
Temat interpretacji
Dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 %.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 22 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 %.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lipca 2022 r. (data wpływu 11 lipca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego
Intencją Wnioskodawcy jest potwierdzenie prawa do opodatkowania osiąganych w Polsce przychodów w roku 2022 (i w latach następnych) zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług („zryczałtowanym podatkiem”), a także właściwej stawki podatku od przychodów osiąganych tytułem świadczenia opisanych niżej usług.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną i będzie pozostawać polskim rezydentem podatkowym, a także prowadzić będzie (w dalszym ciągu) tzw. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczyć będzie usługi na rzecz polskiego klienta lub klientów (dalej łącznie: “Klient”) zajmujących się przede wszystkim handlem towarami na rynku krajowym i rynkach zagranicznych za pośrednictwem różnych kanałów dystrybucji (sprzedaż detaliczna, hurtowa, tradycyjna i online), w tym w szczególności (lecz nie wyłącznie) w branży medycznej i stomatologicznej. Branża ta charakteryzuje się wysokim poziomem wyspecjalizowania oraz szybki postępem technologicznym, z czym wiążą się relatywnie wysokie koszty oferowanych produktów, a także związane z powyższym wysokie oczekiwania co do poziomu obsługi kontrahentów Klienta, a także konieczność przeprowadzania prezentacji produktów i systemów (m.in. narzędzi chirurgicznych i implantologicznych) i szkoleń z ich użycia w miejscu prowadzenia działalności przez kontrahentów - zarówno na etapie przedsprzedażowym, jak i po dokonaniu transakcji.
Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie świadczenie w tym obszarze usług pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach i transakcjach - nakierowanych na poszukiwanie i pozyskanie nowych kontrahentów dla Klienta i zgodnie z podanymi przez Klienta kryteriami. Usługi te wiązać się będą także z prezentowaniem oferty produktów Klienta (w szczególności systemów i narzędzi stomatologicznych oraz implantologicznych), organizacją szkoleń dotyczących ich właściwości i wykorzystania, przygotowywaniem ofert oraz negocjowaniem warunków transakcji, nadzorem nad ich realizacją. Rolą Wnioskodawcy może być także poszukiwanie dostawców produktów wprowadzanych przez Klienta do obrotu, negocjacje cenowe z dostawcami. Koniecznością w branży Wnioskodawcy jest także podtrzymywanie relacji handlowych, co wiąże się z częstymi podróżami służbowymi, udziałem w konferencjach i targach branżowych. Dzięki rozwijanym kompetencjom i wiedzy branżowej Wnioskodawca może także wspierać Klienta w tworzeniu zespołów lub członków personelu Klienta odpowiedzialnych za wdrażanie strategii sprzedażowych oraz prowadzenie transakcji i relacji handlowych inicjowanych lub nadzorowanych przez Wnioskodawcę.
Analogiczne usługi Wnioskodawca świadczyć może dla Klienta także z branży IT, który prowadzi działalność w zakresie sprzedaży (licencjonowania) innowacyjnego oprogramowania dla biznesu, którego celem jest wspieranie procesów sprzedażowych oraz analiza skuteczności działań marketingowych. Wnioskodawca również w tym zakresie pozyskiwać będzie klientów i kontrahentów takiego Klienta oraz ich obsługą.
W zależności od bieżącego zapotrzebowania Klientów zakres usług Wnioskodawcy ulegać może zmianie jednak trzon usług pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach (zwanych dalej łącznie „Usługami Pośrednictwa”), tworzyć będą następujące usługi realizowane na zlecenie Klienta (Klientów):
1) zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży - tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy handlowej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;
2) wyszukiwanie dostawców towarów (w szczególności dystrybutorów; dalej łącznie: “Dostawców”) na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta;
3) kontaktowanie się z potencjalnymi Dostawcami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń);
4) przedstawianie Klientowi oferty Dostawców;
5) negocjowanie umów i warunków współpracy z Dostawcami w imieniu Klienta;
6) udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi Dostawcami z ramienia Klienta oraz nabywcami tych towarów i usług w celu nawiązania lub zebrania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej Klienta;
7) prezentowanie oferty produktów Klienta (w szczególności systemów i narzędzi stomatologicznych oraz implantologicznych, a także specjalistycznego oprogramowania);
8) organizacja szkoleń dotyczących linii produktów Klienta, właściwości i wykorzystania;
9) przygotowywanie ofert oraz negocjowanie warunków transakcji sprzedażowych, nadzór nad ich realizacją;
10)podtrzymywanie relacji handlowych, z uwzględnieniem wizyt w lokalach przedsiębiorstwa Klienta;
11) wspieranie Klienta w tworzeniu zespołów lub członków personelu Klienta odpowiedzialnych za wdrażanie strategii sprzedażowych oraz prowadzenie transakcji i relacji handlowych inicjowanych lub nadzorowanych przez Wnioskodawcę;
12)opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy Dostawcami a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy Dostawcami i innymi kontrahentami a Klientem.
Rezultatami wykonywanych Usług Pośrednictwa mogą być w szczególności - przekazanie danych kontaktowych Dostawców dostosowanych do wymogów Klienta oraz potencjalnych kontrahentów, raporty i podsumowania emailowe, zebrane oferty potencjalnych kontrahentów oraz profile ich działalności gospodarczej, aktywny udział w wydarzeniach gospodarczych, rekomendacje dotyczące wyboru kontrahenta, negocjacje handlowe, bieżące konsultacje i spotkania - realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, weryfikowanie i podsumowywanie postępów w projektach (na życzenie Klienta), przeprowadzanie szkoleń produktowych oraz przeprowadzanie spotkań z kontrahentami Klienta. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany.
Wnioskodawca przyporządkowuje Usługi Pośrednictwa do klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Wnioskodawca wskazuje w CEIDG m.in. następujący kod PKD dotyczący prowadzonej działalności gospodarczej, istotny dla Usług będących przedmiotem tej interpretacji: 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższa klasyfikacja ma charakter jedynie pomocniczy i nie stanowi oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według kodów PKD.
Wnioskodawca nie wyklucza świadczenia jednocześnie także innych usług niż opisane wyżej Usługi Pośrednictwa, opisane powyżej podlegające opodatkowaniu ryczałtem, osiągając w szczególności inne przychody z działalności usługowej opisane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawy”).
Świadcząc usługi różnego rodzaju, Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy.
Wnioskodawca w ramach opisu interpretowanego stanu faktycznego dodaje, że złoży w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c ustawy, nie zrezygnuje z tego wyboru i nie wybierze innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b tej ustawy.
W 2021 roku przychody podatkowe Wnioskodawcy z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz Wnioskodawca nie prowadził w 2021 roku działalności gospodarczej w formie spółki a także nie wykonywał (i nie będzie w roku 2022 wykonywać) czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy). Nie zachodzą w stosunku do Wnioskodawcy inne okoliczności wskazane w art. 8 ustawy, tj. Wnioskodawca nie będzie opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Wnioskodawca jednocześnie przewiduje, że w opisywanym stanie faktycznym nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też Wnioskodawca nie złoży oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy. Działalność Wnioskodawcy nie będzie stanowić zaś wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego, a nie zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce - jest polskim rezydentem podatkowym.
Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w dniu 14 czerwca 2007 roku i wznowił ją ostatnio w dniu 14 stycznia 2015 roku.
Wnioskodawca rozliczał się w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej (do końca 2021 roku) podatkiem liniowym (zgodnie z art. 30c ustawy o PIT) i prowadził księgę przychodów i rozchodów (KPiR).
Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do dnia 20 lutego 2022 roku.
Wnioskodawca osiągnął już w 2022 roku dochody z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza opodatkować zryczałtowaną stawką podatku.
Oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej Wnioskodawca nie uzyskuje na ten moment innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca może także w przyszłości uzyskiwać dochody z działalności wykonywanej osobiście np. z tytułu powołania do zarządu lub przychody z wynajmu nieruchomości.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie powyższego przez tut. Organ także w oparciu o opis stanu faktycznego.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem - pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Wnioskodawca nie wyklucza jednak pośrednictwa w sprzedaży takiego oprogramowania.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług:
- związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
oraz usług związanych z:
- doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
- objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),
- związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
- związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Wnioskodawca nie świadczy usług takich jak usługi:
- przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1),
- firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
- reklamowe; usługi badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
W przypadku świadczenia takich usług Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca potwierdza, że usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
Pytanie
1)Czy przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy będą mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 roku?
2)Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?
Pana stanowisko w sprawie
W uzasadnionym przekonaniu Wnioskodawcy:
1) przychody osiągane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej będą mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 roku,
2) przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy, podatnicy (osoby fizyczne) mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po spełnieniu następujących warunków: (i) w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, (ii) złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b ustawy) - pod warunkiem, że nie zachodzą równocześnie okoliczności wskazane w art. 8 ustawy.
Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego oraz opisie usług, wszystkie powyższe przesłanki pozytywne są przez Wnioskodawcę spełnione i będą spełnione w 2022 r., podobnie jak nie wystąpiły i nie wystąpią przesłanki negatywne. Nie powinno być zatem wątpliwości, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy.
Zastosowaniu opodatkowania ryczałtowego nie stoi na przeszkodzie także fakt planowanego świadczenia przez Wnioskodawcę usług, do których znajdą zastosowanie różne stawki zryczałtowanego podatku. W takiej sytuacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności - na zasadzie art. 12 ust. 3 ustawy.
Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług Pośrednictwa wyznacza, w ocenie Wnioskodawcy, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ustalający stawkę 8,5% ryczałtu m.in. dla usług pośrednictwa w interesach ujętych w klasie 74.90.12.0 PKWiU.
Dopasowanie Usług Pośrednictwa do działu 74 grupy 74.9 PKWiU, konkretnie do klasy 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wnioskodawca ustalił posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 - stanowiące integralną część klasyfikacji. Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje „pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Wnioskodawca rozumie także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.
Uwzględniając powyższe, opisywane Usługi Pośrednictwa, polegające w szczególności właśnie na pośrednictwie komercyjnym, spełniają kryteria i posiada właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną niż, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług Pośrednictwa należało będzie stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 czerwca 2021 roku, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL oraz z dnia 7 lipca 2021 roku, sygn. 0115- KDIT1.4011.293.2021.2.MST - powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115- KDIT3.4011.315.2019.2.DP - istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego - pośrednictwa w interesach.
Mając na uwadze powyższe, wnoszę o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej opisanego stanu faktycznego i potwierdzenie prawidłowości i zasadności przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
„Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
·prowadzenia aptek,
·działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
·działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
·samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
·w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
·samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W świetle z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy:
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c:
- 15% przychodów ze świadczenia usług w tym pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:
1. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;
2. prowadzi Pan samodzielnie działalność gospodarczą, którą opodatkowywał w 2021 roku podatkiem liniowym, przy czym Pana przychody z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2021 roku kwoty 2 000 000 euro;
3. zamierza Pan dokonać zmiany formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
4. świadczy Pan usługi w działalności gospodarczej oznaczone symbolem PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, w branży medycznej, stomatologicznej a także IT.
5. nie wyklucza Pan świadczenia jednocześnie także innych usług niż Usługi Pośrednictwa, tj. może Pan osiągać przychody z działalności usługowej opisane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
6. nie występują u Pana przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ww. ustawy;
7. intencją Pana jest uzyskanie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego, a nie zdarzenia przyszłego.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń w branży medycznej, stomatologicznej a także IT a także osiągane przez Pana przychody z działalności usługowej opisanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c cytowanej ustawy będą mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 roku.
Ponadto przychody, uzyskiwane przez Pana w 2022 r. ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z dyspozycją Pana interpretacja dotyczy stanu faktycznego a nie zdarzenia przyszłego. Tym samym Organ nie odniósł się do usług pośrednictwa w sprzedaży oprogramowania, które Pan w przyszłości zamierza świadczyć oraz do uzyskiwanych w przyszłości dochodów z działalności wykonywanej osobiście np. z tytułu powołania do zarządu lub przychodów z wynajmu nieruchomości.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu inną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).