Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony – w odpowiedzi na wezwania organu – 2 i 15 marca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium RP i prowadzi indywidualną działalność gospodarczą w oparciu o wpis do CEIDG. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje ze Spółką, która prowadzi … i … (dalej zwana Spółką).
Wnioskodawca wykonuje następujące czynności na rzecz Spółki:
‒poszukiwanie klientów dla Spółki …,
‒wsparcie Spółki w negocjowaniu warunków umów zawieranych z klientami,
‒informowanie klientów o produktach finansowych oferowanych przez Spółkę,
‒utrzymywanie kontaktu z klientami Spółki.
Wnioskodawca nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy Spółkami a ich klientami. Opisane, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi stanowią kompleksowy pakiet usług, za które Spółka wypłaca na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenie. Ponadto, do działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca w okresie ostatnich 3 lat nie był pracownikiem Spółki.
Wnioskodawcy nie dotyczy także wyłączenie z możliwości skorzystania z ryczałtu odnoszące się do podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Uzupełnienie wniosku
Wnioskodawca planuje stosować ryczałt ewidencjonowany od przychodów do przychodów uzyskiwanych od 1 stycznia 2022 r. Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Wnioskodawca nie jest i nie będzie wspólnikiem Spółki dla której świadczy usługi. Wnioskodawca nie jest i nie będzie członkiem zarządu ww. Spółki.
Pytania
1.Czy działalność wykonywana przez Wnioskodawcę może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z opisanych usług Wnioskodawca może zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.?
Pana stanowisko w sprawie
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2020.1426, t.j. z dnia 2020.08.21).
Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolniczą działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.
Należy również wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przy czym do końca 2020 roku, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ww. ustawy. W załączniku nr 2 wyłączone były usługi z PKWiU ex 74.90.1, w tym usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Jednakże załącznik nr 2 został z początkiem roku 2021 usunięty z ustawy, a tym samym usługi te zostały dopuszczone do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Tym samym Wnioskodawca uważa, że opisana przez niego w stanie faktycznym działalność może skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki w myśl art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wobec czego odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wskazanych usług będzie stawka 8,5%.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (działalność gastronomiczna oraz działalność usługowa w zakresie handlu).
Tym samym, skoro działalność Wnioskodawcy, sklasyfikowana pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, stanowi działalność usługową zgodnie z powyżej wymienioną definicją oraz nie została wymieniona w żadnym przepisie, odpowiednią stawką dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywanych usług będzie stawka 8,5%.
Ponadto, potwierdzenie wyboru stawki 8,5% dla usług spółki, w której wnioskodawca jest wspólnikiem odnaleźć można w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP. W przedmiotowej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że usługi polegające na „rozeznaniu towaru” jaki prezentuje dana firma (stolarka drzwiowa), poszukiwanie firm, które zajmują się budową oraz remontami, u których jest zapotrzebowanie na produkty klienta należy opodatkować stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Potwierdzenie prawidłowości wybranej stawki znaleźć można również w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2021 r. wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL. W przywołanej interpretacji tamtejsza wnioskodawczyni zajmowała się czynnościami, które w ramach współpracy z jej klientami polegają na: a. weryfikacji ofert na rynku usług danej branży, np. ślubnej, tzw. research (na przykład przyszła para młoda chce znaleźć fotografa, który wykona zdjęcia w dniu ich ślubu); b. wyszukiwaniu usługodawców/wykonawców na podstawie przedstawionych przez klienta kryteriów; c. kontaktowaniu się z usługodawcami/wykonawcami w celu uzyskania oferty i sprawdzenia dostępności terminów; d. przedstawieniu oferty usługodawcy/wykonawcy klientowi; e. opcjonalnie, na dodatkowe życzenie klienta, po podpisaniu przez klienta umowy z danym usługodawcą/wykonawcą, może Ona stać się „łącznikiem” (osobą kontaktową) pomiędzy usługodawcą a klientem i pilnować wywiązywania się przez usługodawców ze zobowiązań wynikających z zawartej pomiędzy nimi a klientem umowy. Jeśli klient jest zainteresowany zawarciem umowy z danym usługodawcą/wykonawcą po wykonaniu przez tamtejszą wnioskodawczynię etapów wymienionych w punktach a-d, to robi to na własny rachunek i we własnym imieniu. Tamtejsza wnioskodawczyni, podobnie jak Wnioskodawca, nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy klientami a usługodawcami.
Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidulanej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 7 lipca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST.
Reasumując, Wnioskodawca uważa, że odpowiednią stawką dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywanych przez niego i opisanych w stanie faktycznym usług będzie stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1 tej ustawy.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy. I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że zamierza świadczyć usługi o numerze PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Ponadto – jak zaznaczono – w przedmiotowej sprawie nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 analizowanej ustawy.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Powołane przez Pana interpretacje dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw w określonych stanach faktycznych i tylko w nich są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).