Temat interpretacji
Możliwość rozliczania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 sierpnia 2022 r. (wpływ 17 sierpnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Działalność gospodarczą rozpoczął w kwietniu 2022 r. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi specjalistyczne, w szczególności na rzecz podmiotów leczniczych w zakresie supportu w ich bieżącej działalności. Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz polskich firm, a całość przychodów (dochodów) Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej będzie osiągana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W ramach zawieranych umów na świadczenie usług specjalistycznych, Wnioskodawca zamierza świadczyć następujące usługi:
a)graficzne, obejmujące w szczególności:
-wykonywanie usług graficznych zgodnie z aktualnymi potrzebami klienta;
b)zarządzania stronami internetowymi (hosting), obejmujące w szczególności:
-aktualizację CMS;
-monitoring SSL;
-aktualizację pluginów;
-kopie zapasowe plików;
-nadzór nad integracjami między stroną, a podmiotami trzecimi;
-rozwiązywanie różnych problemów technicznych z tym związanych;
-kasowanie danych klientów;
c)pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych, obejmujące w szczególności:
-zgłaszanie awarii oraz dodawanie manualne danych w przypadku niedostępności usług automatycznych;
-nadzór nad integracjami między stroną, a podmiotami trzecimi;
-naprawę w przypadku awarii;
d)administracyjne, obejmujące w szczególności:
-codzienną, kompleksową administrację obsługi biura;
-realizację zwrotów (środków) dla klientów;
-wysyłkę i nadzór nad fakturami;
-kontakt z kontrahentami;
-korespondencję z klientami i firmami współpracującymi;
-planowanie finansowe;
-obsługę personelu.
Czynności wskazane w pkt a)-d) mają charakter otwarty, co oznacza, że Wnioskodawca dopuszcza możliwość rozszerzenia świadczenia usług wskazanych w tym katalogu, zgodnie z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez klientów. Wnioskodawca zamierza świadczyć ww. usługi w 2022 r. oraz w latach następnych. Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność za poprawność i jakość świadczonych usług specjalistycznych, z uwzględnieniem zawodowego i profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w treści art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie.
Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć, zostały przez Niego sklasyfikowane następująco:
a)usługi graficzne - PKWiU (2015) - 74.10.Z „Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania”,
b)usługi zarządzania stronami internetowymi - PKWiU (2015) - 63.11.12.0 „Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi”,
c)pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych - PKWiU (2015) - 63.11.19.0 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych (hosting)”,
d)usługi administracyjne - PKWiU (2015) - 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”.
Wnioskodawca zaznacza, że samodzielnie sklasyfikował ww. czynności wymienione w pkt od a) do d) pod wskazaną klasyfikację PKWIU. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższe klasyfikacje mają jedynie charakter pomocniczy i nie stanowią oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWIU. Wnioskodawca wskazuje, że usługi opisane w punktach b) oraz c) w żadnym stopniu nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania - PKWiU ex 62.02 (Wnioskodawca nie projektuje oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania technologii informatycznych).
Wnioskodawca zaznacza, że Jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów (dochodów) z czynności:
-z pkt a) zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 14%,
-z pkt b),c), d) zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5%
począwszy od przychodów (dochodów) uzyskiwanych od 2022 r., przy czym Wnioskodawca zamierza osiągnąć pierwszy przychód w czerwcu 2022 r. lub w kolejnych miesiącach tego roku.
W 2021 r. Wnioskodawca nie osiągał przychodów z działalności gospodarczej, natomiast w 2022 r. i w latach następnych przychody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej nie przekroczą limitu 2 000 000 euro.
Jednocześnie wskazuje się, że Wnioskodawca planuje osiągnąć pierwszy przychód w 2022 r. w czerwcu. Wnioskodawca, rejestrując działalność gospodarczą w kwietniu 2022 r., jednocześnie dokonał wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania właściwej dla osiąganych przychodów, poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia o wyborze tej formy za pośrednictwem konta przedsiębiorcy dostępnego w Centralnej Ewidencji Działalności i Informacji Gospodarczej.
Wnioskodawca prowadzi uproszczoną ewidencję dla potrzeb obliczenia podatku zryczałtowanego z tytułu prowadzonej działalności, która umożliwia odrębne określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (usług specjalistycznych) poszczególnymi stawkami ryczałtu, tj. 14% oraz 8,5%.
W stosunku do Wnioskodawcy nie mają zastosowania, tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów.
Wnioskodawca osiąga również przychody z umowy o pracę (w niepełnym wymiarze czasu pracy), jednakże nie będzie świadczył usług specjalistycznych w ramach wykonywanej działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy.
W piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawca wskazał, że usługi świadczone przez Niego, zawarte w pytaniu lit. b) przedmiotowego wezwania, zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod nr PKWiU (2015) następująco:
a)„usługi graficzne” - PKWiU (2015) - 74.10.19.0 „Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania”,
b)„usługi zarządzania stronami internetowymi” - PKWiU (2015) - 63.11.12.0 „Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi”,
c)„pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” - PKWiU (2015) - 63.11.19.0 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych (hosting)”,
d)usługi administracyjne - PKWiU (2015) - 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wykonywał On umowę o pracę na stanowisku Koordynatora projektów dla branży IT. Obecnie jest w trakcie wypowiedzenia ww. umowy o pracę i zamierza rozwiązać ww. stosunek pracy z końcem września 2022 r. (po upływie okresu wypowiedzenia). Zakres czynności wynikających z umowy o pracę nie pokrywał się z zakresem usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Nie świadczy On i nie zamierza świadczyć usług wykonywanych w ramach działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy.
Pytanie
1)Czy uzyskiwane od 2022 r. przychody z tytułu usług „w zakresie specjalistycznego projektowania” opisanych szczegółowo w pkt a) opisu zdarzenia przyszłego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 14%?
2)Czy uzyskiwane od 2022 r. przychody z tytułu usług „zarządzania stronami internetowymi” opisanych szczegółowo w pkt b) opisu zdarzenia przyszłego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?
3)Czy uzyskiwane od 2022 r. przychody z tytułu pozostałych usług „związanych z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” opisanych szczegółowo w pkt c) opisu zdarzenia przyszłego będą mogły być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?
4)Czy uzyskiwane od 2022 r. przychody z tytułu usług „usługi administracyjne” opisanych szczegółowo w pkt d) opisu zdarzenia przyszłego będą mogły być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
W opinii Wnioskodawcy, uzyskiwane począwszy od 2022 r. przychody z tytułu:
1)usług „specjalistycznego projektowania” (opisane szczegółowo w pkt a), mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 14%,
2)„zarządzania stronami internetowymi (hosting)” (opisane szczegółowo w pkt b), mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%,
3)„usług związanych z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” (opisane w pkt c), mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%,
4)„usług administracyjnych” (opisanych szczegółowo w pkt d), mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
W myśl art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.
W dalszej części ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5b ust. 1) wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje wprost, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m.in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Przepis art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Niezależnie od powyższego, dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze. Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od przedmiotu działalności podatnika.
Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w zakresie m.in. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
I tak, zgodnie z ustawową definicją (art. 4 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy) przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji (PKWiU) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do właściwego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że rozpoczął działalność gospodarczą, o której mowa we wniosku, w kwietniu 2022 r. Usługi świadczone przez Niego, zawarte w pytaniu lit. b) przedmiotowego wezwania, zostały sklasyfikowane według PKWiU (2015) następująco:
-„usługi graficzne” - PKWiU (2015) - 74.10.19.0 „Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania”,
-„usługi zarządzania stronami internetowymi” - PKWiU (2015) - 63.11.12.0 „Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi”,
-„pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” - PKWiU (2015) - 63.11.19.0 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych (hosting) ”,
-usługi administracyjne - PKWiU (2015) - 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca wykonywał umowę o pracę na stanowisku Koordynatora projektów dla branży IT. Obecnie jest On w trakcie wypowiedzenia ww. umowy o pracę i zamierza rozwiązać ww. stosunek pracy z końcem września 2022 r. (po upływie okresu wypowiedzenia). Zakres czynności wynikających z umowy o pracę nie pokrywał się z zakresem usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Nie świadczy On i nie zamierza świadczyć usług wykonywanych w ramach działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i);
·14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c);
·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (2015 r.):
Dział 63 – usługi w zakresie informacji obejmuje:
-działalność wyszukiwarek portali internetowych,
-przetwarzanie danych,
-działalność hostingu,
-pozostałą działalność związaną głównie z dostarczaniem informacji.
Klasa 63.11 zawiera usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi. Pod kategorią 63.11.1 sklasyfikowano usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowym (hosting) oraz pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych.
Z kolei pozycja 63.11.11.0 – zawiera usługi przetwarzania danych;
grupowanie to obejmuje - usługi przetwarzania danych, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych.
Natomiast pod pozycją 63.11.12.0 sklasyfikowano usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting); grupowanie to obejmuje usługi związane z dostarczeniem infrastruktury dla hostowania bazy klienta i powiązanych z nią plików zlokalizowanych w miejscu, które zapewnia szybkie, niezawodne połączenie z Internetem, które może być:
-ograniczone do przechowywania na pojedynczym serwerze o pojemności dzielonej lub dedykowanej, bez usług dostawcy zarządzającego lub integrującego oprogramowanie użytkowe (za oprogramowanie na serwerze odpowiedzialny jest klient, a usługi gwarancyjne są standardowe i ograniczone, co do zakresu),
-pakietem usług składającym się z hostingu i zarządzania stroną Internetową oraz związanych z tym aplikacjami.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej zamierza Pan wykonywać usługi specjalistyczne, w szczególności na rzecz podmiotów leczniczych w zakresie supportu w ich bieżącej działalności. Będzie Pan świadczył usługi na rzecz polskich firm, a całość Pana przychodów (dochodów) z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej będzie osiągana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Czynności wskazane przez Pana w opisie sprawy mają charakter otwarty, co oznacza, że dopuszcza Pan możliwość rozszerzenia świadczenia usług wskazanych w tym katalogu, zgodnie z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez klientów. Zamierza Pan świadczyć ww. usługi w 2022 r. oraz w latach następnych. Będzie Pan ponosił odpowiedzialność za poprawność i jakość świadczonych usług specjalistycznych, z uwzględnieniem zawodowego i profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności. Świadczone przez Pana usługi nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w treści art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Samodzielnie sklasyfikował Pan czynności wymienione we wniosku pod wskazaną klasyfikację PKWiU. Usługi opisane we wniosku nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania - PKWiU ex 62.02 (nie projektuje Pan oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania technologii informatycznych). W 2021 r. nie osiągał Pan przychodów z działalności gospodarczej, natomiast w 2022 r. i w latach następnych Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą limitu 2 000 000 euro. Planuje Pan osiągnąć pierwszy przychód w czerwcu 2022 r. Rejestrując działalność gospodarczą w kwietniu 2022 r., dokonał Pan wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania właściwą dla osiąganych przychodów, poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia o wyborze tej formy za pośrednictwem konta przedsiębiorcy dostępnego w Centralnej Ewidencji Działalności i Informacji Gospodarczej. Prowadzi Pan uproszczoną ewidencję dla potrzeb obliczenia podatku zryczałtowanego z tytułu prowadzonej działalności, która umożliwia odrębne określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (usług specjalistycznych) poszczególnymi stawkami ryczałtu, tj. 14% oraz 8,5%. W stosunku do Pana nie mają zastosowania, tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów. Osiąga Pan również przychody z umowy o pracę (w niepełnym wymiarze czasu pracy). Zakres czynności wynikających z umowy o pracę nie pokrywał się z zakresem usług świadczonych w ramach Pana działalności gospodarczej. Nie świadczy Pan i nie zamierza świadczyć usług wykonywanych w ramach działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy.
Usługi, które zamierza Pan świadczyć zostały przez Pana sklasyfikowane następująco:
a)usługi graficzne - PKWiU (2015) - 74.10.19.0 „Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania”,
b)usługi zarządzania stronami internetowymi - PKWiU (2015) - 63.11.12.0 „Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi”,
c)pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych - PKWiU (2015) - 63.11.19.0 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych (hosting)”,
d)usługi administracyjne - PKWiU (2015) - 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z wniosku – uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.10.19.0, to właściwą będzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 14% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 63.11.12.0, 63.11.19.0 oraz 82.11.10.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak związane z oprogramowaniem, z doradztwem w zakresie oprogramowania bądź usługami przetwarzania danych – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu wyższą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) lub art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy.
Dodać również należy, że w przypadku prowadzenia przez Pana działalności, z której przychody będą podlegać opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).