Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 czerwca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Od dnia 2 lipca 2020 r. Wnioskodawca osiąga dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa PIT”), tj. pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (dalej: „Ustawa o DP”) oraz w zakresie świadczenia pomocy prawnej, działalności prawniczej (PKWiU 69.10.Z) zarówno na rzecz osób prawnych, jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest Radcą Prawnym i Doradcą Podatkowym.
Wnioskodawca zawarł umowę zlecenia (dalej: „Umowa”) w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: „k.c.”). Wnioskodawca jest zleceniodawcą, zleceniobiorcą jest zaś osoba fizyczna wpisana na listę radców prawnych, wykonująca zawód radcy prawnego lub osoba wpisana na listę adwokatów, wykonująca zawód adwokata (dalej: „Radca”). Umowa będzie zawierała uregulowania stanowiące, że:
‒Umowa jest zawarta od dnia 28 stycznia 2022 r. na czas nieokreślony;
‒za realizację zlecenia Radcy należne jest wynagrodzenie w wysokości iloczynu określonej stawki za godzinę pracy i czasu faktycznie poświęconego realizacji zlecenia;
‒dla potrzeb określenia wysokości wynagrodzenia Radca po każdej poradzie prześle Wnioskodawcy informację o ilości czasu poświęconego realizacji zlecenia;
‒Umowa nie przewiduje minimalnego wymiaru realizacji zlecenia. Wymiar realizacji zlecenia będzie wyznaczany konkretnymi zagadnieniami sygnalizowanymi przez Wnioskodawcę;
‒przedmiotem umowy jest udzielanie porad prawnych z zakresu przepisów dotyczących prawa ochrony danych osobowych, w tym w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”), prawa cywilnego, prawa własności intelektualnej oraz prawa nowych technologii w zakresie, w jakim powyższe obszary związane są z prowadzoną przez Zleceniodawcę działalnością polegającą na świadczeniu usług doradztwa prawnego i usług doradztwa podatkowego.
Wnioskodawca ma prawo zażądać dokładnej specyfikacji w razie powzięcia wątpliwości co do uzasadnienia poświęcenia wskazanego przez Radcę czasu na realizację zlecenia.
Wnioskodawca będzie wykorzystywał porady uzyskane od Radcy do wykonywania własnych czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu art. 2 Ustawy o DP oraz świadczenia pomocy prawnej w rozumieniu ustawy o radcach prawnych.
Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2022 r. będzie spełniał warunki do opłacania w roku podatkowym ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa”) i nie będzie prowadził działalności podlegającej wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na mocy art. 8 Ustawy. Dla potrzeb działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Wnioskodawca osiąga przychody ze świadczonych usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) oraz z działalności prawniczej (PKWiU 69). Wnioskodawca złożył właściwemu miejscowo Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego w dniu 28 stycznia 2022 r.
Uzupełnienie wniosku
Umowa Zlecenie została zawarta z Radcą Prawnym.
Wyżej wymieniona Umowa Zlecenie została zawarta z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej. Radca Prawny będący Zleceniobiorcą w opisie stanu faktycznego wskazanego we wniosku nie prowadzi działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy jeżeli Umowa została zawarta w wariancie opisanym we wniosku i jest wykonywana od 28 stycznia 2022 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego oraz działalności prawniczej, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) oraz z działalności prawniczej (PKWiU 69) podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę Prawnego?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, jeżeli Umowa została zawarta w wariancie opisanym we wniosku, jest i będzie wykonywana po 28 stycznia 2022 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego oraz działalności prawniczej, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) oraz usług wykonywanych w ramach działalności prawniczej, osiągnięte po 1 stycznia 2022 r., mogą i w przyszłości będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę Prawnego.
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Ustawa”) w brzmieniu zmienionym ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z art. 12 Ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
1)17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów,
2)15% przychodów ze świadczenia usług m.in. prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy, wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez m.in. doradców podatkowych, radców prawnych i adwokatów, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Wnioskodawca od 28 stycznia 2022 r. zatrudnia Radcę na podstawie umowy zlecenia (Umowy). Art. 4 w ust. 1 pkt 11 Ustawy nie określa minimalnego wymiaru, w jakim osoba wykonująca czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy ma być zatrudniona. Wynika z tego, kierując się wykładnią literalną, że jeżeli w ciągu roku podatkowego spełnione są i będą łącznie dwa warunki:
1)Wnioskodawca zatrudnia i będzie zatrudniać inną osobę (tu: Radcę Prawnego) na podstawie m.in. umowy zlecenia (tu: Umowy) oraz
2)osoba ta wykonuje i będzie wykonywać czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy,
to Wnioskodawca świadczy i będzie świadczył usługi doradztwa podatkowego inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l Ustawy, jest i będzie uprawniony do korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% przychodów.
Fakt, że Wnioskodawca zatrudnia/będzie zatrudniać na podstawie umowy zlecenia (Umowy) inną osobę (Radcę) stanowi element opisu zdarzenia przyszłego. Jedynym elementem podlegającym ocenie może być, czy wykonywanie przez Radcę Umowy należy uznać za „wykonywanie czynności związanych z istotą zawodu” Wnioskodawcy. Pojęcie „czynności związanych z istotą zawodu” nie jest pojęciem zdefiniowanym, toteż należy rozumieć je dosłownie. Pojęcie „związek” zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN oznacza „stosunek rzeczy, zjawisk itp. łączących się ze sobą, wpływających, oddziałujących na siebie: łączność powiązanie, zależność”, zaś „istota” oznacza „to co jest w czymś zasadnicze, podstawowe, grunt, założenie”. Tym samym, przez czynności związane z istotą zawodu należy rozumieć czynności wpływające na zasadnicze elementy usług doradztwa podatkowego, które świadczy Wnioskodawca. Nie będą takimi czynnościami np. czynności kuriera dostarczającego dokumenty, czy sekretarki. Będą takimi czynnościami natomiast czynności merytorycznie związane z istotą usług doradztwa podatkowego, doradztwa prawnego.
Potwierdza to artykuł „WYJAŚNIENIE MINISTERSTWA FINANSÓW. Kiedy ryczałt dla prawnika według 15%, a kiedy 17% stawki?”, Gazeta Podatkowa nr 91 (1757) z dnia 12 listopada 2020 r., w którym wskazano, że: „Ministerstwo przykładowo wskazało, że 15% stawka podatku znajdzie zastosowanie w odniesieniu do przychodów osiąganych przez radcę prawnego, który zatrudnia osoby wykonujące czynności związane z istotą tego zawodu, czyli np. aplikanta na podstawie umowy zlecenia. Konsekwentnie, zatrudniając sekretarkę, czy księgową, radca taki zostanie uznany za wykonującego wolny zawód, czego efektem będzie stosowanie 17% stawki podatku do uzyskiwanych przez niego przychodów”. Zatrudnienie Radcy (adwokata) na podstawie Umowy w odniesieniu do powyższego przykładu odpowiada zatrudnieniu aplikanta, a nie personelu „pomocniczego” (sekretarki, księgowej). W praktyce Radca Prawny może więc udzielać na mocy tak skonstruowanej Umowy porad różnego rodzaju, tj. m.in.:
1)przedstawiać swoją ocenę uregulowań prawa w obszarach, w których do pojęć prawa cywilnego, prawa autorskiego, prawa własności przemysłowej czy własności intelektualnej prawo podatkowe odwołuje się bezpośrednio (np. w szeregu definicji w aktach prawa podatkowego, jak choćby definicja „przedsiębiorstwa” w art. 4a pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: „Ustawa CIT”, czy „umowy leasingu” w art. 17a pkt 1 tego samego aktu prawnego, czy też pojęcia utworu lub podwyższonych 50% kosztów autorskich możliwych do zastosowania przy określonym rodzaju przychodu),
2)przedstawiać swoją ocenę uregulowań umownych (w świetle prawa cywilnego w szczególności zobowiązań, prawa autorskiego oraz prawa własności intelektualnej) w zakresie, w jakim prawo cywilne oraz autorskie wpływa na obowiązki podatkowe oraz możliwość zastosowania poszczególnych regulacji (por. art. 22 ust. 9 ustawy o PIT). Zakres ten jest szeroki i dotyczy m.in. podstawowych kategorii prawa podatkowego, jak np. kwestia powstania utworu, jego ustalenia oraz utrwalenia, możliwości zarządzania utworem i praw do utworów w zakresie możliwości korzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu dla autorów utworów i innych praw własności intelektualnej,
3)przedstawiać merytorycznie uwarunkowania prawne (np. regulacje dotyczące ochrony danych osobowych, zmiany w zakresie przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy), wskazywać publikacje wraz z komentarzem Zleceniobiorcy, potrzebne i wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie usług doradztwa podatkowego oraz udzielania porad prawnych. W takich sytuacjach Radca Prawny prezentuje i będzie prezentować Wnioskodawcy swoją ocenę, która bezpośrednio rzutuje i rzutować będzie na treść udzielanych przez Niego w ramach czynności doradztwa podatkowego lub udzielania porad prawnych (np. w odpowiedzi na zapytanie o moment powstania przychodu u osoby prawnej Wnioskodawca przywoła regulację art. 12 ust. 3 Ustawy CIT, a następnie celem określenia tego momentu w przypadku konkretnej umowy przywoła analizę wykonaną przez Radcę Prawnego, tj. pozwalającą określić moment, z którym wynagrodzenie staje się należne).
Tym samym opinie dostarczone przez Radcę Prawnego wpływają i wpływać będą na zasadnicze elementy usług doradztwa podatkowego oraz udzielanych przez Wnioskodawcę porad prawnych, które świadczy Wnioskodawca i zatrudnienie Radcy Prawnego w tym charakterze na podstawie Umowy sprawia i będzie sprawiać, że Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczyć usług w ramach wolnych zawodów.
Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji skarbowej z 15 marca 2021 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.976.202.2.AP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).
Art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1);
‒15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 69 w sposób opisany we wniosku nie mieszczą się w definicji wolnego zawodu w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym mogą być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy, niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez radcę prawnego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).