Temat interpretacji
Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, (usł. informatyczna).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne
2 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni 4 stycznia 2021 r. rozpoczęła prowadzenie jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedmiot działalności we wpisie CEIDG został oznaczony jako: 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku, 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność, 63.12.Z Działalność portali internetowych, 73.11.Z Działalność agencji reklamowych, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.
W ramach świadczenia usług na rzecz jednego kontrahenta w oparciu o umowę o współpracy dotyczącej świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci systemów komputerowych, Wnioskodawczyni zaczęła prototypować, wykonywać makiety (mockupy) interfejsów, wykorzystywać wiedzę i umiejętności w zakresie UX oraz Ul, wzmacniać doświadczenia i interakcje użytkowników z produktem, współpracować z działem biznesowym firmy w celu dostarczenia najlepszych rozwiązań UI/UX, testować nowe rozwiązania mające na celu ulepszenie istniejących systemów w zakresie ich projektowania, przeprowadzać testy, zbierać wymagania użytkowników w celu rozwoju UI/UX aplikacji mobilnej i strony internetowej, wykonywać projekty graficzne na strony internetowe oraz do aplikacji mobilnej.
Zakres prowadzonej działalności został szczegółowo opisane w ww. umowie o współpracy. Przed rozpoczęciem jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie nawiązała stosunku pracy z ww. kontrahentem ani żadnym innym wcześniej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni złożyła naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych, a następnie z dniem 1 stycznia 2022 r. zmieniła sposób opodatkowania na ryczałt w wysokości 8,5% od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy.
Od dnia założenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie uzyskiwała innych dochodów podlegających opodatkowaniu, zatem interpretacja ma dotyczyć wyłącznie przedstawionego zdarzenia tj. działalności na rzecz jednego podmiotu w zakresie opisanym we wniosku. Ewentualne przyszłe świadczenia będą tożsame z obecnymi. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że nie uzyskuje przychodu ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawczyni złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego stosowne oświadczenie, aby móc korzystać z tej formy opodatkowania. Wnioskodawczyni pragnie uzyskać informację, czy w roku podatkowym 2022 jest uprawniona do opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.) z uwzględnieniem stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2022 r.
Wnioskodawczyni od 4 stycznia 2021 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest działalność związana z oprogramowaniem w PKD pod numerem 62.01.Z. Poza tym Wnioskodawczyni wykonuje też działalność: 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku, 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność, 63.12.Z Działalność portali internetowych, 73.11.Z Działalność agencji reklamowych, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.
Wnioskodawczyni nadmienia, że prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 4 stycznia 2021 r. uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody były opodatkowane podatkiem progresywnym.
Wnioskodawczyni złożyła, właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu 26 stycznia 2022 r., pisemne oświadczenie o wyborze na 2022 rok formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni informuje, że pierwszy przychód z tytułu świadczonych usług w 2022 r. osiągnęła dnia 31 stycznia 2022 r. (Wnioskodawczyni wystawiła wtedy pierwszą fakturę).
Wnioskodawczyni podpisała 4 stycznia 2021 r. umowę współpracy z firmą (...) Sp. z o.o. (dalej: Spółka). Umowa zawarta między stronami jest umową Business to Business, czyli jest to tzw. umowa B2B. Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swojej działalności i wykonywanie czynności objętych umową oraz ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zatrudnia też pracowników ani zleceniobiorców.
Na podstawie zawartej ze Spółką umowy Wnioskodawczyni zobowiązań jest do świadczenia następujących usług:
‒prototypowanie projektowe,
‒wykonywanie makiet (mockupy) interfejsów,
‒współpracowanie z działem biznesowym firmy w celu dostarczenia najlepszych rozwiązań UI/UX,
‒zbieranie wymagań użytkowników,
‒wykonywanie projektów graficznych na strony internetowe oraz do aplikacje mobilne,
‒wykonywanie prac projektowych,
‒doradztwo projektowe,
‒przygotowywanie makiet nisko i wysokopoziomowych,
‒przygotowanie koncepcji komunikacji z użytkownikiem,
‒definiowanie interaktywnych prototypów (co do kolejności i zakresu implementacji poszczególnych funkcjonalności),
‒przeprowadzanie wywiadów z użytkownikami oraz strategii i warsztatów (spotkania na których szczegółowo omawiane są kolejne funkcjonalności, które powinny zostać zaimplementowane).
Powyższe czynności wskazują, że pomimo, iż działalność Wnioskodawczyni związana jest z oprogramowaniem, to przedmiotem wykonywanych przez nią czynności nie jest stricte programowanie czy sprzedaż oprogramowania i pobieranie opłat autorskich z tym związanych, a bardziej jest to usługa konsultingowa oraz wsparcie i pomoc w zakresie technologii informatycznych. Wnioskodawczyni nie projektuje ani nie pisze kodu związanego z oprogramowaniem.
Do zakresu świadczonych usług nie wchodzą również takie zadania jak: projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania, tworzenie oprogramowania, modyfikowanie oprogramowania, ulepszanie oprogramowania, programowanie testowanego oprogramowania, poprawianie błędów oprogramowania, doradztwo w zakresie oprogramowania, usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawczyni nie świadczy także usług w zakresie instalowania oprogramowania oraz usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
Mając na względzie przyjętą przez Wnioskodawczynię klasyfikację PKD nr 62.01.Z oraz wyżej opisany zakres wykonywanych czynności, Wnioskodawczyni informuje, że usługi takie ujęte są w klasyfikacji PKWiU 2015 w grupie 62.01, a konkretnie jako Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12).
Czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię nie można utożsamiać z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), z usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), z usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) czy usługami związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Należy również podkreślić, że prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i Wnioskodawczyni poza tą działalnością nie uzyskuje przychodów z innych źródeł.
Pozarolnicza działalność gospodarcza świadczona przez Wnioskodawczynię nie jest świadczona w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 u.z.p.d. zarówno w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. jak i brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.
Od 2022 roku formą opodatkowania, dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej, jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, Wnioskodawczyni złożyła pisemne oświadczenie o wyborze tej formy, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy.
Końcowo należy również zaznaczyć, że w poprzednich latach Wnioskodawczyni uzyskiwała przychód niższy od kwoty 2 000 000 euro i nie przewiduje możliwości osiągnięcia tej kwoty również w najbliższych latach.
Wnioskodawczyni wskazuje także, że nie osiąga przychodów z tytułu świadczeń wyłączonych z dopuszczalności zastosowania ryczałtu, tj. usług wymienionych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, m.in. prowadzenie aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy nie będą miały zastosowania do działalności wykonywanej przez Wnioskodawczynię.
W sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Wnioskodawczyni informuje, że w ogóle nie ma zawartej umowy o pracę, a zatem w myśl przepisu, nie uzyskuje z działalności przychodów z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywałaby w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w tym roku podatkowym w ramach stosunku pracy. Art. 8 ust. 3 ww. ustawy także nie ma zastosowania.
W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, czy ma ona prawo do korzystania z opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu zawartej umowy współpracy i wykonywania wyżej opisanych czynności, zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki w wysokości 8,5%.
Wnioskodawczyni informuje, że oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje ona innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym - uwzględniając wyżej opisane czynności - Wnioskodawczyni ma prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej: u.z.p.d.)?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu)
Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedstawionym stanie faktycznym - uwzględniając wyżej opisane czynności - jest ona uprawniona do opodatkowania dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Z art. 6 ust. 1 u.z.p.d. wynika, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym (...).
Natomiast zgodnie z art. 5b ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Wnioskodawczyni jako wykonujący pozarolniczą działalność gospodarczą w formie indywidualnej, ma na podstawie powyższych przepisów prawo do skorzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile złoży pisemne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.
Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 u.z.p.d., pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Wnioskodawczyni, jak wskazała w opisie stanu faktycznego, dopełniła już powyższy obowiązek i złożyła naczelnikowi właściwego dla siebie urzędu skarbowego, stosowne oświadczenie.
Zaznaczyć przy tym także należy, że zgodnie z opisem stanu faktycznego, wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawczynię z tytułu wspomnianej umowy nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) u.z.p.d., który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawczyni miała zatem prawo zdecydować się na opodatkowanie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i z tego prawa skorzystała.
Zauważyć jednak należy, że wybierając tę formę opodatkowania, podatnik jest zobowiązany odliczać podatek według odpowiedniej dla jego działalności gospodarczej stawki ryczałtu.
Przechodząc zatem do określenia prawidłowej stawki podatku, która powinna być stosowana przez Wnioskodawczynię, w pierwszej kolejności zauważa ona, że stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. - pojęcie „działalność usługowa” zdefiniowane zostało jako: pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie zaś do art. 4 ust. 4 tej ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy więc tylko ściśle określonej usługi z danego grupowania. Oznaczenie to, umieszczone przy konkretnym symbolu statystycznym, ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Przechodząc do stawek opodatkowania wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Należy przy tym zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy tym grupowaniu oznaczenie „ex” oznacza, że obowiązującą 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Co więcej, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawczyni zauważa, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z powyższego wynika więc, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5% podlegają wszystkie te usługi związane z programowaniem, które nie odpowiadają wskazanym w ustawie czynnościom opodatkowanym stawką ryczałtu w wysokości 12%.
Jak zostało przedstawione w treści opisu stanu faktycznego, świadczone usługi kwalifikuje się pod numerem PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Przy czym w analizowanej sprawie zakres tych usług jest związany bezpośrednio z rozwojem, modelowaniem i koordynowaniem procesu dostarczania technologii informatycznych oraz świadczeniem wsparcia i pomocy w zakresie technologii informatycznych.
Celem wyeliminowania wątpliwości Wnioskodawczyni chciałaby jeszcze odwołać się do objaśnień do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanych przez Główny Urząd Statystyczny. Objaśnienia dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają bowiem następującą charakterystykę: „klasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych, pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego, zakres obowiązków Wnioskodawczyni w żaden sposób nie wpisuje się w przytoczoną powyżej definicję usług związanych z oprogramowaniem i doradztwem w tym zakresie. Wnioskodawczyni przede wszystkim nie projektuje ani nie pisze kodu związanego z oprogramowaniem, nie poprawia błędów aplikacji, ani nie dopisuje do nich funkcji.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni usługi opisane we wniosku, w wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, czy też instalowaniem oprogramowania. Zasadne w sprawie jest więc zastosowanie do opodatkowania przedmiotowych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, ponieważ nie są to usługi wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.z.p.d. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinien wynosić 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Wnioskodawczyni wskazuje, że stanowisko przez nią prezentowane potwierdzają również wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zarówno w ubiegłym, jak i w tym roku interpretacje indywidualne, m.in. :
‒z 16 kwietnia 2021 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.32.2021.2.MD,
‒z 16 lipca 2021 r., o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB,
‒z 27 września 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.506.2021.1.JG,
‒z 30 listopada 2021 r., o sygn. 0115-KDIT1.4011.690.2021.1.AS,
‒z dnia 25 stycznia 2022 r. sygn. 113-KDIPT2-1.4011.1123.2021.2. MAP.
Wnioskodawczyni informuje, że nie będzie uzyskiwała przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), czy też z oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3).
Jak już Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, czynności przez nią wykonywanych nie można też utożsamiać z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU 62.01.1), objętych grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), z usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), z usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) czy usługami związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu)
Czy w przedstawionym stanie faktycznym - uwzględniając wyżej opisane czynności - Wnioskodawczyni ma prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej: u.z.p.d.)?
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazała Pani, że:
1)prowadzona przez Panią działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.12 tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;
2)do wykonywanej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3)złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego;
4)łączna kwota osiąganych przez Panią przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczyła w roku poprzednim kwoty 2 000 000 euro.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Wskazać jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie wykonuje Pani usług wyłączających Panią z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).