Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił Pan wniosek 1 kwietnia 2022 r. Treść wniosku i uzupełnienia jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1.Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej jest twórcą, producentem i zarazem wydawcą aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne. Aplikacje tworzone przez Pana są dostępne dla użytkowników końcowych z Internetu (jedynie on-line) ze stron pośredników - takich jak m.in. ….
Pana przychody generowane są poprzez udostępnianie przestrzeni reklamowej w wyprodukowanych aplikacjach dla firm zewnętrznych na analogicznych zasadach, na jakich odbywa się to w przypadku stron internetowych. Reklamy te wyświetlane są w konkretnych miejscach, a firma wyświetlająca reklamy monitoruje ilość wyświetleń i na tej podstawie są wycenione poszczególne miejsca jej wyświetlania.
Wyjaśnia Pan, że wykonywana działalność usługowa będzie mieściła się w grupowaniu PKWiU 63.11.20 - Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie - PKWiU z 2015 r., natomiast symbol 63.11.30 jest zgodny z PKWiU z 2008 r.
Wskazuje Pan, iż do wykonywanej działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowany podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pan również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Zastosowania nie znajdzie także art. 8 ust 1 pkt 5 oraz ust. 2 wyżej wymienionej ustawy.
2.Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest twórcą producentem i zarazem wydawcą aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne. Aplikacje tworzone przez Pana są dostępne dla użytkowników końcowych z Internetu (jedynie on-line) ze stron pośredników - takich jak m.in. …. Wnioskodawca tworzy także i sprzedaje dodatek do aplikacji „…” dla użytkowników końcowych. Aplikacje te służą do celów rozrywkowych, mają uprzyjemnić czas osobie korzystającej z urządzenia mobilnego, mogą tez w pewnym zakresie spełniać cele edukacyjne.
Aplikacja składa się z dwóch części: 1) części podstawowej oraz 2) dodatków, które mogą mieć różną postać. Istotne jest to, że pobieranie części podstawowej aplikacji jest bezpłatne dla każdego użytkownika (pomijając oczywiście ewentualne koszty korzystania z Internetu mobilnego czy opłaty na rzecz operatora sieci komórkowej niestanowiące naturalnie przychodów Wnioskodawcy). Natomiast już pobieranie dodatków do aplikacji jest odpłatne. Przykładami takich dodatków są m.in.: dodatek, który umożliwia korzystanie z aplikacji bez wyświetlania użytkownikowi uciążliwych reklam, dodatek, który umożliwia uzyskanie użytkownikowi dodatkowych opcji jak np. nowe motywy kolorystyczne. Dodatki są integralną częścią aplikacji, tzn. mogą być wykorzystane tylko w niej.
Zarówno część podstawową aplikacji, jak i dodatki do niej użytkownik pobiera na swoje urządzenie mobilne z Internetu ze specjalnej platformy …, gdzie zamieszczone są aplikacje wraz z dodatkami oraz inne aplikacje czy gry przeznaczone na urządzenia mobilne, przy czym umowa o pobranie aplikacji/ dodatku, na podstawie której użytkownik może korzystać z aplikacji/dodatku na urządzeniu mobilnym zawierana jest między użytkownikiem, a Panem. … pełni rolę jedynie platformy ułatwiającej pobieranie aplikacji/dodatku i nie jest stroną umowy, transakcji czy rozliczeń między Panem a użytkownikiem. Płatności za pobranie dodatków użytkownik dokonuje przed rozpoczęciem ich pobrania - czyni to z użyciem internetowych kanałów płatności. Zakupiony dodatek jest ważny cały czas lub może być dostępny na wybrany przez użytkownika okres (miesiąc, rok, etc.). Stan posiadania dodatku jest sprawdzany przez firmę zewnętrzną (np. …), która pobiera za możliwość sprzedaży oraz stanu posiadania (sprawdzanie czy stan posiadania dodatku nie został odblokowany przez tzw. „piratów”) ustaloną przez nią część opłaty za dodatek.
Każdorazowo Pan udostępnia do pobrania pojedynczą aplikację, nie wydaje aplikacji komputerowych w pakietach.
Pobieranie części podstawowej aplikacji jak i dodatków może odbywać się tylko online, nie ma możliwości jego pobrania czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu (sieci).
Aplikacje nie są tworzone przez Pana dla konkretnego użytkownika, czy na zamówienie. Najpierw ma Pan pomysł na jakąś aplikację wraz z dodatkiem, a gdy jest już gotowa, to wówczas umożliwia pobieranie jej. Stąd też stanowią one produkt masowy, a nie dedykowany dla konkretnego odbiorcy - zatem aplikacja tworzona jest dla nieznanych, być może masowych odbiorców, według Pana własnego pomysłu.
Usługi, które Pan świadczy według PKWiU sklasyfikowane są pod symbolem 58.21.20.0 - Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu.
Wskazuje Pan, iż do działalności wykonywanej przez Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowany podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie jest Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pan również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Zastosowania nie znajdzie także art. 8 ust 1 pkt 5 oraz ust. 2 wyżej wymienionej ustawy.
Pytania
1.Czy odpłatne udostępnianie powierzchni na cele reklamowe w aplikacji przeznaczonej na urządzenia mobilne, wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest opodatkowane stawką 8,5 % na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.Według jakiej stawki ryczałtu powinien Pan rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych w odniesieniu do świadczonej usługi wydawania dodatków do aplikacji, które są możliwe do pobrania dla użytkowników przez Internet?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 63.11.20 z 2015 r. lub PKWiU 63.11.30 z 2008 r. - sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie - nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki w myśl art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wobec czego w Pana ocenie odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wskazanych usług będzie stawka 8,5 %.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (działalność gastronomiczna oraz działalność usługowa w zakresie handlu). Tym samym, skoro Pana działalność sklasyfikowana pod kodem PKWiU 63.11.20 z 2015 r. lub PKWiU 63.11.30 z 2008 r. - Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie - stanowi działalność usługową zgodnie z powyżej wymienioną definicją oraz nie została wymieniona w żadnym przepisie, odpowiednią stawką dla wykonywanych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług będzie stawka 8,5 %.
Wskazuje Pan, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, usługi polegają na odpłatnym udostępnianiu powierzchni na cele reklamowe firmom zewnętrznym w aplikacjach przeznaczonych na urządzenia mobilne, których jest Pan twórcą, producentem i wydawcą, to przychody uzyskiwane ze świadczenia tych usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w ramach działalności usługowej, o ile spełnione zostają pozostałe wymogi wskazane w tej ustawie, które to przez Pana są spełnione.
Wobec powyższego, Pana zdaniem, usługi opisane w niniejszym wniosku będą opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5 %.
Ad. 2
Pana zdaniem, w opisanym stanie faktycznym, ma prawo rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia otrzymywanego od użytkowników za wydawanie dodatków do aplikacji, które to są możliwe do pobrania dla użytkowników poprzez Internet w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 % uzyskiwanego przychodu, traktując to jako przychód z działalności usługowej zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r., Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930) tj. usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu (PKWiU 58.21.20.0, bądź 62.01.Z PKD) (oczywiście przy założeniu, że spełnia Pan inne warunki uprawniające go do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1 -4 oraz 6-8.
Nie ma Pan wątpliwości, że świadczona usługa (umożliwienie pobrania dodatku do aplikacji) to usługa związana z wydawaniem aplikacji komputerowych. Dodatek jest integralną częścią aplikacji i może być wykorzystany tylko w danej aplikacji, pobranej uprzednio przez użytkownika. Sprzedaż (wydanie) dodatku jest więc usługą nieodłącznie związaną z wydawaniem aplikacji, bo gdyby nie wydana została sama aplikacja, nie zostałby także wydany dodatek do niej. Nie ma wątpliwości, że aplikacja na telefon komórkowy jest aplikacją mobilną, jej celem jest zapewnienie rozrywki, występuje tutaj interakcja użytkownika z aplikacja. Dodatkowo jest Pan wydawcą aplikacji, jej producentem i autorem, a … pełni w tym zakresie rolę bierną, udostępniając jedynie platformę internetową, która umożliwia użytkownikom pobranie aplikacji i dodatków, natomiast to Pan jest dla użytkownika stroną umowy, a nie ….
Wobec powyższego uważa Pan, że usługi opisane w niniejszym wniosku będą opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5 %
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.)
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą
Zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl z art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:
działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego – dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 działalność wytwórcza:
działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzonej przez podatnika;
W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 poz. 1128 ze zm.):
za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Stawki te zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy.
I tak, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒15% przychodów ze świadczenia usług – art. 12 ust. 1 pkt 2:
(…)
e) licencyjnych związanych z:
‒nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),
‒nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),
‒nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),
‒nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),
‒nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),
‒ nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),
f) związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),
i) przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99)
(…);
‒12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a):
‒pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
‒pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
‒pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
‒oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:
‒świadczy usługi, które polegają na sprzedaży przestrzeni reklamowej w wyprodukowanych aplikacjach dla firm zewnętrznych, sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 63.11.20 – „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”. Oraz
‒świadczy usługi, która polegają na wydawaniu dodatków do aplikacji, które są możliwe do pobrania przez użytkowników Internetu. Usługi te klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU 58.21.20.0 – „Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że jeżeli:
‒ nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu;
‒Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2021 r. limitu 2 000 000 euro,
‒nie wykonywał Pan w 2021 roku oraz nie wykonuje Pan w 2022 roku w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających ww. czynnościom,
wówczas przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy dwóch stanów faktycznych, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).