Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu ewidencjonowanego z tytułu świadczonych usług (pytania Nr 1, Nr 2, Nr 3, Nr 6).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie pytania Nr 1, Nr 2, Nr 3, Nr 6 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu ewidencjonowanego z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły 22 lipca 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Od 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje Pan ze swoimi kontrahentami wykonując usługi w obszarach wsparcia w sprzedaży, zakupach, logistyki oraz doradztwa w zakresie prowadzenia działalności. Podmioty, z którymi Pan współpracuje zajmują się produkcją i sprzedażą mebli. Produkty te sprzedawane są głównie poprzez popularne platformy e-commerce (np. allegro), głównie dla odbiorców krajowych.
W ramach wykonywanej działalności gospodarczej wykonuje Pan usługi, które obejmują:
1.Działania w zakresie sprzedaży.
W tym obszarze wykonuje Pan czynności zmierzające do jak najefektywniejszej sprzedaży produktów i towarów swoich klientów. Na wykonywane czynności składa się:
-wystawianie produktów i towarów na platformach e-commerce, co wiąże się z tworzeniem aukcji i ogłoszeń internetowych;
-kontakt z klientem lub potencjalnym klientem w formie mailowej lub telefonicznej;
-uczestniczenie w rozwiązywaniu sporów z klientami oraz obsługa zwrotów i reklamacji;
-uczestniczenie w pracach związanych z ustalaniem cen sprzedaży i cenników;
-uczestniczenie w planowaniu wielkości produkcji w korelacji z prognozami sprzedażowymi.
2.Działania w zakresie zakupów surowców i materiałów.
W związku ze świadczeniem usług w tym obszarze wykonuje Pan następujące czynności:
-poszukiwanie dostawców odpowiednich surowców i materiałów do produkcji mebli oraz pakowania, a także dostawców innych materiałów i usług potrzebnych do prowadzenia działalności przez Kontrahentów;
-kontakt z dostawcami w celu negocjacji warunków współpracy oraz w zakresie podjęcia współpracy;
-kontakt z dostawcami w zakresie bieżącej współpracy, w tym zamawianie odpowiednich surowców, materiałów oraz usług;
-współpraca z dostawcami w zakresie terminów dostaw, miejsca i czasu odbioru dostaw i rozładunku.
3.Działania w zakresie logistyki, które polegają na:
-organizowaniu wysyłki produktów i towarów do odbiorców końcowych;
-kontaktowaniu się z firmami kurierskimi w celu zamawiania transportu;
-sprawdzaniu stanów magazynowych i ustalanie ilości oraz terminowości zamówień materiałów i surowców;
-wsparciu w opracowywaniu procesów pakowania, dobór materiałów do pakowania, dobór narzędzi i maszyn do pakowania;
-organizacji przepływów produktów i towarów zgodnie z przyjętymi zasadami magazynowymi;
-uczestniczeniu w inwentaryzacjach rocznych i okresowych.
4.Działania w zakresie produkcji, które polegają na:
-organizowaniu procesu produkcji od strony technicznej: rozruch maszyn, ustawienia maszyn, dobór surowców i materiałów, planowanie czynności następujących po sobie;
-organizowaniu i uczestniczeniu w usuwaniu awarii występujących w maszynach i urządzeniach Kontrahentów;
-prace związane z rozwojem produktu i procesu produkcji;
-poszukiwaniu nowych rozwiązań produktowych i jakościowych, współpraca w zakresie designu produktów;
-wsparciu technologicznym w procesie produkcji oraz wsparciu w poszukiwaniu nowych możliwości technologicznych, a także w zakresie uproszczeń produkcyjnych.
5.Doradztwo w zakresie finansów i zarządzania, które polega na:
-analizie rentowności produkcji i handlu meblami;
-analizie kosztów stałych i zmiennych związanych z produkcją oraz handlem;
-analizie kosztów pozaprodukcyjnych;
-wsparciu w optymalizacji kosztowej w procesie produkcji oraz kosztów ogólnych ponoszonych przez Kontrahentów;
-wsparciu w obszarze marketingu i reklamy;
-wsparciu w wyznaczaniu misji, strategii i celów klientów;
-opracowywaniu planów finansowych oraz działania z zakresu budżetowania;
-współpracy z zewnętrznymi specjalistami w zakresie księgowości, podatku i prawa.
6.Działania w zakresie IT, które polegają na:
-instalowaniu oprogramowania, nadzorze nad oprogramowaniem oraz rozwiązywaniu problemów z oprogramowaniem;
-wdrażaniu nowych narzędzi informatycznych w celu optymalizacji pracy Kontrahentów;
-działaniach sprzętowych związanych z doborem sprzętu oraz podłączaniem sprzętu do sieci;
-współpracy z zewnętrznymi firmami IT.
W uzupełnieniu wniosku z 22 lipca 2022 r. wskazał Pan, że rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej 15 lipca 2010 r. Następnie działalność ta została zawieszona 31 października 2018 r., później została odwieszona 1 maja 2020 r. i działa bez zawieszania. W 2021 r. przychody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane były zgodnie z zasadami określonymi w art. 30c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), czyli na zasadach tzw. podatku liniowego.
Przychody z działalności gospodarczej w 2022 r. są opodatkowane według następujących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:
·działania sprzedażowe (pkt 1 stanu faktycznego): stawka 8,5%;
·działania zakupowe (pkt 2 stanu faktycznego): stawka 8,5%;
·działania z zakresu logistyki (pkt 3 stanu faktycznego): stawka 8,5%;
·w zakresie wsparcia produkcji (pkt 4 stanu faktycznego): stawka 8,5%;
·usługi w zakresie finansów i zarządzania (pkt 5 stanu faktycznego): stawka 15%;
·usługi IT (pkt 6 stanu faktycznego): stawka 8,5%.
W 2022 r. prowadzony rodzaj dokumentacji do ewidencja ryczałtowa.
Usługi świadczone przez Pana są sklasyfikowane pod następującymi symbolami PKWiU:
·działania sprzedażowe (pkt 1 stanu faktycznego): 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
·działania zakupowe (pkt 2 stanu faktycznego): 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
·działania z zakresu logistyki (pkt 3 stanu faktycznego): 52.29.20 - Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane;
·w zakresie wsparcia produkcji (pkt 4 stanu faktycznego): 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
·usługi w zakresie finansów i zarządzania (pkt 5 stanu faktycznego): 70.22.11.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym;
·usługi IT (pkt 6 stanu faktycznego): 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Złożył Pan oświadczanie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego Naczelnika US w ustawowym terminie, czyli 21 lutego 2022 r. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2022 r. może Pan (ale nie jest to stan pewny) osiągać przychody z różnych tytułów i źródeł - niemających wpływu na osiągane przychody z działalności gospodarczej. W 2021 r. osiągnął Pan przychód na poziomie.... PLN. Pana zdaniem, prowadzi Pan działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):
1.Czy dla usług opisanych w stanie faktycznym pod nr 1, powinien Pan stosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%?
2.Czy dla usług opisanych w stanie faktycznym pod nr 2, powinien Pan stosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%?
3.Czy dla usług opisanych w stanie faktycznym pod nr 3, powinien Pan stosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%?
4.Czy dla usług opisanych w stanie faktycznym pod nr 1, powinien Pan stosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%?
5.Czy dla usług opisanych w stanie faktycznym pod nr , powinien Pan stosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 15%?
6.Czy dla usług opisanych w stanie faktycznym pod nr 6, powinien Pan stosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%?
Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie sformułowanych przez Pana pytań Nr 1, Nr 2, Nr 3 oraz Nr 6. Natomiast w zakresie pytania Nr 4 i Nr 5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Ad. 1.
Do usług dotyczących działań sprzedażowych, w Pana ocenie, powinien Pan stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Ad. 2.
Do usług dotyczących działań zakupowych w Pana ocenie, powinien Pan stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Ad. 3.
Do usług dotyczących działań logistycznych w Pana ocenie, powinien Pan stosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ad. 6.
Do usług w zakresie IT w Pana ocenie, powinien Pan stosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm; dalej: „u.z.p.d. ”), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Ponadto, w art. 12 u.z.p.d. wskazane zostały stawki ryczałtu, które należy stosować do określonych kategorii przychodów.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Pan w tym celu dokonuje odpowiedniej dokumentacji wyświadczonych czynności.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług; dalej: „PKWIU”).
Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
W celu prawidłowej klasyfikacji poszczególnych czynności do odpowiedniej stawki ryczałtu należy posługiwać się klasyfikacją PKWiU. W ramach wniosku zakwalifikuje Pan według swojej najlepszej wiedzy świadczone przez siebie usługi do poszczególnych kodów PKWiU.
Dodatkowo należy pamiętać, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 u.z.p.d.).
Ad. 1. - Usługi sprzedażowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d., stawkę 8,5% stosuje się m.in. do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Powyższy przepis wskazuje zatem, że jeśli usługi świadczone przez podatnika nie zostały wymienione (lub sklasyfikowane pod kodem PKWiU właściwym dla innej stawki) jako opodatkowane inną stawką ryczałtu, powinny zostać opodatkowane stawką 8,5%.
Według Pana, usługi, które wykonuje Pan w zakresie usług sprzedażowych powinny być sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Pod kodem tym sklasyfikowane są:
·usługi pośrednictwa w interesach tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,
·usługi wyceny antyków i biżuterii itp.
Według Pana, usługi te nie zostały zaklasyfikowane do innej stawki ryczałtu niż stawka 8,5%. Mając to na uwadze wskazuje Pan, że w zakresie usług dotyczących działań sprzedażowych może zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.
Potwierdzeniem powyższego stanowiska są już wydane interpretacje indywidualne w podobnych sprawach, np.:
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lutego 2022 r., Nr 0115-KDIT1.4011.931.2021.1.MK, w której wskazano, że: „W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lipca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.277.2021.2.KO;
-interpretacja indywidualna z Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR.
Ad. 2. - Usługi zakupowe.
Podobnie jak w przypadku usług sprzedażowych, w Pana ocenie, usługi zakupowe zaklasyfikowane, powinny być do kodu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Według Pana, tak jak w przypadku usług sprzedażowych, usługi zakupowe powinny być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%.
Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 marca 2021 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG,w której uznano, że: „Reasumując - opisana działalność, którą Wnioskodawca będzie prowadził pod numerem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, może być opodatkowana 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”
Ad. 3 - Usługi logistyczne i magazynowe.
Zgodnie z powyżej wskazanymi regulacjami u.z.p.d., co do zasady, stawką ryczałtu właściwą dla usług jest stawka 8,5%, chyba że dana usługa została wskazana w ustawie jako opodatkowana inną stawką.
Usługi logistyczne i magazynowe, które świadczy Pan w najlepszy możliwy sposób, można zakwalifikować do kodu PKWiU 52.29 - Pozostałe usługi wspomagające transport.
Pod tą grupą znajdują się m.in. następujące usługi:
·organizowanie i przygotowywanie transportu,
·usługi związane z obsługą towarową.
Według Pana, usługi te opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ad. 6 - Usługi IT.
Usługi IT wykonywane przez Pana dotyczą głównie obszarów związanych z bieżącą obsługą klientów i rozwiązywaniem problemów, nie są związane z programowaniem, ani innymi mocno wyspecjalizowanymi usługami IT.
Usługi wykonywane przez Pana można sklasyfikować pod kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Usługi te obejmują m.in.:
·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.z.p.d., stawkę 12% stosuje się do usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Biorąc pod uwagę powyższe, ważne jest, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 u.z.p.d. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Mając to na uwadze należy stwierdzić, że usługi IT grupowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0, nie są opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 12%. W związku z tym należy stwierdzić, że usługi w tym zakresie powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Potwierdza to m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 września 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.724.2021.1.MG, w której Organ potwierdza, że: „W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług sklasyfikowany jest:
·według symbolu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych,
·według symbolu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i systemów komputerowych.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 6 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.
W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylona,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)uchylona,
e)uchylona,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
(uchylony).
Jak stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Od 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje Pan ze swoimi kontrahentami wykonując usługi w obszarach wsparcia w sprzedaży, zakupach, logistyki oraz doradztwa w zakresie prowadzenia działalności. Podmioty, z którymi Pan współpracuje zajmują się produkcją i sprzedażą mebli. Produkty te sprzedawane są głównie poprzez popularne platformy e-commerce (np. allegro), głównie dla odbiorców krajowych.
Usługi świadczone przez Pana są sklasyfikowane pod następującymi symbolami PKWiU:
·działania sprzedażowe (pkt 1 stanu faktycznego): 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
·działania zakupowe (pkt 2 stanu faktycznego): 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
·działania z zakresu logistyki (pkt 3 stanu faktycznego): 52.29.20 - Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane;
·usługi IT (pkt 6 stanu faktycznego): 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Przychody z działalności gospodarczej w 2022 r. są opodatkowane według następujących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:
·działania sprzedażowe (pkt 1 stanu faktycznego): stawka 8,5%;
·działania zakupowe (pkt 2 stanu faktycznego): stawka 8,5%;
·działania z zakresu logistyki (pkt 3 stanu faktycznego): stawka 8,5%;
·usługi IT (pkt 6 stanu faktycznego): stawka 8,5%.
Złożył Pan oświadczanie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego Naczelnika US w ustawowym terminie, czyli 21 lutego 2022 r. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2022 r. może Pan (ale nie jest to stan pewny) osiągać przychody z różnych tytułów i źródeł - niemających wpływu na osiągane przychody z działalności gospodarczej. W 2021 r. osiągnął Pan przychód na poziomie .... PLN. Pana zdaniem, prowadzi Pan działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego, Pana działalność należy uznać za działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – Pana przychód z działalności usługowej w zakresie:
·działań w zakresie sprzedaży (PKWiU 74.90.12.0),
·działań w zakresie zakupu surowców i materiałów (PKWiU 74.90.12.0),
·działań w zakresie logistyki (PKWiU 52.29.20),
·działań w zakresie IT (PKWiU 62.02.30.0),
może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi w zakresie IT były usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Końcowo zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana oraz Pana stanowiskiem, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).