Temat interpretacji
Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 października września 2022 r. (wpływ 6 października 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego, z uwagi na datę złożenia wniosku. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022 i lat kolejnych. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.
Wnioskodawczyni w 2022 r. planuje rozliczać się w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Usługi, których dotyczy wniosek w żadnej mierze nie dotyczą programowania. Programowaniem zajmuje się osobny dział/zespół, a Wnioskodawczyni nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów.
W zależności od projektu, w którym bierze udział Wnioskodawczyni, Jej działalność zakłada przykładowo realizację zadań takich jak:
•odkrywanie, analizę i dokumentację potrzeb oraz problemów biznesowych klientów
•pomoc w definiowaniu wizji produktu i strategii produktowej (tj. analiza rynku, analiza konkurencji,
•definiowanie strategii funkcjonalnej produktu, definiowanie zakresu produktu, planowanie etapów rozwoju produktu, planowanie i rozwój strategii produktu),
•analizę, dokumentację i modelowanie procesów biznesowych klientów
•analizę funkcjonalności systemów IT aktualnie użytkowanych przez klienta na podstawie dokumentacji dostarczonej przez klienta,
•zbieranie, analizowanie, priorytetyzowanie i dokumentowanie wymagań biznesowych, funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych związanych z rozwojem systemów IT,
•przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji na cele projektów rozwoju systemów IT (np. specyfikacji funkcjonalnych, przypadków użycia, diagramów (…) i/lub (…), historyjek użytkownika, reguł biznesowych, ryzyk projektowych),
•wsparcie wiedzą zespołów technicznych (architektów, programistów, administratorów IT, testerów, itp.),
•testy akceptacyjne gotowych rozwiązań IT (sprawdzenie z klientem, czy produkt stworzony przez zespół techniczny spełnia wcześniej zdefiniowane wymagania i nie posiada błędów),
•prezentowanie klientowi stworzonej dokumentacji oraz rozwiązań IT przygotowywanych przez zespoły techniczne,
•wsparcie klientów w zakresie użytkowania, zastępowania systemów nowszymi wersjami i dalszego rozwoju przygotowanych systemów IT.
Faktycznie wykonywana działalność Wnioskodawczyni wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Wnioskodawczyni. Sama Wnioskodawczyni nie uczestniczy w procesie programowania. Wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy. Co warto podkreślić, wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane przez Wnioskodawczynię w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych. Wszelkie prace na rzecz klienta wykonywanie są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie technologii, urządzeń, oprogramowania, bezpieczeństwa, tym samym Wnioskodawczyni nie doradza swojemu Kontrahentowi w zakresie oprogramowania, a także nie doradza w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawczyni nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Wnioskodawczyni zadecydowała o wyborze formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jako ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych tj. art. 2 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”).
W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawczyni złożyła pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) w piśmie z 26 kwietnia 2022r., Nr ..... poinformował Wnioskodawczynię, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług:
•odkrywania, analizy i dokumentacji potrzeb oraz problemów biznesowych klientów
•pomocy w definiowaniu wizji produktu i strategii produktowej (tj. analiza rynku, analiza konkurencji,
•definiowania strategii funkcjonalnej produktu, definiowania zakresu produktu, planowania etapów rozwoju produktu, planowania i rozwój strategii produktu)
•analizy, dokumentacji i modelowania procesów biznesowych klientów,
•analizy funkcjonalności systemów IT aktualnie użytkowanych przez klienta na podstawie dokumentacji dostarczonej przez klienta,
•zbierania, analizowania, priorytetyzowania i dokumentowania wymagań biznesowych, funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych związanych z rozwojem systemów IT,
•przygotowywania i utrzymywania dokumentacji na cele projektów rozwoju systemów IT (np. specyfikacji funkcjonalnych, przypadków użycia, diagramów (…)i/lub (…), historyjek użytkownika, reguł biznesowych, ryzyk projektowych),
•wsparcia wiedzą zespołów technicznych (architektów, programistów, administratorów IT, testerów, itp.),
•testów akceptacyjnych gotowych rozwiązań IT (sprawdzenie z klientem, czy produkt stworzony przez zespół techniczny spełnia wcześniej zdefiniowane wymagania i nie posiada błędów),
•prezentowania klientowi stworzonej dokumentacji oraz rozwiązań IT przygotowywanych przez zespoły techniczne,
•wsparcia klientów w zakresie użytkowania, zastępowania systemów nowszymi wersjami i dalszego rozwoju przygotowanych systemów IT
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Jednakże biorąc pod uwagę, że zgodnie z rozporządzeniem rady ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), przy zaliczaniu usługi do określonego grupowania PKWiU należy posługiwać się nazwami końcowymi grupowania PKWiU oraz z uwagi, że wskazane wyżej usługi dotyczą czynności w zakresie udzielania pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, Wnioskodawczyni wskazuje, że powyższe usługi mieszczą się w grupowaniu 62.02.30.0 PKWiU z 2015 r. - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Wnioskodawczyni nie uzyska (w 2022 r. oraz kolejnych latach) z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w roku podatkowym (2022 r. oraz kolejnych latach) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawczyni dodatkowo wskazuje, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona On odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części działalności Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni w tym zakresie prowadzić będzie stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że dokumentacja jest prowadzona w chwili obecnej i przyszłości w postaci ewidencji przychodów.
4 lutego 2022 r. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Wnioskodawczyni nie uzyskuje i nie uzyska przychodów ze świadczenia usług związanych z związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wnioskodawczyni przedstawia opis świadczonych usług.
•odkrywanie, analiza i dokumentacja potrzeb oraz problemów biznesowych Klientów,
•pomoc w definicji wizji produktu i strategii produktowej (tj. analiza rynku, analiza konkurencji, definiowanie strategii funkcjonalnej produktu, definiowanie zakresu produktu, planowanie etapów rozwoju produktu, planowanie i rozwój strategii produktu), przez produkt należy rozumieć system IT,
•analiza, dokumentacja i modelowanie procesów biznesowych Klientów,
•analiza funkcjonalności systemów IT aktualnie użytkowanych przez Klienta na podstawie dokumentacji dostarczonej przez Klienta,
•zbieranie, analizowanie, priorytetyzowanie i dokumentowanie wymagań biznesowych, funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych związanych z rozwojem systemów IT,
•przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji na cele projektów rozwoju systemów IT (np. specyfikacji funkcjonalnych, przypadków użycia, diagramów (…) i/lub (…), historyjek użytkownika, reguł biznesowych, ryzyk projektowych),
•wsparcie wiedzą zespołów technicznych (architektów, programistów, administratorów IT, testerów itp.): o doprecyzowywanie wymagań, o merytoryczna pomoc w naprawie błędów, o Raportowanie błędów,
•testy akceptacyjne gotowych rozwiązań IT (systemów IT )(sprawdzenie z Klientem, czy produkt stworzony przez zespół techniczny spełnia wcześniej zdefiniowane wymagania i nie posiada błędów),
•prezentowanie Klientowi stworzonej dokumentacji oraz rozwiązań IT (systemów IT) przygotowywanych przez zespoły techniczne,
•wsparcie Klientów w zakresie użytkowania, zastępowania systemów nowszymi wersjami i dalszego rozwoju przygotowanych systemów IT:
-omawiania i wyjaśnianie funkcjonalności systemów,
-raportowanie błędów znalezionych przez Klientów,
-analiza, priorytetyzacja i dokumentacja zgłaszanych przez Klientów wniosków o zmiany w systemach IT.
Wskazany we wniosku zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, a tym samym Wnioskodawczyni nie świadczy tychże usług.
Wnioskodawczyni nadmienia, że nie świadczy i nie zamierzam świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Wnioskodawczyni nie tworzy i nie utrzymuje środowiska testowego, nie programuje oprogramowania oraz nie poprawia błędów oprogramowania. Nie świadczy też usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawczyni nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1, ani też związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wnioskodawczyni świadczy usługi związane z doradztwem w zakresie Informatyki zakwalifikowane pod kodem 62.02 PKWiU.
Do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
•odkrywanie, analizę i dokumentację potrzeb oraz problemów biznesowych klientów
•pomoc w definiowaniu wizji produktu i strategii produktowej (tj. analiza rynku, analiza konkurencji,
•definiowanie strategii funkcjonalnej produktu, definiowanie zakresu produktu, planowanie etapów rozwoju produktu, planowanie i rozwój strategii produktu)
•analizę, dokumentację i modelowanie procesów biznesowych klientów,
•analizę funkcjonalności systemów IT aktualnie użytkowanych przez klienta na podstawie dokumentacji dostarczonej przez klienta,
•zbieranie, analizowanie, priorytetyzowanie i dokumentowanie wymagań biznesowych, funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych związanych z rozwojem systemów IT,
•przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji na cele projektów rozwoju systemów IT (np. specyfikacji funkcjonalnych, przypadków użycia, diagramów (…) i/lub (…), historyjek użytkownika, reguł biznesowych, ryzyk projektowych),
•wsparcie wiedzą zespołów technicznych (architektów, programistów, administratorów IT, testerów, itp.),
•testy akceptacyjne gotowych rozwiązań IT (sprawdzenie z klientem, czy produkt stworzony przez zespół techniczny spełnia wcześniej zdefiniowane wymagania i nie posiada błędów),
•prezentowanie klientowi stworzonej dokumentacji oraz rozwiązań IT przygotowywanych przez zespoły techniczne,
•wsparcie klientów w zakresie użytkowania, zastępowania systemów nowszymi wersjami i dalszego rozwoju przygotowanych systemów IT,
wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?
Pani stanowisko w sprawie
Przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
•odkrywanie, analizę i dokumentację potrzeb oraz problemów biznesowych klientów
•pomoc w definiowaniu wizji produktu i strategii produktowej (tj. analiza rynku, analiza konkurencji,
•definiowanie strategii, funkcjonalnej produktu, definiowanie zakresu produktu, planowanie etapów rozwoju produktu, planowanie i rozwój strategii produktu)
•analizę, dokumentację i modelowanie procesów biznesowych klientów,
•analizę funkcjonalności systemów IT aktualnie użytkowanych przez klienta na podstawie dokumentacji dostarczonej przez klienta,
•zbieranie, analizowanie, priorytetyzowanie i dokumentowanie wymagań biznesowych, funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych związanych z rozwojem systemów IT,
•przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji na cele projektów rozwoju systemów IT (np. specyfikacji funkcjonalnych, przypadków użycia, diagramów (…) i/lub (…), historyjek użytkownika, reguł biznesowych, ryzyk projektowych),
•wsparcie wiedzą zespołów technicznych (architektów, programistów, administratorów IT, testerów, itp.),
•testy akceptacyjne gotowych rozwiązań IT (sprawdzenie z klientem, czy produkt stworzony przez zespół techniczny spełnia wcześniej zdefiniowane wymagania i nie posiada błędów),
•prezentowanie klientowi stworzonej dokumentacji oraz rozwiązań IT przygotowywanych przez zespoły techniczne,
•wsparcie klientów w zakresie użytkowania, zastępowania systemów nowszymi wersjami i dalszego rozwoju przygotowanych systemów IT,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (od 1 stycznia 2022 r.) ustawy o ryczałcie zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od 2022 r.).
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od 2022 r.) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
•odkrywanie, analizę i dokumentację potrzeb oraz problemów biznesowych klientów
•pomoc w definiowaniu wizji produktu i strategii produktowej (tj. analiza rynku, analiza konkurencji,
•definiowanie strategii funkcjonalnej produktu, definiowanie zakresu produktu, planowanie etapów rozwoju produktu, planowanie i rozwój strategii produktu)
•analizę, dokumentację i modelowanie procesów biznesowych klientów
•analizę funkcjonalności systemów IT aktualnie użytkowanych przez klienta na podstawie dokumentacji dostarczonej przez klienta
•zbieranie, analizowanie, priorytetyzowanie i dokumentowanie wymagań biznesowych, funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych związanych z rozwojem systemów IT,
•przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji na cele projektów rozwoju systemów IT (np. specyfikacji funkcjonalnych, przypadków użycia, diagramów (…) i/lub (…), historyjek użytkownika, reguł biznesowych, ryzyk projektowych),
•wsparcie wiedzą zespołów technicznych (architektów, programistów, administratorów IT, testerów, itp.),
•testy akceptacyjne gotowych rozwiązań IT (sprawdzenie z klientem, czy produkt stworzony przez zespół techniczny spełnia wcześniej zdefiniowane wymagania i nie posiada błędów),
•prezentowanie klientowi stworzonej dokumentacji oraz rozwiązań IT przygotowywanych przez zespoły techniczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy;
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:
- świadczy usługi informatyczne, sklasyfikowane w PKWiU jako 62.02.30.0;
- realizuje zadania takie jak:
•odkrywanie, analizę i dokumentację potrzeb oraz problemów biznesowych klientów
•pomoc w definiowaniu wizji produktu i strategii produktowej (tj. analiza rynku, analiza konkurencji,
•definiowanie strategii funkcjonalnej produktu, definiowanie zakresu produktu, planowanie etapów rozwoju produktu, planowanie i rozwój strategii produktu)
•analiza, dokumentacja i modelowanie procesów biznesowych klientów,
•analiza funkcjonalności systemów IT aktualnie użytkowanych przez klienta na podstawie dokumentacji dostarczonej przez klienta,
•zbieranie, analizowanie, priorytetyzowanie i dokumentowanie wymagań biznesowych, funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych związanych z rozwojem systemów IT,
•przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji na cele projektów rozwoju systemów IT (np. specyfikacji funkcjonalnych, przypadków użycia, diagramów UML i/lub BPMN, historyjek użytkownika, reguł biznesowych, ryzyk projektowych),
•wsparcie wiedzą zespołów technicznych (architektów, programistów, administratorów IT, testerów, itp.),
•testy akceptacyjne gotowych rozwiązań IT (sprawdzenie z klientem, czy produkt stworzony przez zespół techniczny spełnia wcześniej zdefiniowane wymagania i nie posiada błędów),
•prezentowanie klientowi stworzonej dokumentacji oraz rozwiązań IT przygotowywanych przez zespoły techniczne,
•wsparcie klientów w zakresie użytkowania, zastępowania systemów nowszymi wersjami i dalszego rozwoju przygotowanych systemów IT;
3.nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02);
4.do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
5.w Pani przypadkuzostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
Mając na uwadze powyższe, może Pani zatem opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Panią usługi były usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z powyższych względów stanowisko Pani należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).