Możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.1024.2021.2.AA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.1024.2021.2.AA

Temat interpretacji

Możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 1 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 1 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 7 marca 2022 r. (wpływ 9 marca 2022 r.) oraz z 7 marca 2022 r. (wpływ 17 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju, w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od dnia 01.09.2019 do nadal prowadzi działalność związaną z oprogramowaniem, sklasyfikowaną pod kodem PKD 62.01.Z. W ujęciu szczegółowym architekt danych dla zintegrowanych systemów komputerowych (IT).

Świadczenie usług sklasyfikować należy według PKWiU kodem 62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci systemów komputerowych.

Wnioskodawca w okresie od dnia 01.01.2021 do 31.12.2021 wybrał formę opodatkowania podatkiem liniowym. Od dnia 1 stycznia 2022 roku Wnioskodawca planuje zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów.

W ramach swojej pracy zawodowej Wnioskodawca wytwarza program komputerowy, ale zapytanie nie dotyczy tego rodzaju działalności.

Od 01 stycznia 2022 r. Wnioskodawca ma zamiar złożyć oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w zakresie opodatkowania swoich przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od niektórych przychodów ewidencjonowanych od roku podatkowego 2022.

Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze w prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca ponosi normalną przewidzianą w art. 471 Kodeks cywilny odpowiedzialność kontraktową za rezultat swojej pracy. Nie wykonuje również wolnego zawodu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.; zwanej dalej: „ustawa o ryczałcie”).

Wnioskodawca nie przekracza limitu przychodów wynoszących 2 000 000 euro rocznie.

62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem

16.29.Z – Produkcja pozostałych wyrobów z drewna

62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki

62.03.Z – Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi

62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych

85.53.Z – Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu.

Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca ma podpisanych kilka kontraktów, wśród których wykonuje następujące obowiązki:

Opis stanu faktycznego do pytania pierwszego:

a.Przeprowadzanie audytu oraz tworzenie rekomendacji dot. optymalizacji działania (…),

b.Współpraca przy monitorowaniu pracy i utrzymaniu tych instalacji,

c.Zarządzania wieloma instalacjami (…) i koordynacji ich działania,

d.Współpraca z zespołami (…) klienta Zamawiającego.

Opis stanu faktycznego do pytania drugiego – analiza procesów biznesowych w obszarach związanych z zarządzaniem procesami produkcji i zaopatrzenia, w tym do ich implementacji w systemach (…).

Opis stanu faktycznego do pytania trzeciego: opracowywanie specyfikacji nowych procesów i ich wdrożenia w systemach biznesowych Spółki zapewniania dostępności, zachowanie ciągłości oraz optymalizacji infrastruktury, systemów informatycznych i usług IT umożliwiających działanie Systemu Zarządzania Produkcją (…), w tym do:

-zapewniania należytego funkcjonowania bazy danych (…), serwera (…) oraz serwera aplikacji (…);

-zapewniania konfigurację (…) i usług wsparcia w celu zaspokojenia potrzeb użytkowników końcowych;

-zarządzania implementacją zmian systemu (…), ich dokumentacją, opracowywania planów testów i wdrożeń, aby zapewnić ciągłość działania systemu;

-koordynowania potrzeb działów operacyjnych i ustalania priorytetów dla projektowania i wdrażania nowych funkcjonalności systemu;

-utrzymywania dokumentacji (…), w tym specyfikacji wymagań użytkowników;

-zapewniania obsługi użytkownika końcowego dla (…), w tym rozwiązywania problemów na poziomie serwera aplikacji;

-zarządzania użytkownikami i realizowania funkcji administracyjnych systemu w (…);

-monitorowania aplikacji pod kątem gotowości, dostępności i analizy trendów wydajności;

-nadzoru nad prawidłowością działania infrastruktury (…), w przypadku wystąpienia krytycznej awarii systemu Usługodawca zobowiązany jest niezwłocznie zareagować, użyć całej swojej wiedzy i doświadczenia, aby wykryć i usunąć przyczynę błędów, a następnie przywrócić funkcjonalność systemu.

Opis stanu faktycznego do pytania czwartego: zapewnianie wsparcia dla działań, wdrożeń i procesów w obszarze łańcucha dostaw i jakości, w tym:

-uczestniczenia w wyborze ofert oraz wdrożeniach rozwiązań przemysłowych i logistycznych (….., wagi produkcyjne, etykiety logistyczne, urządzenia laboratoryjne, inne) i następnie do zarządzania lub uczestniczenia w zarządzaniu nimi;

-wspierania IT dla inwestycji w obszarach operacyjnych i produkcyjnych;

-zapewniania wsparcia i działania procesów logistycznych, produkcyjnych, operacyjnych (…, rozliczenie produkcji, warehouse management, czytniki kodów kreskowych, skanery);

-zapewniania funkcjonowanie interface'u rejestrowania krytycznych parametrów procesów produkcyjnych oraz identyfikacji wstecznej surowców;

-współpracy z działem technicznym Spółki w celu integracji urządzeń sterowania z system (…) oraz do dostarczania i utrzymywania innych rozwiązań informatycznych na produkcji.

Opis stanu faktycznego do pytania piątego – 1.1.1 serwisowanie gwarancyjne Systemu (…) rozumiane jako usuwanie jego usterek i wad, 1.1.2 szkolenie użytkowników Systemu (…) w zakresie jego obsługi i pracy, 1.1.3 wsparcie doradcze dla Zamawiającego, w tym koncepcyjne i eksperckie przy sprzedaży licencji na System (…) przez Zamawiającego do użytkowników końcowych, 1.1.4 serwisowanie pozagwarancyjne Systemu (…) u użytkowników końcowych poprzez parametryzację i dopasowanie Systemu (…) do indywidualnych potrzeb użytkowników końcowych licencji Systemu (…), a także inne wsparcie techniczne takich użytkowników przy korzystaniu z Systemu (…).

Opis tanu faktycznego do pytania szóstego – prowadzenie szkoły nauki jazdy kategorii B Pytanie 6: Czy prowadzenie szkoły nauki jazdy kategorii B może zostać objęte od 01.01.2022 r. stawką 8,5 % zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – działalność gospodarcza objęta PKWiU – 85.53.Z.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku przekazał Pan dodatkowo następujące informacje:

W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej występują wszystkie negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wszystkie czynności opisane przez Pana we wniosku w odniesieniu do pytań od 1 do 5 wykonuje Pan w ramach usługi zaklasyfikowanej wg PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci systemów, z wyłączeniem punktów 1.1.2 i 1.1.3 z pytania 5 określone symbolem PKWiU 85.59.13 – Usługi doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Faktycznie wykonywane usługi wskazane w pytaniu 6 – prowadzenie nauki jazdy kategorii B według PKWiU są sklasyfikowane – 85.53.11 Usługi świadczone przez szkoły nauki jazdy.

Świadczone przez Pana usługi wskazane w pytaniach od 1 do 5:

a)nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

b)są związane z PKWiU 62.01.12 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

c)nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”,

d)nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania,

e)nie są z zakresu instalowania oprogramowania,

f)nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Ponadto pismem z 17 marca 2022 r. wyjaśnił Pan ostatecznie, że w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują wszystkie negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytania

1.Czy opisana we wniosku w/w działalność związana z rozwojem technologii IT może zostać objęta od 01.01.2022 roku stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

2.Czy opisana we wniosku w/w działalność związana z rozwojem technologii IT może zostać objęta od 01.01.2022 roku stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

3.Czy opisana we wniosku w/w działalność związana z rozwojem technologii IT może zostać objęta od 01.01.2022 roku stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

4.Czy opisana we wniosku w/w działalność związana z rozwojem technologii IT może zostać objęta od 01.01.2022 roku stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

5.Czy opisana we wniosku w/w działalność związana z rozwojem technologii IT może zostać objęta od 01.01.2022 roku stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

6.Czy prowadzenie szkoły nauki jazdy kategorii B może zostać objęte od 01.01.2022 r. stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, działalność gospodarcza objęta PKWiU – 85.53.Z?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 – jest on uprawniony do stosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności objętej PKWiU 62.01.12.0.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 – jest on uprawniony do stosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności objętej PKWiU 62.01.12.0.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 3 – jest on uprawniony do stosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności objętej PKWiU 62.01.12.0.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 4 – jest on uprawniony do stosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności objętej PKWiU 62.01.12.0.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 5 – jest on uprawniony do stosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności objętej PKWiU 62.01.12.0.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 6 – jest on uprawniony do stosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności z tytułu prowadzenia szkoły nauki jazdy kategorii B 85.53.Z – Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu.

Zgodnie z art. 2 ust 1 ustawy o ryczałcie osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie m.in. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ustawodawca w definicjach legalnych, tj. art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie, wskazał, że przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556). Dalej ustawodawca wymienił w sposób zamknięty definicję wolnego zawodu, przez który rozumie pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Limitem przychodów, jaki podatnik może osiągnąć w roku podatkowym, aby zachować prawo do opodatkowania swoich przychodów ryczałtem, jest kwota 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie podatnik zobowiązany jest złożyć pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu ewidencjonowanego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że ustawodawca dokonał dość szczegółowego zgrupowania poszczególnych przedmiotów działalności gospodarczej w art. 12 ustawy o ryczałcie, ustalając dla nich poszczególne stawki. Wskazać również należy, że nie jest to ustalenie zupełne, bowiem nie wskazuje on na wszystkie PKWiU wymienione w rozporządzeniu, lecz na niektóre z nich.

Podkreślenia wymaga również fakt, że z dniem 1 stycznia 2021 r. ustawodawca znacznie zmodyfikował brzmienie przedmiotowego przepisu.

Ustawodawca w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ustawy o ryczałcie wskazuje, że 15% (12 po zmianie ustawy obowiązującej od dnia 01.01.2022 r.) stawką podatku objąć należy świadczenie usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W przedmiotowej sprawie uznać należy , że skoro ustawodawca nie dokonał wyszczególnienia kodu PKWiU w zgrupowaniu dotyczącym 15% (12%) stawki ryczałtu, to należy opodatkowywać taki przedmiot działalności jak dotychczas stawką 8,5%.

W interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2016 r., Dyrektor Izby Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w zakresie opodatkowania świadczenia usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12.1 stawką 8,5%, podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 01.07.2021 r. nr 0113-KDIPT2.1.4011.450.2021.1.AP Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Zdaniem Wnioskodawcy za nieprawidłowe uznać należy, stosowanie analogii, co do stawek podatkowych, byłoby to bowiem niezgodne z art. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w którym to ustawodawca wprowadził zasadę, że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zdefiniowane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług: związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z kolei stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracamy także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0), z wyłączeniem usług przypisanych do pytania nr 5 – 1.1.2 szkolenie użytkowników Systemu (…) w zakresie jego obsługi i pracy oraz 1.1.3 wsparcie doradcze dla Zamawiającego, w tym koncepcyjne i eksperckie przy sprzedaży licencji na System Traceability przez Zamawiającego do użytkowników końcowych. Wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi wskazane w pytaniach od 1 do 5:

-nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

-są związane z PKWiU 62.01.12 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

-nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”,

-nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania,

-nie są z zakresu instalowania oprogramowania,

-nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Jednocześnie przychody z działalności gospodarczej w roku 2021 nie przekroczyły 2 000 000 euro. Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.53.11 Usługi świadczone przez szkoły nauki jazdy.

Stąd stwierdzamy, że właściwą do opodatkowania całości przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (pytania od nr 1 do nr 4 oraz część pytania nr 5) oraz usług doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowanych oznaczonych symbolem PKWiU 85.59.13 (wyłączenie wskazane w pytaniu nr 5), a także usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.53.11 (pytanie nr 6) jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód z działalności usługowej, związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, działalności związanej z doskonaleniem zawodowym, gdzie indziej niesklasyfikowanej oznaczonej symbolem PKWiU 85.59.13 oraz usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.53.11 może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, wg stawki 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Zastrzegamy jednak, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wskazujemy, że powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).