Temat interpretacji
Opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 13 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani pismem z 11 kwietnia 2022 r. (wpływ 11 kwietnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą, którą opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przy czym przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w ubiegłych latach i nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro.
Przedmiotem przeważającej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, zgodnie z wpisem w CEIDG, jest działalność sklasyfikowana kodem PKD 74.90.Z, tj. działalność związana z działalnością profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawarł z niepowiązaną spółką kapitałową, (…) Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Zleceniodawca) umowę o świadczenia usług pośrednictwa sprzedaży (dalej: Umowa). W zakresie sprzedaży usług informatycznych Spółki, która obejmuje zarządzanie relacjami z klientami oraz organizację kontraktów zawieranych przez Spółkę Spółka dostarcza do różnorodnych odbiorców usługi związane z oprogramowaniem ukierunkowanym na rozwój złożonych systemów IT oraz oferuje swoim klientom (dalej: Klient lub Klienci) kompleksowe usługi związane z projektowaniem, wdrażaniem i rozwojem technologii informatycznych.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na podstawie zawartej Umowy, usługi pośrednictwa sprzedaży na rzecz Spółki w zakresie budowania relacji oraz nawiązywania umów handlowych z nowymi oraz obecnymi klientami Spółki, a w szczególności:
a)wykonywanie czynności z zakresu obsługi handlowej Klientów,
b)poszukiwanie nowych, potencjalnych Klientów oraz nawiązywanie nowych kontaktów handlowych;
c)prowadzeniu negocjacji handlowych z potencjalnymi oraz dotychczasowymi Klientami Spółki;
d)zapewnienie odpowiedniego fachowego wsparcia merytorycznego dla istniejących i potencjalnych Klientów;
e)wsparcie w sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę poprzez promowanie usług oferowanych przez Spółkę, w tym także rozpowszechnianiu marki Spółki, w celu zwiększenia liczby jej Klientów;
f)przedstawianie obecnym lub nowym potencjalnym Klientom, oferty handlowej Spółki;
g)przyjmowanie zamówień oraz nawiązywanie relacji handlowych z obecnymi lub nowymi potencjalnymi Klientami Spółki;
h)pośredniczenie w sprzedaży projektów informatycznych, mających charakter indywidualny, wdrażanych przez zespół informatyczny Spółki, na zamówienie klientów Spółki
i)uzgadnianie i negocjowanie warunków współpracy, celem podpisania umowy ramowej między Spółką, a Klientem;
j)podejmowaniu wszelkich innych możliwych działań zmierzających do intensyfikacji sprzedaży usług Spółki.
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi na podstawie Umowy powinny być sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi o potwierdzenie klasyfikacji świadczonych przez niego usług pod ww. symbolem PKWiU 74.90.12.0.
W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami pośrednictwa sprzedaży, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca:
‒ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie;
‒czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
‒Wnioskodawca jako wykonawca czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Wnioskodawca zamierza dokonać zmiany formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993).
W stosunku do Wnioskodawcy nie zostały spełnione przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne a jednocześnie prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie objętym wnioskiem. Prowadzi ją Pani od (…) lipca 2019 roku.
W dniu (…) stycznia 2022 roku złożyła Pani właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Złożony przez Panią wniosek dotyczy opodatkowania ryczałtem świadczonych przez Panią w ramach działalności gospodarczej usług, od roku podatkowego rozpoczynającego się od (…) stycznia 2022 roku.
W przypadku wykonywania innej działalności niż wskazane we wniosku usługi, sklasyfikowane jako PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, prowadzić Pani będzie ewidencję przychodów wskazującą wysokość przychodów osiągniętych z tytułu świadczenia każdego rodzaju działalności tj. odrębnego kodu PKWiU.
W dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej tj. od (…) lipca 2019 roku do (…) grudnia 2021 roku, osiągane przez Panią dochody rozliczała Pani podatkiem liniowym w stawce 19%.
W styczniu 2022 roku osiągnęła Pani pierwszy przychód opodatkowany ryczałtem.
Potwierdziła Pani, że przedmiotem zadanego we wniosku pytania jest potwierdzenie możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych w ramach kodu PKWiU: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Nie uzyskuje Pani oraz nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług:
a)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1),
b)prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
c)reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),
Wskazała Pani, że w ramach wykonywanych czynności może Pani uzyskiwać również przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w ramach kodu PKWiU 70.22.14.0 tj. Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
W przypadku uzyskiwania przychodów z w/w usług, będą one odrębnie wykazane w prowadzonej przez Panią ewidencji przychodów dla celów zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podatkowa klasyfikacja Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
Poza tymi usługami nie będzie Pani uzyskiwać innych przychodów sklasyfikowanych w PKWiU jako usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Nie uzyskuje Pani oraz nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług:
a)związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;
b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Nie uzyskuje Pani przychodów z innych źródeł przychodów oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej.
W ramach podstawowego wynagrodzenia uzyskuje Pani przychody za świadczenie usług na rzecz spółki (…) sp. z o.o. (zleceniodawcy). Usługi te zostały szczegółowo opisane w treści złożonego wniosku.
Dodatkowo, w ramach działalności gospodarczej, uzyskuje Pani nieodpłatne przychody z tytułu uczestnictwa w programach przeznaczonych dla współpracowników zleceniodawcy, w postaci dofinansowania uczestnictwa np. w programie ubezpieczeń, karnetów sportowych. Zleceniodawca pokrywa częściowo koszty uczestnictwa w tych programach.
Przychody tego rodzaju stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, co zostało potwierdzone w interpretacji z dnia 31 sierpnia 2021 roku, o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.564.2021.3.MKA:
„Zatem przechodząc do kwestii nieodpłatnego zapewnienia szkoleń Współpracownikom Wnioskodawcy, należy wskazać, że ww. nieodpłatne nabycie wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przychodów u osób je otrzymujących i spowoduje powstanie obowiązku podatkowego. Ponieważ w świetle opisu sprawy koszty Szkoleń poniesie Spółka, w konsekwencji wartość kosztów poniesionych przez Spółkę będzie stanowiła dla Współpracowników przychód, który należy zaliczyć do przychodów ze źródła pozarolnicza działalności gospodarcza, a zatem do przychodów, co do których obowiązki płatnika nie mają zastosowania.”
„Reasumując, nieodpłatne zapewnienie Współpracownikom szkoleń specjalistycznych należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne na etapie nieodpłatnego otrzymania przez Współpracowników Szkoleń, bowiem przepisy dotyczące obowiązków płatnika – stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania – nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza.”
Od stycznia 2022 roku, przychody ze świadczonych przez Panią usług opodatkowuje Pani zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W początkowym okresie (styczeń oraz luty 2022) opodatkowała Pani przychody z zastosowaniem 15% stawki. Jednocześnie, po dokonaniu weryfikacji przepisów ustawy oraz wiążących interpretacji podatkowych ustaliła Pani, że przychody osiągane ze świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych w ramach kodu PKWiU: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, powinny być opodatkowane ryczałtem w stawce 8,5%.
Przedmiotem zadanego we wniosku pytania jest potwierdzenie prawidłowości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu dla usług świadczonych w ramach kodu PKWiU 74.90.12.0.
Pytanie
Czy Wnioskodawca ma prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług opisanych w stanie faktycznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania usług opisanych w stanie faktycznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a.prowadzenia aptek,
b.(uchylona)
c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d.(uchylona)
e.(uchylona)
f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W związku ze zmianami w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in. usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 74.90.12.0 jako Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń – mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
Wnioskodawca pragnie wskazać, iż współpracuje zarówno z Klientem, jak również z pracownikami Zleceniodawcy, w celu wdrożenia przez zespół informatyczny Zleceniodawcy, rozwiązań informatycznych zgodnych z oczekiwaniami wskazanymi w zamówieniu złożonym przez Klienta. W drodze negocjacji przeprowadzanych za pośrednictwem Wnioskodawcy, nawiązywane są umowy handlowe zarówno z obecnymi jak i nowymi potencjalnymi Klientami Spółki. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są ściśle związane z pośrednictwem komercyjnym, ponieważ obejmują kompleksowe usługi wsparcia Spółki w zakresie budowania relacji oraz nawiązywania umów handlowych, z obecnymi lub nowymi potencjalnymi Klientami Spółki. W konsekwencji, Wnioskodawca pośredniczy w sprzedaży usług informatycznych, a w szczególności nie zajmuje się doradztwem, ani wdrażaniem usług informatycznych. Wnioskodawca pomaga Zleceniodawcy w znalezieniu Klienta, wycenie usług informatycznych, a następnie doprowadzeniu do podpisania kontraktu między Klientem Spółki, a Spółką.
Wnioskodawca nie jest stroną zawieranych przez Spółkę kontraktów. Za swoje pośrednictwo otrzymuje przychód podstawowy oraz prowizję zależną od osiągnięcia celów pośrednictwa sprzedaży ustalonych przez Zleceniodawcę.
Należy podkreślić, że w odniesieniu do Wnioskodawcy nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej przez Niego pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne a jednocześnie do świadczonych przez Niego usług nie mają zastosowania stawki ryczałtu określone w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ww. ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa Wnioskodawca uważa, że usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0. tj. jako działalność obejmująca usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W rezultacie, do świadczonych przez Niego usług, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, zastosowanie będzie miał art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez niego usługi, sklasyfikowane pod symbolem 74.90.12.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu, znajduje potwierdzenie w wielu dotychczas wydanych interpretacjach podatkowych, w tym m.in.:
‒interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2021 roku, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.663.2021.2.MM, w której Dyrektor KIS za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowego wniosku należy uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi przedstawicielstwa handlowego na rzecz swoich kontrahentów, bez zawierania umów we własnym imieniu i fizycznej sprzedaży towaru, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, również powinny być opodatkowane wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w stosunku do świadczonych przez Niego usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 będzie stawka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. stawka 8.5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”
‒interpretacji indywidualnej z dnia 7 maja 2021 roku, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.131.2021.2.MD, w której Dyrektor KIS uznał, że: „Jak wynika z opisu sprawy działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że Jego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla przychodów działalności usługowej ustawodawca przewidział stawkę 8,5%. Ponadto, działalność sklasyfikowana pod ww. symbolem nie została wymieniona w art. 12, jako odrębna działalność dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że świadczone w 2021 r. przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12, mogą być opodatkowane, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie. Wobec powyższego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, Wnioskodawca może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.”
‒interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2021 roku, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.720.2021.1.MR, w której Dyrektor KIS uznał, że: „Jak wynika z opisu sprawy działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że Jego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla przychodów działalności usługowej ustawodawca przewidział stawkę 8,5%. Ponadto, działalność sklasyfikowana pod ww. symbolem nie została wymieniona w art. 12, jako odrębna działalność dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12, mogą być opodatkowane, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie. Wobec powyższego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, Wnioskodawca może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.”
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przez działalność gospodarczą zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy należy rozumieć:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Z kolei pojęcie działalności gospodarczej i pozarolniczej działalności gospodarczej wyjaśnione jest w art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Ustawa ta w art. 5b ust. 1 wskazuje także negatywne przesłanki pozarolniczej działalności gospodarczej.
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
„Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).
Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a.prowadzenia aptek,
b.uchylony
c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d.– e. uchylony
f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy
Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto, zaznaczyć należy, że:
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Należy także zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że:
1.prowadzona przez Panią działalność będzie się mieściła w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
2.do wykonywanej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3.Pani przychód nie przekraczał w ubiegłych latach i nie przekroczy w obecnym roku podatkowym limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dlatego stwierdzamy, że osiągane przez Panią przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń – będą mogły skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do przywołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, tutejszy Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).