Stawki ryczałtu w przypadku dwóch różnych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.76.2022.2.JS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.76.2022.2.JS

Temat interpretacji

Stawki ryczałtu w przypadku dwóch różnych usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest  prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 17 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania w 2022 r. przychodów uzyskiwanych z  pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Uzupełnił go Pan pismem z 2 kwietnia 2022 r. (data wpływu 2 kwietnia 2022  r.) oraz pismem z 20 kwietnia 2022 r. (data wpływu 20 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1.03.2016 r. Do końca 2021 r. opodatkowany był podatkiem dochodowym od osób fizycznych i wybrał rozliczenie podatkiem liniowym 19%.

Od 1.01.2022 r. wnioskodawca zmieni formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W obecnej chwili Wnioskodawca ma jedną umowę ze swoim kontrahentem wraz z aneksami do tejże umowy. Kwota wynagrodzenia za usługi jest wskazana w umowie o współpracy i  odnosi się do dwóch głównych obszarów współpracy między kontrahentami.

W ramach głównej umowy z kontrahentem, Wnioskodawca świadczy usługi "rozwoju biznesu" w zakresie, których jest odpowiedzialny za:

nawiązywanie, utrzymywanie i rozwój relacji biznesowych z nowymi oraz obecnymi klientami i partnerami Zleceniodawcy;

przygotowywanie ofert handlowych oraz prowadzenie prezentacji i rozmów biznesowych;

przygotowywanie i negocjowanie umów handlowych oraz nadzór nad ich realizacją;

gromadzenie i analiza informacji na temat branży, trendów rynkowych, klientów konkurencji i partnerów Zleceniodawcy;

proponowanie, projektowanie i tworzenie strategii sprzedażowej oraz materiałów promocyjno–reklamowych,

uczestnictwo w spotkaniach biznesowych

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe usługi mieszczą się w zakresie klasyfikacji PKWiU pod pozycją 74.90.2, jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej nie  sklasyfikowane.

Ponadto, Wnioskodawca świadczy usługi "zarządzania przedsięwzięciami", w których skład wchodzą:

obsługa procesu inwestycyjnego jako zarządzający inwestycją na etapie przedprojektowym, projektowym, przetargowym, wykonawczym i podwykonawczym zgodnie z zakresem wymaganym kontraktem Zleceniodawca - Inwestor;

wykonywanie monitoringu inwestycji;

wykonywanie raportów due dilligence;

wykonywanie monitoringów bankowych;

realizację postępowań przetargowych;

kontrolę budżetu przedsięwzięcia;

odbiory prac;

rozliczenie końcowe przedsięwzięcia;

zarządzanie zespołem projektowym;

utrzymywanie kontaktów z władzami i urzędami lokalnymi oraz uzyskiwanie wszelkich niezbędnych pozwoleń.

Zdaniem wnioskodawcy powyższe usługi mieszczą się w zakresie klasyfikacji PKWiU w  dziale 71, jako usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi badań i analiz technicznych. Wnioskodawca twierdzi, że jego usługi należy zakwalifikować pod PKWiU 71.12.2 jako usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i  wodnej Wnioskodawca sklasyfikował swoje usługi pod kodem PKD 71.12.Z. Co do zasady, proporcje czasu poświęcanego przez Wykonawcę na realizację usług "rozwoju biznesu" oraz  usług "zarządzania przedsięwzięciami" wynoszą 50% do 50%, w odniesieniu do całego czasu, jaki Wykonawca przeznacza na współpracę z kontrahentem.

Wynagrodzenie określone w umowie o współpracy jest wynagrodzeniem ryczałtowym/kwotowym za obydwie usługi. Wykonawca systematycznie informuje kontrahenta o swoich działaniach w ramach prowadzonych przez siebie usług, w tym o ilości czasu jaki poświęca na usługi "rozwoju biznesu" oraz usługi "zarządzania przedsięwzięciami".

Co istotne, przywołane powyżej usługi są każdorazowo precyzyjnie wskazane przez Wnioskodawcę oraz weryfikowane przez kontrahenta.

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o  ryczałcie w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z opisanym powyżej podziałem przychodów.

Ponadto, Wnioskodawca zamierza współpracować także z innymi kontrahentami w zakresie wykonywanych przez siebie usług związanych z rozwojem biznesu kontrahentów oraz zarządzaniem ich przedsięwzięciami, gdzie również i w takich przypadkach, prowadzona będzie przez Wykonawcę ewidencja czasu poświęcanego na realizację usług w danym zakresie kwalifikacji.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Pytania Wnioskodawcy dotyczą świadczonych przez niego w ramach działalności gospodarczej usług w 2022 r.

Data rozpoczęcia działalności przez Wnioskodawcę – 1.03.2016 r.

Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o  wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od  niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca, złożył wniosek w CEiDG w  dniu 10.01.2022 r. z zastosowaniem od dnia 1.01.2022 r.

Usługi, które Wnioskodawca wykonuje (opisane w stanie faktycznym wniosku) mieszczą się  w  zakresie PKWiU pod pozycją 74.90.2 i 71.12.2.

Wnioskodawca zauważa jednak, że w orzecznictwie sądowym istnieje jednolity pogląd, że  organ interpretacyjny ma obowiązek ocenić, czy podatnik właściwie przypisał dany towar lub  usługę do odpowiedniej pozycji PKWiU (wyrok NSA z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16, wyrok WSA w Gliwicach, z dnia 6 sierpnia 2019 r., sygn. akt I SA/Gl 314/19, wyrok NSA z dnia 12 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 134/19, wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2021 r., sygn. akt I FSK 1321/19, wyrok NSA z dnia 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2441/20).

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalność nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od  niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca nie uzyskuje (nie uzyska) przychodów ze świadczenia usług:

a)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1),

b)prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

c)firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

d)reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73)

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w 2021 r. (lub w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem sformułowanego pytania) limitu określonego w  ustawie o  zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o  zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca uzyskuje inne dochody podlegające opodatkowaniu, którymi są dochody z  najmu prywatnego, rozliczane deklaracją podatkową PIT-28.

W ramach wykonywanych usług - wymienionych w treści wniosku – Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ponadto, Wnioskodawca ostatecznie sformułował treść pytania ozn. we wniosku Nr 3 oraz zajął stanowisko adekwatne do tego pytania.

Pytania

1.Czy przychody z działalności gospodarczej związanej ze świadczeniem usług "rozwoju biznesu" mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5% ?

2.Czy przychody z działalności gospodarczej związanej ze świadczeniem usług "zarządzania przedsięwzięciami" mogą być opodatkowane stawką ryczałtu wwysokości 14% ?

3.Czy w przypadku potwierdzenia prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy wzakresie pyt nr 1 i2, prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku gdy Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów wsposób umożliwiający określenie przychodów osiąganych osobno dla świadczonych usług opodatkowanych stawkami 8,5% (usług rozwoju biznesu) i 14% (usług zarządzania przedsięwzięciami) - w proporcji co do zasady 50/50 dla każdej z tych usług – będzie mógł stosować osobno stawkę opodatkowania właściwą dla przychodów osiąganych z każdego rodzaju działalności którą prowadzi?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o ryczałcie"), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym - w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w  art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po  wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za  przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z  pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i  przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką". Do  przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Według art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od  przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie wskazać należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o  ryczałcie.

W myśl art. 8 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników: opłacających podatek w formie karty podatkowej; korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w  formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub  każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W przypadku Wnioskodawcy żadne z wyłączeń unormowanych w art. 8 ustawy o ryczałcie nie ma zastosowania. W związku z powyższym wnioskodawca ma prawo do opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od  przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.

W związku z powyższym w zakresie zajęcia własnego stanowiska na: Pyt. 1:

Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów z działalności związanej z  "rozwojem biznesu" ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8.5%.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z  działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ww. ustawy, nie  przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla  aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu. Biorąc pod uwagę wskazane powyżej uregulowania prawne oraz mając na względzie przedstawiony we  wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że ustawa o ryczałcie nie zawiera wyłączenia z tej formy opodatkowania usług, które będzie świadczył Wnioskodawca, polegających na usługach "rozwoju biznesu", szerzej opisanych w stanie faktycznym. Właściwą stawką opodatkowania dla przychodów z powyższej działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie, zgodnie z cyt. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, stawka 8,5% przychodu.

Dla potwierdzenia powyższego stanowiska należy przytoczyć interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14-07-2021 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR, z dnia 12-08-2021 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.586.2021.1.KO, z  dnia 23-08-2021 r. sygn. 0113-KDIPT2- 1.4011.429.2021.2.MAP oraz z dnia 12-08-2021 sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.586.2021.1.KO, w których organ w podobnych stanach faktycznych potwierdził prawidłowość stosowania stawki 8,5%.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że przychód z działalności związanej z wykonywanymi usługami może być opodatkowany przez Wnioskodawcę w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, właściwej dla przychodów z działalności usługowej, w  myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od  niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad. 2

Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów z działalności związanej z  "zarządzaniem przedsięwzięciami" ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w  wysokości 14%.

W art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o ryczałcie zapisane jest, że stawka 14% dotyczyć świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), Wnioskodawca twierdzi, że jego usługi należy zakwalifikować pod PKWiU 71.12.2 jako usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i  inżynierii lądowej i wodnej. Wnioskodawca jest zdania, iż usługi opisane w stanie faktycznym mieszczą się w powyższej kategorii. Zgodne jest to także z kwalifikacją którą sam dokonał w PKD.

Ad. 3

W przypadku potwierdzenia prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pyt. nr 1 i  nr  2, prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku gdy Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów w  sposób umożliwiający określenie przychodów osiąganych osobno dla świadczonych usług opodatkowanych stawkami 8,5% (usług rozwoju biznesu) i 14% (usług zarządzania przedsięwzięciami) - w proporcji co do zasady 50/50 dla każdej z tych usług – będę mógł stosować osobno stawkę opodatkowania właściwą dla przychodów osiąganych z każdego rodzaju działalności którą prowadzi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania ozn. we wniosku nr 1, nr 2 i nr 3 jest  prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.  U.  z  2021 r. poz. 1993):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

„Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są  czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z  2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt  2  i  3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z  zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w  tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w  spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z  działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, wwysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o  zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art.  6  ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.  opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w  rozdziale 3;

2.  korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od  podatku dochodowego;

3.  osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.  prowadzenia aptek,

b.  uchylony

c.  działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.  – e. uchylony

f.  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.  podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub  w  formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub  wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub  co  najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i,poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na  dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od  niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% od przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 cyt. ustawy również w brzmieniu obowiązującym od  1  stycznia 2022 r. ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z  której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

1)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

2)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od  faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.  U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się  o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że  zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i  usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w  poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:

1.Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1.03.2016 r. a do końca 2021 r. opodatkowany był podatkiem dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy 19%).

3.Od 1.01.2022 r. zmienił Pan formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

4.Usługi, które Pan wykonuje mieszczą sięwzakresie PKWiU pod pozycją 74.90.2 i 71.12.2.

5.Będzie Pan prowadził ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy oryczałcie wsposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z opisanym powyżej podziałem przychodów.

6.Działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

7.Wyłączenia unormowane w art. 8 ustawy o ryczałcie nie mają u Pana zastosowania.

Dlatego stwierdzamy, że osiągane przez Pana przychody z działalności gospodarczej związanej ze świadczeniem:

usług "rozwoju biznesu" , które mieszczą sięwzakresie PKWiU pod pozycją 74.90.2, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

usług "zarządzania przedsięwzięciami", które mieszczą sięwzakresie PKWiU pod pozycją 71.12.2, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu wwysokości 14%, zgodnie zart. 12 ust. 1 pkt 2b ww. ustawy,

jeżeli spełnione są  pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

W przypadku gdy będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w  sposób umożliwiający określenie przychodów osiąganych osobno dla świadczonych usług opodatkowanych stawkami 8,5% (usług rozwoju biznesu) i 14% (usług zarządzania przedsięwzięciami) - w proporcji co do zasady 50/50 dla każdej z tych usług – będzie Pan mógł stosować osobno stawkę opodatkowania właściwą dla przychodów osiąganych z każdego rodzaju działalności, którą prowadzi.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W  związku z  powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do  zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz.1540 ze zm.).

Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które    przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej  jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), naadres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej naplatformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz  powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).