Temat interpretacji
Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie 8,5% stawki ryczałtu mającej zastosowanie dla świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektorych przychodow osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie 8,5% stawki ryczałtu mającej zastosowanie dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 14 kwietnia 2022 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan świadczeniem usług doradczych w zakresie informatyki. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „SPZOO”) umowę o współpracy (dalej „Umowa współpracy”), na podstawie której zobowiązał się do świadczenia na rzecz SPZOO usług pośrednictwa handlowego. Na podstawie zawartej Umowy współpracy jest Pan zobowiązany do oferowania na rzecz klientów SPZOO lub klientów pozyskanych przez Pana, najlepszych rozwiązań sprzętowych, oprogramowania oraz usług IT znajdujących się w ofercie SPZOO. Na podstawie Umowy współpracy jest Pan zobowiązany do:
1)pozyskiwania klientów na produkty SPZOO,
2)prezentowania rozwiązań znajdujących się w ofercie SPZOO,
3)poszerzania grona podmiotów zainteresowanych produktami SPZOO,
4)współpracy z pracownikami i współpracownikami SPZOO w zakresie dotyczącym obsługi umów i klientów SPZOO,
5)przygotowania oferty,
6)opracowania kosztorysu,
7)doprowadzenia do zawarcia umowy pomiędzy SPZOO a potencjalnym klientem,
8)wskazania zapotrzebowania potencjalnych i aktualnych klientów SPZOO.
W ramach świadczenia usługi na podstawie Umowy współpracy wykonuje Pan zatem wszelkie czynności w zakresie doprowadzenia do zawarcia umowy pomiędzy SPZOO a potencjalnym klientem (dalej „Usługa pośrednictwa”), nie zawiera Pan umowy z potencjalnym klientem SPZOO, lecz czyni to samodzielnie SPZOO. Z tytułu realizacji Umowy współpracy SPZOO zobowiązana jest do zapłaty na Pana rzecz wynagrodzenia, które składa się z części stałej (dalej „Wynagrodzenie stałe”) oraz części prowizyjnej (dalej „Wynagrodzenie prowizyjne”). Wynagrodzenie stałe zostało ustalone przez Pana oraz SPZOO w formie zryczałtowanej comiesięcznej kwoty określonej w Umowie współpracy. Wynagrodzenie prowizyjne zostało zaś ustalone w wysokości określonego przez Strony procentu przychodów SPZOO, pomniejszonych o enumeratywnie wskazane w Umowie współpracy koszty związane z realizacją umowy, do której realizacji Pan doprowadził (np. koszty nabycia sprzętu przez SPZOO). Z tytułu realizacji Umowy współpracy nie dokonuje Pan sprzedaży żadnych towarów i usług: ani na rzecz klientów SPZOO, ani na rzecz klientów pozyskanych przez Pana dla SPZOO. Sprzedaży towarów i usług na rzecz klientów dokonuje SPZOO. W 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przewidzianego, uregulowanego ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.
Wykonywane przez Pana usługi zakwalifikowane są w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.), jako usługi o nr PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń).
W ramach „prowadzenia szkoleń” prezentuje Pan SPZOO oraz produkty znajdujące się w ofercie SPZOO. Celem prowadzenia szkoleń jest wskazanie rozwiązań znajdujących się w ofercie SPZOO oraz poszerzenie grona podmiotów zainteresowanych produktami znajdującymi się w ofercie SPZOO, oraz przybliżenie możliwości ich zastosowania w ramach działalności prowadzonej przez potencjalnych klientów. Prowadzone szkolenia mają na celu doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy SPZOO a klientem.
Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 1 lipca 2007 r.
Umowę o współpracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zawarł Pan w dniu 2 kwietnia 2018 r. W zakres Pana prac nie wchodzą usługi: związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związane z oprogramowaniem, objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”, związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, w zakresie instalowania oprogramowania, związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w 2021 r. nie przekroczyły kwoty 2.000.000 EURO. Opisane usługi nie są wykonywane na rzecz podmiotu, który był lub jest Pana pracodawcą.
Pytanie
Czy w odniesieniu do całej kwoty przychodów osiągniętych z tytułu świadczenia Usługi pośrednictwa podlega Pan opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanego według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, osiągane przychody z tytułu świadczenia usługi pośrednictwa podlegać będą opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z uwagi na okoliczność, że świadczenie usług w zakresie pośrednictwa nie zostało wprost objęte jakąkolwiek inną stawką na gruncie ustawy. W konsekwencji, Pana zdaniem, do osiągniętych przychodów z tytułu świadczenia Usługi pośrednictwa zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a URyczałt.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 1 pkt 1) URyczałt, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne (...) prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. W świetle powołanego przepisu opodatkowaniu na gruncie ustawy podlegają m.in. przychody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 URyczałt, użyte w ustawie określenia oznaczają (...) pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Na gruncie ustawy ustawodawca nie dokonał samodzielnej definicji pojęcia „działalność gospodarcza” lecz odniósł się wprost do wskazanego pojęcia zdefiniowanego na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, dalej „ustawa o PIT”). Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o (...) działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.
W konsekwencji pod pojęciem działalności gospodarczej, Pana zdaniem, należy rozumieć wszelkie formy aktywności gospodarczej, które wykonywane są przez podatnika bez względu na ich rezultat w sposób stały oraz zorganizowany. Wyłącznie aktywność spełniająca łącznie cechy wskazane w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT, a w konsekwencji również działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy.
Dokonując oceny, czy dana aktywność stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT, a co za tym idzie ustawy, należy mieć na uwadze również art. 5b ust. 1 ustawy o PIT zgodnie, z którym, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.”.
Na gruncie podatków dochodowych nie stanowi „działalności gospodarczej” aktywność, która cechuje się brakiem odpowiedzialności za podjęte czynności gospodarcze. W konsekwencji wszelkie formy prowadzenia działalności gospodarczej, które przenoszą odpowiedzialność za rezultat wykonanych przez przedsiębiorcę czynności na zleceniodawcę, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT oraz URyczałt.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 URyczałt, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie (...) ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą, są uprawnione do jej opodatkowania na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 URyczałt, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. W przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podstawę opodatkowania stanowi przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 Ustawy o PIT. W konsekwencji podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stanowią wszelkie należne kwoty, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, choćby nie zostały przez podatnika faktycznie otrzymane. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 URyczałt, z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą skorzystać wyłącznie podatnicy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przekraczających limit 2.000.000,00 EURO. Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym osiągnęli niższe przychody, są uprawnieni do wyboru opodatkowania na warunkach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na gruncie art. 8 URyczałt wskazane zostały rodzaje aktywności gospodarczej, które zostały wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (np. osiągający w całości, lub części dochody z prowadzenia aptek). Na gruncie art. 12 ust. 1 URyczałt, ustawodawca wskazał szczegółowy zakres stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które mają zastosowanie do podatników opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W zależności od charakteru osiąganego przychodu, stawki podatkowe kształtują się od 3% do 17% podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a URyczałt, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi (...) 8,5%: (...) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a URyczałt, ustawodawca zastrzegł stawkę w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do przychodów z działalności usługowych, w stosunku do których zastosowania nie znajdują inne stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że stawka 8,5% stanowi stawkę dla wszelkiego rodzaju przychodów z działalności usługowych, w stosunku do których ustawodawca nie przewidział stawki szczególnej na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 URyczałt. W konsekwencji art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a URyczałt znajduje zastosowanie zawsze wtedy, gdy inna stawka ryczałtu nie znajduje zastosowania w odniesieniu do osiągniętych przychodów z działalności usługowej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 URyczałt, użyte w ustawie określenia oznaczają (...) działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Pod pojęciem „działalności usługowej” należy rozumieć usługi zaliczane jako usługi zgodnie z klasyfikacją PKWiU. W konsekwencji w zakresie klasyfikacji danego świadczenia jako „działalność usługowa” decydujące znaczenie ma klasyfikacja PKWiU. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 URyczałt, użyte w ustawie określenia oznaczają działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Na gruncie ustawy ustawodawca w sposób szczególny dokonał zdefiniowania pojęcia działalność usługowa w zakresie handlu. W myśl Słownika Języka Polskiego „przetwarzać” oznacza „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej (A. Bartosiewicz, R. Kubacki: Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474). Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2015 r. (dalej: „PKWiU 2015”): pod pojęciem „usług” rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, pod pojęciem „usług” rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej, pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Przechodząc na grunt analizowanego stanu faktycznego wskazał Pan, że prowadzona działalność gospodarcza nie spełnia warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 URyczałt. Nie będzie miała zastosowania stawka podatku przewidziana dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem stanu faktycznego nie będzie Pan nabywał towarów od swego kontrahenta w celu dalszej odsprzedaży, co jest warunkiem koniecznym uznania świadczonych przez Pana usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 URyczałt.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika natomiast, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży. W ramach podejmowanych czynności pozyskuje Pan klientów na produkty SPZOO, prowadzi szkolenia oraz prezentacje produktów SPZOO, negocjuje umowy w imieniu SPZOO, współpracuje z pracownikami i współpracownikami SPZOO w zakresie dotyczącym obsługi umów i klientów SPZOO, rozpoznaje zapotrzebowanie na oferowane przez SPZOO produkty, wskazuje możliwości oferowanych przez SPZOO produktów lub możliwości ich zastosowania przez potencjalnych klientów SPZOO. W ramach podejmowanych czynności podejmuje Pan wszelkie czynności, w wyniku których doprowadza do zawarcia Umowy z potencjalnym kontrahentem SPZOO. Z tytułu realizacji Usługi pośrednictwa otrzymuje Pan wynagrodzenie, które składa się z Wynagrodzenia stałego oraz Wynagrodzenia „ryczałtowego”.
Dodatkowo należy mieć na uwadze, że świadczona przez Pana Usługa nie jest związana z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie jest objęta grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie jest związana z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz nie jest związana z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Cały przychód, który Pan otrzymuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to przychód z Usługi pośrednictwa realizowanej na rzecz SPZOO na podstawie Umowy współpracy. W związku z realizacją Umowy współpracy pośredniczy Pan w sprzedaży towarów oraz usług SPZOO - nie zajmuje się doradztwem, ani wdrażaniem usług informatycznych, lecz pomaga SPZOO w znalezieniu klienta, wycenie usług informatycznych, a następnie w doprowadzeniu do podpisania kontraktu między klientem a SPZOO. Podkreślił Pan jeszcze raz, że nie jest stroną kontraktów między klientami a SPZOO. Z tytułu zaś świadczenia Usługi pośrednictwa otrzymuje Pan Wynagrodzenie stałe oraz Wynagrodzenie prowizyjne. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz charakter świadczonych usług, należy mieć na uwadze, że świadczone w 2022 r. w ramach działalności gospodarczej Usługi pośrednictwa podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według 8,5% stawki ryczałtu. Wynika to z faktu, że w odniesieniu do Usług pośrednictwa nie znajduje zastosowania jakakolwiek inna stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ Usługa pośrednictwa nie wpisuje się w żadną z kategorii usług wymienionych w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 URyczałt. Z tych powodów – w Pana ocenie – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) URyczałt, przychody osiągane przez Pana podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.)
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
I tak, zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podkreślenia wymaga fakt, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z treści wniosku wynika między innymi, że świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Ponadto świadczone przez Pana usługi mają na celu pośredniczenie pomiędzy SPZOO a jej klientem, czego efektem ma być podpisanie umowy przez SPZOO. Z tytułu świadczonych usług otrzymuje Pan wynagrodzenie, które składa się z części stałej i prowizyjnej.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu 74.90.12.0 opodatkowane są 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że stawka ta będzie właściwa, o ile:
‒prawidłowo zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU,
‒nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
‒Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
‒Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
‒Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
‒Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).