Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.19.0 (usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej n... - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.218.2022.2.AD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.218.2022.2.AD

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.19.0 (usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 31 maja 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (którego treść ostatecznie sformułowana została w ramach uzupełnienia wniosku)

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w formie jednoosobowej firmy od 24 maja 1997 r. Przeważającym rodzajem działalności jest PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy gdzie indziej niesklasyfikowane (na gruncie PKWiU to dział 85). Opisując poszczególne usługi w ramach tego działu, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zdefiniował Pan następującą numerację na gruncie PKWiU 85.60.10.0 Usługi wspomagające edukację, PKWiU 85.59.19.0 usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; PKWiU 85.59.1 Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Dodatkowo w CEiDG (rejestrze przedsiębiorców) przypisane są nr PKD: 46.49.Z Sprzedaż hurtowa pozostałych artykułów użytku domowego, 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach, 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, 47.99.Z. Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza, 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 72.20.Z . Posiada Pan status podatnika VAT czynnego od 1 czerwca 2004 r. Obecnie posiada także udziały w spółkach kapitałowych, zarejestrowanych w Polsce. W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie zalega z należnościami publicznoprawnymi; płaci na bieżąco podatki bezpośrednie i pośrednie. Wobec Pana nie toczą się żadne postępowania egzekucyjne, restrukturyzacyjne, upadłościowe. W firmie jednoosobowej stosuje się uproszczoną księgowość. W 2021 r. rozliczał się Pan w ramach podatku liniowego. W żadnym z trzech ostatnich lat nie osiągnął Pan przychodów, w wysokości przekraczającej 2.000.000 euro. W 2022 r. złożył Pan oświadczenie do Urzędu Skarbowego o rozliczanie w formie przewidzianej na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Najczęściej nabywcą usług są inne firmy (podatnicy VAT czynni), którym z tytułu realizowanych działań wystawia Pan faktury. Posiada Pan stronę internetową, jest rozpoznawany w social mediach oraz w środkach masowego przekazu. Prowadzi Pan liczne szkolenia, konferencje, sympozja, podczas których koncentruje się na temacie (...). Posiada Pan także ugruntowaną pozycję w środowisku naukowym; posiada tytuł Profesora w Szkole (...). Przez lata związany był Pan z (...) oraz Uniwersytetami: (...); Stypendysta (...), laureat nagród (...), finalista wielu konkursów polskich i międzynarodowych. Od ponad 20 lat kształci Pan i edukuje oraz wyznacza kierunki badań naukowych. Szkoli w formule (...). Zdaniem odbiorców, (...). Występował Pan w (...). Jest autorem(...). Dzieli się Pan także swoją wiedzą poprzez social media.

Na stronie internetowej można (...). Od wielu lat prowadzi Pan z sukcesem firmę, która posiada ugruntowaną pozycję na rynku: biorąc pod uwagę ilość referencji wśród dużych i znanych firm. (...). (...). (...). Poza prowadzeniem warsztatów, webinarów (za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej) i konferencji prowadzi Pan szkolenia z tematyką edukacyjną związaną z przedmiotem swoich badań naukowych Jednocześnie jest Pan czynnym naukowcem i jest zapraszany na uczelnie celem wygłoszenia wykładu naukowego.

Nie korzysta Pan z żadnego zwolnienia przedmiotowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych; nie rozlicza się w ramach karty podatkowej, czy też wspólnie z małżonkiem (nie pozostaje w ustroju wspólności majątkowej). Nie osiąga Pan w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów. Intencją Pana jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania do wszystkich przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (webinaria, sympozja, wykłady, konferencje, szkolenia - także on-line), co do których wystawia Pan faktury VAT z oznaczeniem jednego z numerów PKWiU - działu 85, stawki 8,5 % niezależnie od wysokości osiąganych przychodów. Według Pana, nie można przedmiotowych usług edukacyjnych zakwalifikować jako np. doradztwo, gdyż najczęściej odbiorcą usługi jest to grupa (np. pracownicy klienta, seminarzyści). Dodatkowo, edukacja różni się tym od doradztwa, że obejmuje rozwiązywanie problemów abstrakcyjnych, ogólnych najczęściej bez wskazywania rozwiązania dla każdego z uczestników seminarium, wykładu, szkolenia, czy też odbiorcy treści za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowując opis stanu faktycznego wyjaśnił Pan, że w pierwotnym wniosku użył uogólnienia w postaci stwierdzenia, że dokonuje „sprzedaży książek” lub „sprzedaży publikacji elektronicznych”. Wskazał Pan, że napisał m.in. książkę, której jest wyłącznym autorem zaś obecnie jest ona kolportowana przez wydawnictwo. Książka ta został wydana (wydrukowana, złożona w druku) przez wydawnictwo, które zawarło z autorem (Panem) umowy w przedmiocie podziału zysku, czy też kwestii związanych z obszarami udostępniania praw autorskich. Praktycznie zatem otrzymuje Pan tantiemy autorskie, nie dokonuje sam sprzedaży książek. Posiada własne egzemplarze, które udostępnia na szkoleniach (eventach) ale ma to charakter demonstracyjny i nie wiąże się z transakcją płatną. Reasumując, przenosi Pan prawa autorskie do publikacji na wydawnictwo, które rozlicza się z nabywcą ostatecznym, książki. Otrzymuje Pan wynagrodzenie jako autor publikacji, które nie stanowi wprost zapłaty za sprzedaż książek lecz jest efektem przeniesienia praw autorskich na wydawnictwo aby mogło ono drukować publikację i zarabiać na sprzedaży. Dla Pana ważne jest to, że może przedstawić się na szkoleniu/konferencji jako autor książek zaś uczestnicy, którzy zainteresują się merytoryczną treścią szkoleń mogą po szkoleniu, bezpośrednio w księgarni lub wydawnictwie zakupić od wydawnictwa egzemplarze książek.

W odniesieniu do pytania nr 1 „(…) czy usługi w zakresiesprzedaży publikacji w formie elektronicznej, podobnie jak usługi organizacji i realizacji wykładów, webinariów, sympozjów, konferencji, szkoleń - także on-line, klasyfikuje Pan do działu PKWiU 85” udzielił Pan odpowiedzi „Nie”. Z kolei na pytanie nr 1 pkt b)„(…)pod jakim symbolem PKWiU – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, ze zm.) – mieszczą się usługi dotyczące sprzedaży publikacji w formie elektronicznej odpowiedział Pan „(…) żadne bowiem taka sprzedaż nie jest bezpośrednio dokonywana z firmy (…)”.

„Wyjaśniając, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej to:

Warsztaty, wykłady, szkolenia PKWiU 85.59.1,

Wynagrodzenie tytułem tantiem za książki PKWiU 58.11.60,

Wykłady z praktyki zawodowej, utrwalony w formie nagrania wideo oraz krótka zapowiedź wykładu w oparciu o film promocyjny PKWIU dział 73”.

Wskazał Pan, że przedmiotem zapytania są świadczone obecnie przez Pana usługi edukacyjne, które związane są z działem PKWiU nr 85.

Pytanie (którego treść ostatecznie sformułowana została w ramach uzupełnienia wniosku)

Czy obecnie przepisy należy interpretować w taki sposób, że zgodnie z opisanym stanem faktycznym, świadczenie usług edukacyjnych (PKWiU dział 85) polegających na organizowaniu i realizacji wykładów, webinariów, sympozjów, wykładów, konferencji, szkoleń - także on-line opodatkowane jest na gruncie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 8,5 %, niezależnie od wysokości osiąganych w roku przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Usługi edukacyjne mają zarówno postać w pełni realną - organizowanie i realizacja wykładów, webinariów, sympozjów, wykładów, konferencji, szkoleń, jak też przybierają formę elektroniczną - publikacje, podcasty, audiobooki. Zgodnie z art. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (w skrócie: „ustawa o zryczałtowanym podatku”): Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych; karty podatkowej. Na gruncie przedmiotowej sprawy przedsiębiorca wybrał sposób rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz złożył stosowne oświadczenie do Urzędu Skarbowego, czym spełnił warunek określony art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku. Wedle art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Wedle stanu faktycznego, biorąc pod uwagę osiągane przychody, nie spełnia Pan przesłanek negatywnych wykluczających podatnika z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W stosunku do Pana, przepis art. 7 ustawy i znajdujących się tam przesłanek nie stosuje się, gdyż działalność gospodarczą prowadzi od wielu lat. Przepis art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku, zawiera wyłączenia, które uniemożliwiają stosowanie tej formy rozliczenia.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających. na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek.

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny podkreślił Pan, że nie spełnia przesłanek negatywnych, które uniemożliwiałyby mu rozliczanie się na gruncie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Należy zatem następnie przeanalizować kwestię stawki ryczałtu jaką stosuje się w przypadku sprzedaży opisanej w stanie faktycznym przedmiotowego wniosku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, przychody z świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) są opodatkowane stawką 8,5 %. Stosując wykładnię językową tych przepisów, tj. nadaje się znaczenie przepisów tak jak stanowi językowa treść poszczególnych zdań, jak i całości jednostek normatywnych tekstów prawnych - stawka 8,5 % nie jest uzależniona od wysokości przychodów podatnika. Abstrahując od tego, podatnik powinien osiągać też taką wysokość przychodów aby spełniać przesłanki pozytywne korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencyjnych (a contrario art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku). Warto wspomnieć, że kwalifikacja poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU należy do Pana (podatnika). Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy mogą być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej. Pana zdaniem, wszelkie okoliczności przedstawione w stanie faktycznym prowadzą do wniosku, że wykonuje Pan usługi edukacyjne (w ramach PKWiU dział 85) polegające na organizowaniu i realizacji wykładów, webinariów, sympozjów, wykładów, konferencji, szkoleń - także on-line.

Przepisy podatkowe nie definiują czy konkretne działanie stanowi usługę edukacyjną w ramach PKWiU dział 85, jednak należy podkreślić, że w przypadku Pana są to następujące przesłanki:

przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne - praca na uczelniach i współpraca z jednostkami poza granicami kraju,

tytuł naukowy Profesora wymagający dużego i uznanego wpływu na naukę oraz długoletniej praktyki dydaktycznej,

prowadzenie działań edukacyjnych od ponad 20 lat,

realizacja wielu projektów naukowych i edukacyjnych czego dowodem są stypendia zagraniczne czy też nagrody naukowe,

rozpoznawalna marka firmy na rynku edukacyjnym (jako dowód: liczne referencje i opinie klientów).

Wedle stanu faktycznego spełnia Pan wszelkie przesłanki pozytywne (i nie spełnia przesłanek negatywnych) opisane w ustawie o podatku zryczałtowanym przez co ma prawo stosować do usług edukacyjnych stawkę 8,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pana zdaniem, świadczone usługi nie spełniają kryterium kwalifikacji jako doradztwo, gdyż odbiorca to najczęściej grupa zaś edukacja wiąże się także z pewnym wskazywaniem zalecanych wzorców, postaw - nie dotyczy każdego z zapytań, jakie mógłby kierować poszczególny odbiorca. W Pana ocenie, świadczone usługi (opisane w stanie faktycznym) w pełni spełniają kryteria uznania ich jako usługi z PKWiU - dział 85.

Taki sam pogląd jak Pana zaprezentowano w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:

  • z dnia 17 sierpnia 2020 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.493.2020.1 .MD,
  • z dnia 27 września 2021 r. nr 0115-KDIT1.4011.506.2021. IJG,
  • z dnia 23 września 2021 r. nr 0115-KDITI .4011.496.2021.1 .MN,
  • z dnia 8 września 2021 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.501.2021.2.MJ

Warto także odnieść się do wykładni sądowej zagadnienia dot. prawidłowej kwalifikacji PKWiU w kontekście zastosowania stawki 8,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wedle wyroku NSA z dnia 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2441/20, organ nie może wymagać od podatnika dodatkowych ustaleń co do możliwości zakwalifikowania usługi w danym PKWiU, gdyż jest to domeną podatnika aby kwalifikować świadczone usługi, których treść najlepiej przecież podatnika zna. Według Sądu Administracyjnego II instancji: w postępowaniu interpretacyjnym organ podatkowy może wspomagać się klasyfikacją PKWiU jednakże klasyfikacja ta nie ma decydującego znaczenia dla oceny, czy dana usługa mieści się w katalogu czynności (świadczeń).

Uważa Pan, że w opisanym stanie faktycznym prawidłowo zastosował stawkę 8,5 % w stosunku do przychodów dotyczących usług edukacyjnych (PKWiU dział 85) polegających na organizowaniu i realizacji wykładów, webinariów, sympozjów, wykładów, konferencji, szkoleń - także on-line. Taka stawka jest właściwą ze względu na przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Według Pana, nie ma znaczenia jakie przychody z tego tytułu osiąga, gdyż przepisy ustawy nie stanowią jakoby stawka przedmiotowego zryczałtowanego podatku dochodowego była uzależniona od wartości przychodu (np. rocznego). Dodał, że podmiotem odpowiedzialnym za kategoryzację danej usługi i definiowanie tej usługi jako objętej PKWiU - dział nr 85, jest Pan i jeśli takie oznaczenie umieszcza także na fakturze VAT, to nie ma przeszkód aby (spełniając inne obiektywne przesłanki ustawowe) mógł regulować zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 8,5 %. Konkludując, według Pana na pytanie sformułowane we wniosku ORD-IN należy odpowiedzieć twierdząco.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą..

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z treści wniosku wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan m. in. będące przedmiotem Pana zapytania usługi, polegające na organizowaniu i realizacji wykładów, webinariów, sympozjów, wykładów, konferencji, szkoleń - także on-line.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie korzysta Pan z żadnego zwolnienia przedmiotowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych; nie rozlicza się w ramach karty podatkowej, czy też wspólnie z małżonkiem (nie pozostaje w ustroju wspólności majątkowej); nie osiągnął Pan w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów. W 2022 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodu w formie ryczałtu.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia będących przedmiotem zapytania usług, które klasyfikuje Pan do grupowania PKWiU 85.59.19.0, polegających na organizacji i realizacji wykładów, webinariów, sympozjów, wykładów, konferencji, szkoleń - także on-line, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niezależnie od uzyskiwanych w roku podatkowym przychodów, pod warunkiem nieprzekroczenia limitu kwoty przychodów uprawniających do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestięmożliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usługpolegających na organizacji i realizacji wykładów, webinariów, sympozjów, wykładów, konferencji, szkoleń - także on-line w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Wskazujemy, że powołane przez Pana interpretacje oraz orzeczenie sądu administracyjnego zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).