
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna dotycząca możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 5 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą fizyczną, prowadzącą od 2016 roku jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowaną na terenie Polski od całości swoich dochodów. Głównym przedmiotem Pani działalności jest świadczenie usług związanych z wyszukiwaniem i nawiązywaniem kontaktu z potencjalnymi kontrahentami swoich klientów. Przedmiotowe usługi, zaliczyła Pani do kodu PKD 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, któremu odpowiada kod PKWiU 74.90.20.0 - pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pani działalność gospodarcza nie jest wykonywana pod kierownictwem lub w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, z tytułu prowadzonej działalności ponosi Pani odpowiedzialność względem osób trzecich za ich rezultat, a także ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością.
W ramach prowadzonej działalności zawiera Pani umowy ramowe o świadczenie usług ze swoimi klientami [dalej: Zleceniodawcy]. W zasadniczej mierze, działalność Pani koncentruje się na szeroko pojętej obsłudze handlowej Pani Zleceniodawców. Bowiem niejako reprezentuje Pani swoich Zleceniodawców na zewnątrz, kompleksowo koordynując sprzedaż oferowanych przez nich usług i produktów na wszystkich jej etapach, tj. od pozyskania potencjalnych klientów, przez podejmowanie czynności zmierzających do zawarcia przez Zleceniodawcę umowy z tym klientem, po nadzór prawidłowego wykonania tej umowy. W szczególności realizuje Pani m.in. takie zadania jak:
- wyszukiwanie i pozyskiwanie nowych kontrahentów dla Zleceniodawcy, którzy są zainteresowani nabyciem usług i produktów Zleceniodawcy, w tym oferowanie im usług i produktów Zleceniodawcy oraz przedstawianie im wszelkich informacji dotyczących usług i produktów Zleceniodawcy i utrzymywanie w nimi kontaktów handlowych,
- promowanie usług i produktów Zleceniodawcy, w tym aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych oraz udział w tych spotkaniach,
- negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej, a także bieżący nadzór nad realizacją zawieranych przez Zleceniodawcę umów z jego kontrahentami.
Pozyskiwanie nowych kontrahentów dla klientów przez Panią odbywa się poprzez rozpoznanie rynku, poszukiwanie potencjalnych kontrahentów, zainteresowanie ich ofertą, kontakt z potencjalnymi kontrahentami, przygotowanie oferty, udział w negocjacjach i spotkaniach zapoznawczych oraz wsparcie w finalizacji umów współpracy.
Dodatkowo, bierze Pani również udział w sprzedaży nowych projektów dla obecnych kontrahentów swoich klientów. W tym zakresie, w skład czynności wchodzi rozpoznanie potrzeb klienta, przygotowanie oferty, udział w spotkaniach i negocjacjach oraz finalizacji umów.
Jednocześnie, w ramach świadczenia wskazanych usług, nie przysługuje Pani kierownicza (decyzyjna) rola co do wyboru kontrahenta, podpisania z nim umowy, jej wykonania i rozwiązania.
Tym samym, działalność Pani, stanowi co do zasady działalność usługową, która nie znajduje odzwierciedlania w innej klasie PKD niż 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU 74.90.20.0).
Nie jest Pani podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą, który w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres opisanej wyżej działalności gospodarczej. Przychody z tytułu wykonywanych usług w roku poprzedzającym wybór ryczałtu nie przekraczały równowartości 2 000 000 euro.
Jednocześnie, pragnie Pani wskazać, że zdarzenie opisane we wniosku dotyczy zdarzenia przyszłego, tj. okresu, od którego będzie Pani mogła przejść na ryczałt (nastąpi to najwcześniej od 2023 roku). Osiągnęła Pani pierwszy przychód w 2022 roku z tytułu świadczonych usług, o których mowa we wniosku, w styczniu 2022 roku. Nie złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przedmiotem niniejszego wniosku jest zdarzenie przyszłe, a zatem w sytuacji wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, dokona Pani złożenia takiego oświadczenia w wymaganym ustawą terminie. Jednocześnie wskazuje Pani, że do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto, dotychczasowe przychody (dochody) z prowadzonej działalności opodatkowywane były na zasadach liniowych.
Dodatkowo, pragnie Pani wskazać, że nie uzyskuje przychodów z innych źródeł niż działalność gospodarcza oraz w żaden sposób nie jest powiązana (osobowo, majątkowo, ani też nie jest wspólnikiem) z jakimkolwiek podmiotem, na rzecz którego świadczy usługi.
Pytanie
Czy przychód z opisanej przez Panią działalności w zakresie świadczenia usług związanych z pozyskiwaniem nowych kontrahentów dla swoich Klientów, które przyporządkowała Pani do kodu PKD 74.90.Z i PKWiU 74.90.20.0 może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Panią działalności sklasyfikowanej pod numerem PKD 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (odpowiadające klasyfikacji w kodzie PKWiU 74.90.20.0) polegające na pozyskiwaniu nowych kontrahentów dla Pani klientów będą podlegały opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Uzasadnienie Pani stanowiska
Zgodnie z art. 2 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o ryczałcie należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Konsekwentnie, ustawa o podatku dochodowych, tj. ustawa o PIT zakłada dwie definicje pozarolniczej działalności gospodarczej. Pierwsza z nich, pozytywna, wynika z art. 5a ust. 6 ustawy o PIT, zgodnie z którym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza:
- działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 (np. w zakresie przychodów ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście, najmu).
Natomiast druga definicja, negatywna, wynika z art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, w myśl którego za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
- są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
- wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Istotne jest przy tym, że podatnik definiując podejmowane przez siebie czynności zobowiązany jest w pierwszej kolejności dokonać oceny, czy stanowią one pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy o PIT, w drugiej zaś zweryfikować czy dla podejmowanych przez niego czynności zastosowania nie znajdują wyłączenia wynikające z art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, które nie pozwolą na traktowanie tych czynności jako pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet pomimo spełnienia przesłanek pozytywnych.
Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie przez działalność usługowa rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (...) [dalej: Rozporządzenie PKWiU]. W oparciu zaś o treść art. 12 ust 1 pkt 5a ustawy o ryczałcie, co do zasady ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1- 4 oraz 6-8 tego przepisu.
W konsekwencji powyższego, opodatkowaniu stawką 8,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlega działalność usługowa, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza definiowana zgodnie z przepisami ustawy o PIT, która jednocześnie realizuje czynności zaliczone do usług zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU.
W sekcji M Rozporządzenia PKWiU, ustawodawca wyróżnił wszelkiego rodzaju usługi, w tym usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, w tej sekcji wyróżniono także symbolem PKWiU pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) z 25 marca 2019 r. [dalej: Wyjaśnienia PKWiU] do opisywanego grupowania zalicza się m.in.: usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych niż z zakresu architektury lub inżynierii) oraz usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi tak sklasyfikowane za pomocą PKWiU odpowiadają klasyfikacji i znaczeniu wyznaczonym przez kod PKD Pani o numerze 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Według Głównego Urzędu Statystycznego, świadczone przez Panią usługi na rzecz swoich Klientów, stanowią zatem usługi sklasyfikowane w grupie PKWiU 74.90 - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Świadczone przez Panią usługi polegają m.in. pozyskiwaniu nowych kontrahentów dla Pani klientów, w tym przedstawianiu potencjalnym kontrahentom Pani klientów umów, podejmowaniu z tymi kontrahentami negocjacji, aranżowaniu spotkań handlowych i promocyjnych oraz udzielaniu niezbędnych do podjęcia współpracy informacji, i sprawowaniu nadzoru nad realizacją realizacja zawartych umów i relacjami handlowymi z tymi kontrahentami. Świadczone przez Panią usługi niewątpliwie wpisują się w katalog usług sklasyfikowanych według kodu 74.90.Z, dla których ustawa o ryczałcie dopuszcza możliwość stosowania stawki 8,5% ryczałtu. Działania podejmowane przez Panią stanowią działalność usługową, bowiem czynności podejmowane przez Panią zaliczone są do usług zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną, do czego wprost odnoszą się Wyjaśnienia PKWiU. Jednocześnie, działania podejmowane przez Panią wpisują się w definicję pozarolniczej działalności gospodarczej wynikającą z przepisów ustawy o PIT. Realizowane przez Panią czynności nie podlegają też włączeniom wskazanym w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.
Powyższy wniosek wynika także z licznych stanowisk organów podatkowych, podejmowanych w trakcie analizy tożsamych przedmiotowo usług, w tym w szczególności z:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 14 lipca 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym działalność, którą będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%, ponieważ PKWiU 74.90.19.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 8 lutego 2019 r., nr 0115-KDIT3.4011.567.2018.1.WM, gdzie organ zaznaczył, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, której Główny Urząd Statystyczny przyporządkował kod PKD 74.90.Z, tj. "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana" (PKWiU 74.90.19.0) (...) w świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie i zakres planowanych usług stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez niego z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Analogiczne wnioski wywiodły też organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych z 16 marca 2018 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF, oraz z 5 stycznia 2017 r., nr 1061- IPTPB1.4511.966.2016.1.AP, a także z 8 października 2014 r., nr ILPB1/415-1155/14-3/AN z dnia 8 października 2014 r.
Wszystkie przytoczone wyżej stanowiska organów podatkowych dotyczyły analizy tożsamych, jak świadczone przez Panią usługi, w tym w szczególności usług dotyczących pozyskiwania kontrahentów, negocjowania umów oraz nadzoru nad wykonywaniem tych umów i koordynowaniu relacji biznesowych z tymi kontrahentami.
W świetle przedstawionej argumentacji, w Pani ocenie usługi świadczone w ramach prowadzonej przez nią działalności sklasyfikowanej pod numerem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90) dotyczące pozyskiwania nowych kontrahentów będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Mając na uwadze powyższe, wnosi Pani o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała, Pani że:
- prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 2016 roku,
- zakres świadczonych przez Panią usług sklasyfikowany jest według symbolu PKWiU 74.90.20.0 – pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- nie jest Pani podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą, który w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres prowadzonej działalności gospodarczej,
- przychody z tytułu wykonywanych usług w roku poprzedzającym nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro,
- w sytuacji wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, dokona Pani złożenia takiego oświadczenia w wymaganym ustawą terminie,
- wskazuje Pani, że do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- nie uzyskuje Pani przychodów z innych źródeł niż działalność gospodarcza oraz w żaden sposób nie jest powiązana (osobowo, majątkowo, ani też nie jest wspólnikiem) z jakimkolwiek podmiotem, na rzecz którego świadczy usługi.
Uzyskiwane przez Panią przychody z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług rekomendacji kanonicznej zakwalifikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, będą mogły zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanego pytania, obejmującego konkretny rodzaj usług wg wskazanego w nim PKWiU, nie dotyczy innych kwestii podanych w opisie sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).