Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z... - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.236.2022.2.ANJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.236.2022.2.ANJ

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług (obsługa projektowania stron internetowych) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 czerwca 2022 r. (data wpływu 7 czerwca 2022 r.). Treść wniosku i jego uzupełnienia jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Zamierza założyć jednoosobową działalność gospodarczą i świadczyć szeroko rozumiane usługi IT w sektorze tworzenia stron internetowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakres świadczonych usług może się różnić w zależności od wymagań Pani klientów (dalej: Usługodawcy). Niemniej jednak, co do zasady, będzie Pani świadczyć następujące usługi:

a)Uczestnictwo w rozmowach z potencjalnymi klientami Usługodawców przed podjęciem decyzji przez Usługodawcę o podjęciu współpracy z takim klientem – czyli weryfikacja, czy wymagania techniczne potencjalnego klienta Usługodawcy oraz budżet, czas wykonania zlecenia, funkcjonalność i layout strony są wykonalne; innymi słowy, zweryfikowanie wymagań klienta Usługodawcy pod kątem tego, czy możliwe jest terminowe zrealizowanie zlecenia zasobami posiadanymi przez Usługodawcę/ Usługodawców.

b)Przygotowywanie wstępnej wyceny zlecenia – czyli ustalenie wstępnych kosztów związanych ze zleceniem.

c)Oszacowanie ryzyk związanych ze zleceniem – czyli weryfikacja potencjalnych słabych punktów w zamówieniu klienta Usługodawców, przykładowo, jeśli klient Usługodawcy zamówi stworzenie strony internetowej dla sklepu internetowego, to zweryfikuje Pani, czy przepustowość serwera nie będzie nadmiernie obciążona, mając na uwadze potencjalną liczbę użytkowników zamawiających w tym samym czasie produkty z takiego sklepu internetowego, etc.

d)Opracowanie dokumentacji związanej ze zleceniem dotyczącym tworzenia stron internetowych – czyli przygotowanie dokumentów tekstowych, diagramów, arkuszy kalkulacyjnych, które pozwolą zespołowi zajmującemu się programowaniem, przygotowanie działającego systemu (strony internetowej) wedle zamówienia klienta Usługodawcy. W ramach tej usługi spisuje Pani ustalenia poczynione z klientem oraz opisuje szczegóły funkcjonalności, bazując na własnym doświadczeniu. Taki dokument jest następnie przedstawiany klientowi do akceptacji. W razie potrzeby są nanoszone zmiany, po akceptacji dokument jest przekazywany zespołowi programistów; innymi słowy, byłaby Pani odpowiedzialna za opracowanie dokumentacji obejmującej wytyczne klienta, na podstawie której zespół programistów Usługodawcy będzie przygotowywał stronę internetową, a klient Usługodawcy będzie miał możliwość weryfikacji, czy wszystkie ustalone wymagania są wykonane zgodnie z wytycznymi klienta.

e)Weryfikacja głównych założeń zlecenia, tj. terminów oraz kosztów zlecenia – przykładowo, na ogół większe zlecenia są dzielone na kilka/kilkanaście mniejszych zadań, zaś każdy z takich mniejszych zadań ma termin realizacji ustalony w taki sposób, by wykonanie ostatniego zadania (a zatem całego zlecenia) zostało zakończone w z góry ustalonym terminie; zatem będzie m.in. świadczyła Pani usługi związane z weryfikacją, czy poszczególne mniejsze kroki zlecenia są wykonywane regularnie, czy są jakieś opóźnienia, etc., weryfikacją czy nie został przekroczony budżet, itd.; jeśli coś byłoby niezgodne z wcześniej ustalonym „harmonogramem”, wówczas – bazując na swojej wiedzy i dotychczasowym doświadczeniu w IT – np. skontaktuje się Pani z klientem Usługodawcy, aby ustalić nowy termin realizacji zlecenia, gdyż byłaby Pani swego rodzaju „łącznikiem” między zespołem programistów Usługodawcy a klientem Usługodawcy.

f)Rozwiązywanie sporów i wyjaśnianie wszelkich nieprecyzyjnych kwestii z innymi podwykonawcami Usługodawcy (tj. z zespołem wykonującym stronę internetową) – przykładowo, jeśli informatycy projektujący i tworzący stronę internetową na zlecenie klienta będą mieli wątpliwości co do technicznych, graficznych lub funkcjonalnych aspektów zlecenia, wówczas wyjaśnienie/rozstrzygnięcie takich wątpliwości będzie należało do Pani (np. poprzez przekazanie Pani wątpliwości programisty po to, by skontaktowała się Pani z klientem w celu uzyskania dodatkowych informacji), czy też jeśli w trakcie wykonywania zlecenia na rzecz klienta okaże się, że niemożliwe jest przygotowanie strony internetowej zgodnie ze wszystkimi wymaganiami klienta, wówczas to Pani byłaby odpowiedzialna za ustalenie dalszych działań związanych z tym zleceniem; rozwiązywanie niejasności będzie się opierać przede wszystkim na Pani wiedzy w zakresie IT oraz/lub przekazywaniu rozwiązań od klienta do zespołu programistów.

g)Raportowanie do Usługodawcy i klienta Usługodawcy – innymi słowy, będzie świadczyła Pani również usługi polegające na zbieraniu informacji od Usługodawcy oraz klienta Usługodawcy, a następnie będzie je analizowała i konkluzje przekazywała podwykonawcom (informatykom, programistom, etc.), którzy osobiście projektują i tworzą strony internetowe na zlecenie klienta Usługodawcy i odwrotnie, jeśli ci podwykonawcy będą mieli techniczne wątpliwość, wówczas będą je z Panią konsultować, a konkluzje będzie Pani przekazywała klientowi Usługodawcy lub na podstawie konkluzji będzie zbierała dodatkowe informacje; jeśli np. w trakcie realizacji zlecenia wystąpią pewne utrudnienia, lub pojawią się okoliczności nieznane na wcześniejszych etapach realizacji, wówczas takie okoliczności przekaże Pani i omówi z Usługodawcą i klientem Usługodawcy; może się również okazać, że – z przyczyn wcześniej nieznanych – konieczna będzie modyfikacja zlecenia, więc będzie Pani prowadziła dalsze rozmowy z klientem (wykorzystując swoją dotychczasową wiedzę i doświadczenia w branży IT), a następnie przekaże konkluzje klienta do zespołu programistów.

h)Zbieranie i opracowywanie dodatkowych wymagań podczas wykonywania zlecenia, jak i po nim.

Dodatkowo, może się okazać, że świadcząc usługi na rzecz Usługodawcy, będzie również Pani pośrednio zaangażowana w pomoc przy wyborze podwykonawców mających wspierać Usługodawcę w trakcie realizacji projektu dla klienta. Usługi w tym zakresie będą polegały na uczestniczeniu w rozmowach dotyczących nawiązania współpracy pomiędzy Usługodawcą a potencjalnym podwykonawcą, zadawaniu pytań oraz późniejszym wydaniu rekomendacji lub jej braku dla Usługodawcy co do zawarcia umowy z takim podwykonawcą. Oznacza to, że w pewnym zakresie będzie również Pani świadczyła usługi w zakresie doboru odpowiednich podwykonawców, poprzez zweryfikowanie ich kompetencji i możliwości po to, aby Usługodawca mógł podjąć decyzję o podjęciu lub niepodjęciu współpracy z danym podwykonawcą m.in. w oparciu o Pani rekomendacje. Niemiej jednak, nie będzie Pani osobą decyzyjną w tym zakresie, zaś jej rekomendacje (lub brak rekomendacji) będzie wynikiem merytorycznego rozpoznania potrzeb Usługodawcy oraz udokumentowanych umiejętności podwykonawcy i nie będzie wiążące dla Usługodawcy. Takie czynności jednak będą stanowiły marginalną część wykonywanych czynności.

W ramach planowej współpracy z Usługodawcą – nie będzie wykonywała Pani żadnych czynności związanych z tworzeniem stron internetowych od strony technicznej, w tym nie będzie pisała kodów źródłowych, projektowała stron, programowała, etc., lecz będzie pomagała przy realizacji zleceń dla klienta Usługodawcy wyłącznie merytorycznie, np. poprzez przekazywanie informacji pomiędzy wszystkimi podmiotami biorącymi udział w realizowanym przez Usługodawcę projekcie, czy też weryfikację dotychczasowych postępów.

Działalność Pani nie będzie związana z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego lub użytkowego, czy też tworzeniem, wyborem lub utrzymywaniem infrastruktury IT, zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi, wydawaniem gier internetowych.

Niemniej jednak, może się okazać, że w trakcie wykonywania usługi będzie Pani musiała wskazać klientowi Usługodawcy jakie oprogramowanie jest wyborem najbardziej optymalnym do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej („stworzonej, lub mającej lub stworzoną na zlecenie klienta”), lub w ramach prowadzonego projektu będzie rekomendowała użycie jakiegoś gotowego oprogramowania (przy czym wskazanie optymalnego oprogramowania, czy też rekomendacja dot. sprzętu może pochodzić albo od Pani albo od poszczególnych podwykonawców, zaś Pani tylko takie rekomendacje przekaże klientowi). Niemniej jednak, jeżeli takie działania w ogóle będą konieczne, to będą stanowiły marginalną część świadczonych przez Panią usług.

Może się okazać, że będzie Pani również przygotowywała opis testów i przypadków testowych do przygotowywanych projektów; przykładowo jeśli klient zamówi stronę internetową ze sklepem internetowym, w którym możliwe będzie płacenie kartą kredytową, wówczas może się okazać, że przygotuje Pani kilka potencjalnych zdarzeń, których przećwiczenie pozwoli zweryfikować funkcjonalność strony internetowej (w tym przypadku płatności kartą kredytową). Takimi zdarzeniami, które w ww. przykładzie należy przećwiczyć mogą być np. opłacanie 100 zamówienie jednocześnie przez 100 różnych klientów, opłacanie kartą kredytową z różnych przeglądarek internetowych, etc.

Na potrzeby niniejszego wniosku zakłada się, że przychody z ww. działalności nie przekroczą w roku podatkowym 2 mln euro. Nie prowadzi Pani i nie zamierza prowadzić działalności związanej z prowadzeniem aptek, opodatkowaną podatkiem akcyzowym oraz nie prowadzi działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; oraz nie są spełnione pozostałe przesłanki negatywne wskazane w art. 8 zryczałtowanego PIT.

W dniu 27 maja 2022 r. wezwano Panią do uzupełnienia wniosku m.in. do doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego (punkt III wezwania), poprzez wskazanie:

1)Jak – w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) – sklasyfikowane są usługi, które świadczy Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej? Należy podać pełne grupowanie (grupowania) dla usług, które świadczy Pani w ramach działalności.

2)Zaznaczono, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestia ta nie jest regulowana przepisami prawa podatkowego, które mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

3)Czy uzyskuje/będzie uzyskiwać Pani przychód ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

4)Czy uzyskuje/będzie uzyskiwać Pani przychód ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)?

5)Czy prowadzona przez Panią działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zauważono, że informacje zawarte we własnym stanowisku nie mogą zastępować opisu stanu faktycznego.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani następujących odpowiedzi:

„Ad III – uwagi wstępne do pkt 1-4 wezwania

1.Zgodnie z art. 14b § 3 ordynacji podatkowej „Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego”.

Zatem jedynymi wymogami prawa regulującymi elementy wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, są następujące elementy:

wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego;

oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia przyszłego.

2.Powyższe wskazuje, że ocena prawna zdarzenia przyszłego nie jest elementem wyczerpującego zdarzenia przyszłego, lecz elementem stanowiska wnioskodawcy w danej sprawie – co jest wyrażone expressis verbis w cytowanym powyżej przepisie.

3.Natomiast zgodnie z art. 14h w zw. z art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej: jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia. Oznacza to, że wezwanie do usunięcia braków formalnych może dotyczyć wyłącznie tych elementów, które są określone wymogami prawa.

4.Tymczasem wezwanie Wnioskodawcy do przedstawienia w ramach opisanego zdarzenia przyszłego klasyfikacji PKWiU usług, które Wnioskodawca zamierza świadczyć, jest w istocie wezwaniem do dokonania przez podatnika kwalifikacji prawnej usług opisanych we wniosku, a więc wezwaniem do wskazania ich oceny prawnej, która to ocena – zgodnie z art. 14b § 3 ordynacji podatkowej, nie jest elementem stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego (który jest wiążący dla Organów podatkowych), lecz elementem stanowiska wnioskodawcy, który co do zasady nie wiąże Organów podatkowych. Natomiast Wnioskodawca wskazał, że w ocenie Wnioskodawcy opisane we wniosku zdarzenie przyszłe powinno być opodatkowane stawką 8,5% – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – jako przychody z działalności usługowej. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy stanowisko odnośnie oceny prawnej usług opisanych we wniosku zostało już dokonane, więc wezwanie ad III pkt 1 w ocenie Wnioskodawcy jest bezzasadne, tym bardziej, że zastosowanie stawki 8,5% na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od jakiegokolwiek PKWiU.

5.Niemniej jednak, Wnioskodawca poniżej przedstawia własne stanowisko w kwestii oceny prawnej usług opisanych we wniosku, których dotyczy wezwanie w pkt III podpunkty 1-4.

6.Ad III pkt 1 wezwania

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku związane z szeroko pojętym projektowaniem stron internetowych powinny być zaklasyfikowane jako PKWiU 62.01.11.0 – przy czym Wnioskodawca podkreśla, że ww. ocena prawna jest wyłącznie oceną Wnioskodawcy.

7.Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego jednoznacznie wskazuje, że:

„Oczywistym jest, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego), a wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Jeżeli jednak organ podatkowy stwierdza, że podany przez wnioskodawcę opis czynności pozostaje w oczywistej sprzeczności z podanym przez podatnika symbolem statystycznym PKWiU klasyfikującym tę czynność, a od tego zależy określenie stosownej dla niej stawki podatku, organ podatkowy winien w tym zakresie wskazać nieprawidłowość podanej klasyfikacji w ramach przedstawionego przez podatnika opisu zdarzenia” – wyrok z dnia 26 kwietnia 2018 r., sygn. akt I FSK 938/16.

8.Dlatego też:

„W sytuacji, gdy na sposób opodatkowania wpływ ma symbol PKWiU, to przyjęcie, że stanowi on jedynie element stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem również jego normatywnego charakteru, w rezultacie skutkowałoby związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie i przekreślałoby w takim przypadku cel interpretacji. Jak trafnie zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 938/16 (dostępny w Centralnej Bazie Internetowej Orzeczeń Sądów Administracyjnych, dalej CBOSA), gdyby podzielić prezentowane przez organ stanowisko, to organ w takim przypadku nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanych we wniosku usługi, czy towaru musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym także stawki podatku. Naczelny Sąd Administracyjny w tym składzie podziela stanowisko zaprezentowane we wskazanym wyżej wyroku, że włączenie do ustawy podatkowej identyfikacji towarów i usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej sprawia, że symbole klasyfikacji statystycznych mają znaczenie prawno-podatkowe skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu i stawki opodatkowania. Podobne stanowisko wyrażone też zostało w wyroku NSA z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16 (wyrok dostępny w CBOSA)” – wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2018 r. I FSK 1917/16.

9.Wnioskodawca w pełni zgadza się z ww. twierdzeniami, wobec powyższego, wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKWiU powinna być poddana ocenie DKIS, jeżeli – w ocenie DKIS – opis zdarzenia przyszłego jest sprzeczny z ww. klasyfikacją wskazaną (subiektywnie) przez Wnioskodawcę.

Ad III pkt 2) wezwania

10.Aktualnie Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług wskazanych w pkt III.2 wezwania, tj. ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

11.Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie otrzymywał tylko przychody uzyskane ze świadczenia usług opisanych w zdarzeniu przyszłym, które – zdaniem Wnioskodawcy – nie stanowią usług wskazanych w pkt 10 powyżej, gdyż jak wskazał Wnioskodawca powyżej, usługi opisane w zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy nie są usługami zaklasyfikowanymi wg PKWiU z pkt 10 powyżej.

12.Jak wskazano w pkt 7 - 9 powyżej, stanowisko w tym zakresie, a więc również klasyfikacja powinna zostać poddana ocenie przez Organ interpretujący.

Ad III pkt 3) wezwania

13.Aktualnie Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług wskazanych w pkt III.3 wezwania, tj. ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

14.Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie otrzymywał tylko przychody uzyskane ze świadczenia usług opisanych w zdarzeniu przyszłym, które – zdaniem Wnioskodawcy – nie stanowią usług wskazanych w pkt 13 powyżej, gdyż jak wskazał Wnioskodawca powyżej, usługi opisane w zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy nie są usługami zaklasyfikowanymi wg PKWiU z pkt 13 powyżej.

15.Jak wskazano w pkt 7 - 9 powyżej, stanowisko w tym zakresie, a więc również klasyfikacja powinna zostać poddana ocenie przez Organ interpretujący.

Ad III pkt 4) wezwania

16.Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem czynności opisane w zdarzeniu przyszłym nie będą polegały na wytworzeniu żadnych wyrobów / towarów materialnych, lecz wynikiem usług opisanych we wniosku będzie powstanie strony internetowej. Dlatego też, zdaniem wnioskodawcy, skoro wynikiem usług opisanych przez Wnioskodawcę nie będzie towar / wyrób materialny, lecz strona internetowa (czyli coś niematerialnego) i jednocześnie Wnioskodawca nie będzie sprzedawał / nabywał żadnych towarów (lecz de facto sprzedawał swoją wiedzę), to oznacza, że taka działalność – zdaniem Wnioskodawcy – jest działalnością usługową”.

Pytanie

1.Czy na podstawie opisu zdarzenia przyszłego, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą może się Pani rozliczać zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, współpracując z jednym lub kilkoma podmiotami?

2.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1:

3.Jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych powinien zastosować Wnioskodawca dla usług opisanych w zdarzeniu przyszłym?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Na podstawie opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą będzie mógł rozliczać się zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych współpracując z jednym lub kilkoma podmiotami.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej Ustawa o ryczałtowym PIT), osoby fizyczne mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym podlegają przychody osób fizycznych, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym (dalej ustawa o PIT), z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f ustawy o ryczałtowym PIT.

Art. 7a ustawy o PIT reguluje opodatkowanie przedsiębiorstw w spadku, więc nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, z kolei art. 14 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ograniczenia w korzystaniu z ryczałtowego PIT uregulowane są w art. 8 ustawy o ryczałtowym PIT, zgodnie z którym: „Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach”.

Ponadto, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik:

a)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

b)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów – traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach – art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o ryczałtowym PIT.

Skoro zatem Wnioskodawca nie prowadził, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia aptek, w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie prowadził działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym i jednocześnie nie będzie wykonywał czynności na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, to oznacza, że prawnie możliwe jest wybranie opodatkowania ryczałtowym PIT pod warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowanie zryczałtowanym PIT w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca osiągnie pierwszy przychód w danym roku podatkowym.

Ad. 2.

Właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług opisanych w zdarzeniu przyszłym jest stawka 8,5% – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałtowym PIT – jak przychód z działalności usługowej.

Stawki zryczałtowanego PIT reguluje art. 12 ustawy o ryczałtowym PIT. W ocenie Wnioskodawcy, przepisem który najlepiej odpowiada czynnościom, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę, jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałtowym PIT, tj. działalność usługowa opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego PIT, gdyż żaden inny przepis nie określa innej stawki dla tego rodzaju usług – o czym szerzej w dalszej części uzasadnienia.

Interpretacja art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) zryczałtowanego PIT wskazuje bowiem, że uzyskiwane przychody z działalności usługowej (a taką planuje świadczyć Wnioskodawca) są opodatkowane według stawki 8,5%, jeżeli przychody te nie są objęte inną stawką wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 lub 6-8. Z kolei jedynymi przepisami ustawy o ryczałtowym PIT, innymi niż art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), które potencjalnie mogą regulować stawkę zryczałtowanego PIT na usługi opisane przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym, są:

a)art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) tiret piąte i szóste, tj. stawka 15% zryczałtowanego PIT – jeśli usługi te polegają na nabywaniu praw do korzystania z gier komputerowych lub programów komputerowych;

albo

b)art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) i b), tj. stawka 12% zryczałtowanego PIT – jeżeli usługi te są związane z wydawaniem pakietów gier komputerowych, pakietów oprogramowania systemowego lub użytkowego bądź jeśli są związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu; czy usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związanych z oprogramowaniem, w zakresie instalowania oprogramowania lub związanych z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi;

Z uwagi na zakres art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) tiret piąte i szóste, stawka 15% nie będzie miała zastosowania do opisanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego, bowiem Wnioskodawca nie będzie się zajmował świadczeniem usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do gier komputerowych czy też programów komputerowych.

Stawka 12% obejmuje przede świadczenie usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych, wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego lub użytkowego oraz wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu. Wnioskodawca w ramach planowanej działalności gospodarczej nie zamierza świadczyć usług związanych z ww. czynnościami, zatem ww. zakres nie obejmuje usług opisanych w zdarzeniu przyszłym.

Natomiast wskazaną powyżej stawką opodatkowane są również usługi związane z:

a)doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

b)związanych z oprogramowaniem,

c)w zakresie instalowania oprogramowania oraz

d)związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zajmował się zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, nie będzie świadczył usług w zakresie instalowania oprogramowania lub związanych z oprogramowaniem, gdyż jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego takie działania nie będą objęte zakresem planowanych przez niego usług, a więc w tym zakresie nie podlega pod 12% zryczałtowany PIT.

Niemniej jednak, może się zdarzyć, że w trakcie świadczenia usług na rzecz klienta Usługodawcy będzie weryfikował, czy sprzęt, który posiada klient Usługodawcy spełnia minimalne wymagania techniczne (pod względem software i hardware) do obsługi przygotowanej przez podwykonawców Usługodawcy strony internetowej. Jeżeli okaże się, że klient Usługodawcy nie posiada odpowiedniego sprzętu, np. komputer na którym klient Usługodawcy ma bardzo stary system operacyjny nie obsługiwany już przed żadnych dostawców software, czyli taki system, na którym niemożliwa będzie obsługa przygotowanej przez Usługobiorcę strony internetowej, wówczas Wnioskodawca poinformuje o tym klienta Usługodawcy, by ten mógł podjąć decyzję, czy zamierza wymienić własny sprzęt, czy też rezygnuje ze zlecenia.

Doradztwo, co do zasady, polega na obszernej analizie danego zagadnienia, weryfikacji wad i zalet i przekazanie wypracowanych konkluzji i jednocześnie nie sprowadza się do przekazywania informacji o minimalnych wymaganiach niezbędnych do obsługi strony internetowej. W ocenie Wnioskodawcy nie sposób zatem przyjąć, by przekazywanie informacji dotyczących minimalnych wymagań technicznych było doradztwem na potrzeby art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym PIT. Oznacza to, że opisane we wniosku usługi nie będą podlegały zarówno pod 15% jak i 12% stawkę zryczałtowanego PIT.

Podsumowując, zakres usług, które Wnioskodawca planuje świadczyć w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie są objęte stawką 15% (zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. e) tiret piąte i szóste) oraz nie są objęte stawką 12% (zgodnie z art. 12 ust. 2b lit. a) i b) dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym usługi powinny być opodatkowane stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) – jako przychody z działalności usługowej.

Powyższe znajduje pośrednio potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych, np. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z dnia 9 stycznia 2020 roku o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.40.2019.1.WS, w której DKIS stwierdził, że przychody uzyskane z działalności usługowej polegającej na projektowaniu stron internetowych podlegają pod stawkę 8,5%. Jakkolwiek Wnioskodawca planuje świadczyć usługi o nieco szerszym zakresie, lecz ustalanie wyglądu strony internetowej, w tym ustalania jej wyglądu (tzw. layout'u) oraz funkcjonalności wraz z klientem (czyli de facto jej projektowanie), również będzie realizowane przez Wnioskodawcę. Zatem w ocenie Wnioskodawcy do tej części z pewnością należy zastosować stawkę 8,5%.

Analogiczne wnioski należy wyciągnąć z interpretacji DKIS z dnia 13 lutego 2020 r. o sygn. 0113-KDIPT2- 1.4011.658.2019.2.MD, w której Wnioskodawca świadczył usługi związane z tworzeniem stron internetowych, opodatkowanych – zgodnie z ww. interpretacją – stawką 8,5% zryczałtowanego PIT. W tej interpretacji również DKIS zgodził się, że usługi związane z projektowaniem i tworzeniem stron internetowych podlegają pod 8,5% stawkę zryczałtowanego PIT, bowiem żadne inne przepisy nie regulują bardziej precyzyjnie opisanych we wniosku usług.

Skoro zatem interpretacje podatkowe wskazują, że świadczenie usług w szeroko pojętym zakresie projektowania stron internetowym, w tym w zakresie kontaktu z klientem, ustalaniem tego, jak strona internetowa ma wyglądać, etc., opodatkowane jest stawką 8,5% jako przychody ze świadczenia usług, wówczas usługi jakie planuje świadczyć Wnioskodawca również powinny być opodatkowane wg. takie samej stawki, tj. 8,5% – gdyż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca również planuje świadczyć usługi związane z szeroko pojętym tworzeniem stron internetowych.

Pozostałe czynności, które są w mniejszym zakresie związane z tworzeniem i projektowaniem stron internetowych, są podobne do usług, które co do zasady świadczą analitycy biznesowi i w istocie są usługami pomocniczymi w stosunku do podstawowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, czyli szeroko pojętego projektowania stron internetowych. Zgodnie zaś z stanowiskami organów podatkowych, czynności wykonywane przez analityków biznesowych także opodatkowane są wg 8,5% stawki ryczałtowego PIT. Przykładowo – w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 30 kwietnia 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.113.2021.1.MR, wnioskodawca wskazał, że jest analitykiem biznesowym i w ramach prowadzonej działalności wykonuje m.in. następujące usługi: „Do tego Wnioskodawca wykonuje usługi dotyczące usług wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii”. Natomiast Dyrektor KIS w ww. interpretacji przyznał rację wnioskodawcy, że takie czynności opodatkowane są 8,5% zryczałtowanego PIT.

Skoro zatem czynności opisane przez Wnioskodawcę z zdarzeniu przyszłym opisanym w niniejszym wniosku są – w części nie dotyczącej projektowania stron internetowych – bardzo zbliżone do czynności wykonywanych przez analityka biznesowego, a usługi analityka biznesowego są opodatkowane 8,5% zryczałtowanego PIT, to oznacza, że te czynności, które bezpośrednio nie dotyczą projektowania stron internetowych, również powinny być opodatkowane 8,5% zryczałtowanym PIT.

Podsumowanie

Konkludując, w stosunku do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca może zastosować zryczałtowany PIT, bowiem aktualnie nie występują (i nie wystąpią w przyszłości) żadne okoliczności negatywne, których wystąpienie uniemożliwia zastosowanie zryczałtowanego PIT, tj. przesłanki wskazane w art. 8 zryczałtowanego PIT.

Natomiast właściwą stawką zryczałtowanego PIT jest stawka 8,5%, bowiem szeroko pojęta branża IT co do zasady może być (w zależności od wykonywanych czynności) opodatkowana według 3 różnych stawek zryczałtowanego PIT, tj. 15%, 12% i 8,5%. Natomiast skoro:

a)Wnioskodawca nie zamierza świadczyć usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych oraz nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych – więc 15% zryczałtowany PIT nie będzie miał zastosowania;

b)Wnioskodawca nie będzie również uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych, pakietów oprogramowania systemowego, pakietów oprogramowania użytkowego, oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu, czy też związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związanych z oprogramowaniem, objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”, związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, w zakresie instalowania oprogramowania, związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi – zatem stawka 12% również nie znajdzie zastosowania w opisanym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym.

Oznacza to, że opisane w zdarzeniu przyszłym usługi będę opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego PIT, gdyż żaden inny przepis nie określa innej stawki dla tego rodzaju usług – co jak wynika z części dotyczącej uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy. Stawki zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 kresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 12% podlegają m.in. usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, zamierza Pani świadczyć usługi IT w sektorze tworzenia stron internetowych. Przy czym, w ramach planowanej współpracy z Usługodawcą, nie będzie Pani wykonywała żadnych czynności związanych z tworzeniem stron internetowych od strony technicznej, w tym nie będzie pisała kodów źródłowych, projektowała stron, programowała, etc., lecz będzie pomagała przy realizacji zleceń dla klienta Usługodawcy wyłącznie merytorycznie, np. poprzez przekazywanie informacji pomiędzy wszystkimi podmiotami biorącymi udział w realizowanym przez Usługodawcę projekcie, czy też weryfikacje dotychczasowych postępów.

Pani zdaniem, usługi opisane we wniosku związane z szeroko pojętym projektowaniem stron internetowych powinny być zaklasyfikowane jako PKWiU 62.01.11.0.

Ponadto Pani zdaniem usługi opisane w zdarzeniu przyszłym, nie stanowią usług ze świadczenia usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Jak również, Pani zdaniem, nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

Ponadto wskazała Pani, że nie prowadziła, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia aptek, w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie prowadził działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Wskazała Pani również, że nie będzie wykonywała czynności na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Zakłada Pani również, że przychody z opisanej w zdarzeniu przyszłym działalności usługowej nie przekroczą w roku podatkowym kwoty 2.000.000 euro, a ponadto nie są spełnione negatywne przesłanki wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle powyższego, ustosunkowując się do pytania oznaczonego nr 1, mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że pod warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania w terminie, o którym mowa w wyżej cytowanym art. 9 ust. 1 ustawy, to może Pani rozliczać się zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych współpracując z jednym lub kilkoma podmiotami.

Z kolei odnosząc się do pytania oznaczonego nr 2 należy wskazać, że mając na uwadze powołane przepisy uznać należy, że skoro, jak wynika z wniosku, świadczone przez Panią czynności w ramach usług IT w sektorze tworzenia stron internetowych, nie będą związane z usługami związanymi z oprogramowaniem, czy też doradztwem w zakresie oprogramowania, to usługi te mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości wskazanej przez Pana klasyfikacji usług wg PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że świadczone usługi zostały poprawnie sklasyfikowane do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).