W zakresie uprawnienia do wspólnego rozliczenia małżonków za 2021 r. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.47.2022.3.ID

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.47.2022.3.ID

Temat interpretacji

W zakresie uprawnienia do wspólnego rozliczenia małżonków za 2021 r.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 12 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uprawnienia do wspólnego rozliczenia małżonków za 2021 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 marca 2022 r. (wpływ 11 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. Jednoosobowa działalność gospodarcza obejmuje:

·przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD): 43.39.Z Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych;

·wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD): 43.39.Z, 43.21.Z, 43.29.Z, 43.31.Z, 43.32.Z, 43.33.Z, 43.34.Z, 43.99.Z.

Rozpoczął Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w dniu 18 grudnia 2017 r., z kolei z począwszy od 30 października 2019 r. działalność ta jest stale zawieszona.

Bezpośrednio przed zawieszeniem działalności gospodarczej rozliczał się Pan z podatku dochodowego z tytułu działalności gospodarczej na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 2 ust. 1 pkt 1 przedmiotowej ustawy).

W okresie od dnia zawieszenia działalności gospodarczej do dnia złożenia wniosku nie osiągnął Pan żadnego przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W styczniu 2022 r. złożył Pan we właściwym urzędzie skarbowym dwa zawiadomienia:

·jedno dotyczące rezygnacji z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz o wyborze nowej formy opodatkowania podatkiem dochodowym w postaci podatku dochodowego kalkulowanego na zasadach ogólnych wg skali podatkowej począwszy od 1 stycznia 2021 r., oraz

·drugie dotyczące rezygnacji z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz o wyborze nowej formy opodatkowania podatkiem dochodowym w postaci podatku dochodowego kalkulowanego na zasadach ogólnych wg skali podatkowej począwszy od 1 stycznia 2022 r.

Równolegle i dodatkowo w styczniu 2022 r. Dokonał Pan także na podstawie przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2020 r., poz. 2296 i 2320, oraz z 2021 r., poz. 1641) za pośrednictwem strony www: https://prod.ceidg.gov.pl/ zmiany wpisu w zakresie zmiany formy opodatkowania wskazując rezygnację z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na rzecz opodatkowania na zasadach ogólnych wg skali podatkowej od 1 stycznia 2021 r.

Dodatkowo w 2021 r. był Pan także zatrudniony w innym podmiocie w oparciu o umowę o pracę i uzyskiwał z tego tytułu przychód.

Jest Pan żonaty, a pomiędzy małżonkami istnieje wspólność majątkowa i trwała ona przez cały 2021 r. Pana żona jest rezydentem podatkowym w Polsce i nie prowadzi działalności gospodarczej, a przychód przez nią osiągany jest przychodem wyłącznie z tytułu umowy o pracę.

Dodatkowo ani Pan, ani Pana żona nie podlegają opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Nie złożył Pan jeszcze zeznania podatkowego za 2021 r., ani z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, ani z tytułu przychodów osiąganych z umowy o pracę.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku stwierdził Pan, że zgodnie z oświadczeniem zawartym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (oświadczenie zawarte na końcu wniosku) elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Działalność gospodarcza jest nadal zawieszona, co można sprawdzić na stronie Ceidg.gov.pl

Jak zostało to wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

·jest Pan żonaty, a pomiędzy małżonkami istnieje wspólność majątkowa i trwała ona przez cały 2021 r.,

·Pana żona jest rezydentem podatkowym w Polsce i nie prowadzi działalności gospodarczej, a przychód przez nią osiągany jest przychodem wyłącznie z tytułu umowy o pracę,

·dodatkowo ani Pan, ani Pana żona nie podlegają opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,

·zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Pana zdaniem, skutecznie dokonał Pan zmiany formy opodatkowania za 2021 r., a tym samym spełnione są warunki określone w art. 6 ust. 2 i ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Za 2021 r. jeszcze nie złożył Pan zeznania w związku z dochodami uzyskiwanymi z tytułu stosunku pracy. W ustawowym terminie złoży Pan z tego tytułu PIT-37.

Pytanie

Czy jest Pan uprawniony do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2021 r. na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 Ustawy PIT, tj. wspólnie z małżonką od sumy dochodów obu małżonków?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawy PIT): małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej przez cały rok podatkowy mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Zgodnie jednak z art. 6 ust. 8 Ustawy PIT, powyższy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 tej ustawy (tj. opodatkowanie wspólne małżonków) nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z kolei, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Ponadto, zgodnie z art. 9 ust. 1a tej ustawy, podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Dokonany wybór formy opodatkowania dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym powyżej złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b tej ustawy, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2020 r., poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r., poz. 1641).

Wobec powyższego, po pierwsze należy zauważyć, że z treści powyższych przepisów wynika, że ustawodawca wprost nie określił do kiedy podatnik, który nie osiągnął przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za dany rok ma złożyć stosowne oświadczenie o zmianie formy rozliczenia podatku dochodowego.

W oparciu o literalną wykładnię powyższych przepisów nie można twierdzić, że w opisanym przez Pana stanie faktycznym oświadczenie złożone w dowolnym momencie roku podatkowego, lub nawet po jego zakończeniu będzie spóźnione. Termin początkowy w ogóle nie został określony, zaś terminy krańcowe mają zastosowanie wyłączenie w sytuacji, gdy w danym roku podatkowym został osiągnięty przychód.

Z wykładni językowej wynika zatem, że brak przychodu w danym roku podatkowym sprawia, że podatnik w ogóle nie jest ograniczony jakimkolwiek terminem dla skutecznego złożenia oświadczenia o zmianie formy opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pana zdaniem, nie można jednak pominąć, że na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji rocznej i wykazania rozliczania działalności, nawet jeśli przez cały rok działalność gospodarcza była zawieszona i nie wystąpiłyby u podatnika żadne przychody. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca jest bowiem zwolniony z zaliczek na podatek dochodowy, nie jest natomiast zwolniony z rocznego rozliczenia podatku i złożenia deklaracji rocznej na podatek dochodowy.

Stosownie do art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie od dnia 15 lutego do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z kolei stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy PIT, podatnicy - opodatkowani na zasadach ogólnych tj. wg skali podatkowej - są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Stosując zatem metodę wykładni funkcjonalnej oraz wykładni systemowej wewnętrznej stwierdzić trzeba, że wybór formy opodatkowania (złożenie oświadczenia o zmianie tej formy) winien być dokonany, co do zasady, najpóźniej przed złożeniem deklaracji rocznej. Wobec zaś wprowadzenia szczególnych terminów dla dokonania tych czynności, lecz odnoszących się wyłącznie do podatników, którzy w danym roku podatkowym osiągnęli przychód, wybór formy opodatkowania (oświadczenie o zmianie formy rozliczeń) dla podatnika, który nie osiągnął w danym roku przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, winien być dokonany z uwzględnieniem obowiązku terminowego złożenia deklaracji wg właściwego wzoru, czyli najpóźniej do momentu składania deklaracji rocznej.

Powyższą wykładnię potwierdza m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 27 stycznia 2021 r. (sygn. akt III SA/Wa 1562/20).

W konsekwencji, w Pana ocenie, stosując powyższe metody wykładni należy stwierdzić, że treść art. 9 ust. 1a w związku z art. 9 ust 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w związku z art. 45 ust. 1 ustawy PIT powinna prowadzić do wniosku, że podatnik może złożyć stosowne oświadczenie o wyborze lub zmianie formy opodatkowania w dowolnym momencie roku podatkowego, nie później jednak niż do 20 dnia miesiąca po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód w danym roku, lub nie później niż do końca roku, gdyby ów przychód osiągnął dopiero w grudniu. Gdyby jednak okazało się, że podatnik przychodu w danym roku ogóle nie osiągnął, to stosowne oświadczenie może złożyć najpóźniej do dnia złożenia deklaracji podatkowej za ten rok podatkowy.

Z tego też względu, skoro w 2021 r. nie osiągnął Pan żadnego przychodu z działalności gospodarczej, w Jego ocenie, nie upłynął jeszcze termin na złożenie zawiadomienia o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 9 ust. 1a w związku z ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym za 2021 r.

Zatem złożenie takiego oświadczenia w styczniu 2022 r. było dopuszczalne i jest prawnie skuteczne, tym bardziej że nie upłynął jeszcze termin na złożenie zeznania rocznego za 2021 r., a Pan tego zeznania dotychczas nie złożył.

W Pana ocenie, będzie Pan zatem uprawniony do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2021 r. na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 Ustawy PIT, tj. wspólnie z małżonką od sumy dochodów obu małżonków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.):

Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Jednakże art. 6 ust. 2 ww. ustawy przewiduje możliwość preferencyjnego opodatkowania dochodów osiąganych przez małżonków. Powołany przepis stanowi, że:

Stosownie do treści art. 6 ust. 2a powołanej ustawy:

Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

W myśl art. 6 ust. 3 ww. ustawy:

Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 pkt 1 powołanej ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania w przypadku, gdy chociażby jeden z małżonków stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.

Zgodnie zaś z art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: ustawa zmieniająca), przepisy ustaw zmienianych w art. 1, art. 2 i art. 9 stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem art. 6 ust. 2, 3a i 8, art. 6a ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 3 i 95b, art. 26 ust. 7a pkt 2a-3a, 6-6b, 12, 13 i pkt 15 lit. d, ust. 7e i ust. 7f pkt 1 lit. aa i art. 27f ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które mają zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2021 r.

Z uzasadnienia do zmiany brzmienia art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika że prawo do preferencyjnego opodatkowania dochodów małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci projekt ustawy przewiduje w szczególności poszerzenie prawa do wspólnego opodatkowania małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci w odniesieniu do tych podatników, do których mają zastosowanie przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub przepisy o ryczałcie, w zakresie opodatkowania przychodów innych niż z tytułu tzw. najmu prywatnego i którzy przez cały rok podatkowy nie osiągnęli przychodów, ani nie ponieśli kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w tych przepisach, nie są również obowiązani lub nie korzystają z uprawnienia na podstawie tych przepisów do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, ani nie są obowiązani albo nie korzystają z uprawnienia na podstawie tych przepisów do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń, tj. podatników, którzy złożą „zerowy” PIT-36L lub PIT-28 (art. 6 ust. ust. 2 i 4 ustawy PIT).

Zatem ustawą zmieniającą złagodzono warunki preferencyjnego opodatkowania dochodów małżonków. Nowe zasady wspólnego opodatkowania dochodów małżonków, wprowadzone ustawą zmieniającą obowiązują od 1 stycznia 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.

Wobec powyższego, w świetle ww. przepisów ustawy, z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów mogą wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie, określone w art. 6 ust. 2 i 8 ustawy, następujące warunki:

·są polskimi rezydentami podatkowymi,

·pozostają w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

-przez cały rok podatkowy albo

-od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego

-w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego,

·nie stosują przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

·nie podlegają opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Wskazać należy, że ustawodawca wprowadzając uprawnienie polegające na możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków, wyraźnie określił warunki jakie należy spełnić by móc z niego skorzystać. Spełnienie ww. warunków powoduje możliwość skorzystania z prawa do łącznego opodatkowania dochodów małżonków.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, z późn. zm.):

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku                    - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnik może złożyć oświadczenie, w formie pisemnej, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Do celów przepisów art. 9 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kontekście terminu dla rezygnacji z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych:

Punktem wyjścia dla obliczania terminu określonego w art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest fakt osiągnięcia przychodu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dopóki zatem podatnik nie osiągnie w danym roku podatkowym przychodu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, może złożyć rezygnację z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy czym ostatecznym terminem dla tej rezygnacji w tym przypadku jest dzień 31 grudnia tego roku.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są zobowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do końca lutego roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Zatem, ww. przepis nakłada obowiązek składania rocznych zeznań podatkowych i nie zawiera zwolnienia z tego obowiązku podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej.

Należy wyjaśnić, że w przypadku, kiedy Pan nie powiadomił właściwego organu podatkowego o likwidacji działalności gospodarczej, obowiązek w zakresie składania zeznań podatkowych nie ustaje. Z obowiązku tego nie zwalnia fakt, że w ramach tego źródła przychodu nie są uzyskiwane żadne przychody, jak również, że działalność gospodarcza została zawieszona.

Z opisu sprawy wynika, że 30 października 2019 r. zawiesił Pan działalność gospodarczą. Od tego momentu nie miał Pan żadnych dochodów z prowadzenia działalności gospodarczej. W roku 2021 r. był Pan także zatrudniony w innym podmiocie w oparciu o umowę o pracę i uzyskiwał z tego tytułu przychód. Nie złożył Pan jeszcze zeznania podatkowego za 2021 r., ani z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, ani z tytułu przychodów osiąganych z umowy o pracę. Jest Pan żonaty i chciałby Pan się rozliczyć wspólnie z małżonką za 2021 r. Uważa Pan, że w 2021 r. spełniał Pan wraz z żoną warunki określone w art. 6 ust. 2 i ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powziął Pan wątpliwość, czy w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej w dniu 30 października 2019 r. (od tego momentu nie miał Pan żadnych przychodów z prowadzenia działalności gospodarczej) przysługuje Panu prawo do preferencyjnego rozliczenia się wspólnie z małżonką za 2021 r.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w Pana przypadku w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2021 r. może być zastosowane łączne opodatkowanie dochodów małżonków, przewidziane w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zastrzec należy, że wspólne rozliczenie z małżonkiem jest możliwe, także w sytuacji gdy do któregoś z małżonków mają/miały zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o ryczałcie dotyczy działalności gospodarczej, ale ma on „zerowy” PIT-36L lub PIT-28, co oznacza, że:

·przez cały rok podatkowy nie osiągnął przychodów, ani

·nie poniósł kosztów uzyskania przychodów, ani

·nie był obowiązany lub nie korzysta z uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, ani

·nie jest obowiązany albo nie korzystają z uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.

Organ zauważa, że z informacji zawartych we wniosku wynika jedynie, że w okresie zawieszenia nie osiągnął Pan żadnych przychodów z działalności. Nie wskazał Pan natomiast czy z tytułu działalności za 2021 r. będzie składał „zerowy” PIT.

Jednocześnie wskazać należy, że to nowe zasady wspólnego opodatkowania dochodów małżonków, wprowadzone ustawą zmieniającą obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. a mające zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2021 r. pozwalają na łączne opodatkowanie dochodów małżonków, a nie (jak Pan wskazał we własnym stanowisku), że nie osiągnął Pan żadnego przychodu z działalności gospodarczej oraz nie upłynął termin na złożenie zawiadomienia o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 9 ust. 1a w związku z ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym za 2021 r.

Zatem, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna przedstawiona we wniosku, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, stanowisko Pana uznajemy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).