Temat interpretacji
Określenie właściwej stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 26 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 26 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2022 r. (wpływ 26 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Działalność polega na świadczeniu usług głównie dla jednego podmiotu gospodarczego, zwanego dalej jako „Klient”.
Wnioskodawca w roku poprzedzającym, tj. 2021, prowadził już działalność gospodarczą, natomiast w 2022 r. dokonał zmiany formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach tej działalności gospodarczej z opodatkowania w formie liniowej na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W dniu 1 lutego 2022 r. Wnioskodawca, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w (…) oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów uzyskanych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od 2022 r. uzyskiwany dochód opodatkowany jest ryczałem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 1998 r. nr 144 poz. 930 z późn. zm., dalej: u.o.r.).
Przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2021 r. nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Zgodnie z przewidywaniami przychody uzyskane z tego źródła przychodów w roku podatkowym 2022 również nie przekroczą wskazanej powyżej kwoty. W związku z tym nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 u.o.r.
Szczegółowy zakres usług Wnioskodawcy, realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz wyżej wymiennego podmiotu gospodarczego (Klienta) wchodzi świadczenie usług informatycznych, tj.:
a)usługi doradcze i konsultingowe w ramach wdrażania systemów informatycznych,
b)projektowanie nowych programów komputerowych i doradzania w zakresie ich modyfikacji w celu osiągnięcia założeń biznesowych.
c)definiowania i wdrażania odpowiednich procesów do rozwoju oprogramowania, w tym sposobów testowania, przeglądy kodu,
d)wsparcia dla istniejącego oprogramowania,
e)analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz technicznych.
Celem świadczonych usług jest zebranie wymagań biznesowych i przekształcenie ich w wytyczne i informacje dla zespołu programistycznego. Wszystkie powyższe są usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem oprogramowania i polegają na zrozumieniu wizji produktu, zbieraniu wymagań biznesowych i przekazywaniu jej zespołowi programistów oraz organizowaniu ich pracy w taki sposób, by produkt jak najbardziej odzwierciedlał wymagania biznesowe. Faktycznie wykonywana działalność w żadnym miejscu nie polega na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania programów. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne są inne osoby – programiści. Wnioskodawca doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, sam jednak nie uczestniczy w procesie programowania. Co warto podkreślić, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych.
Z początkiem 2022 r. Wnioskodawca wystąpił o opinię do GUS w celu zaklasyfikowania jego usług do odpowiedniego kodu PKWiU. W odpowiedzi na wniosek przesłany w celu ustalenia klasyfikacji do celów zryczałtowanego podatku Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wskazał, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi:
· doradztwo i konsulting w ramach wdrażania systemów informatycznych należy skategoryzować jako: PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”,
natomiast
·projektowanie nowych programów komputerowych i doradzanie w zakresie ich modyfikacji w celu osiągnięcia założeń biznesowych,
·definiowanie i wdrażanie odpowiednich procesów do rozwoju oprogramowania, w tym sposobów testowania, przeglądy kodu,
·wsparcie dla istniejącego oprogramowania,
·analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz technicznych
należy skategoryzować jako: PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.
Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1.).
Wnioskodawca zamierza osiągać przychody z usług będących przedmiotem wniosku także w kolejnych latach. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczyć usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług pozostanie tożsamy i mieścić się będzie w klasyfikacji PKWiU 62.02 oraz 62.01.11.0.
Opisane we wniosku usługi nie są i nie były świadczone na rzecz podmiotu, który był pracodawcą. Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że nie dotyczą Pana żadne wykluczenia opisane czy też wynikające z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przez które, nie mógłby Pan skorzystać z formy rozliczania na zasadach ryczałtu.
Pytanie
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania w 2022 r. oraz latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
a)usługi doradcze i konsultingowe w ramach wdrażania systemów informatycznych,
b)projektowanie nowych programów komputerowych i doradzania w zakresie ich modyfikacji w celu osiągnięcia założeń biznesowych,
c)definiowania i wdrażania odpowiednich procesów do rozwoju oprogramowania, w tym sposobów testowania, przeglądy kodu,
d)wsparcia dla istniejącego oprogramowania,
e)analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz technicznych wskazanych we wniosku,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” oraz PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy jest On uprawniony do zastosowania w 2022 r. oraz latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem wniosku, tj.:
a)usługi doradcze i konsultingowe w ramach wdrażania systemów informatycznych,
b)projektowanie nowych programów komputerowych i doradzania w zakresie ich modyfikacji w celu osiągnięcia założeń biznesowych,
c)definiowania i wdrażania odpowiednich procesów do rozwoju oprogramowania, w tym sposobów testowania, przeglądy kodu,
d)wsparcia dla istniejącego oprogramowania,
e)analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz technicznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” oraz pod kodem PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z opisem działalności Wnioskodawca uzyskuje przychody sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.02 – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Przedmiotowa działalność nie została wymieniona w katalogu przychodów opodatkowanych według stawki 12% na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy Ryczałtowej.
Przy określaniu właściwej stawki ryczałtu istotną rolę odgrywa art. 12 ust. 1 pkt 5 Ustawy Ryczałtowej, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Zatem przywołany przepis wskazuje, że w sytuacji, kiedy nie jest możliwe przypisanie działalności podatnika ani do działalności wykonywanej w ramach wolnych zawodów, ani do działalności wymienionych wprost w art. 12 Ustawy Ryczałtowej, stawka podatku wynosi 8,5% przychodów.
Istotne jest jednak to, że muszą być to przychody z działalności usługowej. Działalność usługowa została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy Ryczałtowej i oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Wspomniane zastrzeżenia odnoszą się do odrębnych definicji dla działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Zatem stawką podatkową 8,5% mogą być opodatkowane wyłącznie przychody z działalności usługowej, dla której został określony kod PKWiU.
Mając na uwadze powyższe, sposób określania stawki ryczałtu powinien być następujący (przy założeniu, że wszystkie warunki do objęcia zryczałtowanym podatkiem są spełnione):
1) w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy przychody podatnika nie kwalifikują się do przychodów uzyskiwanych w ramach wolnych zawodów – w przedmiotowej sprawie nie ma to miejsca;
2) jeżeli przychody nie kwalifikują się do uzyskiwanych w ramach wolnego zawodu, w kolejnym kroku należy sprawdzić, czy dla kodu PKWiU, w ramach którego podatnik osiąga przychody, nie została wprost określona stawka w Ustawie Ryczałtowej – w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi, które kwalifikują się pod kod PKWiU 62.02 oraz 62.01.11.0 „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki” oraz „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, dla których nie wskazano wprost stawki podatku w Ustawie Ryczałtowej;
3) jeżeli przychody nie kwalifikują się do powyższych punktów 1 i 2, należy sprawdzić, czy przychody są uzyskiwane w ramach działalności usługowej, tzn. czy dla tego rodzaju działalności usługowej został określony kod PKWiU – jeżeli tak, można wówczas zastosować stawkę podatku wynoszącą 8,5% – w przedmiotowej sprawie dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę zostały określone następujące kody PKWiU 62.02 – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.
W konsekwencji, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku wynoszącej 8,5%.
Powyższe potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np.:
- z dnia 25 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.279.2021.1.MD, w której to Wnioskodawczyni wskazała, że w ramach prowadzonej JDG wykonuje usługi administracyjne, które objęte są grupowaniem PKWiU 82.11 – Usługi związane z administracyjną obsługą biura. Usługi nie były wykonywane w ramach wolnego zawodu, natomiast kod PKWiU 82.11 nie został wprost wskazany w Ustawie Ryczałtowej. W konsekwencji, możliwe jest zastosowanie stawki 8,5%, jako przychodów z działalności usługowej. Fragment interpretacji: „Zauważyć należy, że co do zasady – przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy. Z opisu sprawy, jak i analizy przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wynika, aby świadczone przez Wnioskodawczynię usługi były wyłączone z opodatkowania, bądź objęte inną stawką ryczałtu. Wobec powyższego przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia usług administracyjnych objętych grupowaniem PKWiU 82.11 mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni, co do prawidłowości stosowanej stawki ryczałtu należy uznać za prawidłowe”.
Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że w analogicznych stanach faktycznych, gdzie podatnicy również świadczyli usługi zakwalifikowane pod kodem PKWiU 62.02 oraz 62.01.11.0, zapadły interpretacje indywidualne, które potwierdzają prawo do stosowania stawki 8,5%:
-interpretacja indywidualna z 16 lipca 2021 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB;
-interpretacja indywidualna z 19 maja 2021 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.186.2021.1.AG;
-interpretacja indywidualna z 17 lipca 2020 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.493.2020.1.MD;
-interpretacja indywidualna z 23 lipca 2018 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.298.2018.4.AP;
-interpretacja indywidualna z 3 marca 2020 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ;
-interpretacja indywidualna z 29 kwietnia 2021 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.53.2021.3.MM.
W związku z powyższym, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania w 2022 r. oraz latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pan prowadzi, nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracamy również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki oraz 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Przychody z prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej w 2021 r. nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Wskazał Pan też, że nie świadczy Pan usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz doradztwem w zakresie oprogramowania, oraz usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 , które nie są związane z oprogramowaniem, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – jest Pan uprawniony do zastosowania w 2022 r. oraz latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
- usługi doradcze i konsultingowe w ramach wdrażania systemów informatycznych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
- projektowanie nowych programów komputerowych i doradzanie w zakresie ich modyfikacji w celu osiągnięcia założeń biznesowych, definiowanie i wdrażanie odpowiednich procesów do rozwoju oprogramowania, w tym sposobów testowania, przeglądy kodu, wsparcie dla istniejącego oprogramowania, analizę wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz technicznych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).