Temat interpretacji
Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (PKWiU 74.90.19.0).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 21 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 kwietnia 2022 r. (wpływ 14 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W dniu 28 stycznia 2022r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą w CEiDG pod nazwą: (…), z datą rozpoczęcia działalności 16 lutego 2022 r. Nr NIP (…).
Wnioskodawca jako wykonywaną działalność gospodarczą wpisał kod według PKD – 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. W ramach tej działalności Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę zleceniodawcy. Wnioskodawca będzie świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym. W związku z dokonanym zgłoszeniem, Wnioskodawca wybrał opodatkowanie w podatku dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z miesięcznymi wpłatami podatku. W ramach tej działalności Wnioskodawca od 01 marca 2022 podejmie współpracę z firmą A Sp. z o.o. która produkuje kanały telewizyjne oraz treści audiowizualne dla platform telewizyjnych w Polsce jak i za granicami Polski.
W ramach współpracy ze Zleceniodawcą będzie świadczył usługi doradcze w zakresie telekomunikacji i nowoczesnych technologii a w szczególności:
‒Uczestniczenie w projektach i zarządzanie złożonymi projektami dotyczącymi rozpowszechniania i reemisji kanałów oraz usług audiowizualnych z oferty Zleceniodawcy efektywne wdrażanie wypracowanych rozwiązań;
‒Zarządzanie projektami i procesami związanymi z dystrybucją kanałów oraz usług audiowizualnych z oferty Zleceniodawcy w tym „(...)” kanałów oraz ich retransmisji;
‒Stałe monitorowanie rozwoju nowych technologii i proponowanie wdrożeń, szczególnie w odniesieniu do nowych technologii dystrybucji opartych na „rozwiązaniach chmurowych”;
‒Ogólne doradztwo w sprawach technicznych dotyczących dystrybucji kanałów oraz treści audiowizualnych z oferty Zleceniodawcy, w tym możliwych opcji „(...)” i retransmisji;
‒Ścisła współpraca z działem Rozwoju Biznesu Zleceniodawcy w celu proponowania i wdrażania nowych rozwiązań i technologii;
‒Ścisła współpraca z konsultantami zewnętrznymi i innymi specjalistami ds. dystrybucji oraz adekwatnych technologii;
‒Prowadzenie (...) (przetargów) dla możliwych opcji „(...)” i retransmisji;
‒Zarządzanie kartami kodowymi;
‒Prowadzenie dokumentacji, takiej jak mapy dystrybucji kanałów oraz usług audiowizualnych, baza danych kart kodowych, szczegóły technologiczne dystrybucji kanałów oraz usług audiowizualnych z oferty Zleceniodawcy;
‒Stałe nadzorowanie i poprawianie jakości pracy i procesów dystrybucji kanałów oraz usług audiowizualnych;
‒Zapewnianie ciągłości i poprawnego działania dystrybucji kanałów oraz usług audiowizualnych z oferty Zleceniodawcy (...); Pierwszy kontakt dla klientów Zleceniodawcy w razie problemów technicznych/technologicznych;
‒Pierwszy kontakt dla podmiotów współpracujących ze Zleceniodawcą w zakresie dostarczania oraz dystrybucji kanałów i usług audiowizualnych z oferty Zleceniodawcy;
‒Prowadzenie spisu problemów związanych z dystrybucją kanałów oraz usług audiowizualnych, tworzenie miesięcznych raportów;
‒Ścisła współpraca z działem komercyjnym Zleceniodawcy w celu zapewnienia wsparcia technicznego klientom Zleceniodawcy;
‒Zapewnienie wysokiej jakości usług technicznych/technologicznych dostarczanych przez dostawców usług Zleceniodawcy zgodnie z oczekiwaniami i według najlepszych praktyk Zleceniodawcy;
‒Nadzorowanie jakości świadczonych przez dostawców usług Zleceniodawcy i zgłaszanie, gdy nie są one na właściwym poziomie;
‒Zarządzanie spotkaniami z dostawcami usług Zleceniodawcy, monitorowanie przestrzegania postanowień umów dotyczących świadczenia tych usług;
‒Monitorowanie raportów serwisowych od dostawców usług Zleceniodawcy, rozwiązywanie powstałych problemów;
‒Zarządzanie protokołami eskalacji, bieżące informowanie wszystkich zainteresowanych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prosi o interpretację zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Dnia 28.01.2022 Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pierwszy przychód z tytułu świadczonych usług, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca osiągnął w marcu 2022.
Usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach działalności gospodarczej opisanej we wniosku w opinii Wnioskodawcy są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.19.0.
Od marca 2022 r. Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu oprócz wskazanej działalności gospodarczej.
Działalność Wnioskodawcy spełnia warunki definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pozarolnicza działalność gospodarcza nie jest świadczona przez Wnioskodawcę w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy działalność którą Wnioskodawca będzie prowadził i usługi które zostały opisane we wniosku pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, działalność którą zamierza prowadzić w formie usług doradczych w zakresie telekomunikacji i nowoczesnych technologii jest sklasyfikowana pod symbolem PKD 74.90.Z (PWKiU 74.90.19.0) jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego gdzie indziej niesklasyfikowane. Mając powyższe na względzie usługi te nie występują w załączniku nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca stwierdza również, iż usługi przyporządkowane do Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) nie są wyłączone z opodatkowania tą stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z powyższym przychody uzyskane ze świadczenia tych usług mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% uzyskanego przychodu. Wnioskodawca nadmienia, że jego kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe w branży techniki telekomunikacyjnej/telewizyjnej pozwoliło mu nabyć szeroką wiedzę w zakresie dystrybucji sygnałów audiowizualnych. Zarówno w zakresie wiedzy dotyczącej budowania systemów dystrybucji kanałów oraz treści audiowizualnych, jak i kompleksowym zarządzaniem projektami od organizacji przetargu przez projektowanie systemu, negocjowanie, podpisanie umów z podwykonawcami, odebranie prac od podwykonawców do wprowadzenia i późniejszego nadzorowania procesów oraz systemów dystrybucji sygnałów audiowizualnych. Szerokie spektrum wiedzy w wyżej wymienionych dziedzinach pozwoliło Wnioskodawcy stać się profesjonalistą technicznym i pozwoli mu wykonywać czynności wskazane we wniosku z najwyższą starannością. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług doradztwa ogólnobiznesowego.
Własną ocenę prawną Wnioskodawca dodatkowo opiera wnioskami zawartymi w interpretacjach indywidualnych, które zostały wydane przez organy skarbowe dla zbieżnych stanów, tj.:
‒Nr 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM z dnia 16 lutego 2021 r.;
‒Nr 0115-KDIT3.4011.567.2018.1.WM z dnia 8 lutego 2019 r.;
‒Nr 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF z dnia 10 maja 2018 r.;
‒Nr IPPB1/4511-1000 /15-2/KS z dnia 29 października 2015 r.;
‒Nr ILPB1/415-1155/14-3/AN z dnia 8 października 2014 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 omawianej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że:
1.zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane;
2.do wykonywanej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3.złożył Pan w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że przedstawiając własne stanowisko przywołał Pan nieaktualne brzmienie przepisów, które obowiązywały do 31 grudnia 2020 r. (wniosek dotyczy 2022 r.). Nowe brzmienie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne obowiązuje od 1 stycznia 2022 r. Powyższa zmiana nie ma jednak wpływu na treść tego rozstrzygnięcia. Ponadto zaznaczenia wymaga, że załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z dniem 1 stycznia 2021 roku został uchylony.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).