Temat interpretacji
Ustalenie stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 1 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 25 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 8 lipca 2022 r. (wpływ 8 lipca 2022 r.) i z 16 sierpnia 2022 r. (wpływ 16 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
Opis stanu faktycznego
(…) (dalej: Wnioskodawcy) w kwietniu 2017 r. zawiązali spółkę cywilną (dalej również jako „Spółka”). Spółka posługuje się również skróconą formą nazwy. Wspólnicy nie są ze sobą spokrewnieni, nie pozostają w związku małżeńskim ani wspólnym pożyciu, nie są też ze sobą spowinowaceni.
Do 31 grudnia 2021 r. wspólnicy Spółki opodatkowywali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie podatku liniowego z zastosowaniem stawki 19% PIT.
Począwszy od 1 stycznia 2022 r. wspólnicy podjęli decyzję o zmianie formy opodatkowania z podatku liniowego na podatek ryczałtowy od przychodów ewidencjonowanych.
1.2. Opis działalności gospodarczej Wnioskodawcy
Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) są następujące działy:
01 – Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową,
33 – Naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń,
35 – Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych,
45 – Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych,
46 – Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi,
47 – Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi,
50 – Transport wodny,
63 – Działalność usługowa w zakresie informacji,
64 – Finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,
65 – Ubezpieczenia, reasekuracja oraz fundusze emerytalne, z wyłączeniem obowiązkowego ubezpieczenia społecznego,
66 – Działalność wspomagająca usługi finansowe oraz ubezpieczenia i fundusze emerytalne, 70 – Działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związane z zarządzaniem,
71 – Działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne,
73 – Reklama, badanie rynku i opinii publicznej,
74 – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna,
77 – Wynajem i dzierżawa,
79 – Działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane,
82 – Działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej,
85 – Edukacja,
przy czym przeważająca działalność gospodarcza to działalność sklasyfikowana kodem 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
Wnioskodawcy w formie spółki cywilnej prowadzą za wynagrodzeniem działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w przedmiocie poszukiwania i asystowania przy zawieraniu umów z klientami finalnymi na rzecz koncesjonowanych sprzedawców energii elektrycznej, gazu i innych paliw – dalej „Sprzedawca”. Klientami finalnymi są zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne czy jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej – dalej „Odbiorca” lub „Odbiorca energii lub paliw”. Usługi świadczone są na rzecz podmiotów w oparciu o umowy partnerskie lub pośrednictwa. Sprzedawcy nie są w żaden sposób powiązani kapitałowo lub osobowo z Wnioskodawcą. Umowy są zawierane w oparciu o wzorce przedstawione przez Sprzedawcę.
Świadczenie usługi polega na tym, że Wnioskodawca poszukuje odbiorcy, przedstawia mu przedsiębiorstwo Sprzedawcy oraz jego ofertę (np. ofertę sprzedaży energii elektrycznej, paliw lub innych), pozyskuje dokumenty i informacje niezbędne do uzupełnienia wzoru umowy, uzyskuje podpisy Odbiorcy pod umową i załącznikami, przekazuje komplet dokumentów Sprzedawcy. Sprzedawca weryfikuje dokumenty, podpisuje umowy, odsyła je do Odbiorcy, rozpoczyna świadczenie usługi.
Zakres czynności, warunki i specyfika usług świadczonych przez Wnioskodawcę odpowiada przepisom umowy zlecenia lub innej umowy nienazwanej, do której stosuje się przepisy o zleceniu. Zakres czynności świadczonych na rzecz odbiorcy usług obejmuje takie czynności, jak w szczególności: wyszukiwanie potencjalnych Odbiorców na rzecz Sprzedawcy; tworzenie sposobności do zawierania umów przez Sprzedawców z Odbiorcami; przedstawienie Odbiorcy przedsiębiorstwa Sprzedawcy, jego oferty i warunków świadczenia usług; udzielenie Odbiorcy informacji na temat przedsiębiorstwa Sprzedawcy, jego oferty oraz warunków świadczenia usług; uczestnictwo w negocjacjach pomiędzy Odbiorcą a Sprzedawcą; przekazanie i/lub pobrania od Odbiorcy wszelkich dokumentów i informacji niezbędnych do:
a)zawarcia umowy ze Sprzedawcą,
b)zmiany sprzedawcy energii lub paliw, jeżeli Odbiorca jest związany taką umową z innym sprzedawcą (pomoc polega na wypełnieniu umowy, kompletacji załączników do umowy, uzyskanie podpisu Odbiorcy, przekazanie kompletu dokumentów Sprzedawcy); weryfikacja dokumentów przekazanych przez Odbiorcę.
W ramach zawartych umów Spółka:
1)nie ma prawa do składania oświadczeń woli w imieniu i na rzecz Sprzedawcy. W szczególności Wnioskodawca nie zawiera umów w imieniu i na rzecz Sprzedawcy;
2)nie działa, jako agent Sprzedawcy w rozumieniu art. 758 § 1 KC i n.;
3)podejmuje czynności o charakterze pomocniczym i zmierzającym do udzielenia wszelkiej pomocy niezbędnej do zawarcia umowy pomiędzy Sprzedawcą a Odbiorcą.
Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie prowizyjne za realizację umowy.
Na podstawie wskazanych umów Spółka jest upoważniana i zobowiązana wyłącznie do wykonywania czynności pomocniczych przy zawieraniu umów sprzedaży, natomiast samodzielnie nie zawiera umów z Odbiorcami, nie jest również upoważniona do przyjmowania od Odbiorców zapłaty, wystawiania faktur w imieniu sprzedawcy energii, czy dokonywania jakichkolwiek zmian w ofercie Sprzedawcy. Inne czynności podejmowane przez Wnioskodawcę na podstawie wskazanych umów to przede wszystkim czynności związane z wyszukiwaniem i wskazywaniem Sprzedawcy nowych Odbiorców, rekomendowaniem Sprzedawców i ich ofert, informowaniem Sprzedawcy energii o sytuacji na rynku, oczekiwaniach odbiorców, czy jakości usług.
Działalność Spółki ma na celu wyłącznie doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy Sprzedawcą a Odbiorcą.
Spółka jest jedynie pomocnikiem. Spółka nie jest sprzedawcą energii elektrycznej. Działanie to zostało określone w PKD 35.14.Z jako działalność pośredników i agentów organizujących sprzedaż energii elektrycznej za pomocą systemów dystrybucji, obsługiwanych za pomocą innych jednostek, działalność w zakresie wymiany mocy i zdolności przesyłowej energii elektrycznej. Z kolei PKWiU 2008 w kodzie 35.14.10.0 działalność tą określa jako „Usługi związane z handlem energią elektryczną”.
Przychody Spółki osiągane z działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły limitu 2 mln EUR. Wnioskodawcy opłacają podatek w formie podatku liniowego i zamierzają zmienić sposób opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W stosunku do Spółki nie zachodzą okoliczności określone w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 2021, poz. 1993) – dalej „Ustawa o podatku ryczałtowym” lub „UPR”.
Pytanie
Czy przychód z działalności opisanej w stanie faktycznym, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży energii elektrycznej jest objęty zryczałtowanym podatkiem dochodowym o stawce 8,5%?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy przychód z opisanej powyżej działalności gospodarczej może zostać opodatkowany w formie podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych. Podatek dochodowy powinien zostać ustalony w oparciu o 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jako od działalności usługowej, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym.
Stan prawny
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o podatku ryczałtowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. Wobec faktu, że Wnioskodawcy – osoby fizyczne prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, wchodzą w krąg podmiotów uprawnionych do skorzystania z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu.
Wnioskodawcy prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą, wobec czego możliwość opodatkowania prowadzonej przez nich działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 wskazanej ustawy. Wnioskodawcy, w związku z przedstawionymi faktami dotyczącymi stanu faktycznego, stoją na stanowisku, że w ich przypadku nie doszło do zaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 wskazanej ustawy.
Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonują działalność usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 1. Działania wykonywane przez Wnioskodawców zostały określone w PKD 35.14.Z jako działalność pośredników i agentów organizujących sprzedaż energii elektrycznej za pomocą systemów dystrybucji, obsługiwanych za pomocą innych jednostek, działalność w zakresie wymiany mocy i zdolności przesyłowej energii elektrycznej. Z kolei, PKWiU 2008 w kodzie 35.14.10 działalność tą określa jako „Usługi związane z handlem energią elektryczną”.
W ocenie Wnioskodawców ich działalność może zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, wynosi 8,5%. Wobec wskazanego, co do zasady, działalność usługowa podlega opodatkowaniu ryczałtem wynoszącym 8,5%, o ile wskazana działalność usługowa nie podlega innej stawce, w związku z regulacją szczegółową zawartą w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust 1.
Zdaniem Wnioskodawcy jego działalność należy zakwalifikować do działalności usługowej. W punktach 1, 2, 4 i 5 art. 12 wskazanej ustawy nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej Spółki, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawców będzie stawka 8,5% przychodu.
Podkreślić należy, że Wnioskodawcy nie prowadzą działalności usługowej w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. nie dokonują sprzedaży w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Wnioskodawcy oświadczają, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Stanowisko Wnioskodawców w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jako od działalności usługowej, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym odpowiada uprzedniemu stanowisku wyrażonemu w tym zakresie przez organy Informacji Skarbowej.
Wskazać należy, że przedstawione stanowisko potwierdzone zostało przez Izbę Skarbową w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 8 maja 2013 r. sygn. ILPB1/415-184/13-4/AG. We wskazanej interpretacji stan faktyczny był niemalże tożsamy – Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą, polegającą na pozyskiwaniu na rzecz koncesjonowanych sprzedawców energii elektrycznej – klientów finalnych. Działalność miała na celu doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy sprzedawcą a klientem, przy czym Wnioskodawca nie jest sprzedawcą energii elektrycznej – jest to działalność niemalże tożsama w stosunku do działalności Wnioskodawców. Organ, rozpoznając wskazaną sprawę, stwierdził, że działalność należy zakwalifikować do działalności usługowej, bowiem w ustawie nie przewidziano wprost innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu.
Również Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2021 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.185.2021.1.AG, również w niniejszym piśmie Organ wskazał, że Wnioskodawca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na pośredniczeniu w sprzedaży energii elektrycznej podlega zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu o stawce 8,5%.
Organ wprost wskazuje, „skoro świadczone przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały (...) według PKWiU 35.14.10 jako usługi związane z handlem energią elektryczną, to właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 8,5%. Reasumując – przychód z działalności opisanej w stanie faktycznym, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży energii elektrycznej (PKWiU 35.14.10 – usługi związane z handlem energią elektryczną) jest objęty 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Państwa oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Państwo prowadzą, nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracamy również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 35.14.10.0 – Usługi związane z handlem energią elektryczną. Wskazali Państwo też, że uzyskiwany przychód spółki cywilnej w 2021 r. nie przekroczył kwoty 2 000 000 euro.
Skoro świadczone przez Państwa w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej usługi sklasyfikowane zostały – jak wskazano we wniosku – według PKWiU 35.14.10 – Usługi związane z handlem energią elektryczną, to właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 8,5%.
Reasumując – przychód z działalności opisanej w stanie faktycznym, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży energii elektrycznej jest objęty ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
(Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).