Określenie stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.1064.2021.2.AP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1064.2021.2.AP

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 listopada2021 r. wpłynął Pana wniosek z 5 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 stycznia 2022 r. (wpływ 18 stycznia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan technikiem dentystycznym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, będącą laboratorium protetyki stomatologicznej, opodatkowaną podatkiem liniowym. Kod PKD przypisany do tej działalności to 32.50.Z - Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne.

Wystąpił Pan z wnioskiem do Ośrodka Nomenklatur i Klasyfikacji przy Urzędzie Statystycznym .... w celu uzyskania klasyfikacji wytwarzanych przez siebie wyrobów w ramach prowadzonej działalności według klasyfikacji PKWiU 2015. Wyroby wykonywane przez Pana w ramach działalności gospodarczej zostały zaklasyfikowane według kodu 32.50.22.0. Kod ten znajduje się w sekcji C - PRODUKTY PRZETWÓRSTWA PRZEMYSŁOWEGO w dziale INSTRUMENTY I URZĄDZENIA DO ZASTOSOWAŃ TERAPEUTYCZNYCH; WYROBY PROTETYKI DENTYSTYCZNEJ I WYROBY ORTOPEDYCZNE, który obejmuje: sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W ramach opisanej działalności zatrudnia Pan na podstawie umowy o pracę 17 pracowników, wśród których 13 posiada uprawnienia technika dentystycznego. Przedmiotem działalności jest wytwarzanie nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej: uzupełnień protetycznych, koron, mostów, protez zębowych, itp. Głównym odbiorcą wytwarzanych towarów są lekarze stomatolodzy.

Proces zamówienia wyrobu wygląda w następujący sposób: lekarz dentysta zamawia wykonanie wyrobu protetycznego, dostosowanego indywidualnie do konkretnego pacjenta. Lekarz dentysta dostarcza Panu wyciski swojego pacjenta (odciśnięty w specjalnej masie ślad zębów lub skan wewnątrzustny) i określa jaki rodzaj wyrobu protetycznego jest potrzebny, a także jego rozległość, materiał, kolor, itp. Przeprowadza  następnie proces projektowania wyrobu protetycznego, a później wytwarza zaprojektowane uzupełnienie protetyczne przy użyciu technologii frezowania, drukowania lub obróbki ręcznej. Po wykonaniu zamówionego wytworu protetycznego wysyła go Pan klientowi.

Wytwarza Pan opisane wytwory z nabytych uprzednio materiałów, które są Pana własnością. Co do zasady, nabywa je Pan w większej ilości, a nie dla konkretnej, zamówionej przez klienta protezy protetycznej.

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm., dalej zwana: „ustawą o PIT”.

18 stycznia 2022 r. uzupełnił Pan wniosek, na nasze wezwanie, i wskazał, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą będącą laboratorium protetyki stomatologicznej, o której mowa we wniosku, od 1 marca 2003 r., co jest tożsame z datą rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej zawartą w CEiDG. Nie uzyskał Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu w 2022 r. oprócz dochodów uzyskanych z prowadzenia działalności gospodarczej. Opisana w stanie faktycznym działalność gospodarcza spełnia definicję ustawową działalności wytwórczej z art. 4 ustawy o ryczałcie. Działalność ta polega na wytwarzaniu nowych wyrobów, które powstają z uprzednio nabytych przez Pana materiałów. Wyprodukowane przez Pana wytwory są sprzedawane. Zatem opisana w stanie faktycznym działalność spełnia, co do zasady, przesłanki zawarte w ww. przepisie ustawy. Taka działalność jest przypisana do stawki podatku 5,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Jednakże, zgodnie ze znaną Panu utrwaloną linią interpretacyjną organów skarbowych, działalność wytwórcza nie może mieć indywidualnego charakteru - wytwarzane w jej ramach wytwory nie mogą być wytwarzane według indywidualnych zaleceń konkretnego klienta. W związku z tym działalność prowadzona przez Pana będzie źródłem przychodów z ogólnej działalności usługowej, nieprzypisanej do konkretnej stawki ryczałtu na podstawie kodu PKWiU, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) objęta stawką 8,5%. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody osiągane z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie przekroczyły 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Nie można w tym przypadku zakwalifikować prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jako wykonywania wolnego zawodu. Z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie wynika, że wolny zawód to zawód wykonywany osobiście w ramach prowadzonej działalności, gdzie wykonujący zawód nie zatrudnia innych osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze. Ponadto, dotyczy to osób, które na podstawie wymienionych stosunków prawnych wykonują czynności związane z istotą danego zawodu. Usługa osoby wykonującej wolny zawód powinna być więc, co do zasady, skutkiem osobistego planowania, organizacji i wykonywania czynności zawodowych. Jest ona realizowana wyłącznie przez wykonawcę wolnego zawodu od początku do końca. Natomiast Pan w ramach prowadzonej działalności zatrudnia na podstawie umowy o pracę 17 osób, które, tak jak i Pan, są technikami dentystycznymi. Osoby te wykonują prace związane z istotą Pana zawodu wytwarzając wymienione w stanie faktycznym wyroby. Działalność Pana nie spełnia zatem ustawowych przesłanek wykonywania wolnego zawodu. Zaznaczyć należy, że powyższa argumentacja dotyczyła stanu prawnego na 2021 r., natomiast w nowelizacji ustawy o ryczałcie, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., z definicji wolnego zawodu zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie został usunięty zawód technika dentystycznego. Zamierza Pan złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie później niż do dnia 20 lutego 2022 r.

Pytanie

Czy opisana w stanie faktycznym działalność gospodarcza może być opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu)

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r., Nr 144, poz. 930; ze zm.; zwanej dalej: Ustawą o Ryczałcie), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r.,Nr 80, poz. 350, z pózn. zm.; zwana dalej: „ustawą o PIT”).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy i opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, że prowadzona przez Pana działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody mogą być objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić należy, że działalność prowadzona przez Pana nie spełnia przesłanek zawartych w art. 8 Ustawy o Ryczałcie, które wyłączałyby możliwość zastosowania tej formy opodatkowania.

Wedle przedstawionego stanu faktycznego oraz przytoczonych przepisów i definicji, uznać należy, że wyroby wytwarzane przez Pana powinny być zakwalifikowana według kodu PKWiU 32.50.22 - Wyroby protetyki dentystycznej, zgodnie z opinią Ośrodka Nomenklatur przy Urzędzie Statystycznym ....

Opisana w stanie faktycznym działalność gospodarcza jest działalnością wytwórczą, której definicja została zawarta w art. 4 Ustawy o Ryczałcie. Działalność ta polega na wytwarzaniu nowych wyrobów, które powstają z uprzednio nabytych przez Pana materiałów. Wyprodukowane wytwory są przez Pana sprzedawane.

Zatem, opisana w stanie faktycznym działalność spełnia, co do zasady, przesłanki zawarte w ww. przepisie ustawy. Taka działalność jest przypisana do stawki podatku 5,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy o Ryczałcie.

Jednakże zgodnie ze znaną praktyką organów skarbowych, działalność wytwórcza nie może mieć indywidualnego charakteru - wytwarzane w jej ramach wytwory nie mogą być wytwarzane według indywidualnych zaleceń konkretnego klienta.

W związku z tym, działalność prowadzona przez Pana będzie mogła być, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) objęta stawką 8,5% ryczałtu jako ogólna działalność usługowa, nieprzypisana do konkretnej stawki ryczałtu na podstawie kodu PKWiU.

Należy ponadto wskazać, że nie można w tym przypadku zakwalifikować prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jako wykonywania wolnego zawodu. Z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie wynika, że wolny zawód to zawód wykonywany osobiście w ramach prowadzonej działalności, gdzie wykonujący zawód nie zatrudnia innych osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze. Ponadto dotyczy to osób, które na podstawie wymienionych stosunków prawnych wykonują czynności związane z istotą danego zawodu. Usługa osoby wykonującej wolny zawód powinna być więc, co do zasady, skutkiem osobistego planowania, organizacji i wykonywania czynności zawodowych. Jest ona realizowana wyłącznie przez wykonawcę wolnego zawodu od początku do końca. Natomiast Pan w ramach prowadzonej działalności zatrudnia na podstawie umowy o pracę 17 osób, w tym 13 z nich posiada uprawnienia technika dentystycznego. Osoby te wykonują prace związane z istotą Pana zawodu wytwarzając wymienione w stanie faktycznym wyroby. Działalność Pana nie spełnia zatem ustawowych przesłanek wykonywania wolnego zawodu.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny i przytoczone przepisy ustawy, należy stwierdzić, że opisana działalność jest działalnością wytwórczą, jednakże przez indywidualny charakter wytwarzanych przez Pana wyrobów powinna zostać opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z uwagi na to, że przedmiotem wniosku jest ustalenie właściwej stawki opodatkowania od uzyskiwanych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w 2022 r., należy odnieść się do przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.):

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pojęcie „wolny zawód” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Zgodnie ze wskazaniem A. Bartosiewicza, R. Kubackiego zawartym w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „W myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).

Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.

Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).” (A  Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).

Natomiast pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a, ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan wskazał – w stosunku do Pana działalności gospodarczej nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że Jest Pan technikiem dentystycznym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, będącą laboratorium protetyki stomatologicznej, opodatkowaną podatkiem liniowym. Kod PKD przypisany do tej działalności to 32.50.Z - Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne, zaś kod PKWiU to 32.50.22.0. Kod ten znajduje się w sekcji C - PRODUKTY PRZETWÓRSTWA PRZEMYSŁOWEGO w dziale INSTRUMENTY I URZĄDZENIA DO ZASTOSOWAŃ TERAPEUTYCZNYCH; WYROBY PROTETYKI DENTYSTYCZNEJ I WYROBY ORTOPEDYCZNE, który obejmuje: sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zatrudnia Pan na podstawie umowy o pracę 17 pracowników, wśród których 13 posiada uprawnienia technika dentystycznego. Przedmiotem działalności jest wytwarzanie nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej: uzupełnień protetycznych, koron, mostów, protez zębowych, itp. Głównym odbiorcą wytwarzanych towarów są lekarze stomatolodzy. Wytwarza Pan opisane wytwory z nabytych uprzednio materiałów, które są Pana własnością. Co do zasady, nabywa je Pan w większej ilości, a nie dla konkretnej, zamówionej przez klienta protezy protetycznej. Wskazał Pan, że opisana w stanie faktycznym działalność gospodarcza spełnia definicję ustawową działalności wytwórczej z art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność ta polega na wytwarzaniu nowych wyrobów, które powstają z uprzednio nabytych przez Pana materiałów. Przychody osiągane z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie przekroczyły 2 000 000 euro zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Wskazał Pan również, że zamierza złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego nie później niż do dnia 20 lutego 2022 r.

Zatem z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że nie prowadzi Pan działalności usługowej, tylko działalność wytwórczą, zgodnie ze wskazanym kodem PKWiU 32.50.22.0, który znajduje się w sekcji C - PRODUKTY PRZETWÓRSTWA PRZEMYSŁOWEGO, w dziale INSTRUMENTY I URZĄDZENIA DO ZASTOSOWAŃ TERAPEUTYCZNYCH; WYROBY PROTETYKI DENTYSTYCZNEJ I WYROBY ORTOPEDYCZNE, który obejmuje: sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane. Przedmiotem Pana działalności jest wytwarzanie nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej. Wytwarza Pan opisane wyroby z nabytych uprzednio materiałów, które są Pana własnością. Co do zasady, nabywa je Pan w większej ilości, a nie dla konkretnej, zamówionej przez klienta protezy protetycznej.

Jak wskazano wyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 32.50.22.0 - sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.

Zatem, nie sposób zgodzić się z Pana stanowiskiem, że opisana działalność jest działalnością wytwórczą, jednakże przez indywidualny charakter wytwarzanych przez Pana wyrobów powinna zostać opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego wg PKWiU. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Pana oraz Pana stanowiskiem w sprawie, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnił się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).