Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.86.2022.2.JC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.86.2022.2.JC

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 13 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 marca 2022 r. (data wpływu 4 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1) Dane techniczne Wnioskodawcy

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i rozlicza się na podstawie ewidencji na potrzeby ryczałtu, a wybraną przez Niego formą opodatkowania jest i będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

2) Przedmiot działalności Wnioskodawcy oraz charakterystyka wykonywanych prac Wnioskodawcy

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, w ramach której pełnić będzie zadania na rzecz kontrahenta. Wśród czynności, których podejmować się będzie Wnioskodawca w celu realizacji zawartej umowy, znajdują się m.in.:

  • projektowanie infrastruktury informatycznej w zakresie sieci i systemów komputerowych,
  • rozwój istniejących sieci oraz infrastruktury informatycznej w oparciu o nowoczesne technologie,
  • analiza istniejącej infrastruktury informatycznej i proponowanie zmian w jej zakresie,
  •  analiza i odpowiedni dobór dostępnych na rynku rozwiązań informatycznych,
  • testowanie zaprojektowanych rozwiązań i demonstracja funkcjonalnych prototypów,
  • dokumentacja projektowanych rozwiązań w formie graficznej i opisowej,
  • planowanie i pomoc techniczna podczas wdrażania zaprojektowanych rozwiązań.

W celu zapewnienia jak najlepszych efektów podejmowanych prac, Wnioskodawca realizować będzie konkretne działania w ramach samodzielnie opracowanych etapów. Wśród nich, wyróżnić należy:

  • przygotowanie projektu i/lub prototypu rozwiązania - odbywać się to będzie m.in. poprzez dokonanie analizy potrzeb klienta oraz określenia które rozwiązania są priorytetowe, a następnie zaprojektowanie infrastruktury w oparciu o wyniki ww. analiz;
  • przygotowanie planu implementacji danego rozwiązania w konkretnym specyficznym środowisku - przede wszystkim chodzi tutaj o ustalenie w jaki sposób powinny być wdrażane dane rozwiązania oraz o przyjęcie kolejności, w jakiej odbywać się mają dalsze prace. Na tym etapie konieczne jest przeanalizowanie jakie możliwości daje środowisko, w którym rozwiązanie ma funkcjonować oraz jak będzie się ono zachowywać po wdrożeniu zaplanowanych rozwiązań;
  • wdrożenie zaprojektowanego rozwiązania.

W oparciu o powyższe etapy, każdorazowo wyróżnić należy dwa rezultaty prac, tj. sam projekt w postaci dokumentu zawierającego wyczerpujące opisy, rysunki i diagramy infrastruktury IT - służące zarówno Wnioskodawcy, jak i konieczne do przedstawienia kontrahentowi, w którego środowisku dane rozwiązania będą wdrażane. Drugim wynikiem, będącym efektem prac wdrożeniowych, jest np. gotowa infrastruktura sieciowoserwerowa, odpowiednio skonfigurowany system komputerowy czy też inne rozwiązanie, które stworzyć ma, w zależności od bieżących potrzeb klienta, Wnioskodawca.

Wymaga jednak podkreślenia, że na żadnym z etapów wynikiem pracy nie jest kod programu, będący jednocześnie oprogramowaniem. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych nie mieszczą się bowiem w definicji usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych.

Oczywiście, powyższych etapów nie można odnieść do takich działań, które wiążą się z udzielaniem pomocy technicznej w sytuacjach, gdy kontrahent Wnioskodawcy będzie miał problemy z użytkowaniem posiadanego systemu komputerowego. Czynności podejmowane wtedy przez Wnioskodawcę opierać się będą na zlokalizowaniu źródła nieprawidłowości oraz wdrożeniu - przy pomocy ogólnodostępnych, nie zaś autorskich narzędzi programistycznych w postaci oprogramowania - rozwiązań niwelujących lub też eliminujących taki problem. Jednocześnie Wnioskodawca świadczyć będzie także usługi mające na celu przeprowadzanie kontroli działania wykorzystywanego przez klienta sprzętu oraz sieci.

Doprecyzowania wymaga fakt, że Wnioskodawca nie zajmuje się usługą doradztwa zarówno w procesie tworzenia oprogramowania - o czym wyżej była już mowa - jak i w przypadku czynności związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Jeśli bowiem rozumieć doradztwo jako udzielanie fachowych porad, to wskazać należy, że zadaniem Wnioskodawcy będzie samodzielne przeprowadzanie wszystkich czynności związanych z projektowaniem i rozwijaniem infrastruktury informatycznej, a także z zapobieganiem problemom w jej funkcjonowaniu czy też rozwiązywaniem zaistniałych już nieprawidłowości. Nie ma tu natomiast mowy o przekazywaniu wiedzy z przedstawionego wyżej zakresu innym podmiotom, czyli podstawowej cesze usług doradczych.

3) Opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...)

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) wydaną w 2021 roku w (...) i, opisana powyżej działalność Wnioskodawcy, w ocenie Ośrodka polegającą na:

  • Projektowanie infrastruktury informatycznej w zakresie sieci i systemów komputerowych
  • Rozwój istniejących sieci oraz infrastruktury informatycznej w oparciu o nowoczesne technologie
  • Analiza istniejącej infrastruktury informatycznej i proponowanie zmian w jej zakresie
  • Analiza i odpowiedni dobór dostępnych na rynku rozwiązań informatycznych
  • Testowanie zaprojektowanych rozwiązań i demonstracja funkcjonalnych prototypów
  • Wykonywanie dokumentacji projektowanych rozwiązań w formie graficznej i opisowej
  • Planowanie i pomoc techniczna podczas wdrażania zaprojektowanych rozwiązań

mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Zaś usługi:

  • Udzielanie pomocy technicznej w zakresie problemów z użytkowaniem posiadanego przez Kontrahenta systemu komputerowego, tj. zlokalizowania źródła nieprawidłowości oraz wdrożenie przy pomocy ogólnodostępnych narzędzi programistycznych rozwiązań niwelujących lub też eliminujących taki problem
  • Przeprowadzanie kontroli działania wykorzystywanego przez Klienta sprzętu oraz sieci

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 “Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Kopia zarówno powyżej wskazanej opinii została załączone do niniejszego pisma.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca wskazuje, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

W zakresie zdarzenia przyszłego przedmiotowy wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzemieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. oraz od 1 stycznia 2022 r.

Przedmiotem pytania jest opodatkowanie 8,5% stawką zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej skwalifikowanych przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur w Urzędzie Statystycznym w (...) w opinii z 2021, gdzie zaklasyfikowano usługi zawarte w powyższej opinii kodami PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0.

Wnioskodawca wskazuje, że od początku prowadzonej działalności gospodarczej, tj. od 5 sierpnia 2021 r. rozlicza się na zasadach ryczałtu. Również w 2022 r. Wnioskodawca będzie rozliczał się na zasadach ryczałtu.

Wnioskodawca wskazuje, że obecnie nie uzyskuje innych dochodów, niż te wskazane we wniosku. Jednakże, Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości rozszerzy swoją działalność o inne usługi, jednakże nie jest to przedmiotem powyższego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca wskazuje, że w jego działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte, w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.).

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług: związanych z wydawaniem:

  • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
  • pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
  • pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
  • oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi wspomniane we wniosku, które zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) jako usługi związane z technologiami informatycznymi. Dodatkowo powołując się na uzasadnienie interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0115- KDIT1.4011.801.2021.1.MK, której zostało wskazane, że “(...) przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.” W powyżej zacytowanej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie wezwał do uzupełnienia braków formalnych oraz nie zadał pytania, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę są związane z oprogramowaniem, a w powyższej sprawie Wnioskodawca uzyskał kod PKWiU 62.01.12.0, czyli z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Zgodnie z powyższym Organ stwierdził, że powyższy kod PKWiU nie jest związany z Oprogramowaniem. Dlatego też Wnioskodawca uzyskując dodatkowo kod PKWiU 62.02.30.0 ma powody do twierdzenia, że usługi, wspomniane we wniosku nie są związane z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie oprogramowania, objętych grupowaniem “Oryginały oprogramowania komputerowego”, związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz z zakresu instalowania oprogramowania. Zatem to czy Wnioskodawca w ramach usług w zakresie przedstawionych we wniosku usług nie będzie zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, objętych grupowaniem “Oryginały oprogramowania komputerowego”, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi leży w gestii Organu. Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę powinien ocenić czy Wnioskodawca będzie w ramach wspomnianych usług zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz objętych grupowaniem “Oryginały oprogramowania komputerowego” stwierdzając czy jest możliwość czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro Wnioskodawca oczekuje interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu świadczonych usług czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi oraz objętych grupowaniem “Oryginały oprogramowania komputerowego” to w gestii Organu jest ocenienie czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania, objętych grupowaniem “Oryginały oprogramowania komputerowego” oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym w gestii Organu a nie Wnioskodawcy jest ocena czy Wnioskodawca w ramach wskazanych we wniosku usług nie będzie zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania, objętych grupowaniem “Oryginały oprogramowania komputerowego” oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Potwierdza to m.in. wyrok NSA I FSK 2364/19 z dnia 31 marca 2021 r. czy też NSA II FSK 1049/21 z dnia 23 listopada 2021 r. Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d. ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidulanej. (...)”. W wyroku NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(...) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy. (...)”. Oprócz powyższych wyroków, Wnioskodawca pragnie wskazać interpretację indywidualną z dnia 24 lutego 2022 r. o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1204.2021.2.BS, gdzie Delegatura Krajowej Informacji Skarbowej w Płocku stwierdziła, że: stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w 2021 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia i będzie spełniać działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy usługi wskazane w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z dnia 2020.10.29) - 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z dnia 2020.10.29, dalej “u.z.p.d.”) osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

W związku ze zmianami w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, poprzez m.in. usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Usługi, które świadczy Wnioskodawca są oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:

  • 15% dla przychodów związanych z h) związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)” - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h,
  • 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5. lit. a.

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać iż symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca umieścił znak “ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z oprogramowaniem ((PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWIU ex 62.02) tj. usługi, których Wnioskodawca nie świadczy.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanych przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych; obejmuje:

  • usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
  • usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Zaś grupowanie 62.02.30 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego; obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług związanych projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, a nie usług związanych oprogramowanie, czy też usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Wnioskodawca, wykonując swoje czynności nie jest zobligowany do usług związanych z oprogramowanie, czy też doradztwem w zakresie oprogramowania.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów należy uznać, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylony 

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Dział 62 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE – obejmuje:

  • dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
  • pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania, planowanie  i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
  • zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
  • pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Natomiast grupowanie PKWiU 62.02 - USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI - obejmuje:

  • usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
  • usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
  • usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0).

Natomiast grupowanie 62.01.12.0 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH DLA SIECI I SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH - obejmuje:

  • usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
  • usługi  związane  z  projektowaniem  i  rozwojem  bezpieczeństwa  sieci,  tj.  projektowanie,  rozwój  i  wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia wskazał, Pan że:

1.Zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany będzie wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz wg symbolu PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

2.Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

3.Pana przychód nie przekroczył w 2021 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 (Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) oraz 62.02.30.0 (Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego) mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z doradztwem w zakresie opodatkowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

W odniesieniu do powołanych przez Pana orzeczeń sądów administracyjnych stwierdzamy, że nie mogą one wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzamy, że – naszym zdaniem – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Ponadto informujemy, że załącznik dołączony do wniosku w postaci kopii opinii Ośrodka klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) nie był przedmiotem naszej oceny.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).