Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) oraz 62.02.30.0 (usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani pismem z 25 marca 2022 r. (data wpływu 25 kwietnia i 24 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Świadczy Pani:
‒usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych realizowane poprzez tworzenie procesów i ich nadzorowania, automatyzacji procesów operacyjnych, tworzenia raportów i ich automatyzacji i tworzenia dokumentacji;
‒usługi polegające na porównaniu czy dana aplikacja/funkcja działa zgodnie czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami, zgłaszaniu po wykryciu błędów nieprawidłowości do zespołów programistów, realizowane poprzez projektowanie i rozwój technologii informatycznych systemów, budowy dashboardów dla systemów, budowy monitoringu dla systemów.
Zgodnie z interpretacją nr 0114-KDIP3-1.4011.489.2018.2.IF usługi w tym zakresie rozlicza Pani według stawki 8,5%. Realizowane usługi nie są związane z programowaniem.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Od 2 sierpnia 2017 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przeważającym przedmiotem jest działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z).
Posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozlicza się na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani następujące usługi:
a)przygotowywanie raportów ze wskaźników jakościowych w obszarach IT/NT (tygodniowe/kwartalne/roczne) poprzez zbieranie danych z systemu raportującego, przygotowywanie prezentacji i omawianie ich w trakcie spotkań; przedmiotowe wskaźniki dotyczą przede wszystkim ilości incydentów (zgłoszeń) w ramach dostarczanych systemów IT, czasu obsługi zgłoszeń, ilości zgłoszeń realizowanych na tzw. pierwszej linii wsparcia, realizacji zgłoszeń, ilości scenariuszy automatyzacyjnych dla obsługi zgłoszeń, wielkości pokrycia testami regresji dla określonych (zakładanych w danym czasie) procesach/systemach;
b)analiza wskaźników z lit. a polegająca na weryfikacji w jakich obszarach i z jakiego powodu stan wskaźników jest na określonym poziomie, a także zbieranie informacji od zespołów jakie usprawnienia w systemach czy procesach zostały wdrożone;
c)opracowywanie opisów do raportów mających na celu pomiar kolejnych obszarów (wskaźników) i zapewnienie automatyzacji ich raportowania;
d)uruchamianie ankiet w narzędziu dla systemów krytycznych skierowanych do właścicieli systemów, przegląd realizacji ankiet, nadzór nad wdrożeniami oraz nad naprawą błędów, analiza wygenerowanych z ankiet ryzyk, nadzór nad terminowością i poprawnością realizacji zabezpieczeń dla ryzyk, przygotowywanie raportów dot. statusu, przygotowanie i dbałość o aktualność procedury procesu zarządzania ciągłością usług, przygotowanie dokumentacji ISO w ramach procesu, dokonywanie cyklicznych przeglądów systemów w ramach audytów ISO – opracowywanie raportów, procedur, opisów procesu, instrukcji dla użytkowników;
e)zgłaszanie uwag do umów, których przedmiotem są szeroko rozumiane usługi IT (typu łącza dostępowe, karty SIM, usługi mobilne – np. usługa voice, transfer danych, usługi typu Internet Biznes) pod kątem możliwości spełnienia parametrów technicznych takich jak czas naprawy, czas dostępności usług, realizacja prac planowych (przerwy w usługach) w oparciu o dostępne statystyki wykonawcze;
f)monitorowanie i zgłaszanie ryzyka braku zapewniania wymagań i poniesienia możliwych kar związanych z niedostępnością usług dostępu do infrastruktury oraz systemów informatycznych, koordynacja zadań zespołu działu wsparcia usług – przydzielanie zadań, monitoring terminów, prowadzenie spotkań statusowych;
g)zgłaszanie uwag do umów dla rozwiązań informatycznych wdrażanych u klienta – tworzenie zapisów umów pod kątem dostosowania wymagań dla dostawców zewnętrznych w celu zapewnienia wymagań użytkowników – na podstawie zgłoszonych wymagań w szczególności dotyczących wskaźników i parametrów technicznych/jakościowych usług (np. czas naprawy, dostępności, wydajności), tworzenie zapisów dot. procesów operacyjnych pomiędzy dostawcą a klientem;
h)w przypadku wystąpienia nieprawidłowego działania usługi/systemu – koordynacja prac zespołów technicznych w celu jak najszybszego przywrócenia usługi do działania;
i)diagnozowanie oraz wsparcie merytoryczne i techniczne przy rozwiązywaniu problemów z infrastrukturą informatyczną, analiza oraz ustalenie z zespołami technicznymi powodów występowania błędów, opisywanie możliwych rozwiązań, koordynacja prac mających na celu zapewnienie działania usług lub systemów zgodnie w wymaganiami oraz specyfikacją biznesową;
j)zapewnienie monitoringu infrastruktury oraz systemów informatycznych – poprzez zbieranie wymagań i opisów funkcji niezbędnych do określenia czy system działania poprawnie/zgodnie z oczekiwaniami użytkowników i spełnienia parametrów usług, przygotowanie założeń do zespołów technicznych w celu wdrożenia monitoringu, ustalania progów alarmów po których przekroczeniu zostanie przekazane zgłoszenie do zespołu technicznego, ustalenie procesu operacyjnego obsługi takich alarmów;
k)zbieranie wymagań dla obszaru parametrów jakościowych infrastruktur i systemów informatycznych, ustalenie i przygotowywanie dokumentacji/instrukcji opisującej zasady procesu obsługi dla błędów, koordynacja monitoringu.
Wymienione powyżej usługi można sklasyfikować według kodów:
1)PKWIU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych – czynności opisane w lit. a, b, c, e, f, g, j oraz k,
2)PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego – czynności opisane w lit. d, h oraz i.
Opisane powyżej działania nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Opisane usługi nie są również związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), ani nie są usługami z zakresu instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). Jeśli będzie chciała Pani świadczył tego typu usługi, zastosuje Pani odpowiednią stawkę ryczałtu. Niniejszy wniosek nie dotyczy jednak ww. usług.
Pani przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2021 r. nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro. W związku z tym, nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wyłączenia wymienione w art. 8 tej ustawy również nie znajdą zastosowania.
Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychód osiągany przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12.0 oraz pod kodem PKWiU 62.02.30.0 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, przychód osiągany przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12.0 oraz pod kodem PKWiU 62.02.30.0 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 tej ustawy wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy wskazano, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) jest stawka 12%.
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0) oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0).
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.
Biorąc pod uwagę wskazane zawężenie należy stwierdzić, iż 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 PKWiU 2015 związanych z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, iż ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0) oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0), zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wskazuje Pani, że Pani stanowisko o prawidłowości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku do przychodów z usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji:
‒z 28 lutego 2022 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.1192.2021.2.MR,
‒z 11 marca 2022 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.1177.2021.3.KO,
‒z 4 marca 2022 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.15.2022.2,
‒z 4 marca 2022 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.1274.2021.2.EC.
Mając na uwadze powyższe – Pani zdaniem – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 oraz pod kodem 62.02.30.0 (PKWiU 2015) podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została natomiast przez ustawodawcę ustalona w art. 12 analizowanej ustawy.
W myśl tego przepisu:
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że:
ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu
– o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Zaznaczyła Pani ponadto, że Pani działania nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Opisane usługi nie są również związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), ani nie są usługami z zakresu instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć również należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie wówczas, gdy faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług (w szczególności usług związanych z oprogramowaniem) wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Wobec tego, Pani stanowisko jest prawidłowe.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych organ informuje, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).