Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.179.2022.1.AP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.179.2022.1.AP

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca od … 2017 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem jego działalności jest działalność związana z oprogramowaniem, sklasyfikowana w PKD pod numerem 62.01.Z. Wnioskodawca nadmienia, że prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje on innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Od 2022 roku formą opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej, jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, Wnioskodawca informuje, że wysłał 20 stycznia 2022 r. pisemne oświadczenie o wyborze tej formy, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 t.j. z dnia 2021.11.04., dalej: u.z.p.d.). Należy również zaznaczyć, że w poprzednich latach Wnioskodawca uzyskiwał przychód niższy od kwoty 2 000 000 euro i nie przewiduje możliwości osiągnięcia tej kwoty również w najbliższych latach. Wnioskodawca wskazuje także, że nie osiąga przychodów z tytułu świadczeń wyłączonych z dopuszczalności zastosowania ryczałtu, tj. usług wymienionych w art. 8 ust. 1 u.z.p.d., to znaczy m.in. prowadzenie aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. W sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 8 ust. 2 ww. ustawy, ponieważ Wnioskodawca nie jest i nie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Zatem uzyskiwane przez niego przychody ze świadczenia usług nie dotyczą usług realizowane na rzecz byłego bądź obecnego pracodawcy. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swojej działalności i wykonywanie czynności objętych umową oraz ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zatrudnia też pracowników ani zleceniobiorców.

Obecnie Wnioskodawca oferuje usługi dla jednego kluczowego klienta. W realizowanym projekcie pełni on dwie role – scrum master i techniczny fellow.

Jako scrum master do obowiązków Wnioskodawcy należy:

Zwiększenie produktywności Scrum Teamu;

Współpraca z innymi Scrum Masterami;

Ułatwienie przeprowadzania wydarzeń scrumowych, tak aby ich egzekucja nie wpływała na marnowanie czasu oraz ogólnie pojętą wydajność zespołu;

Dbanie o jednolite rozumienie zagadnień przez wszystkie strony procesu wytwórczego;

Wyjaśnianie potrzeby członkom zespołu jasnego i przejrzystego product backlogu;

Pomoc w zarządzaniu rejestrem produktu;

Udzielanie rad w kwestiach współpracy środowiska około projektowego z zespołem;

Usuwanie przeszkód i zależności zadań pomiędzy zespołami;

Dzielenie się wiedzą w zakresie jego samoorganizacji oraz wielofunkcyjności.

Natomiast, jako techniczny fellow do obowiązków Wnioskodawcy należy:

Pomoc product ownerowi w definiowaniu technicznych historii dla backlogu;

Doradztwo zespołowi z zakresie stosowania najlepszych znanych praktyk programowania;

Pomoc w zakresie przeglądania kodu;

Monitorowanie czy tworzone serwisy są zgodne z KPI;

Bliska współpraca z architektem.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że w jego działaniach wykonywanych na rzecz klienta, incydentalnie występuje również tworzenie kodu oprogramowania.

Powyższe czynności wykonywane, jako scrum master i techniczny fellow wskazują, że pomimo, iż działalność Wnioskodawcy związana jest z oprogramowaniem, to przedmiotem tych zadań nie jest stricte programowanie, czy sprzedaż oprogramowania i pobieranie opłat autorskich z tym związanych, tylko jest to usługa konsultingowa oraz wsparcie i pomoc w zakresie technologii informatycznych. Wnioskodawca nie świadczy także usług w zakresie instalowania oprogramowania oraz usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Wnioskodawca potwierdza, że incydentalnie tworzy kody związane z oprogramowaniem. Jednak nadmienić należy, że jest on wstanie wydzielić przychody osiągane z tytułu wykonywania tych czynności. Wnioskodawca wystawia bowiem odrębnie faktury na tzw. „usługi programowania” (na fakturze nazwa usługi: Programowanie). Jest też świadomy, że do wykonywania tych czynności zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 12%. Kwestia ta nie budzi wątpliwości u Wnioskodawcy, a zatem świadczenia te nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Co więcej Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z art. 12 ust. 3 u.z.p.d. wyodrębnia on przychody w ewidencji przychodów według poszczególnych stawek. Mając na względzie przyjętą przez Wnioskodawcę klasyfikację PKD nr 62.01.Z oraz wyżej opisany zakres wykonywanych czynności, Wnioskodawca informuje, że usługi, jakie świadczy ujęte są w klasyfikacji PKWiU 2015 w grupie 62.01, a konkretnie jako Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12). Czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę nie można natomiast utożsamiać z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), z usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), z usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) czy usługami związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie uzyskuje on również przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), czy też z oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3).

Należy również podkreślić, że prowadzona działalność gospodarcza jest niewątpliwie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. i Wnioskodawca, jak już wyżej wskazywał, poza tą działalnością nie uzyskuje przychodów z innych źródeł.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma on prawo do korzystania z opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytuł wykonywania wyżej opisanych czynności, jako scrum master i techniczny fellow, zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki w wysokości 8,5%. Jednocześnie Wnioskodawca wyraźnie podkreśla, że wniosek nie dotyczy incydentalnych działań związanych z tworzeniem oprogramowania, z tytułu których wyodrębnia on przychody w ewidencji przychodów i dla których stosuje stawkę ryczałtu w wysokości 12%.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – z tytułu wyżej opisanych czynności wykonywanych, jako scrum master i techniczny fellow – ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej: u.z.p.d.), o ile będzie on te przychody wyodrębniał w ewidencji przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 u.p.z.d.?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym ma on prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – z tytułu wyżej opisanych czynności wykonywanych, jako scrum master i techniczny fellow – ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d., o ile będzie on te przychody wyodrębniał w ewidencji przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 u.p.z.d.

Z art. 6 ust. 1 u.z.p.d. wynika, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym (…).

Natomiast zgodnie z art. 5b ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca, jako wykonujący pozarolniczą działalność gospodarczą w formie indywidualnej, ma na podstawie powyższych przepisów prawo do skorzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile złoży pisemne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 u.z.p.d., pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wnioskodawca, jak wskazał w opisie stanu faktycznego, dopełnił już powyższy obowiązek i złożył naczelnikowi właściwego dla siebie urzędu skarbowego, stosowne oświadczenie. Zaznaczyć przy tym także należy, że zgodnie z opisem stanu faktycznego, wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawcę z tytułu wspomnianej umowy nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) u.z.p.d., który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca nie osiąga również przychodów z tytułu świadczeń wyłączonych z dopuszczalności zastosowania ryczałtu, tj. usług wymienionych w art. 8 ust. 1 u.z.p.d., jak również wykonywane przez niego świadczenia nie są realizowane na rzecz byłego bądź obecnego pracodawcy, ponieważ nie ma i nie miał on zawartej z żadnym podmiotem umowy o pracę.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca miał zatem prawo zdecydować się na opodatkowanie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i z tego prawa skorzystał.

Zauważyć jednak należy, że wybierając tę formę opodatkowania, podatnik jest zobowiązany odliczać podatek według odpowiedniej dla jego działalności gospodarczej stawki ryczałtu.

Przechodząc zatem do określenia prawidłowej stawki podatku, która powinna być stosowana przez Wnioskodawcę, w pierwszej kolejności zauważa on, że stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. – pojęcie „działalność usługowa” zdefiniowane zostało jako: pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie zaś do art. 4 ust. 4 tej ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy więc tylko ściśle określonej usługi z danego grupowania. Oznaczenie to, umieszczone przy konkretnym symbolu statystycznym, ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Przechodząc do stawek opodatkowania wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Należy przy tym zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy tym grupowaniu oznaczenie „ex” oznacza, że obowiązującą 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem. Co więcej, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem mając na uwadze powyższe Wnioskodawca zauważa, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z powyższego wynika więc, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5% podlegają wszystkie te usługi związane z programowaniem, które nie odpowiadają wskazanym w ustawie czynnościom opodatkowanym stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Jak zostało przedstawione w treści opisu stanu faktycznego, świadczone usługi kwalifikuje się pod numerem PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Przy czym w analizowanej sprawie zakres usług, które są przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jest związany bezpośrednio z rozwojem, modelowaniem i koordynowaniem procesu dostarczania technologii informatycznych oraz świadczeniem wsparcia i pomocy w zakresie technologii informatycznych.

Celem wyeliminowania wątpliwości Wnioskodawca chciałby jeszcze odwołać się do objaśnień do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz.U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanych przez Główny Urząd Statystyczny. Objaśnienia dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają bowiem następującą charakterystykę: „klasa 62.01 – usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych, pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego zauważyć należy, że zakres obowiązków Wnioskodawcy wykonywanych, jako scrum master i techniczny fellow, w żaden sposób nie wpisuje się w przytoczoną powyżej definicję usług związanych z oprogramowaniem i doradztwem w tym zakresie. Wnioskodawca przede wszystkim, w zakresie tych czynności – które są odrębnie fakturowane i przychody uzyskiwane z ich tytułu odrębnie ewidencjonowane – nie projektuje ani nie pisze kodu związanego z oprogramowaniem, nie poprawia błędów aplikacji, ani nie dopisuje do nich funkcji. Oczywiście Wnioskodawca zwraca też uwagę, że w opisie stanu faktycznego wskazał, iż incydentalnie zajmuje się on również, na rzecz swojego kontrahenta, programowaniem. Jednak czynności te, jeżeli już wystąpią, są odrębnie fakturowane.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 u.z.p.d. jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Stosownie do dyspozycji powyższego przepisu Wnioskodawca prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. zarówno jako scrum master i techniczny fellow, jak i jako programista tworzący kod oprogramowania.

Podsumowując zatem, zdaniem Wnioskodawcy usługi opisane we wniosku wykonywane, jako scrum master i techniczny fellow nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, czy też instalowaniem oprogramowania. Zasadne w sprawie jest więc zastosowanie do opodatkowania przedmiotowych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, ponieważ nie są to usługi wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.z.p.d. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, w stosunku do przychodów z tych usług, powinien wynosić 8,5% przychodów z działalności usługowej.

Wnioskodawca wskazuje, że stanowisko przez niego prezentowane potwierdzają również wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zarówno w ubiegłym, jak i w tym roku interpretacje indywidualne, m.in. z 16 kwietnia 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.32.2021.2.MD, z 16 lipca 2021 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB, z 27 września 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.506.2021.1.JG, czy też z 30 listopada 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.690.2021.1.AS, czy też z dnia 25 stycznia 2022 r. sygn. 113-KDIPT2-1.4011.1123.2021.2.MAP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:

1.zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.01.12 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;

2.świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie są związane z oprogramowaniem;

3.dla świadczonych usług związanych z oprogramowaniem, stosuje Pan stawkę ryczałtu w wysokości 12% i nie są one przedmiotem wniosku;

4.zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyodrębnia Pan przychody w ewidencji przychodów według poszczególnych stawek.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12, w części niezwiązanej z oprogramowaniem mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).