
Temat interpretacji
W zakresie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (PKWiU 82.11.10.0 i 55.20.1).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 16 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2022 r. (data wpływu 14 marca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dla której główny kod PKD to 82.11.Z - działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.
Wnioskodawca świadczy swoje usługi w związku z realizowaną współpracą z X. (dalej: Kontrahent), który jest wyłącznym przedstawicielem w Polsce niemieckiego producenta Y. GmbH & Co.KG.
W ramach realizowanej przez Wnioskodawcę działalności, Wnioskodawca świadczy na rzecz Kontrahenta usługi polegające w szczególności na:
1)podejmowaniu działań handlowych w celu pozyskania nowych klientów i poszerzania rynku zbytu Kontrahenta,
2)organizacji logistyki i transportu w imporcie i dystrybucji krajowej sprzedawanych przez Kontrahenta artykułów,
3)administrowaniu zakupami i sprzedażą, tj. m.in. organizacja i nadzór zamówień, przygotowywanie i ekspedycja dokumentów dostaw, przygotowywanie i ekspedycja faktur sprzedażowych,
4)administrowaniu bazą danych klientów Kontrahenta,
5)administrowaniu bazą danych artykułów sprzedawanych przez Kontrahenta.
Realizowane przez Wnioskodawcę usługi nie obejmują usług badania rynku oraz nie mają charakteru pośrednictwa w sprzedaży, lecz koncentrują się na wsparciu bieżącej działalności Kontrahenta. Przedmiotem działalności Kontrahenta jest natomiast pośrednictwo w sprzedaży artykułów mrożonych produkowanych przez Y. GmbH & Co.KG.
W odniesieniu do przychodów uzyskiwanych w 2021 r., Wnioskodawca stosował zasady opodatkowania określone w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. podatek liniowy).
Wnioskodawca planuje złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska pierwszy przychód w 2022 r. oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania podatkiem liniowym i wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W przyszłości Wnioskodawca planuje także uzyskiwać przychody z wynajmu krótkoterminowego nieruchomości nabytej w ramach działalności gospodarczej, dla której właściwy będzie kod PKD 55.20.Z - obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r., Wnioskodawca był opodatkowany podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1128 z późn. zm.).
Zadane przez Wnioskodawcę pytania dotyczą możliwości opodatkowania ryczałtem usług świadczonych przez Wnioskodawcę w odniesieniu do przychodów osiąganych w 2022 r. oraz kolejnych latach podatkowych (chyba że w kolejnych latach Wnioskodawca złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu 21 stycznia 2022 r.
Faktycznie wykonywane przez Wnioskodawcę usługi realizowane na rzecz X. są klasyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do następującego kodu: 82.11.10.0, tj. usługi związane z administracyjną obsługą biura.
W odniesieniu natomiast do usług noclegowych mających być przedmiotem działalności Wnioskodawcy w przyszłości, usługi te będą klasyfikowane do następującego kodu PKWiU: 55.20.1, tj. usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania.
Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).
Mając na uwadze, że przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcy pozarolniczej działalności gospodarczej w związku ze współpracą z X. są czynności zaliczane do usług zgodnie ze wskazanym powyżej kodem PKWiU, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca w ramach współpracy z X. nie świadczy i nie świadczył usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów, oraz firm centralnych (head office), usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usługi doradztwa związanej z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, oraz reklamowych, badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
Czynności wynajmu nieruchomości, o których mowa we Wniosku, będą wykonywane przez Wnioskodawcę w sposób określony w definicji wynikającej z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły czyli w sposób stały, nie okazjonalny, profesjonalny, metodyczny, systematyczny i uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działalności i realizacją poszczególnych zamierzeń, celem uzyskania pożytków z najmu. Wnioskodawca nabył nieruchomość mającą być w przyszłości przedmiotem najmu w ramach działalności gospodarczej na cele inwestycyjne i po jej wybudowaniu i wykończeniu planuje uzyskiwać z niej przychody.
Przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę w 2021 r. nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w ramach której będzie w stanie ustalić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie ostatecznie sformułował pytania 1-3 mające być przedmiotem interpretacji.
Pytania
1.Czy usługi wykonywane w ramach działalności Wnioskodawcy zaliczane do następującego kodu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU): 82.11.10.0, tj. usługi związane z administracyjną obsługą biura, podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o podatku zryczałtowanym)?
2.W przypadku udzielenia odpowiedzi negatywnej na pytanie 1, czy począwszy od 2022 r. Wnioskodawca powinien zastosować w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z usług zaliczanych do kodu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU): 82.11.10.0, tj. usługi związane z administracyjną obsługą biura, ogólne zasady opodatkowania (skalę podatkową) niezależnie od złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem zryczałtowanym w dniu 21 stycznia 2022 r.?
3.Czy w odniesieniu do usług klasyfikowanych do kodu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU): 55.20.1, tj. usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania, Wnioskodawca będzie uprawniony do objęcia opodatkowaniem według 8,5% stawki przychodów uzyskiwanych w przyszłości z wynajmu krótkoterminowego nabytej dla celów prowadzenia działalności gospodarczej nieruchomości do kwoty 100 000 zł przychodów uzyskiwanych w roku podatkowym, oraz według 12,5% stawki od nadwyżki ponad 100 000 zł?
Pana stanowisko w sprawie
W odniesieniu do pytania nr 1, w ocenie Wnioskodawcy, realizowane przez niego usługi podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku zryczałtowanym.
W odniesieniu do pytania nr 2, jakkolwiek w ocenie Wnioskodawcy stanowisko w odpowiedzi na pytanie 1 powinno zostać uznane za prawidłowe, w przypadku udzielenia odpowiedzi negatywnej, Wnioskodawca powinien zastosować w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych począwszy od 2022 r. ogólne zasady opodatkowania (skalę podatkową) niezależnie od złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem zryczałtowanym do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska pierwszy przychód w 2022 r.
W odniesieniu do pytania nr 3, w ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do objęcia opodatkowaniem według 8,5% stawki przychodów uzyskiwanych w przyszłości z wynajmu krótkoterminowego nabytej dla celów prowadzenia działalności gospodarczej nieruchomości do kwoty 100 000 zł przychodów oraz według 12,5% stawki od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o podatku zryczałtowanym.
Ad. 1
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ustawy o podatku zryczałtowanym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku zryczałtowanym, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku zryczałtowanym, pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem s ą czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność us ługową w zakresie handlu).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku zryczałtowanym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym kontekście należy wskazać, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Jak natomiast zostało wskazane, Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi kwalifikuje do kodu 82.11.Z - usługi związane z administracyjną obsługą biura. W tym zakresie działania podejmowane przez Wnioskodawcę mają charakter stricte usługowy, skupiający się na wsparciu bieżącej działalności Kontrahenta. W ocenie Wnioskodawcy, czynności realizowane przez Wnioskodawcę nie stanowią jednocześnie usług badania rynku oraz nie mają charakteru pośrednictwa w sprzedaży, opodatkowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c oraz lit. o ustawy o podatku zryczałtowanym według stawki 15%.
Stanowisko, w świetle którego przychody z działalności gospodarczej obejmującej realizację zadań o charakterze wsparcia administracyjnego i zarejestrowanej pod kodem 82.11.Z mogą być opodatkowane według 8,5% stawki podatku zryczałtowanego, znajduje także potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 grudnia 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.751.2021.2.MST.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania opisanych we wniosku usług świadczonych na rzecz Kontrahenta według 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku zryczałtowanym.
Ad. 2
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku zryczałtowanym, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba, że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ustawa o podatku zryczałtowanym nie określa jednocześnie skutków podatkowych sytuacji, w której po złożeniu przez podatnika oświadczenia o wyborze opodatkowania podatku zryczałtowanego uznanoby, że podatnik nie był uprawniony do opodatkowania przychodów na podstawie ustawy o podatku zryczałtowanym.
Tym niemniej w ocenie Wnioskodawcy należy w takim przypadku przyjąć, że podatnik nie miał prawa do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w związku z czym złożone przez niego oświadczenie jest bezskuteczne. W takim wypadku, przychody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej za rok, w odniesieniu do którego zostało złożone ww. oświadczenie, powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych.
Mając powyższe na uwadze, przychody Wnioskodawcy, które podlegały opodatkowaniu w 2021 r. podatkiem liniowym, w razie zakwestionowania braku uprawnienia Wnioskodawcy do opodatkowania przychodów według 8,5% stawki podatku zryczałtowanego, będą w 2022 r. opodatkowane na zasadach ogólnych (według skali podatkowej).
Ad. 3
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o podatku zryczałtowanym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55).
Mając na uwadze, że najem nabytej przez Wnioskodawcę nieruchomości będzie odbywał się w ramach świadczenia usług zakwaterowania, które sklasyfikowane są pod symbolem PKD 55.20.Z, to osiągane z tego tytułu przychody Wnioskodawca będzie uprawniony opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o podatku zryczałtowanym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 również w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że:
1.prowadzona przez Pana działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 - usługi związane z administracyjną obsługą biura;
2.planuje Pan również rozszerzyć działalności o usługi związane z PKWiU 55.20.1 - usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania;
3.do wykonywanej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
4.planuje Pan złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska pierwszy przychód w 2022 r. oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania podatkiem liniowym i wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
5.Pana przychód nie przekroczył w 2021 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy;
6.będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w ramach której będzie Pan w stanie ustalić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Mając na uwadze powyższe, osiągane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniami PKWiU: 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura – będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Tym samym stanowisko Pana w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W związku z faktem, że odpowiedź na pytanie nr 2 uzależnił Pan od udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 w związku z powyższym odpowiedź na pytanie nr 2 staje się bezprzedmiotowe.
Z kolei w stosunku do możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym usług skwalifikowanych pod symbolem PKWiU 55.20.1 (usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania), należy wskazać, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. c ww. ustawy:
ustala się stawkę 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55).
Mając na uwadze, że najem nabytej przez Pana nieruchomości będzie odbywał się w ramach świadczenia usług zakwaterowania, które sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 55.20.1, to osiągane z tego tytułu przychody będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym stanowisko Pana w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).