Temat interpretacji
Możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%.
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 marca 2022 r. (wpływ 18 marca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą od 5 lutego 2019 r. jako informatyk, specjalista do spraw rozwoju stron internetowych, zajmujący się szeroko pojętym pozycjonowaniem stron (... oraz ...).
Do końca 2021 r., cały przychód uzyskiwany z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowany był ryczałtem w wysokości 15 % na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993 r., z późn. zm. – dalej : ustawa ryczałt).
Zakwalifikował Pan prowadzoną przez siebie działalność stosując PKWiU 73.11.19.0, tj. pozostałe usługi reklamowe. Wg jednak wyjaśnień do PKWiU grupowanie to obejmuje: usługi reklamy lotniczej, usługi dostawy bezpłatnych próbek lub innego materiału reklamowego, usługi demonstrowania i prezentowania reklam w miejscu sprzedaży, usługi promocji sprzedaży (jeśli nie ma zamówień).
De facto żadnej działalności w tym zakresie Pan nie prowadził, a zatem doszło do niewłaściwego przypisania kodu PKWiU do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
W rzeczywistości świadczy Pan usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Zakres Pana działalności na rzecz swoich kontrahentów, z którymi łączy Pana stosunek cywilnoprawny (umowa o dzieło) obejmuje:
1)pozycjonowanie, analiza ... i optymalizacja portali internetowych;
2)planowanie działań oraz realizacja strategii ...;
3)nadzór nad wdrażanymi rozwiązaniami ... wypracowanymi we współpracy z działem IT;
4)rozbudowę narzędzi ... i zarządzanie zapleczem pozycjonerskim;
5)prowadzenie kampanii ... i marketingowych;
6)przygotowanie kampanii ... promujących wskazane produkty w danych lokalizacjach;
7)rozwijanie i optymalizacja przygotowanych kampanii pod kątem zwiększania ilości konwersji;
8)systematyczną analizę wyników w ... i dostarczanie raportów z prowadzonych działań;
9)doradztwo z zakresu optymalizacji strony internetowej (...);
10)doradztwo z zakresu wykorzystania danych z ...;
11)analizę oraz optymalizację portali internetowych;
12)wsparcie działań marketingowych zleceniodawcy pod kątem analizy danych;
13)audyty - w stosunku do właściciela strony, webmastera-programisty, copywriterów, itp.;
14)sprawdzenie wdrożonych poprawek w zakresie stron internetowych wynikających z ww. audytu.
Pozycjonowanie przy tym to ... (...), czyli bezpłatne wyniki wyszukiwania), ... natomiast (...), to płatne wyniki wyszukiwania - (...). Niektórzy znawcy w dziedzinie IT twierdzą, że w ... zawiera się ....
Istotą prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest spowodowanie aby strona Zleceniodawcy była szybko identyfikowana przez najpopularniejsze wyszukiwarki i posiadała jak najlepsze parametry techniczne. Nie jest Pan odpowiedzialny za treści umieszczane przez klienta na stronach oraz za to, do czego klient będzie jej używał.
Natomiast do Pana obowiązków nie należy:
-tworzenie i utrzymanie środowiska testowego;
-tworzenie programów, aplikacji, itp.;
-doradztwo w zakresie oprogramowania;
-instalowanie oprogramowania;
-programowanie testowanego oprogramowania;
-poprawianie błędów oprogramowania;
-usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego.
Zadania, które są realizowane w ramach umów o dzieło zawartych z kontrahentami nie są związane z rozbudową i implementacją oprogramowania, a dotyczą poprawy jakości wyświetlania strony kontrahenta w Internecie. Zgodnie z podanym profilem działalności zastanawia się Pan czy może stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałt.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że dla celów działalności gospodarczej prowadzi ewidencję przychodów oraz rejestr zakupu VAT i rejestr sprzedaży VAT.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w lutym 2021 r. - nie pamięta Pan dokładnej daty, jednakże było to nie wcześniej niż 9 lutego 2021 r. i nie później niż 20 lutego 2021 r.
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej (dalej wniosek) dotyczy 2021 r. i 2022 r. (a zatem obu).
Usługi, których dotyczy wniosek są sklasyfikowane wg powołanego rozporządzenia (PKWiU 2015) pod symbolem 62.01.11.0.
Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie miały, nie mają i nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
Jedynym źródłem przychodów osiąganych przez Pana jest działalność gospodarcza opisana we wniosku.
Świadczone przez Pana usługi nie są, nie były i nie będą związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Nie uzyskuje Pan, nie uzyskiwał ani nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Pana przychód w 2021 r. nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy, tj. w wysokości 2 000 000 euro.
Pytanie
Czy przychód ze wspomnianej działalności usługowej, związanej z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, prawidłowe jest zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu do przychodów ewidencjonowanych z działalności polegającej na świadczeniu usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania , sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0.
Projektowanie stron internetowych, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zostało zakwalifikowane do symbolu 62.01.11.0.
Grupowanie przy tym PKWiU 62.01.1, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) ustawy ryczałt (w 2021 roku - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy ryczałt, obowiązywała stawka 15 %), obejmuje również świadczone usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.11.0.
Jednakże znajdujące się przy tym grupowaniu oznaczenie „ex” oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie z opisem do grupowania 62.01, zamieszczonym na oficjalnej stronie GUS (https://stat.gov.pl/ Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/index.html oraz https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/pdf wyjaśnienia_PKWiU-2015-wersja_25032019.pdf s. 403, https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/pdf/ wyjasnieniaPKWiU2015_10maj_int pdf, s. 447 - dostęp 18 stycznia 2022 r.) - klasa ta obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje:
·analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia,
·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika- pisanie programów na zlecenie użytkownika,
·projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
·publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
·usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywane na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
·usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
Jak wynika z powyższego opisu, projektowanie stron internetowych (tiret 3) zostało wyłączone z zakresu pojęciowego usług związanych z oprogramowaniem opisanych w tiret 2, tj. rozbudowa, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentacja oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika.
Mając to na uwadze oraz treść art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy ryczałt (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.), jak również art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy ryczałt obowiązującej od 1 stycznia 2022 r., ustawodawca objął stawką 15% (w 2021 r.) oraz stawką 12% (w 2022 r.) poprzez oznaczenie „ex” wyłącznie usługi związane z oprogramowaniem, natomiast nie wymienił w tym przepisie usług polegających na projektowaniu, czy też pozycjonowaniu stron internetowych.
Gdyby taki był zamiar ustawodawcy, to zawarłby to literalnie w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy ryczałt (w brzmieniu obowiązującym w roku 2021), czy też w art .12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) ustawy ryczałt (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.).
Z wyjaśnień GUS grupowanie to obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak: projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy ryczałt, od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 i oraz 6-8.
Jednocześnie jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) tej ustawy, od przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1); stawka ryczałtu wynosi 12%.
Tym samym uważa Pan, że do wyliczania kwoty należnego zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu przychodu od usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 prawidłowe jest zastosowanie stawki 8,5%.
Zbliżony przy tym stan faktyczny do opisanego przez Pana zawarto w interpretacjach indywidualnych:
·z dnia 22 grudnia 2014 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (ITPB1/415-1045/14/AK);
·z dnia 17 kwietnia 2015 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (Nr ILPB1/4511-1-92/15-2/AA);
·z dnia 11 marca 2016 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, (Nr IBPB-1-1/1/4511-21/WRz).
Ponadto podobne stanowiska przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanych przez ten Organ interpretacji indywidualnych:
·z dnia 16 lutego 2018 r., Nr 0114-KDIP3-1.4011.482.2017.3.MJ;
·z dnia 15 czerwca 2020 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC;
·z dnia 25 lutego 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.865.2020.1.AK;
·z dnia 1 lipca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.450.2021.1.AP;
·z dnia 21 lipca 2021 r., Nr 0115- KDIT1.4011.345.2021.1.AS;
·z dnia 27 września 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.506.2021.1.JG oraz
·z dnia 19 listopada 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.808.2021.2.MGR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.
W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylona,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)uchylona,
e)uchylona,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6)(uchylony).
Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) - w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.;
·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.;
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z opisu sprawy prowadzi Pan działalność gospodarczą od 5 lutego 2019 r. Świadczy Pan usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Zakres Pana działalności na rzecz swoich kontrahentów, z którymi łączy Pana stosunek cywilnoprawny (umowa o dzieło) obejmuje:
1)pozycjonowanie, analiza ... i optymalizacja portali internetowych;
2)planowanie działań oraz realizacja strategii ...;
3)nadzór nad wdrażanymi rozwiązaniami ... wypracowanymi we współpracy z działem IT;
4)rozbudowę narzędzi ...i zarządzanie zapleczem pozycjonerskim;
5)prowadzenie kampanii ... i marketingowych;
6)przygotowanie kampanii ... promujących wskazane produkty w danych lokalizacjach;
7)rozwijanie i optymalizacja przygotowanych kampanii pod kątem zwiększania ilości konwersji;
8)systematyczną analizę wyników w ... i dostarczanie raportów z prowadzonych działań;
9)doradztwo z zakresu optymalizacji strony internetowej (...);
10)doradztwo z zakresu wykorzystania danych z ...;
11)analizę oraz optymalizację portali internetowych;
12)wsparcie działań marketingowych zleceniodawcy pod kątem analizy danych;
13)audyty - w stosunku do właściciela strony, webmastera-programisty, copywriterów, itp.;
14)sprawdzenie wdrożonych poprawek w zakresie stron internetowych wynikających z ww. audytu.
Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie miały, nie mają i nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Świadczone przez Pana usługi nie są, nie były i nie będą związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie uzyskuje Pan, nie uzyskiwał, ani nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że skoro, jak wskazał Pan we wniosku - świadczone usługi nie są związane z oprogramowaniem, to przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według symbolu PKWiU 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby w 2021 r. opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.) oraz od 2022 r. - 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od początku 2022 r.
W odniesieniu natomiast do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego niniejszą interpretację.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanego pytania, obejmującego konkretny rodzaj usług wg wskazanego w nim PKWiU, nie dotyczy innych kwestii podanych w opisie sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).