Temat interpretacji
Opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.09.20.0 (pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie, stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 kwietnia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca aktualnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą o nazwie "M." zarejestrowaną w CEIDG pod numerami NIP (…), REGON (…) z adresem siedziby w X. Data rozpoczęcia działalności to 2 grudnia 2021 i w tym samym dniu nastąpiło zawieszenie działalności. Wznowienie działalności nastąpiło dnia 1 stycznia 2022, w którym Wnioskodawca rozpoczął świadczenie Usług.
Wnioskodawca zawarł umowę o Współpracy z jedną z firm, zwaną dalej Kontrahentem, dla której rozpoczął świadczenie Usług z dniem 01.01.2022. Wspomniany Kontrahent nie był, ani nie jest Pracodawcą, a Wnioskodawca nie wykonuje, ani nie wykonywał czynności w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wobec Kontrahenta. Do obowiązków Wnioskodawcy na rzecz Kontrahenta jako Współpracownik, czyli w ramach wypełnienia postanowień umowy o Współpracy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem należy:
a)realizacja projektów informatycznych w zakresie określonym w dokumentacji danego projektu oraz zgodnie z przydzieloną rolą i zadaniami;
b)zbieranie wymagań od klienta, tworzenie analiz wykonalności, specyfikacji funkcjonalnych i technicznych w ramach realizowanych projektów;
c)projektowanie procesów biznesowych i tworzenie analiz wymagań w zakresie realizowanych projektów;
d)koordynowanie pracy zespołu IT;
e)prezentacja realizacji interesariuszom.
Wnioskodawca nie wykonuje żadnych innych Usług na rzecz Kontrahenta w ramach umowy o Współpracy. Wnioskodawca oświadcza, że w zakres prac wykonywanych w ramach umowy z Kontrahentem nie wchodzą usługi: związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związane z oprogramowaniem, związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, w zakresie instalowania oprogramowania, związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
Wnioskodawca oświadcza, że zakres prac wynikających z realizacją umowy o Współpracy z Kontrahentem oscylują wokół platformy "(…)". Jest to modułowy system (…) w chmurze, który umożliwia różne konfiguracje odpowiadające potrzebom użytkownika. Realizacja Usług na rzecz Klienta Kontrahenta polega na odpowiedniej konfiguracji pól systemu, a czasami modyfikacji kodu wykonywanego przez inne osoby. Wnioskodawca na podstawie umowy o Współpracy świadczy część wyżej wymienionej Usługi na rzecz Klienta polegającej głównie na zbieraniu wymagań biznesowych Klienta oraz jego potrzeb. Następnie zebrane informacje porządkuje i przedstawia innym osobom wskazanym przez Kontrahenta jako osoby realizujące Usługę. Realizacja (konfiguracja pól w „(…)” lub modyfikacja oprogramowania) zebranych wymagań wykonywana jest przez inne osoby / firmy. Wnioskodawca kontroluje postęp wykonywanych prac.
Następnie efekt jest prezentowany Klientowi Kontrahenta. Wnioskodawca nie projektuje, ani nie tworzy oprogramowania. Nie jest także osobą odpowiedzialną za testowanie wdrożonych konfiguracji lub modyfikacji kodu. Wnioskodawca nie jest osobą odpowiedzialną za zarządzanie projektem lub też za doradztwo Klientowi w sprawie doboru oprogramowania. Wnioskodawca określił zakres świadczonych Usług jako Usługi sklasyfikowane w PKWiU 62.09.20.0 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Wnioskodawca oświadcza, że korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie: art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT i oświadcza, że nie istnieją przesłanki, które uniemożliwiałyby skorzystanie ze zwolnienia. Wnioskodawca aktualnie rozlicza się z (…) Urzędem Skarbowym w X. na podstawie zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca oświadcza, że nie istniały oraz nie istnieją przesłanki negatywne wymienione w art. 6 ust. 4 lub art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uniemożliwiające skorzystanie z opodatkowania w formie ryczałtu.
Wnioskodawca po analizie zakresu obowiązków, wykonywanych czynności i zapisów w Ustawie z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podjął decyzję o naliczaniu podatku na podstawie ww. Ustawy Rozdział 1, art. 12 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 pkt 4 lit. a) w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł.
Pytanie
Czy w ramach opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia obecnego obowiązków Wnioskodawcy na rzecz Kontrahenta, Wnioskodawca prawidłowo dokonuje naliczenia podatku na podstawie Ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Rozdział 1, art. 12 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 pkt 4 lit. a) w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł?
Pana stanowisko w sprawie
Zakres świadczonych przez Niego Usług uprawnia Go do stosowania formy opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł.
Wnioskodawca w oparciu o art. 12 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stoi na stanowisku, że jest uprawniony do opodatkowania swoich przychodów ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł. W świetle wskazanego przepisu Wnioskodawca ocenia, że osiąga przychody z działalności usługowej.
Dodatkowo wskazując art. 12 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca jest zdania, że nie występują u Niego przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. W świetle wskazanego przepisu ocenia, że nie osiąga przychodów z działalności: związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zdaniem Wnioskodawcy nie osiąga On przychodów ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”. Wnioskodawca jednocześnie informuje, że zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie występują u Niego przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.
Na podstawie ww. przepisów prawnych i w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia obecnego Wnioskodawca jest zdania, że przychody ze świadczenia usług wymienionych w przedstawionym zdarzeniu mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
Z kolei w myśl art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a);
‒8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a – art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.09.20.0 - Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane. W opisie zdarzenia wskazano również, że nie świadczy Pan usług w zakresie instalowania oprogramowania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nieprawidłowe jest więc Pana stanowisko, że przychody ze świadczenia usług wymienionych w przedstawionym zdarzeniu mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy. Stawki określone tym przepisem odnoszą się bowiem do przychodów osiąganych z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).