Temat interpretacji
Ustalenie stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
·prawidłowe– w części dotyczącej zastosowania 12% stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0,
·nieprawidłowe – w części dotyczącej zastosowania 8,5% stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 16 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 16 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 2 sierpnia 2022 r. (data wpływu 2 sierpnia 2022 r.) i z 9 sierpnia 2022 r. (data wpływu 9 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
1)Wnioskodawca od 01.02.16 prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, jako osoba fizyczna, zarejestrowaną w CEIDG.
2)Pozarolnicza działalność gospodarcza nie jest świadczona w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3)Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
4)Do końca 2021 r. Wnioskodawca opłacał podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych.
5)Przychód Wnioskodawcy w roku podatkowym 2021 (tj. roku poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania) nie przekroczył kwoty 2.000.000 euro, tj. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
6)Wnioskodawca wskazuje, że do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
7)Wnioskodawca zgłosił właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym – przez elektroniczny wniosek CEIDG-1 aktualizujący wpis w CEIDG. Wniosek złożony był w dniu 06.01.22.
8)Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać dochodów z tytułu stosunku pracy.
9)Wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.
10)Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia opisanych usług, tj.:
-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0),
-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWIU ex 58.29.3),
-świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)
-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
11)Wnioskodawca w ramach prowadzenia działalności gospodarczej wykonuje usługi dla Kontrahenta na podstawie Umowy Współpracy. Umowa ta została zawarta dnia 20.10.21. Zakres usług świadczonych w ramach tej umowy:
-projektowanie systemów informatycznych, aplikacji, serwisów www,
-implementacja systemów informatycznych, aplikacji, serwisów www,
-wdrażanie systemów informatycznych, aplikacji, serwisów www,
-projektowanie baz danych,
-przetwarzanie danych,
-bieżąca obsługa zgłoszeń użytkowników.
12)Wnioskodawca wskazuje, że ww. usługi są realizowane poprzez:
A)usługi programistyczne, w wyniku których powstaje konkretny kod aplikacji,
B)usługi projektowania i analizy systemów informatycznych, m.in.:
-zbieranie i analizę wymagań biznesowych Kontrahenta,
-projektowanie architektury aplikacyjnej, systemowej i infrastruktury,
-modelowanie, planowanie i optymalizację procesów biznesowych,
-analizę zgłoszeń użytkowników,
-kategoryzacja (nowa funkcja/błąd), próbę ich odtworzenie (dla błędów), identyfikację systemów i ich części składowych, których dotyczą,
-dobór rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa, wydajności, zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych.
13)Wnioskodawca wskazuje, że dla ww. usług ewidencjonowanym, przechowywanym efektem ich wykonania jest:
A)dla usług w zakresie wymienionych w grupie A (usługi programistyczne): kod aplikacji, dostarczany najpierw na repozytorium kodu (system kontroli wersji) Kontrahenta, a później, w ramach automatyzacji i procesów dostarczania – na infrastrukturę serwerową Kontrahenta. Zmiany w kodzie są ewidencjonowane, tj. do każdej zmiany, w ramach systemu kontroli wersji jest przypisany jej autor, data oraz krótki opis zmiany;
B)dla usług w zakresie wymienionym w grupie B (usługi projektowania i analizy systemów informatycznych): zadania w systemie zarządzania zadaniami w systemie dostarczonym przez Kontrahenta; diagramy, schematy, analizy, dokumentacje w formie dokumentów udostępnianych Kontrahentowi w jego środowisku wymiany i współdzielenia dokumentów.
14)Wnioskodawca wskazuje, że podczas realizacji usług zaklasyfikowanych jako B) nie powstaje żaden kod będący częścią systemu informatycznego, aplikacji lub serwisu WWW.
15)Wnioskodawca wskazuje, że usługi wymienione w grupie A) i B) są od siebie wyraźnie rozdzielone, ponieważ podczas pracy w złożonym otoczeniu biznesowym Kontrahenta często dochodzi do sytuacji:
-gdy na podstawie wytycznych, analiz, modeli i projektów sporządzonych przez jedną osobę lub jeden podmiot faktyczne prace programistyczne prowadzone są przez wiele osobnych osób lub podmiotów, w tym nie bezpośrednio przez Wnioskodawcę,
-do prac programistycznych będących bezpośrednio następstwem prac projektowych i analitycznych w ogóle nie dochodzi, w związku z rezygnacją z przedsięwzięcia po dokonaniu analizy problemu i rozwiązań lub wybraniu gotowego rozwiązania „no code”.
16)Wnioskodawca dnia 07.12.21 zwrócił się do Urzędu Statystycznego z prośbą o wydanie ustalenia klasyfikacji usług do celów podatku dochodowego (PKWiU), zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.). Wniosek został rozpatrzony 13.04.22.
17)Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi wymienione w grupie A) jako PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz w grupie B) jako PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
18)Wnioskodawca wskazuje, że faktury VAT wystawiane Kontrahentowi na podstawie ww. wymienionej Umowy Współpracy, od dnia 01.01.22 są podzielone na dwie pozycje według klasyfikacji usługi programistyczne (A) i usługi projektowania i analizy systemów informatycznych (B).
19)Wnioskodawca wskazuje, że do faktur VAT wystawianych Kontrahentowi każdorazowo dostarczana jest ewidencja konkretnych usług, w ramach której poszczególne pozycje (zrealizowane przedsięwzięcia/zadania) przypisane są do ich charakteru (a co za tym idzie – pozycji A/B na fakturze) oraz czasu pracy nad nimi.
20)Od dnia 01.01.22 r.Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób, który umożliwia mu określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami. Ewidencję prowadzi z podziałem na konkretny symbol PKWiU. W ten sposób istnieje zawsze możliwość określenia precyzyjnie przychodu dla każdej stawki ryczałtu oddzielnie, obliczenie należnego podatku, a także wskazanie konkretnych faktur, które dokumentują wykonanie usług.
21)Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w 2022 r. Wnioskodawca uzyskał w styczniu 2022 r.
Ponadto w odpowiedzi na wezwanie, w którym poprosiliśmy Pana o wskazanie, czy świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 nie są związane z oprogramowaniem, wyjaśnił Pan, że zgodnie z klasyfikacją PKWiU cały dział 62 gromadzi „Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane”, natomiast klasa 62.01 zbiera „Usługi związane z oprogramowaniem”.
Różnica pomiędzy pozycją PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” a PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” polega nie na związku usług z oprogramowaniem (ang. software; zbiór programów wprowadzonych do komputera – Słownik Języka Polskiego PWN), lecz z programowaniem, tzn. bezpośrednim procesem wytwórczym oprogramowania.
Zasadniczo wszystko w Technice Informatycznej (ang. IT) dotyczy warstwy sprzętowej (hardware) lub programowej (software).
Wykonywana przez Pana działalność jest związana z oprogramowaniem, gdyż nie jest związana z fizycznym sprzętem. Aktualnie – w związku z dużym doświadczeniem, znajomością i zrozumieniem branży – zajmuje się Pan w większej części architekturą oprogramowania (software architect) niż samym programowaniem (software developer). Wymaga to spoglądania na sprawy z szerszej perspektywy niż pojedynczy program komputerowy, o którym mowa w PKWiU 62.01.11.0 („Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”), zainstalowany na jednym urządzeniu (komputerze/serwerze).
W ramach usług zaklasyfikowanych jako PKWiU 62.01.12.0 porusza się Pan tematycznie na poziomie całych sieci i systemów komputerowych, ich powiązań między sobą, metod komunikacji, systemów rozproszonych, wykorzystania komponentów zewnętrznych itd.
Dodatkowo – w ramach tych usług nie powstaje kod oprogramowania, lecz analizy, modele, dokumentacje, zgłoszenia błędów, diagramy itp.
Pana interpretacja jest zgodna ze stanowiskiem Urzędu Statystycznego, który jako PKWiU 62.01.11.0 zaklasyfikował tylko same „usługi programistyczne, w wyniku których powstaje konkretny kod aplikacji”, natomiast resztę usług świadczonych przez Pana i wskazanych we wniosku o klasyfikację przypisano do PKWiU 62.01.12.0. Są to usługi o odmiennym charakterze, dlatego w klasyfikacji widnieją jako osobne kategorie.
Dodatkowo powołał się Pan na interpretację Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej o sygnaturze 0114-KDIP2-2.4011.67.2022.2.AG z dnia 05.04.22, która opisuje podobny do Pana stan faktyczny (świadczenie mieszanych usług w charakterze architekta oprogramowania oraz programisty, PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.0), w której sformułowane stanowisko możliwości zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów sklasyfikowanych jako PKWiU 62.01.12.0 wynoszącej 8,5% oraz 12% jako PKWiU 62.01.11.0 zostało ocenione jako prawidłowe.
Pytanie
Czy prawidłowe będzie zastosowanie opodatkowania przychodu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w taki sposób, iż:
1)przychody z usług zakwalifikowanych jako 62.01.11.0 (tj. wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 12A) powiązanych z programowaniem będą opodatkowane stawką 12%,
2)przychody z usług zakwalifikowanych jako 62.01.12.0 (tj. wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 12B) będą opodatkowane stawką 8,5%,
przy zachowaniu podziału usług na fakturze oraz stosowaniu kartoteki przychodów (w celu wykazania podziału kwot)?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca jest zdania, że przy zachowaniu podziału usług na fakturze oraz stosowaniu kartoteki przychodów (w celu wykazania podziału kwot):
1)prawidłową stawką zryczałtowanego podatku dochodowego dla przychodów z usług zakwalifikowanych jako 62.01.11.0 (tj. wymienione w pkt 12A) powiązanych z programowaniem będzie stawka 12%,
2)prawidłową stawką zryczałtowanego podatku dochodowego dla przychodów z usług zakwalifikowanych jako 62.01.12.0 (tj. wymienione w pkt 12B) będzie stawka 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
·prawidłowe– w części dotyczącej zastosowania 12% stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0,
·nieprawidłowe – w części dotyczącej zastosowania 8,5% stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana wskazaniem – do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracamy również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolami:
-PKWiU 62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, które dotyczą usług programistycznych, w wyniku których powstaje konkretny kod aplikacji,
-PKWiU 62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, które dotyczą usług projektowania i analizy systemów informatycznych, m.in.:
·zbierania i analizy wymagań biznesowych Kontrahenta,
·projektowania architektury aplikacyjnej, systemowej i infrastruktury,
·modelowania, planowania i optymalizacji procesów biznesowych,
·analizy zgłoszeń użytkowników,
·kategoryzacji (nowa funkcja/błąd), próby ich odtworzenie (dla błędów), identyfikacji systemów i ich części składowych których dotyczą,
·doboru rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa, wydajności, zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych.
Wskazał Pan, że zgodnie z klasyfikacją PKWiU cały dział 62 gromadzi „Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane”, natomiast klasa 62.01 zbiera „Usługi związane z oprogramowaniem”. Wykonywana przez Pana działalność jest związana z oprogramowaniem. Wskazał Pan również, że Pana przychód w roku podatkowym 2021 (tj. roku poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania) nie przekroczył kwoty 2.000.000 euro.
Stąd stwierdzamy, że właściwą stawką do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 oraz przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 jest stawka 12%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – zarówno przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, jak i tych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).