Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz 15% stawką ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.14.0 (usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według dwóch różnych stawek : 8,5% i 15%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2022 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X, zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: ..., pod kodem PKD: 74.90.Z. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT). Jest Pan czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.).
W ramach swojej działalności świadczy Pan usługi, których odbiorcą jest jeden główny Zleceniodawca. Usługi te są realizowane na podstawie zawartej umowy o współpracy. Zleceniodawca jest firmą technologiczną świadczącą pełen zakres usług związanych z transformacją cyfrową, który obejmuje wsparcie technologiczne, integrację i rozwój oprogramowania, a także tworzenie strategii i doradztwo w obszarze IT.
Świadczy Pan usługi polegające na wykonywaniu czynności z zakresu profesjonalnej obsługi handlowej klientów i podwykonawców Zleceniodawcy. Obejmuje to m.in. reprezentowanie Zleceniodawcy na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizację i uczestnictwo w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązywanie i utrzymanie bezpośrednich relacji z klientami i podwykonawcami Zleceniodawcy, m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów; przedstawianie klientom zastosowania i możliwości usług oferowanych przez Zleceniodawcę. Do Pana obowiązków mogą również należeć czynności w zakresie doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, które są dokonywane na podstawie posiadanego pełnomocnictwa od Zleceniodawcy.
Wśród faktycznie realizowanych przez Pana na rzecz Zleceniodawcy czynności wskazano:
1.Obsługę systemu CRM do zarządzania podwykonawcami oraz stałymi klientami, w tym:
‒Wprowadzanie i aktualizacja danych dotyczących aktualnych potrzeb klienta,
‒Koordynacja spotkań pomiędzy przedstawicielami klientów Zleceniodawcy a podwykonawcami usług,
‒Obsługa przedłużenia zamówień od klientów Zleceniodawcy oraz umów na świadczenie usług przez podwykonawców,
‒Prowadzenie bieżącego kontaktu poprzez maile, telefony – z klientami/kontrahentami/współpracownikami.
2.Działania związane z pozyskiwaniem nowych klientów, w tym:
‒Negocjacje umów z klientami,
‒Bieżąca obsługa klientów Zleceniodawcy,
‒Organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach handlowych,
‒Komunikacja z Managerami po stronie klientów Zleceniodawcy (telefony, spotkania, maile),
‒Negocjacja cen i warunków świadczenia usług dla klientów Zleceniodawcy (na rzecz Zleceniodawcy),
‒Pozyskiwanie i procesowanie nowych zamówień od klientów Zleceniodawcy,
‒Rozwiązywanie zamówień od Zleceniodawcy w przypadku zaprzestania świadczenia usługi przez podwykonawcę.
3.Negocjacja cen i warunków świadczenia usług przez podwykonawców Zleceniodawcy, w tym:
‒Negocjacje umów z podwykonawcami/usługodawcami,
‒Przygotowania i koordynacja w zakresie zawierania umów z podwykonawcami,
‒Przedłużanie umów z podwykonawcami/usługodawcami,
‒Rozliczanie podwykonawców z ilości godzin usług świadczonych dla klienta,
‒Weryfikacja i akceptacja raportów dostawców w przedmiocie dostarczonych usług,
‒Rozwiązywanie umów z podwykonawcami w przypadku wygaśnięcia potrzeby na świadczenie usługi u klienta Zleceniodawcy.
4.Usługi związane z pracownikami Zleceniodawcy, w tym:
‒Zawieranie Umów o pracę z nowymi pracownikami Zleceniodawcy, świadczącymi usługi dla klientów Zleceniodawcy,
‒Instruktaż stanowiskowy BHP pracowników zatrudnianych przez Zleceniodawcę na Umowę o Pracę.
Świadczona przez Pana usługa zawsze obejmuje wszystkie ww. czynności, które są rozliczane łącznie. W zw. ze świadczeniem ww. usług wystawia Pan fakturę obejmującą jego wynagrodzenie o charakterze stałym (ustalona miesięczna kwota) oraz dodatkowe wynagrodzenie o charakterze zmiennym (wynagrodzenie prowizyjne, uzależnione od osiągniętych wyników sprzedażowych).
Nie świadczy Pan żadnych usług wskazanych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm. – dalej: u.z.p.d.), które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu.
W Pana ocenie przedstawione w opisie faktycznym usługi świadczone na rzecz innych podmiotów należy zakwalifikować do:
‒kodu 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” lub kodu 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 2015) – w zakresie usług ww. w pkt 1-3;
‒kodu 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi” (PKWiU) – w zakresie usług ww. w pkt 4.
W dniu 8 kwietnia 2022 r. Wnioskodawca zwrócił się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o potwierdzenie PKWiU na podstawie opisu świadczonych usług. Na dzień złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie otrzymał odpowiedzi zwrotnej z Urzędu Statystycznego.
W uzupełnieniu stanowiącym odpowiedź na wezwanie doprecyzował Pan okoliczności faktyczne w następujący sposób.
Pana działalność jest prowadzona od stycznia 2009 r. W zeszłym roku prowadzona była podatkowa księga przychodów i rozchodów wraz z niezbędnymi rejestrami VAT (ewidencja sprzedaży i ewidencja zakupów).
W Pana ocenie usługi opisane w stanie faktycznym w pkt 1-3 powinny zostać sklasyfikowane w oparciu o kod 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2015). Nie może Pan jednak wykluczyć, że pewne elementy tych usług mogą mieć również cechy świadczące o klasyfikacji do kodu 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 2015). Dominujący jest jednak pierwszy z wskazanych kodów – 74.90.12.0.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
‒nie uzyskał Pan przychodu z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,
‒nie uzyskał Pan przychodu wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro.
Złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym 2022.
Pytania
1.Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym w pkt 1-3 może być przez Pana opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.?
2.Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym w pkt 4 może być przez Pana opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Pana zdaniem, może Pan opodatkować przychody z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym w pkt 1-3, w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Ad. 2.
Pana zdaniem, może Pan opodatkować przychody z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym w pkt 4, w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 15%.
Uzasadnienie wspólne
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Artykuł 6 ust. 1 tej ustawy stanowi, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (...).
Artykuł 6 ust. 4 u.z.p.d. stanowi zaś, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak wskazano w ww. stanie faktycznym – dla Pana nie występują wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zdefiniowane w art. 8 u.z.p.d.
Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wynika to z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.
Uzasadnienie dla Ad. 1.
Artykuł 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan profesjonalne usługi na rzecz Zleceniodawcy wymienione w pkt 1-3.
Usługi te polegają na wykonywaniu czynności z zakresu profesjonalnej obsługi handlowej klientów i podwykonawców Zleceniodawcy. Obejmuje to m.in. reprezentowanie Zleceniodawcy na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizację i uczestnictwo w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązywanie i utrzymanie bezpośrednich relacji z klientami i podwykonawcami Zleceniodawcy, m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów; przedstawianie klientom zastosowania i możliwości usług oferowanych przez jego Zleceniodawcę. W Pana ocenie, przedstawione powyżej usługi świadczone na rzecz innych podmiotów należy zakwalifikować do kodu 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” lub kodu 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 2015).
W świetle powyższego, świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi (wymienione w pkt 1-3 stanu faktycznego), jako objęte grupowaniem PKWiU 74.90.12.0/74.90.20.0, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Jednocześnie, działalność ta nie została wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 u.z.p.d. W związku z tym, przychody osiągane z tytułu świadczenia tych usług (wymienionych w pkt 1-3 stanu faktycznego) podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Dodatkowo, zwrócił Pan uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:
‒DKIS w interpretacji z 12.08.2021 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.586.2021.1.KO wskazał:
„Wnioskodawca ma kilka zawartych umów ze swoimi Klientami (Zleceniodawcami). W ramach tych umów, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wykonywaniu czynności z zakresu obsługi handlowej Klientów oraz reprezentowania Zleceniodawców na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizuje i uczestniczy w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązuje i utrzymuje bezpośrednie relacje z kontrahentami m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów; przedstawia kontrahentom zastosowania i możliwości produktów oferowanych przez jego Zleceniodawców. Ww. usługi są sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 74.90.2”.
‒DKIS w interpretacji z 15.12.2021 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM wskazał:
„Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zobowiązuje się świadczyć na rzecz (...) usługi w zakresie pośrednictwa w interesach. W związku z powyższym, przedmiotem działalności Wnioskodawcy, jako Pośrednika, jest wyłącznie:
a)wyszukiwanie potencjalnych Kontrahentów na podstawie przedstawionych przez Zleceniodawcę kryteriów,
b)kontaktowanie się z potencjalnymi Kontrahentami w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy,
c)utrzymywanie relacji z potencjalnymi Kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy,
d)weryfikacja ofert na rynku usług danej branży,
e)opcjonalnie, na wniosek Zleceniodawcy, po podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy z danym Kontrahentem, Pośrednik może stać się osobą kontaktową pomiędzy Kontrahentem a Zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej pomiędzy nimi umowy.
Zatem, Wnioskodawca (Pośrednik) nie będzie nawiązywał umów handlowych z potencjalnym Kontrahentem zarówno we własnym imieniu, jak i w imieniu Zleceniodawcy. Zakres danego zlecenia obejmuje zobowiązanie się Pośrednika (Wnioskodawcy) do:
a)wyszukiwania podmiotów, z którymi Zleceniodawca będzie mógł zawrzeć umowę o świadczenie usług,
b)przedstawiania Zleceniodawcy propozycji/oferty współpracy z ww. podmiotem wraz z podaniem proponowanych warunków współpracy, profilu podmiotu oraz zakresu usług,
c)przedstawiania ww. podmiotom oferty współpracy ze Zleceniodawcą, uprzednio przygotowanej przez Pośrednika w porozumieniu ze Zleceniodawcą,
d)negocjowania warunków umowy oraz do udziału w spotkaniach, naradach Zleceniodawcy z potencjalnym Kontrahentem,
e)koordynacji procesu zawierania umowy przez Zleceniodawcę”.
‒DKIS w interpretacji z 17.11.2021 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.832.2021.1.MAP wskazał:
„Usługi są świadczone na podstawie umowy o współpracę zawartej ze zleceniodawcą i ich celem jest doprowadzenie do zawarcia umowy lub rozszerzenia zakresu wcześniej zawartej umowy (złożenie zamówienia) pomiędzy zleceniodawcą a klientem końcowym (tj. klientem zleceniodawcy). Przedmiotem ww. usług nie jest w szczególności doradztwo w zakresie oprogramowania, ani techniczne wsparcie posprzedażowe (tj. np. pomoc w instalacji sprzętu, czy oprogramowania). Ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (zgodnie z PKWiU z 2015 r.). Z tytułu świadczonych usług otrzymuje On od zleceniodawcy wynagrodzenie, na które w szczególności składa się premia od pozyskanych zleceń. Zasady przyznawania premii i ustalania jej wysokości zostały określone w umowie (i załącznikach) łączącej Wnioskodawcę ze zleceniodawcą. Bez względu na powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że świadczy również inne usługi na rzecz zleceniodawcy, m.in. w zakresie marketingu, analizy rynku, doradztwa w zakresie procesu sprzedaży i pozycjonowania produktów i usług zleceniodawcy, monitorowania oferty podmiotów konkurencyjnych”.
Uzasadnienie dla Ad.2.
Artykuł 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów z działalności usługowej firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan profesjonalne usługi na rzecz Zleceniodawcy, które zostały wskazane w pkt 4 stanu faktycznego.
Usługi te polegają na wykonywaniu czynności z zakresu profesjonalnego doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi, w tym zawieranie Umów o pracę z nowymi pracownikami Zleceniodawcy, świadczącymi usługi dla klientów Zleceniodawcy oraz realizacja instruktażów stanowiskowych BHP pracowników zatrudnianych przez Zleceniodawcę na Umowę o Pracę. W Pana ocenie przedstawione powyżej usługi mogą zostać zaklasyfikowanego do kodu 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi” (PKWiU).
W świetle powyższego, usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej (wymienione w pkt 4 stanu faktycznego), jako objęte grupowaniem PKWiU 70.22.14.0, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. W związku z tym, przychody osiągane z tytułu świadczenia tych usług (wymienionych w pkt 4 stanu faktycznego) podlegają opodatkowaniu według stawki 15%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie stanów faktycznych wskazał Pan, że prowadzona działalność polega na:
1.obsłudze systemu CRM do zarządzania podwykonawcami oraz stałymi klientami,
2.działaniach związanych z pozyskiwaniem nowych klientów,
3.negocjacjach cen i warunków świadczenia usług przez podwykonawców Zleceniodawcy,
4.świadczeniu usług związanych z pracownikami Zleceniodawcy.
Zakres świadczonych usług został przez Pana sklasyfikowany w następujących grupowaniach PKWiU:
‒74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – w zakresie usług w pkt 1-3;
‒70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi” – w zakresie usług w pkt 4.
Dodatkowo wskazał Pan, że w przypadku pierwszego typu usług nie można wykluczyć, że pewne elementy mogą mieć również cechy świadczące o klasyfikacji do kodu 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 2015).
W odniesieniu do działalności nie zachodzi żadna z okoliczności wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uniemożliwiających opodatkowanie ryczałtem. Ponadto nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskane z tytułu opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0, uwzględniając także fakt, że pewne czynności mogą mieścić się w zakresie grupowania 74.90.20.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast do przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”, należy zastosować stawkę ryczałtu 15%, wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
‒Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Pana obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzeń.
‒Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich klasyfikacji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
‒Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestięmożliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według dwóch różnych stawek: 8,5% i 15%. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
‒Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanami faktycznymi podanymi przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
‒Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).