Temat interpretacji
W zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 12 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 27 sierpnia 2022 r. (data wpływu 27 sierpnia 2022 r.), z 5 września 2022 r. (data wpływu 5 września 2022 r.) oraz z 29 września (data wpływu 29 września 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 4 maja 2017 r., pod firmą (…), prowadzoną pod adresem (…), zarejestrowaną w CEiDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…), pod kodem PKD: 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. - dalej: „ustawa o PIT”) i rozlicza się Pan na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana przez Pana forma opodatkowania to ryczałt ewidencjonowany. W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:
a)analiza istniejących systemów klientów,
b)analiza wymagań i specyfikacji systemów komputerowych oraz procesów automatyzacji systemów komputerowych,
c)doradzanie klientom w obszarze wybieranych przez nich oraz projektowanych i wykonywanych dla nich systemów komputerowych,
d)projektowanie koncepcji nowych systemów komputerowych lub rozwoju istniejących systemów komputerowych,
e)wytwarzanie dokumentacji technicznych projektowanych oraz wykonywanych systemów komputerowych,
f)implementacja (programowanie) systemów komputerowych zgodnie z wynikami analiz, projektami oraz dokumentacją powstałą w ramach wcześniejszych kroków.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) wydaną dnia 9 czerwca 2022 r. w (...), sygn.: (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Zamierza Pan osiągnięte przychody opodatkować 8,5% stawką ryczałtu. Wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez pana działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku. Aktualnie opodatkowany jest Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12%, tym samym złożył Pan oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego. Wskazuje Pan, że jego przychody nie przekroczyły i nie przekroczą 2 mln euro w roku podatkowym. Nie jest Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta Pan z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi Pan apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje Pan wartości dewizowych oraz nie sprzedaje Pan części, oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie będzie Pan świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d., czyli nie będzie podejmował Pan działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wskazał Pan, że:
· Wniosek dotyczy - zgodnie z zaznaczeniem w części E. poz. 53 formularza ORD-IN - zaistniałego stanu faktycznego (stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2022 r.), czyli stanu obecnego.
· Nie prowadzi Pan innych działalności, w konsekwencji czego, nie posiada Pan innych źródeł przychodu podlegających opodatkowaniu.
· Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychody/przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Wykonuje Pan jedynie usługi wskazane w stanie faktycznym. Wskazał Pan, że wykonuje usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
· Wykonuje Pan jedynie usługi wskazane w stanie faktycznym. Jednocześnie wskazuje Pan, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał Pan usługi, jakie świadczy w ramach działalności gospodarczej. Co więcej, w opisie sprawy wskazał Pan, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...)) mieszczą się usługi, które świadczy. Przy tym oczekuje Pan od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem to, czy w ramach swojej działalności wykonuje Pan czynności ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) leży w gestii Organu. Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Pana powinien ocenić czy świadczone przez Pana usługi związane są oprogramowaniem stwierdzając, czy jest możliwość, czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro oczekuje Pan interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług, czy nie znajduje do nich zastosowania żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz, czy nie znajduje do nich zastosowania inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi, to w gestii Organu jest ocenienie, czy usługi świadczone przez Pana wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym w gestii Organu, a nie Pana jest ocena, czy usługi świadczone przez Pana związane są z wymienionymi w pytaniu usługami.
Potwierdza to m.in. wyrok NSA I FSK 2364/19 z dnia 31 marca 2021 r. czy też NSA II FSK 1049/21 z dnia 23 listopada 2021 r. Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d., ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej. (...)”. W wyroku NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(...) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy. (...)”.
Potwierdza to również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2022 roku sygn. 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, w której to tamtejszy Wnioskodawca nie musiał deklarować w stanie faktycznym wniosku, czy jego czynności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), czy związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W związku z tym uważa Pan, że nie musi deklarować, czy wskazane przez Pana usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, są lub nie są związane z wymienionymi w pytaniu usługami.
Co więcej, w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy przewidziano, że ryczałt wynosi 12% przychodów ze świadczenia m.in. usług w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.01). Przy czym, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast Pana działalność GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWIU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”
· Będzie Pan prowadził ewidencję umożliwiającą prowadzenie jednej księgi dla kilku rodzajów działalności. Należy jednak podkreślić, że prowadzi Pan jeden rodzaj działalności, co zostało przez GUS sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0.
Ponadto szczegółowo opisał Pan charakter wykonywanych przez Pana czynności/zadań, tj.:
a)analiza istniejących systemów klientów:
Polega na uzyskaniu dostępu do systemu danego klienta oraz analizie i weryfikacji istniejącego modelu danych, logiki aplikacji oraz użytych komponentów systemu. Dotyczy stanu faktycznego w środowiskach aplikacyjnych danego klienta. Zakres usługi jest zależny od zapotrzebowania danego klienta, natomiast w szczególności może dotyczyć pełnej analizy od wykorzystywanych aplikacji poprzez istniejący model danych, istniejącą logikę aplikacji, aktualnie wykorzystywane komponenty, standardy komunikacji, aż po istniejącą dokumentację systemów. Efektem są wnioski dotyczące kierunków rozwoju danego systemu w kontekście wymagań postawionych przez klientów, przekazywane w formie ustnej (spotkania lub telekonferencje) lub pisemnej (notatki, dokumentacja analityczna).
b)analiza wymagań i specyfikacji systemów komputerowych oraz procesów automatyzacji systemów komputerowych:
Polega na przeanalizowaniu dokumentacji wymagań oraz specyfikacji systemów komputerowych udostępnianej przez klientów, w ramach opracowania koncepcji wdrożenia nowego systemu, nowego modułu systemu, bądź rozwoju istniejących modułów systemów komputerowych. Dotyczy wymagań oraz specyfikacji systemów komputerowych w ramach zamówień składanych przez klientów, w pełnym zakresie. Efektem są wnioski dotyczące technicznej możliwości realizacji wymagań oraz założeń specyfikacji systemów komputerowych, przekazywane w formie ustnej (spotkania lub telekonferencje) lub pisemnej (notatki, dokumentacja analityczna).
c)doradzanie klientom w obszarze wybieranych przez nich oraz projektowanych i wykonywanych dla nich systemów komputerowych:
Polega na określeniu, po wcześniejszej analizie istniejących systemów komputerowych oraz wymagań i specyfikacji systemów komputerowych stawianych przez klientów, technologii najskuteczniej realizującej wymagania stawiane przez klientów, bądź rekomendacje potencjalnych zmian w wymaganiach klientów w celu dostosowania ich do dostępnych technologii. Dotyczy doboru technologii odpowiedniej do realizacji założonych przez klientów wymagań oraz specyfikacji systemów komputerowych, bądź też rekomendacji zmian w przyjętych przez klientów wymaganiach oraz specyfikacjach systemów komputerowych. W zakres wchodzi analiza dostępnych technologii oraz możliwych rozwiązań w kontekście projektowanych i wykonywanych systemów komputerowych. Efektem są wnioski dotyczące doboru technologii oraz systemu spełniającego warunki wymagań oraz założeń specyfikacji systemów komputerowych, przekazywane w formie ustnej (spotkania lub telekonferencje) lub pisemnej (notatki, dokumentacja analityczna).
d)projektowanie koncepcji nowych systemów komputerowych lub rozwoju istniejących systemów komputerowych:
Polega na opracowaniu koncepcji oraz architektury nowego systemu komputerowego, nowego modułu istniejącego systemu komputerowego bądź zmian w istniejących systemach komputerowych. Dotyczy określenia niezbędnych komponentów programowych, oraz sposobu ich komunikacji, jak też działania, służących realizacji wymagań postawionych przez klientów przed nowymi systemami komputerowymi, nowymi modułami istniejących systemów komputerowych bądź zmianami w istniejących systemach komputerowych. W zakres wchodzi przygotowanie koncepcji funkcjonalnej, technicznej, architektury oraz planów rozwoju nowego systemu komputerowego, nowego modułu istniejącego systemu komputerowego bądź zmian w istniejących systemach komputerowych. Efektem są opracowania funkcjonalne, techniczne oraz architektoniczne, dotyczące planowanej realizacji nowego systemu komputerowego, nowego modułu istniejącego systemu komputerowego bądź zmian w istniejących systemach komputerowych, przekazywane w formie ustnej (spotkania lub telekonferencje) lub pisemnej (notatki, dokumentacja analityczna).
e)wytwarzanie dokumentacji technicznych projektowanych oraz wykonywanych systemów komputerowych:
Polega na opracowywaniu dokumentów opisujących projektowane oraz wykonywane nowe systemy komputerowe, nowe moduły istniejących systemów komputerowych oraz zmiany w istniejących modułach systemów komputerowych. Dotyczy dokumentów (np. specyfikacji technicznych i funkcjonalnych, instrukcji administracyjnych itp.) przekazywanych klientom w ramach prac koncepcyjnych oraz realizacyjnych, dotyczących nowego systemu komputerowego, nowego modułu istniejącego systemu komputerowego bądź zmian w istniejących systemach komputerowych. W zakres wchodzi cała niezbędna dokumentacja wymagana przez klientów, zarówno funkcjonalna, techniczna, architektoniczna jak też użytkownika, w zależności od bieżących wymagań danego klienta. Efektem są dokumenty funkcjonalne, techniczne, architektoniczne oraz użytkownika, opisujące realizowane nowe systemy komputerowe, nowe moduły istniejących systemów komputerowych bądź zmiany w istniejących systemach komputerowych, przekazywane w formie ustnej (spotkania lub telekonferencje - w celach prezentacyjnych) lub pisemnej (dokumentacja systemowa).
f)implementacja (programowaniu) systemów komputerowych zgodnie z wynikami analiz, projektami oraz dokumentacją powstałą w ramach wcześniejszych kroków:
Polega na implementacji opracowanych uprzednio nowych systemów komputerowych, nowych modułów istniejących systemów komputerowych bądź zmian w istniejących systemach komputerowych, z wykorzystaniem technologii oraz narzędzi określonych w tych opracowaniach. Dotyczy wykonania niezbędnych prac implementacji, instalacji, konfiguracji oraz weryfikacji poprawności działania odpowiednich komponentów nowego systemu komputerowego, nowych modułów istniejących systemów komputerowych, bądź zmian w istniejących systemach komputerowych. W zakres wchodzą wszystkie niezbędne prace określone w opracowanej uprzednio dokumentacji. Efektem są zaimplementowane oraz przetestowane nowe systemy komputerowe, nowe moduły istniejących systemów komputerowych, bądź zmiany w istniejących systemach komputerowych, w formie możliwej do wdrożenia na wybranych środowiskach klientów.
Wskazał Pan, że w ramach świadczenia usług korzysta z następujących programów:
· systemu operacyjnego (...),
· systemu operacyjnego (...),
· pakietu biurowego (...),
· programów do telekonferencji (...) oraz (...),
· komunikatora (...),
· przeglądarki internetowej(...),
· klienta poczty (...),
· systemu wirtualizacji (...),
· narzędzia do prac nad bazami danych (...) oraz (...)
· (...),
·programów umożliwiających połączenia (...) według wymagań stawianych przez klientów oraz (...) w celu podniesienia bezpieczeństwa komunikacji z sieciami informatycznymi klientów.
W ramach działalności korzysta Pan z laptopa zakupionego na potrzeby prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, telefonu w celu kontaktu z klientami oraz słuchawek na potrzeby udziału w telekonferencjach z klientami. Ponadto korzysta Pan z samochodu prywatnego w użytku mieszanym lub komunikacji miejskiej w celu dojazdów do klienta, jeśli niezbędne jest spotkanie na żywo.
Wykorzystuje Pan głównie ogólnodostępne oprogramowanie open source. Ponadto implementuje oraz rozwija Pan zarówno elementy systemu wytworzone przez siebie na zlecenie klienta lub elementy istniejących systemów klienta.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j.: Dz.U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: “ustawa o ryczałcie”), a więc w stawce 8,5 %?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie “działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: - samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; - w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; - samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki. Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).
Nie osiągnął Pan przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego. W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług. Pana zdaniem, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.01.12.0 „ Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. W ramach działalności zajmuje się Pan analizą istniejących systemów klientów, analizą wymagań i specyfikacji systemów komputerowych oraz procesów automatyzacji systemów komputerowych, doradzaniem klientom w obszarze wybieranych przez nich oraz projektowanych i wykonywanych dla nich systemów komputerowych, projektowaniem koncepcji nowych systemów komputerowych lub rozwoju istniejących systemów komputerowych, wytwarzaniem dokumentacji technicznych projektowanych oraz wykonywanych systemów komputerowych, implementacją systemów komputerowych zgodnie z wynikami analiz, projektami oraz dokumentacją powstałą w ramach wcześniejszych kroków. Stanowisko Pana potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) wydana dnia 9 czerwca 2022 r. o sygnaturze (…). Art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w Pana przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako Przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.
Pana zdaniem, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności. Klasyfikacja PKWiU 62.01.12.0 „ Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” znajdująca zastosowanie w Pana przypadku nie mieści się w zakresie PKWiU powołanego w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie, tj. związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Przy symbolach PKWiU powołanych w ustawie o ryczałcie ustawodawca umieścił znak “ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu.
W konsekwencji właściwą stawką ryczałtu w Pana przypadku będzie stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a. Prowadzi Pan ewidencję przychodów pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku osiągnięcia przychodów, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał, Pan że:
1.Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 4 maja 2017 r., w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
2.Nie znajduje wobec Pana zastosowania żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3.Złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu.
4.Czynności, które Pan wykonuje w ramach świadczonych usług, zostały przez Pana opisane szczegółowo we wniosku. Wskazał Pan, że usługi obejmują:
-analizę istniejących systemów klientów,
-analizę wymagań i specyfikacji systemów komputerowych oraz procesów automatyzacji systemów komputerowych,
-doradzanie klientom w obszarze wybieranych przez nich oraz projektowanych i wykonywanych dla nich systemów komputerowych,
-projektowanie koncepcji nowych systemów komputerowych lub rozwoju istniejących systemów komputerowych,
-wytwarzanie dokumentacji technicznych projektowanych oraz wykonywanych systemów komputerowych,
-implementację (programowanie) systemów komputerowych zgodnie z wynikami analiz, projektami oraz dokumentacją powstałą w ramach wcześniejszych kroków.
Zauważamy, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przy czym przepis ten nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują jednak, że opisane we wniosku czynności są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług oraz ich klasyfikacja PKWiU 62.01.12.0.
Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
– usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
– usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazujemy, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W naszej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, tj. implementacja (programowanie) systemów komputerowych zgodnie z wynikami analiz, projektami oraz dokumentacją powstałą w ramach wcześniejszych kroków, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że implementuje oraz rozwija Pan zarówno elementy systemu wytworzone przez siebie na zlecenie klienta lub elementy istniejących systemów klienta.
W związku z tym uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – do przychodów ze świadczenia usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 prawidłowe jest stosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).