Temat interpretacji
Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02 – związane z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan pismem z 14 lipca 2022 r. - w odpowiedzi na wezwanie z 4 lipca 2022 r., oraz pismem z 25 lipca 2022 r. – w odpowiedzi na wezwanie z 18 lipca 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U z 2021 r., poz. 1128, ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”). Wnioskodawca od listopada 2021 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jest wpisany do CEIDG. Wnioskodawca nie zatrudnia innych osób na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło ani na podstawie innych tytułów.
Wnioskodawca opodatkowuje przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. z dnia 14 października 2021 r., Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm., dalej: „ustawa o ryczałcie”).
Wnioskodawca jest analitykiem biznesowym, posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania instytucji i rynków finansowych oraz obsługi produktów dostępnych na tych rynkach. Wnioskodawca nie jest programistą, nie tworzy oprogramowania, nie wydaje pakietów oprogramowania, nie pisze, nie modyfikuje ani nie sprawdza kodu informatycznego.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej zawarł z kontrahentem umowę na świadczenie usług („Kontrahent”). Kontrahent w ramach swojej działalności wykorzystuje oprogramowanie służące m.in. do obsługi transakcji i działań związanych z uczestnictwem w rynkach finansowych. Oprogramowanie Kontrahenta to rodzaj ekstranetu udostępnianego przez Kontrahenta swoim klientom. Kontrahent planuje rozwijać oprogramowanie przeznaczone na nowe rynki.
Usługi podstawowe
Celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest przeprowadzenie analizy istniejących rozwiązań w systemach informatycznych Kontrahenta, zaproponowanie zmian nowych funkcjonalności oraz zmian w dotychczasowych funkcjonalnościach oferowanych w tych systemach oraz współpraca w ich wdrożeniu.
W pierwszej kolejności, Wnioskodawca prowadzi analizę aktualnego oprogramowania kontrahenta. W związku z tym, Wnioskodawca bierze udział w szkoleniach organizowanych przez kontrahenta, które mają na celu zapoznanie się z zasadami funkcjonowania oprogramowania i dotychczas dostępnymi funkcjonalnościami. Wnioskodawca nie analizuje kodu źródłowego oprogramowania, skupia się na poznaniu funkcjonalnych aspektów oprogramowania i biznesowych oczekiwań użytkowników. W celu zaznajomienia się z niektórymi szczegółami technicznymi oprogramowania, Wnioskodawca kontaktuje się z developerami, programistami oraz innymi specjalistami Kontrahenta odpowiedzialnymi za tworzenie i funkcjonowanie oprogramowania.
W ramach przeprowadzonej analizy Wnioskodawca przygotowuje ogólny dokument opisujący propozycję zmian w dotychczasowych funkcjonalnościach oprogramowania, opis nowych funkcjonalności w zależności od wymagań danego projektu (które mogą obejmować np. m.in. opcje dla użytkownika, przeglądanie historii transakcji, dokonywanie opłat i realizacji innych funkcji itp.) i innych modyfikacji. Dokument ten ma stanowić wstępny opis wymagań, proponowanych rozwiązań, założeń i rekomendacji, powiązań z innymi „modułami” całego systemu. Dokument przygotowany przez Wnioskodawcę nie zawiera kodu źródłowego, fragmentów kodu ani referencji do sposobu użycia kodu informatycznego.
Następnie Wnioskodawca omawia założenia zmian z przedstawicielami Kontrahenta, w tym m.in. prowadzi warsztaty przedstawiające koncepcje zmian i zbiera informacje niezbędne do dalszych prac i przygotowania finalnych rekomendacji. Kolejno, Wnioskodawca przygotowuje bardziej szczegółową specyfikację proponowanych funkcjonalności biznesowych Dokument ten ma stanowić instrukcję ze szczegółowym opisem rozwiązań. Na tej podstawie zmiany zaproponowane przez Wnioskodawcę mogą być wdrażane przez specjalistów kontrahenta, w szczególności przez developerów, programistów i testerów, którzy faktycznie modyfikują oprogramowanie. W ramach świadczonych usług, Wnioskodawca jest zaangażowany w koordynowanie prac niektórych specjalistów kontrahenta. Wnioskodawca może udzielać im niezbędnych wyjaśnień i sugestii w zakresie zmian w funkcjonalności.
W ramach usług podstawowych Wnioskodawca może także uczestniczyć w testowaniu manualnym, dokonując oceny zmian funkcjonalności w kontekście postawionych wymagań biznesowych i funkcjonalnych. Nie będzie to natomiast podstawowe zadanie Wnioskodawcy. Wnioskodawca wspierając specjalistów wdrażających funkcjonalności do oprogramowania, może prowadzić ogólne testy (np. sprawdzać zgodność wprowadzonych funkcjonalności zgodnie z założeniami projektowymi). Wnioskodawca nie będzie jednak projektował, przeprowadzał ani koordynował testów automatycznych oprogramowania. Wnioskodawca nie będzie odpowiedzialny za tworzenie oprogramowania, instalację oprogramowania oraz jego konfigurację ze sprzętem komputerowym kontrahenta.
Wnioskodawca w ramach świadczenia usług podstawowych może okazjonalnie przeprowadzać szkolenia i warsztaty wewnętrzne dotyczące zaznajomienia kadry kontrahenta z zagadnieniami dotyczącymi rynków finansowych w celu lepszego zrozumienia celów wprowadzania nowych funkcjonalności, a także prowadzić szkolenia/prezentacje dotyczące proponowanych rozwiązań. W celu potwierdzenia odpowiedniej klasyfikacji statystycznej dla opisanych wyżej usług podstawowych (dalej: „Usługi Podstawowe”), Wnioskodawca złożył wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o nadanie symbolu klasyfikacyjnego w zakresie PKD i PKWiU. Po otrzymaniu odpowiedzi, Wnioskodawca uzupełni przedmiotowy wniosek o uzyskane informacje, potwierdzające przypisane do opisanych powyżej czynności do odpowiednich kodów PKWiU.
Pozostałe usługi
Poza świadczeniem Usług Podstawowych, o których mowa powyżej, Wnioskodawca nie wyklucza, że w ramach współpracy z Kontrahentem może w przyszłości wykonywać pojedyncze czynności, których charakter może wskazywać na związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Usługi te mogą polegać na przekazywaniu programistom, developerom lub innym specjalistom Kontrahenta technicznych wskazówek dotyczących fragmentów kodu informatycznego lub łączenia określonych fragmentów kodu w taki sposób, by osiągnąć odpowiedni efekt w postaci wprowadzenia zaprojektowanej funkcjonalności (dalej: „Pozostałe Usługi”).
Wnioskodawca zaznacza, że związek tego typu czynności z oprogramowaniem będzie raczej pośredni. W szczególności, czynności te będą dotyczyły jedynie niewielkiego wycinka prac nad określonym rozwiązaniem. Jak wspomniano powyżej, za prace nad przygotowaniem oprogramowania (tj. pisaniem kodu, tworzeniem programów itp.) będą odpowiadali specjaliści Kontrahenta.
Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, o której mowa w przepisie art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca nie będzie natomiast świadczył usług związanych z wydawaniem:
‒pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
‒pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
‒pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
‒oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Klasyfikuje Pan świadczone usługi pod symbolami PKWIU:
a)W odniesieniu do Usług przedstawionych we wniosku:
‒PKWiU 62.01.12 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;
‒PKWiU 62.02.30 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, - przy czym Wnioskodawca wskazuje, że Usługi Podstawowe świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem;
b)w odniesieniu do Pozostałych Usług wskazanych we wniosku (tj. usług innych niż Usługi Podstawowe)
‒PKWIU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki,- przy czym nie wyklucza Pan, ze Pozostałe Usługi mogą mieć związek z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Dodatkowo Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w celu potwierdzenia odpowiedniej klasyfikacji statystycznej dla Usług Podstawowych Wnioskodawca złożył wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o nadanie symbolu klasyfikacyjnego w zakresie PKD i PKWiU. Do tej pory Wnioskodawca jednak nie otrzymał odpowiedzi z ww. urzędu.
Ponadto w zakresie Wezwania odnoszącego się do niniejszego pytania, pełnomocnik dodatkowo wskazuje, że wynikający z treści art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2021 r. poz.1540) wymóg wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego nie obejmuje obowiązku wskazania przez wnioskodawcę symbolu klasyfikacji statystycznych (PKWiU) w odniesieniu do usług opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Organ podatkowy może żądać uzupełnienia wniosku jedynie o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena stanowiska podatnika. W orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, panuje pogląd, że rolą organu jest dokonanie kwalifikacji prawnej przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zdarzeń, faktów lub czynności, a taką kwalifikacją jest także ich zaklasyfikowanie z punktu widzenia PKWiU, jeżeli od takiej kwalifikacji zależą konsekwencje podatkowe stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Gdy strona nie ma pewności jak zaklasyfikować działalność do określonego symbolu statystycznego (klasyfikacji PKWiU), a przedstawiony przez podatnika opis pozwala na udzielenie odpowiedzi na sformułowane pytanie, to należy to uczynić. To na organie – zdaniem Wnioskodawcy - ciąży obowiązek dokonania merytorycznej oceny poprawności dopasowania symbolu PKWiU. Interpretacja indywidualna prawa podatkowego odznacza się bowiem funkcją ochronną i informacyjną w konkretnej sprawie podatnika i jej celem nie jest wyprowadzenie przez organ ogólnego stwierdzenia, że działalność dopasowana do określonego symbolu PKWiU jest opodatkowana stawką wynikającą z ustawy. Stanowisko to zostało zaprezentowane w postanowieniu 7 sędziów NSA z dnia 20 stycznia 2020 r. (sygn. akt I FPS 3/19), a także w wielu wyrokach NSA, m.in. wyroku z 12 marca 2021 r. (sygn. akt I FSK 134/19), 19 lutego 2021 r. (sygn. akt II FSK 2441/20), z dnia 26 stycznia 2021 r. (sygn. akt I FSK 581/19); 8 grudnia 2020 r. (sygn. akt I FSK 848/19).
Uzyskuje Pan również dochody z tytułu wynajmu mieszkania (poza działalnością gospodarczą), które także są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana przychód w 2021 r. nie przekroczył limitu określonego w w/w ustawie.
W zakresie Usług Podstawowych wskazanych we Wniosku nie uzyskuje ani nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w zakresie Pozostałych Usług (tj. usług innych niż Usługi Podstawowe) Wnioskodawca nie wyklucza, że będzie uzyskiwał przychód z usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wskazał Pan, że wraz z rejestracją jednoosobowej działalności gospodarczej (rozpoczął Pan działalność dnia 2 listopada 2021 r.) wybrał Pan formę zryczałtowanego podatku dochodowego, jako formę właściwą do opodatkowania przychodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej.
Zadane przez Pana pytania dotyczą usług świadczonych przez Pana począwszy od stycznia 2022 r. i okresów przyszłych.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów dla celów opodatkowania ryczałtem począwszy od założenia działalności. Od momentu uzyskiwania przychodów, które mogą być opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu. Z uwagi na to, że Pana pytanie dotyczy 2022 r. i okresów przyszłych, na potrzeby zapytania należy przyjąć, że ww. ewidencja pozwalająca na wyodrębnienie ww. kategorii przychodów jest prowadzona od stycznia 2022 r.
Pytanie
1.Czy przychody Wnioskodawcy ze świadczenia Usług Podstawowych opisanych w niniejszym wniosku, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?
2.Czy ewentualne przychody Wnioskodawcy z Pozostałych Usług opisanych w niniejszym wniosku, które mogą być związane z oprogramowaniem, powinny być opodatkowane stawką 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
1.Przychody Wnioskodawcy ze świadczenia Usług Podstawowych opisanych w niniejszym wniosku, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
2.Ewentualne przychody Wnioskodawcy z Pozostałych Usług opisanych w niniejszym wniosku, które mogą być związane z oprogramowaniem, powinny być opodatkowane stawką 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2blit. b ustawy o ryczałcie.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1. pkt 12 ustawy o ryczałcie, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Natomiast zgodnie z art. ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 6.2.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu, o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które dotyczą usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, wykonywane przez Wnioskodawcę Usługi Podstawowe są objęte grupowaniem 62.01.12 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 - wersja z dnia 25.03.2019 r. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz.U.2015.1676 z dnia 2015.10.23, dostępnymi na stronie https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/pdf/wyjasnienia_PKWiU-2015-wersja_25032019. pdf, data wejścia 21 marca 2022 r., dalej: „Objaśnienia do PKWiU”), klasa 62.01. PKWiU (Usługi związane z oprogramowaniem) obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników. Klasa 62.01. PKWiU obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
‒rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
‒pisanie programów na zlecenie użytkownika,
‒projektowanie stron internetowych.
Usługi powyższe dotyczą zatem usług charakterystycznych dla programistów lub innych specjalistów z dziedziny IT, których zakres prac obejmuje tworzenie oprogramowania lub fragmentów oprogramowania.
Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, Usługi Podstawowe świadczone przez Wnioskodawcę polegają na biznesowej analizie potrzeb klientów Kontrahenta oraz przygotowaniu propozycji nowych funkcjonalności w systemie Kontrahenta. Zadania, które wykonuje Wnioskodawca obejmują analizę wymagań biznesowych związanych z nowymi funkcjonalnościami w oprogramowaniu, opracowanie koncepcji nowych funkcjonalności i pomocy we wdrożeniu tych funkcjonalności.
Wnioskodawca świadczy usługi, które dotyczą analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie. Wnioskodawca wykonuje także usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrażających funkcjonalności, w tym ogólne testy funkcjonalności.
Usługi Podstawowe świadczone przez Wnioskodawcę różnią się zatem od opisu usług dla klasy 62.01. PKWiU wskazanego w Objaśnieniach do PKWiU i nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. Usługi Podstawowe Wnioskodawcy odpowiadają zatem usługom, o których mowa w grupowaniu 62.01.12.0. PKWiU.
Usługi Podstawowe, które świadczy Wnioskodawca, mogą być także zakwalifikowane jako usługi wskazane w PKWiU 62.02.30 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, niezwiązane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU, grupowanie 62.02.30 obejmuje szeroki zakres usług, w tym usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak: udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania, udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego, udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce, udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie, udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Jak wspomniano, Wnioskodawca identyfikuje wymagania biznesowe użytkowników systemu i przygotowuje zarys nowych funkcjonalności w systemie. Czynności, które wykonuje Wnioskodawca w ramach Usług Podstawowych nie dotyczą programowania, nie obejmują tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.
Zdaniem Wnioskodawcy, Usługi Podstawowe opisane w niniejszym wniosku nie mogą być uznane za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wobec powyższych konkluzji - Usługi Podstawowe świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem. Mając na uwadze powyższą analizę przepisów ustawy o ryczałcie oraz zakresu Usług Podstawowych świadczonych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że Usługi Podstawowe świadczone przez Wnioskodawcę powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Jak wspomniano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca nie wyklucza, ze Pozostałe Usługi (tzn. usługi inne niż Usługi Podstawowe, będące przedmiotem pytania Wnioskodawcy nr 1), mogą mieć związek z doradztwem w zakresie opodatkowania, z uwagi na swój techniczny charakter. W związku z tym, w razie wątpliwości, zdaniem Wnioskodawcy przychody takie powinny być uznane za przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Ewentualne przychody z tych pozostałych usług będą przez Wnioskodawcę uwzględniane w prowadzonej ewidencji przychodów, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie.
W związku z tym, Wnioskodawca, chcąc opodatkować przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy o ryczałcie, będzie stosował do przychodów z Pozostałych Usług stawkę ryczałtu 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a. prowadzenia aptek,
b. uchylony
c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d. – e. uchylony
f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 12 ust 3 ww ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że:
1.wykonuje Pan dwa rodzaje usług podstawowe i pozostałe. Zgodnie z tym w ramach świadczenia Usług podstawowych będzie Pan świadczył usługi zaklasyfikowane jako:
‒PKWiU 62.01.12 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;
‒PKWiU 62.02.30 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, - przy czym wskazuje Pan, że Usługi Podstawowe świadczone przez Pana nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Natomiast w ramach pozostałych Usług wskazanych we wniosku (tj. usług innych niż podstawowe PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, przy czym nie wyklucza Pan, że pozostałe Usługi mogą mieć związek z doradztwem w zakresie oprogramowania;
2.wskazał Pan, że od początku działalności wraz z rejestracją wybrał Pan formę opodatkowania jako zryczałtowany podatek dochodowy;
3.wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie mają zastosowania w Pana działalności gospodarczej;
4.Pana przychód nie przekroczył w 2021 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
5.wskazał Pan, że uzyskuje również dochody z tytułu wynajmu mieszkania (poza działalnością gospodarczą), które także są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%;
6.wskazał Pan, że ewidencja przychodów, o której mowa w przepisie art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie prowadzona jest od stycznia 2022r.
Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12. oraz 62.02.30 – niezwiązane z oprogramowaniem, mogą być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby, bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W stosunku do pozostałych Usług opisanych przez Pana we wniosku, należy stwierdzić że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02 – związane z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Końcowo wskazać należy, że może Pan korzystać z różnych stawek ryczałtu tylko w przypadku prowadzenia ewidencji zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy. W przypadku, gdyby Pan nie prowadził ewidencji należy zastosować najwyżej oprocentowaną stawkę podatku, czyli w tym przypadku 12% do całości osiąganych przychodów.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego (stanem faktycznym) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy
‒stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
‒zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.)