Opodatkowanie przychodów z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy jednoczesnym opodatkowaniu działalności gospodarczej w formie karty po... - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.154.2022.2.IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.154.2022.2.IK

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy jednoczesnym opodatkowaniu działalności gospodarczej w formie karty podatkowej

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lutego 2022 roku wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie opodatkowania przychodów z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy jednoczesnym opodatkowaniu działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – 25 marca  2022 r. Treść wniosku i uzupełnienia jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie: działalności usługowej - sprzątanie wnętrz (data rozpoczęcia prowadzenia działalności: 2 października 2021 r.). Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

… 2021 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w X. (znak sprawy: …), ustalającą wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej. Wysokości stawki została ustalona na kwotę 308,00 zł. Wnioskodawca nie zrzekł się zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości wynająć następujące składniki majątku

prywatnego: lokal mieszkalny, samochód osobowy.

Zarówno lokal mieszkalny, jak i samochód osobowy nie zostały nigdy wprowadzone do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Umowy najmu zostaną zawarte poza prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca zamierza opodatkować przychody uzyskiwane z najmu prywatnego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 4 lit a ustawy o ryczałcie).

Samochód osobowy zostanie wynajęty przedsiębiorstwu, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługi, a lokal mieszkalny przedsiębiorstwu powiązanemu z tym przedsiębiorstwem.

Zarówno samochód osobowy, jak i lokal mieszkalny nie był wcześniej i nie jest wykorzystywany obecnie w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej zarejestrowanej od 2 października 2021 r. Obydwie te rzeczy są składnikami Pana majątku prywatnego. Umowy najmu zostaną zawarte poza prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania dochodów z działalności w formie karty podatkowej i jednoczesnego zastosowania, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 4 lit a ustawy o ryczałcie, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do przychodów uzyskanych z najmu prywatnego (lokalu mieszkalnego, samochodu)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowanie przychodów z najmu prywatnego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 4 lit a ustawy o ryczałcie, nie będzie skutkowało utratą prawa do rozliczania przychodów z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, źródłami przychodów są między innymi:

pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3). Natomiast art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT precyzuje, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

W oparciu o wyżej przedstawione przepisy, należy zauważyć, że przychód z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą został w wyraźny sposób oddzielony od najmu składników wchodzących do majątku prywatnego podatnika.

W związku z powyższym, jeżeli przychód z najmu zostanie zakwalifikowany jako najem prywatny, nie wystąpi przesłanka negatywna wyróżniona w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o ryczałcie, wykluczająca możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, jeżeli podatnik prowadzi oprócz działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej, inną działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 (najem prywatny) ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W tym miejscu warto odnieść się do ogólnej zasady wyrażonej w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, według której opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie można łączyć z opodatkowaniem w formie karty podatkowej. W przepisie przewidziany został jednak wyjątek w postaci art. 6 ust. 1b ustawy o ryczałcie, który stanowi, że do przychodów, o których mowa w ust. 1a, nie ma zastosowania przepis art. 8 ust. 1. Jak wspomniano powyżej, ust. 1a odnosi się do przychodów z najmu prywatnego.

Zatem nie budzi wątpliwości, że od ogólnej zasady niepozwalającej łączyć opodatkowania w formie ryczałtu z opłacaniem podatku w formie karty podatkowej, zostały wyłączone przychody uzyskiwane z najmu prywatnego.

Dodatkowo, od 1 stycznia 2022 r. zmianie uległa treść art. 9a ust. 6 ustawy o PIT. Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisu dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 (najem prywatny), są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Niemniej, art. 71 ust. 1 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2021.2105; dalej: Polski Ład) stanowi, że podatnicy osiągający w 2022 r. przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 (najem prywatny) ustawy zmienianej w art. 1, mogą stosować zasady opodatkowania tych przychodów obowiązujące na dzień 31 grudnia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

W rezultacie oznacza to, że od 1 stycznia 2023 r. podatnik nie będzie mógł dokonać wyboru formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu najmu prywatnego. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będzie jedyną możliwą formą opodatkowania przychodów z najmu prywatnego.

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku najmu prywatnego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 4 lit a ustawy o ryczałcie wynosi:

8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz,

12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.

Jak wskazano w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, lokal mieszkalny oraz samochód osobowy, który Wnioskodawca zamierza wynająć, nie zostały nigdy wprowadzone do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Umowy najmu zostaną zawarte poza prowadzoną działalnością.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, przychody z najmu będą stanowiły, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 przychody z najmu prywatnego. W konsekwencji oznacza to, że nie wystąpi przesłanka negatywna wyróżniona w art. 25 ust. 1 pkt 4, wykluczająca możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

Interpretacja Indywidualna z 20 grudnia 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.539.2020.5.MW - organ wskazał, że Wnioskodawczyni, prowadząc działalność stomatologiczną i będąc opodatkowaną w formie karty podatkowej w zakresie działalności stomatologicznej, będzie mogła opodatkować przychody z najmu piętra Budynku i Pomieszczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna z 14 maja 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.90.2019.2.WM - zdaniem dyrektora KIS osiąganie przychodów z najmu, dzierżawy itd. jako odrębnego od pozarolniczej działalności gospodarczej źródła przychodów - niezależnie od tego, w jakiej formie przychody zostaną opodatkowane - nie jest przeszkodą do opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Tak więc podatnik, który prowadzi prywatny najem, nie będzie wyłączony z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretację wydano na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. W szczególności rozstrzygnięcie oparto na Pana oświadczeniu, że wynajmowane rzeczy są składnikami majątku prywatnego, a umowy najmu zawarte zostaną poza prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które jest ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.

Jeżeli w toku ewentualnego postępowania właściwy organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.