem nie leży w ramach świadczonych przez wnioskodawcę usług.
- w ramach usług które świadczy Wnioskodawca NIE uzyskuje przychodu z wskazywania rozwiązań programowych konkretnych producentów, instalowania oprogramowania, dystrybucji ani sprzedaży oprogramowania, wykonywania szkoleń związanych z oprogramowaniem, nie publikuje: gier, oprogramowania czy pakietów. Wnioskodawca nie zarządza/administruje systemami informatycznymi ani urządzeniami sieciowymi ani aplikacjami.
10.Wnioskodawca wskazał, że nie uzyskuje (uzyska) przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line;
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1);
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2);
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
11.Wnioskodawca wskazał, że nie uzyskuje (uzyska) przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z:
-doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0);
-oprogramowanie (PKWiU ex 62.01.1);
-objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2);
-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02);
-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU 62.09.20.0);
-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
12.Wnioskodawca prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi.
13.Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w 2021 r. (lub w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania) limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W piśmie z 31 marca 2022 r. Wnioskodawca doprecyzował, że wskazany wcześniej kod PKWiU 62.02 zastępuje kodem z konkretnej podgrupy 62.02.30. Jest to związane z faktem iż w ramach świadczonych usług Wnioskodawca wspiera wiedzą oraz pomocą dla zespołów realizujących implementacje zaproponowanych rozwiązań i technologii. Przy czym wspomniana wiedza i pomoc nie ma związku z doradztwem w zakresie oprogramowania, czy sprzętu komputerowego. Przykładem pomocy technicznej może być pomoc w określeniu polityki dostępu użytkownika do materiału kryptograficznego usługi …. u dostawcy …. tak aby spełniała założenia polityki bezpieczeństwa wymaganej w konkretnym projekcie.
Pytanie
Czy zakres faktycznie świadczonych przez Wnioskodawcę usług opisanych w opisie zdarzenia faktycznego, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym wniosku mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 2020, poz. 1905 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit b ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6- 8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przeciwskazań aby przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług opisanych we wniosku mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Analogiczna sytuacja opisana jest w poniższych pozytywnie rozpatrzonych interpretacjach z:
-30 Listopad 2021 nr. 0115-KDIT1.4011.690.2021.1.AS;
-16 Lipiec 2021 nr. 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB;
-27 Wrzesień 2021 nr. 0115-KDIT1.4011.506.2021.1.JG;
-18 Maj 2021 nr. 0115-KDIT1.4011.169.2021.1.MR;
-5 Maj 2020 nr. 0115-KDIT1.4011.165.2020.1.MR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, jednak – jak Pan wskazał – żadna z wymienionych przesłanek w jego przypadku nie zachodzi.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest:
1.wg symbolu PKWiU62.01.12 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, oraz wg symbolu PKWiU62.02.30 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego,
2.zaznaczył Pan, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line oraz związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.01), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 oraz symbolem 62.02.30 będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zaznaczyć również należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług (w szczególności usług związanych z oprogramowaniem) wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu inną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyOrdynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).