Temat interpretacji
Opisana we wniosku aktywność zarobkowa, spełnia warunki niezbędne dla uznania jej za działalność usługową z zakresie handlu. Może Pan stosować stawkę podatku przewidzianą dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego nabywa towary w celu ich dalszej odsprzedaży, co jest warunkiem uznania świadczonych przez Pana usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i rodzaj prowadzonej działalności nie jest wyłączony w art. 8 ww. ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zaistniałego stanu faktycznego i opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 7 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 sierpnia (data wpływu 25 sierpnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 kwietnia 2014 roku, pod firmą (…) SC, prowadzoną pod adresem ul (…), (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP (…) i numerem REGON: (…).
Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2021 r poz. 1128 ze zm. - dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Pana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sprzedaży wysyłkowej (poprzez (…), (...) oraz (…) ) klamek wykonywanych ze stali nierdzewnej z przeznaczeniem do montażu na drzwiach w domu u osób prywatnych lub na bramach i furtkach ogrodowych.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia 16 grudnia 2021 roku w Łodzi, sygn.: (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 47.00.41.0 tj. „Sprzedaż detaliczna wyrobów metalowych" oraz PKWiU 46.74.11.0 tj. „Sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych" Kopię wskazanej opinii załącza Pan do niniejszego pisma.
Jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, w tym celu, złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia czy właściwą dla tej działalności stawki podatku jest stawka 3%.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
1.Poinformował Pan, że przedmiotem zapytania jest okres podatkowy od 1 stycznia 2022r.
2.Wskazał Pan, że oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej nie uzyskuje/nie uzyska innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
3.Doprecyzował Pan, że przedmiotowe klamki przeciwpożarowe importuje z Chin, gdzie składa Pan zamówienie na konkretne produkty i otrzymuje je z konkretnym wyglądem. Następnie z magazynu w Polsce są one wysyłane poprzez platformę (…) itp. za granicę. W związku z tym, zwraca się Pan z pytaniem czy Pana działalność spełnia definicję działalności usługowej w zakresie handlu, czy działalności usługowej, czy sprzedawane klamki powinien Pan traktować jako towar lub wyrób. Oczekuje Pan odpowiedzi na zadane pytanie. Jednocześnie, chciałby Pan zauważyć, że jego działalność nie spełnia definicji działalności wytwórczej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. Ustawy. W związku z powziętymi wątpliwościami, pragnie Pan dowiedzieć się jaki typ działalności spełnia.
4.Wskazuje Pan, że na etapie niniejszego pisma, zwrócił się do organu z pytaniem, czy działalność przedstawiona we wniosku, spełnia definicję działalności usługowej w zakresie handlu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i oczekuje odpowiedzi na zadane pytanie. W związku z powziętymi wątpliwościami, pragnie Pan dowiedzieć się, czy w jego działalności ma styczność z towarem czy wyrobem.
5.Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi/występuje.
6.W Pana działalności nie będą miały wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).
7.Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
8.Nie świadczy Pan usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Przedmiotowe klamki przeciwpożarowe importuje Pan z Chin, gdzie składa Pan zamówienie na konkretne produkty i otrzymuje je z konkretnym wyglądem. Następnie z Pana magazynu w Polsce są one wysyłane poprzez platformę (…) itp. za granicę.
9.Pana przychód nie przekracza limitu 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. Ustawy.
10.7 lutego 2022 roku, złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.
11.Przy prowadzeniu usług, nie zatrudnia Pan pracowników na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło i inną umowę o podobnym charakterze.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 sierpnia 2022 r.)
Czy opisane klamki mogą być potraktowane jako towary zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) i tym samym ich sprzedaż opodatkowana będzie stawką podatku zryczałtowanego w wysokości 3%?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 sierpnia 2022 r.)
Uważa Pan, że klamki mogą być potraktowane jako towary zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z powyższym przepisem prawnym towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym, a klamki kupowane od Pana podwykonawcy z Chin, mimo że wyprodukowane dokładnie pod zamówienie odbiorcy, nie są w żaden sposób przez Pana firmę przetwarzane. W związku z tym należy je potraktować jako towary i ich sprzedaż opodatkować stawką podatku zryczałtowanego w wysokości 3%.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa „przetwarzanie”. Zgodnie z definicją słownikową zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (dostęp na stronie: www.sjp.pwn.pl), czytamy, że słowo "przetwarzać" ("przetworzyć", "przetwarzać") oznacza:
1.przekształcić coś twórczo,
2.zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd,
3.opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.
W wyniku czynności podjętych przez Pana nie dochodzi do przekształcania, zmieniania, nadawania innego kształtu lub wyglądu sprzedawanych klamek. W związku z powyższym usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 3% przychodu.
Jako potwierdzenie Pana stanowiska w przedmiotowej sprawie należy powołać się na pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0112-KDIL2-2.4011.446.2021.1.MM z dnia 6 sierpnia 2021 r. We wniosku o wydanie wspomnianej interpretacji tamtejsza Wnioskodawczyni przedstawiła bardzo zbliżony stan faktyczny. Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą jako osoba fizyczna zajmowała się produkcją oraz sprzedażą kosmetyków. Część kosmetyków, którą sprzedawała kupowała od swoich podwykonawców jako gotowy produkt, a następnie w stanie nieprzetworzonym zbywała je ostatecznym odbiorcom. Realizacja zamówienia przebiegała w następujący sposób: podwykonawca wykonywał na rzecz Wnioskodawczyni kosmetyki o określonych cechach i następnie konfekcjonował i etykietował je w opakowania wcześniej dostarczone przez Wnioskodawczynię, która opakowania te nabywała od innego podwykonawcy. Następnie Wnioskodawczyni gotowe i spakowane kosmetyki nabywała na własny rachunek, narzucała na nie marżę oraz sprzedawała końcowym odbiorcom. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, uznał, że stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie możliwości potraktowania tychże kosmetyków jako towarów zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) i tym samym ich sprzedaż opodatkowana stawką podatku zryczałtowanego w wysokości 3% jest prawidłowe. Z uwagi na powyższe, Pana zdaniem do niniejszego wniosku również w przedmiotowej sprawie właściwa stawka dla podatku ryczałtowego będzie wynosić 3%.
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a. prowadzenia aptek,
b. uchylony
c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d. – e. uchylony
f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że:
1.Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 kwietnia 2014 roku.
2.W ramach prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sprzedaży wysyłkowej (poprzez (…), (…) oraz (…)) klamek wykonywanych ze stali nierdzewnej z przeznaczeniem do montażu na drzwiach w domu u osób prywatnych lub na bramach i furtkach ogrodowych.
3.Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia 16 grudnia 2021 roku w Łodzi, sygn.: (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWIU 47.00.41.0 tj. „Sprzedaż detaliczna wyrobów metalowych" oraz PKWiU 46.74.11.0 tj. „Sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych".
4.Jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, w tym celu, złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
5.Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi/występuje.
6.W Pana działalności nie będą miały wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).
7.Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. I pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
8.Nie świadczy Pan usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Przedmiotowe klamki przeciwpożarowe importuje Pan z Chin, gdzie składa zamówienie na konkretne produkty i otrzymuje je z konkretnym wyglądem. Następnie z Pana magazynu w Polsce są one wysyłane poprzez platformę (…) itp. za granicę.
9.Pana przychód nie przekracza limitu 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. Ustawy.
10.7 lutego 2022 roku, złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.
11.Przy prowadzeniu usług, nie zatrudnia Pan pracowników na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło i inną umowę o podobnym charakterze.
Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.
W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.
Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy precyzuje termin „towary handlowe”, zgodnie z którym towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Zatem właściwą dla takiego handlu jest stawka 3%, przewidziana dla ogółu działalności usługowej w zakresie handlu - art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku.
W ramach prowadzonej działalności nabywa Pan od producentów towary (klamki przeciwpożarowe) w celu ich dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym oraz wobec spełnienia pozostałych przesłanek warunkujących wybór tej formy opodatkowania, należy uznać, że może Pan przychody uzyskiwane od dnia 1 stycznia 2022 r. z tytułu sprzedaży klamek przeciwpożarowych opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.
Reasumując, opisana we wniosku aktywność zarobkowa, spełnia warunki niezbędne dla uznania jej za działalność usługową z zakresie handlu. Może Pan stosować stawkę podatku przewidzianą dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego nabywa towary w celu ich dalszej odsprzedaży, co jest warunkiem uznania świadczonych przez Pana usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i rodzaj prowadzonej działalności nie jest wyłączony w art. 8 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
‒zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do przywołanej przez Pana interpretacji indywidualnej, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Zwrot nadpłaty
Przedmiotowy wniosek dotyczy 1 stanu faktycznego i 1 zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, zatem opłata od złożonego wniosku wynosi 80 zł (1 stan faktyczny x 40 zł i 1 zdarzenia przyszłe x 40 zł).
13 lipca 2022 r. dokonał Pan wpłaty w wysokości 120 zł tytułem opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W związku tym, kwota 40 zł jest wpłatą nienależną, zatem stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i podlega zwrotowi na rachunek bankowy zgodnie z Pana wskazaniem zawartym w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).