Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 kwietnia 2022 r. (wpływ 13 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której wykonuje następujące czynności:
‒wsparcie klientów w negocjowaniu warunków umów zawieranych z dostawcami,
‒informowanie klientów o produktach oferowanych przez dostawców,
‒utrzymywanie ciągłego kontaktu z klientami,
‒poszukiwanie nowych klientów dla dostawców,
‒wsparcie klientów przy składaniu zamówienia na produkty dostawców.
Jeśli klient jest zainteresowany zawarciem umowy z danym usługodawcą/wykonawcą po wykonaniu opisanych powyżej usług, to robi to na własny rachunek i we własnym imieniu. Nie jest Pan stroną umów zawieranych pomiędzy klientami a usługodawcami. Opisane, wykonywane przeze Pana czynności, stanowią kompleksowy pakiet usług, za które klient uiszcza wynagrodzenie. Klient nie musi korzystać np. z wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć idealnego usługodawcę, kontrahenta, wykonawcę i weryfikować we własnym zakresie, czy może on dla niego wykonać określoną usługę, np. poprzez kontakt telefoniczny czy mailowy - może to zadanie zlecić Panu, które wykona Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Działalność gospodarcza, o której mowa powyżej, została wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i jest wykonywana od 1 marca 2021 r., jak również została zaklasyfikowana do kodu PKD 74.90.Z: „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.
W związku z późn. zm. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 poz. 1993 tj. z dnia 4 listopada 2021 r. z późn. zm., dalej „u.z.p.d”), m.in. usunięciem „Załącznika nr 2”, a tym samym dopuszczeniem większej ilości usług do ryczałtu, w tym usług wykonywanych w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej oraz zmiany stawek podatku, w myśl art. 9 ust. 1 u.z.p.d. złożył Pan zgłoszenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w ustawowym terminie, zgodnie z art. 9 ust. 1 u.z.p.d.
Ponadto do prowadzonej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d. Nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pan również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Zastosowania nie znajdzie także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy.
W uzupełnieniu złożonego wniosku poinformował Pan, że prowadzona przez Pana działalność mieści się grupowaniu PKWiU 74.90.12.0.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, czyli w 2021 formą opodatkowania był podatek liniowy. Od 2022 r. „opodatkowuje się Pan” w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Opisane we wniosku usługi nie świadczył Pan w 2021 r. i nie będzie świadczyć w 2022 r., jak również w latach przyszłych na rzecz podmiotów które były Pana pracodawcami.
Oświadcza Pan również, że w 2021 roku przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie nie przekroczyły 2 000 000 euro.
Wniosek i przedstawiona w nim wątpliwość w zakresie możliwości stosowania 8,5 % stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dotyczy 2022 roku.
Pytania
1.Czy działalność wykonywana przez Pana w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym do opisanych usług może Pan zastosować stawkę 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
W Pana ocenie, stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 poz. 1993 t.j., z dnia 4 listopada 2021 r. z późn. zm., dalej jako „u.z.p.d.”), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 tj. z dnia 24 czerwca 2021 r. z późn. zm.), w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.
Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.
Jak wskazał Pan powyżej prowadzona przez Pana działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, tj. „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, pod tym kodem znajdują się usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową itp., a więc, w Pana ocenie, usługi tożsame z usługami wykonywanymi przez Pana w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.
Należy również wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 u.z.p.d. Przy czym do końca 2020 zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ww. ustawy. W załączniku nr 2 wyłączone były usługi z PKWiU ex 74.90.1., w tym usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Jednakże załącznik nr 2 został z początkiem roku 2021 usunięty z ustawy, a tym samym usługi te zostały dopuszczone do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Tym samym uważa Pan, że opisana w przedmiotowym stanie faktycznym, prowadzona przez Pana działalność, może skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ad 2.
Usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki w myśl art. 12 u.z.p.d., wobec czego, w Pana ocenie, odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wskazanych usług będzie stawka 8,5%.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (działalność gastronomiczna oraz działalność usługowa w zakresie handlu).
Tym samym, skoro Pana działalność sklasyfikowana pod kodem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń stanowi działalność usługową zgodnie z powyżej wymienioną definicją oraz nie została wymieniona w żadnym przepisie, odpowiednią stawką dla wykonywanych przez Pana usług będzie stawka 8,5%.
Ponadto, potwierdzenie wyboru stawki 8,5% dla przedmiotowych usług odnaleźć można w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115- KDIT3.4011.315.2019.2.DP
W przedmiotowej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że usługi polegające na „rozeznaniu towaru” jaki prezentuje dana firma (stolarka drzwiowa), poszukiwanie firm, które zajmują się budową oraz remontami, u których jest zapotrzebowanie na produkty klienta należy opodatkować stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Potwierdzenie wybranej stawki znaleźć można również w piśmie z dnia 4 czerwca 2021 r. wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL. W przywołanej interpretacji tamtejsza wnioskodawczyni zajmowała się czynnościami, które w ramach współpracy z jej klientami polegają na:
a)weryfikacji ofert na rynku usług danej branży, np. ślubnej, tzw. research (na przykład przyszła para młoda chce znaleźć fotografa, który wykona zdjęcia w dniu ich ślubu);
b)wyszukiwaniu usługodawców/wykonawców na podstawie przedstawionych przez klienta kryteriów;
c)kontaktowaniu się z usługodawcami/wykonawcami w celu uzyskania oferty i sprawdzenia dostępności terminów;
d)przedstawieniu oferty usługodawcy/wykonawcy klientowi;
e)opcjonalnie, na dodatkowe życzenie klienta, po podpisaniu przez klienta umowy z danym usługodawcą/wykonawcą, może Ona stać się "łącznikiem" (osobą kontaktową) pomiędzy usługodawcą a klientem i pilnować wywiązywania się przez usługodawców ze zobowiązań wynikających z zawartej pomiędzy nimi a klientem umowy.
Jeśli klient jest zainteresowany zawarciem umowy z danym usługodawcą/wykonawcą po wykonaniu przez tamtejszą wnioskodawczynię etapów wymienionych w punktach a-d, to robi to na własny rachunek i we własnym imieniu. Tamtejsza wnioskodawczyni, podobnie jak Pan, nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy klientami a usługodawcami.
Kolejne potwierdzenie wyboru stawki 8,5% dla przedmiotowych usług znaleźć można w piśmie z dnia 7 lipca 2021 r wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115- KDIT1.4011.293.2021.2.MST. Organ przychylając się do stanowiska Wnioskodawców wskazał, że przychody przez nich uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - w formie spółki jawnej - usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Tym samym, w Pana ocenie, odpowiednią stawką dla wykonywanych przez Pana usług będzie stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.)
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
„Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego – dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:
1.w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonuje Pan następujące czynności: wsparcie klientów w negocjowaniu warunków umów zawieranych z dostawcami, informowanie klientów o produktach oferowanych przez dostawców, utrzymywanie ciągłego kontaktu z klientami, poszukiwanie nowych klientów dla dostawców, wsparcie klientów przy składaniu zamówienia na produkty dostawców.
2.prowadzona przez Pana działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
3.w roku poprzedzającym rok podatkowy, czyli w 2021 formą opodatkowania był podatek liniowy, a od 2022 r. opodatkowuje Pan przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
4.złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtowej formy opodatkowania w przewidzianym w ustawie terminie.
5.w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskał Pan przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
6.w odniesieniu do Pana działalności nie występują przesłanki z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
7.opisane we wniosku usługi nie świadczył Pan w 2021 r. i nie będzie świadczyć w 2022 r., jak również w latach przyszłych na rzecz podmiotów które były Pana pracodawcami.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że Pana działalność to działalność usługowa, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy
o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dlatego też usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie jego zaistnienia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).