1. Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyce... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.628.2022.2.PSZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.628.2022.2.PSZ

Temat interpretacji

1. Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. 2. Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług projektowania stron internetowych związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0) oraz działalności związaną z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0.12) 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osób fizycznych jest:

prawidłowe w części dotyczącej usług pośrednictwa handlowego,

nieprawidłowe w części dotyczącej usług projektowania stron internetowych.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani pismem z 29 listopada 2022 r. (wpływ 2 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni (dalej również jako Podatnik) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dla której wybrała formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej również „ustawa o ryczałcie”). Przedmiotowa działalność jest prowadzona od 5 września 2022 r.

Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm. - dalej również „ustawa o PIT”).

Wnioskodawczyni informuje, że dokonując wyboru formy opodatkowania na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych spełniła wszelkie warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w roku poprzedzającym rok podatkowy 2022 nie uzyskała przychodów z tej działalności gospodarczej, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej sumę 2.000.000 euro.

Nie zachodzi ponadto jakiekolwiek wyłączenie przewidziane w art. 8 ww. ustawy, tj.:

Wnioskodawczyni nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

Wnioskodawczyni nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

Wnioskodawczyni nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

Wnioskodawczyni nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

Wnioskodawczyni nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto Wnioskodawczyni spełniła warunek z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. złożyła pisemne oświadczenie o wyborze ryczałtu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego - do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęła pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Przeważającą działalnością Wnioskodawczyni jest działalność związana z oprogramowaniem ujęta pod grupowaniem PKD 62.01.Z. Pozostały przedmiot działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) to „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKD 74.90.Z).

Wnioskodawczyni podkreśla, że usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy zasadniczo na rzecz jednego Zleceniodawcy, tj. Spółki X Sp. z o.o. (dalej również Spółka lub Zleceniodawca) na podstawie umowy o współpracę (dalej również „umowa współpracy”).

W ramach świadczenia usług oznaczonych grupowaniem PKD 62.01.Z Wnioskodawczyni realizuje następujące czynności:

1)projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych,

2)budowanie architektury informacji i nawigacji stron www,

3)projektowanie zaawansowanych serwisów www, aplikacji mobilnych i projektów webowych,

4)przygotowywanie makiet i prototypów, prezentowanie koncepcji projektu serwisów internetowych,

5)projektowanie graficzne na potrzeby kampanii digitalowych i komunikacji w social mediach,

6)tworzenie menu, mechanizmów nawigacji, szablonów i formularzy oraz innych elementów identyfikacji wizualnej marki na stronach internetowych,

7)analiza funkcjonalności systemów informatycznych,

8)zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX,

9)proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów,

10)przygotowywanie specyfikacji technicznej,

11)zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu,

12)uczestnictwo w projektach tworzących nowe rozwiązania w ramach udoskonalania stron internetowych,

13)nadzorowanie wdrażanych rozwiązań,

14)testowanie zaprojektowanych rozwiązań,

15)projektowanie stron internetowych, tj. wykonywanie projektów graficznych stron internetowych promujących aplikację X, markę X, markę Y, marki klientów agencji Y, marki Z i marki Q,

16)wykonywanie projektów graficznych aplikacji X i aplikacji mobilnej X

dalej rozumianymi również jako „Usługi projektowania stron internetowych”.

Wnioskodawczyni podkreśla, że ww. usługi projektowania stron internetowych są związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalnością związaną z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. Jednocześnie Wnioskodawczyni podkreśla, że na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Wnioskodawczynię oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawczyni nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

W ramach umowy współpracy ze Spółką Wnioskodawczyni zajmuje się ponadto m.in.:

1)kontaktowaniem się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy,

2)wyszukiwaniem potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,

3)utrzymywaniem relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

4)weryfikacją ofert na rynku usług danej branży,

5)pełnieniem roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą,

dalej rozumianymi również jako „Usługi pośrednictwa handlowego”.

Ww. usługi nie stanowią usług doradczych związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.

Rezultaty prac są przede wszystkim wykonane prac, a w szczególności architektura aplikacji oraz serwisów internetowych, architektura informacji i nawigacji stron www, analizy i informacje dotyczące funkcjonalności systemów informatycznych, makiet, rozwiązań i projektów UX, analizy testów i dokumentacja z tym związana, projektowanie graficzne stron.

Na powyższe składają się wizualne i hierarchiczne przedstawienie takich elementów jak: zdjęcia, rozmiar i krój tekstów, przyciski, formularze, menu, animacje. Na samym końcu są tworzone podsumowania mailowe.

Wnioskodawczyni podkreśla, że wszelkie usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym. Usługi będą świadczone wyłącznie na terenie Polski.

W ocenie Wnioskodawcy opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności wymienione w punktach 1-5 związane ze świadczeniem Usług z zakresu zapewnienia kontaktu między kontrahentem (dalej również Zleceniodawcą) a jego klientami mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKD 74.90.Z).

Pytania

1.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym do opisanych Usług Pośrednictwa Handlowego Wnioskodawczyni będzie mogła zastosować stawkę 8,5% ryczałtu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym do opisanych Usług Projektowania Stron internetowych Wnioskodawczyni będzie mogła zastosować stawkę 8,5% ryczałtu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawczyni może ona opodatkować przychody z działalności związanej ze świadczeniem usług (usługi pośrednictwa handlowego) z zakresu zapewnienia kontaktu między kontrahentem a jego klientami w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm. - dalej również „ustawa o ryczałcie”).

Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania (tj. ryczałtu), o czym stanowi art. 8 ust. 1, jednak działalność Wnioskodawcy nie wykazuje żadnego z nich.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy. I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Dla usług sklasyfikowanych w klasie 74.90.12.0 PKWiU ustala się stawkę 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy. Usługi opisane w stanie faktycznym powinny kwalifikować się do grupy 74.9 PKWiU, a konkretnie do klasy 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Ustalenie właściwej klasy powinno opierać się na Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz jej interpretacji, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 - stanowiące integralną część klasyfikacji. Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

W Sekcji M PKWiU 2015 zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje „pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną". W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Wnioskodawca rozumie także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.

Powyższa analiza potwierdza, że „Usługi Pośrednictwa Handlowego” opisane w stanie faktycznym mieszą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego (tj. „Usług" opisanych w stanie faktycznym) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL oraz z dnia 7 lipca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST - powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP - istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego - pośrednictwa w interesach.

Ponadto, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na:

kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy,

wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,

utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

weryfikacji ofert na rynku usług danej branży,

pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą,

mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0 - tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny.

Mając na względzie powołane przepisy, treść wniosku oraz powołane interpretacje podatkowe, w ocenie Wnioskodawcy opisana działalność usługowa może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad 2.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawczyni wskazała również, że podstawowy zakres świadczonych przez niego usług sklasyfikowany jest jako PKWiU 62.01.11.0, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania. Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług przez Wnioskodawczynię w tym zakresie nie przekracza limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Wnioskodawczyni zapewnia również, iż nie świadczy Ona usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem 62.01.Z mogą być opodatkowane 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Podobne podejście jest potwierdzane na drodze indywidualnych interpretacji podatkowych. W interpretacji z 8 lutego 2022 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.909.2021.1.MK) Dyrektor KIS stwierdził, że:

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU: 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Usługi te nie są związane z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni spełnia ona ustawowe przesłanki idące ku temu by móc skorzystać z wybranej przez Nią formy opodatkowania, jaką jest podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.),

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy,

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy,

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, zakres świadczonych przez Panią usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.0. Ponadto podkreśla Pani, że na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Co istotne, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne;

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak m.in: projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że na żadnym etapie świadczenia przez Panią usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.

Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Panią usługi związane są m.in. z oprogramowaniem. Skoro do Pani obowiązków w ramach świadczonych usług należy m.in. projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych, budowanie architektury informacji i nawigacji stron www, uczestnictwo w projektach tworzących nowe rozwiązania w ramach udoskonalania stron internetowych, projektowanie stron internetowych, to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem. Tym samym usługi projektowania stron internetowych objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Panią z tytułu ich świadczenia powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Świadczy również Pani usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług pośrednictwa handlowego nie mieszczą się w katalogu czynności, wobec których nie może zostać zastosowana stawka 8,5%, tj. nie jest to działalność określona w art. 12 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 Ustawy. Działalność Pani w tym zakresie nie kwalifikuje się do żadnej szczególnej kategorii usług, które podlegałyby opodatkowaniu inną stawką ryczałtu niż 8,5%. Tym samym uprawniona jest Pani do zastosowania tej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług pośrednictwa handlowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).