1. Środki wpłacane przez rodziców za wyżywienie uczniów korzystających z usług oświatowych stanowią przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, ... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.150.2022.1.MR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.150.2022.1.MR

Temat interpretacji

1. Środki wpłacane przez rodziców za wyżywienie uczniów korzystających z usług oświatowych stanowią przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, który należy opodatkować. 2. Opodatkowanie usług w zakresie edukacji (PKWiU 85) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wpłat dokonywanych przez rodziców na wyżywienie uczniów. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od ... lat jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność oświatową jest Pan organem prowadzącym dwujęzyczną szkołę podstawową X w A. (...).

Prowadzenie wyżywienia uczniów stanowi zadanie szkoły w zakresie jej działalności opiekuńczej. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę (art. 106 ust. 1 ustawy prawo oświatowe). Krąg korzystających ze stołówki jest ściśle oznaczony i obejmuje uczniów szkoły. W szkole zorganizowane jest żywienie zbiorowe, a posiłki są przygotowywane w szkolnej kuchni.

Od stycznia 2022 szkoła oferuje uczniom drugie śniadanie w cenie 3 zł, obiad dwudaniowy w cenie 12 zł, podwieczorek w cenie 3 zł. Jeżeli rodzic lub opiekun zgłosi nieobecność dziecka w szkole, opłata za dany dzień jest w całości odliczana w kolejnym miesiącu od wpłat. Korzystanie z posiłków oferowanych przez szkołę jest dobrowolne. Nie wszyscy uczniowie z nich korzystają.

Organ prowadzący pokrywa koszty wyposażenia kuchni i stołówki, uzupełnia brakujące wyposażenie kuchni i stołówki, koszty zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników obsługi, koszty przeglądów, serwisów, inwestycji oraz mediów: woda, energia, gaz, odbiór odpadów płynnych i śmieci.

Opłaty za wyżywienie dokonywane są na odrębny rachunek bankowy lub w sekretariacie szkoły i są ściśle ewidencjonowane. Opłaty za wyżywienie uczniów pokrywają jedynie część kosztów związanych z przygotowaniem posiłków. Opłaty te są niezbędne do zakupu produktów i półproduktów do przygotowania posiłków (szkoła nie otrzymuje subwencji ani dotacji na pokrycie kosztów związanych z zakupem produktów spożywczych, pieczywa czy owoców i warzyw, potrzebnych do przygotowania posiłków).

Do końca roku 2021 organ prowadzący rozliczał się na podstawie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów, opłaty za wyżywienie były ujmowane jako przychód, a zakup półproduktów niezbędnych do przygotowania posiłków po stronie rozchodów. Od dochodu był płacony podatek liniowy 19%.

Od 1 stycznia 2022 organ prowadzący szkołę zmienił formę opodatkowania i będzie płacił podatek zryczałtowany w wysokości 8,5% od przychodu.

Pytania

1.Czy po zmianie formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany przychodem do opodatkowania podatkiem zryczałtowanym będą wpłaty od rodziców za wyżywienie/obiady?

2.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1 - czy stawka 8,5% będzie stawką ryczałtu tylko dla czynności edukacyjnych czy również dla przychodów wymienionych w pytaniu nr 1?

3.Jeżeli w odpowiedzi na pytanie 2 okaże się, ze stawka 8,5% nie będzie prawidłowa dla wpłat od rodziców za wyżywienie/obiady to czy prawidłową stawką podatku zryczałtowanego jest stawka 3%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy wpłaty od rodziców na poczet wyżywienia nie stanowią przychodu do opodatkowania podatkiem zryczałtowanym, ponieważ nie pokrywają one w całości kosztów wyżywienia.

W myśl przepisu art. 6 ust. 1 u.z.p.d.f. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Podatnik podziela stanowisko wyrażone w nauce prawa, zgodnie z którym dla opodatkowania w formach zryczałtowanych znaczenie mają także inne przepisy prawne. Istotna część regulacji dotyczących pośrednio tego podatku zawarta jest w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Niekiedy przepisy komentowanej ustawy bezpośrednio do niej odsyłają (np. definiując pojęcie przychodu, wskazując na zwolnienia podatkowe mające zastosowanie do podatników opodatkowanych ryczałtem, określając ulgi podatkowe, z których mogą skorzystać podatnicy). W innych zaś przypadkach nie ma wyraźnego odesłania, jednakże nie sposób skonstruować normę prawną wyłącznie na podstawie przepisów u.z.p.d.f. bez odwoływania się do przepisów u.p.d.o.f. [por. A. Bartosiewicz, r. Kubacki [w:] a. Bartosiewicz, r. Kubacki, ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Warszawa 2011, art. 1.].

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

[por. pismo z dnia 26 czerwca 2015 r. wydane przez: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, ITPB1/4511-572/15/AK, PIT w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia właściciela niepublicznego przedszkola].

Podatnik podziela stanowisko zawarte w tiret drugie ww. interpretacji indywidualnej, gdzie mowa o tym, że świadczenia otrzymane tytułem "pokrycia kosztów" nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej, stąd też w jego ocenie tego rodzaju wpłaty otrzymywane przezeń od rodziców/opiekunów uczniów nie będą stanowiły podstawy do opodatkowania ryczałtem w ogóle.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Według art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Co do zasady przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z tą działalnością, o ile ustawa nie wyłącza ich z tej kategorii.

Na mocy art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl ww. przepisu przychodu nie stanowią dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, jeżeli są one związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a–22o ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Przychodem nie są też dotacje otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi oświatowe – dwujęzyczna szkoła podstawowa.

Sprawy związane z realizacją kształcenia podstawowego regulują przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).

Zgodnie z art. 106 tej ustawy:

1.W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.

2.Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.

3.Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

4.Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Z treści cytowanych przepisów wynika zatem, że szkoła – dla zapewnienia właściwej realizacji zadań – może zorganizować stołówkę. Korzystanie z wyżywienia przez uczniów jest odpłatne, a opłatę ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.

We wniosku wskazano, że rodzice dokonują wpłat za wyżywienie uczniów na odrębny rachunek bankowy lub w sekretariacie szkoły. Szkoła nie otrzymuje subwencji ani dotacji na pokrycie kosztów potrzebnych do przygotowania posiłków.

Odpowiadając zatem na zadane we wniosku pytanie nr 1 stwierdzić należy, że otrzymane przez Pana środki wpłacane przez rodziców za wyżywienie uczniów korzystających z usług oświatowych stanowią dla Pana przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, który – zgodnie z wybraną przez Pana w 2022 r. formą opodatkowania na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – należy opodatkować.

Okoliczność, że wpłaty za posiłki nie pokrywają w całości ich kosztów nie wpływa na podatkową kwalifikację tych wpłat. Jak sygnalizowano już wcześniej przychodami z działalności gospodarczej są otrzymane lub należne pieniądze i inne wartości uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Odnosząc się natomiast do właściwej stawki podatku trzeba wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, prawidłową stawką opodatkowania w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z opłat za wyżywienie uczniów wnoszonych przez rodziców, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie stawka 8,5%.

Nawiązując do interpretacji indywidualnej z 26 czerwca 2015 r. przywołanej przez Pana w uzasadnieniu własnego stanowiska wskazać należy, że dotyczy ona odmiennej od pańskiej kwestii podatkowej – opodatkowania wynagrodzenia dyrektora sfinansowanego z dotacji otrzymywanych z jednostek samorządu terytorialnego. Tak więc „wybiórcze” przeniesienie argumentcji oraz wniosków opartych na wykładni przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma – w Pana sytuacji – uzasadnienia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).