Możliwość zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - usługi związane z oprogramowaniem - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.977.2021.2.MST

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.977.2021.2.MST

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - usługi związane z oprogramowaniem

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2021 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 marca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach prowadzonej działalności usługi wykonywane są w oparciu o umowę o współpracy ze spółką z o.o. na jej zlecenie. Wkładem dostarczanym w ramach współpracy jest własność intelektualna, a w zasadzie umiejętności analityczne i interpersonalne. Wskazana rola w umowie o współpracy: Analityk biznesowy.

Opis prowadzonej działalności i świadczonych usług

Świadczenie usług związanych z dostarczaniem rozwiązań informatycznych z zakresu business inteligence – pozyskanie i magazynowanie w chmurze danych, przetwarzanie ich zgodnie z logiką biznesową oraz wizualizacja danych. Świadczone przez Panią usługi nie obejmują programowania w żadnym z języków programowania, jest to rola deweloperów, z którymi Pani współpracuje.

Zakres realizowanych zadań:

odbywanie spotkań z klientami, podczas których prowadzi Pani warsztaty, zdobywając i dokumentując informacje o ich potrzebach i wizjach, tworząc zakres projektu,

spotkania z klientem w celu poznania obecnego rozwiązania,

spotkania i dyskusje z klientami w celu potwierdzenia logiki lub wymagań, doprecyzowywanie brakujących elementów,

zbieranie wymagań dotyczących projektu,

analiza wymagań pod względem wykonalności,

analiza danych, wyszukiwanie niespójności w danych za pomocą narzędzi informatycznych (projekty często dotyczą tworzenia wizualizacji na podstawie otrzymanych od klienta danych),

tworzenie w programach graficznych diagramów przedstawiających logikę rozwiązania/model projektu i prowadzenie dokumentacji wymagań w formie tekstu, schematów, plików arkusza kalkulacyjnego,

współpraca z developerami w celu przekazania wymagań,

współpraca z projektantami … w celu zapewnienia jakości graficznej raportów,

raportowanie statusu realizacji poszczególnych zadań w projekcie,

współpraca z menedżerem projektu i pozostałymi członkami zespołu projektowego podczas spotkań statusowych,

współpraca z klientem w celu stworzenia scenariuszy testowych, by potwierdzić zgodność z wymaganiami i fakt, że logika biznesowa została prawidłowo odtworzona,

weryfikacja wymagań klienta pod kątem znajdowania się w lub poza zakresem projektu,

wycena czasu realizacji zleconej analizy oraz wsparcie menedżera projektu w tworzeniu planu dostarczenia rozwiązania i kolejności wykonywanych zadań,

testy manualne logiki biznesowej oraz działania rozwiązania.

Główne narzędzia używane przy świadczeniu usług: …, …, …. W ramach świadczonych usług jest Pani postrzegana w roli konsultanta, z którym jest omawiane całe rozwiązanie od strony logiki oraz wysokopoziomowe założenia pod względem użytej technologii, natomiast nie dotyczy to części stricte technicznej jako kod czy jego pisanie w przypadku backendowej części projektu. Wyrobami działalności są dokumenty, diagramy, schematy, raporty z zadań zarejestrowane w formie elektronicznej na nośnikach zleceniodawcy.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy roku 2022. Od tego roku chciałaby Pani opodatkować świadczone usługi ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%. W związku z powyższym, złożyła Pani w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze takiego opodatkowania od 2022 roku właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego. W roku poprzedzającym, tj. 2021 oraz w innych ubiegłych latach uzyskała Pani z tej działalności przychody nieprzekraczające 2 000 000 euro. Działalność prowadzi Pani samodzielne. W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie mają odniesienia wyłączenia z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Faktycznie świadczone przez Panią usługi wymykają się generalnemu zbiorowi, jakim jest PKWiU 62.01, gdyż nie są związane z programowaniem, ani z pisaniem kodu. Jednakże PKWiU 62.01 jest przypisane do Pani działalności gospodarczej. Świadczone przez Panią usługi są związane z oprogramowaniem, ale z jego funkcjonalnością, opisami działania czy użyteczności, z weryfikacją zgodności danych pomiędzy rożnymi systemami lub systemem źródłowym i finalnym oprogramowaniem, a nie z tworzeniem oprogramowania w postaci kodu.

Zdarzają się sytuacje, kiedy klient omawia z Panią wysokopoziomowe założenia dotyczące wykorzystania danej technologii, np. czy dla danego/przyszłego oprogramowania powinny być użyte automatycznie dostarczane ekstrakty w formie płaskich plików, czy połączenie się z bazą danych.

Pytanie

Czy przy oficjalnej klasyfikacji PKWiU 62.01 przypisanej dla działalności, ale świadczeniu usług wymykających się poza tą klasyfikację oraz nieuwzględnionych w innych klasyfikacjach może Pani stosować ryczałt 8,5% od przychodów ewidencjonowanych?

Pani stanowisko w sprawie

Jest Pani analitykiem biznesowym, a nie programistą, więc usługi, które Pani świadczy pasują do opisu zawartego w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który mówi, że stawka 8,5% przysługuje od „przychodów z działalności usługowej”. Ze względu na fakt, iż świadczone przez Panią usługi nie dotyczą programowania, czy tez samego w sobie pisania kodu w jakimkolwiek języku programowania, którego wyrobem byłby system informatyczny uważa Pani, że odpowiednią formą opodatkowania jest zryczałtowany podatek 8,5%.

Usługi, które Pani świadczy zamykają się w zadaniach powiązanych bardziej z biznesową częścią projektu, aniżeli wytwarzaniem oprogramowania. Pani zadania mają wymiar analityczny oparty na teoretycznej oraz praktycznej wiedzy biznesowej oraz umiejętnościach interpersonalnych. Pani wkładem w powstanie oprogramowania jest jedynie organizacja odpowiednich wymagań, reguł, logiki i zasobów, a nie techniczna strona jego wykonania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym – w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 – użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy).

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została natomiast przez ustawodawcę ustalona w art. 12 analizowanej ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wykonywane przez Panią usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01. Jednocześnie wskazała Pani na związek takich usług z oprogramowaniem.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług – jako usług związanych z oprogramowaniem – podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).