Możliwości rozliczenia sprzedaży nabytych wirtualnie przedmiotów w grach komputerowych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki... - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.588.2022.2.ID

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.588.2022.2.ID

Temat interpretacji

Możliwości rozliczenia sprzedaży nabytych wirtualnie przedmiotów w grach komputerowych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 29 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia sprzedaży nabytych wirtualnie przedmiotów w grach komputerowych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.  Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca zamierza rozpocząć z dniem 1 września 2022 r. prowadzenie działalności gospodarczej na własny rachunek pod symbolem klasyfikacyjnym 47.91.Z w zakresie handlu wirtualnymi rzeczami w grach komputerowych (dalej jako „towar”), w ramach której zajmie się sprzedażą wirtualnych rzeczy w grach komputerowych. Wnioskodawca nie będzie rejestrował się jako płatnik VAT. Towar będzie pochodził bezpośrednio od Wnioskodawcy (sprzedającego). Wnioskodawca będzie jego źródłem, a towar w momencie sprzedaży, będzie tworzony przez Niego i przekazywany automatycznie klientowi, który go kupi. Sprzedaż towaru odbywa się za pośrednictwem strony internetowej zewnętrznego podmiotu. Zakupione przez klientów towary będą przesyłane bez żadnych przekształceń - dokładnie w takiej formie, w jakiej zostały zakupione. Zapłata za sprzedane towary odbywać się będzie za pośrednictwem przelewów bankowych. Towar jest przesyłany elektronicznie bezpośrednio do klienta, chwilę po zaksięgowaniu płatności - nie ma miejsca fizyczna wysyłka towaru. Klient, kupując towar, nie musi instalować żadnego oprogramowania. Zakupiony towar jest od razu gotowy do użycia i zarządzania nim przez kupującego. Zarządzanie towarem jest dostępne z poziomu strony internetowej klienta zewnętrznego oraz w miejscu występowania kupionego towaru, na przykład w serwerze do gry (w trybie wieloosobowym), do którego można połączyć się przykładowo grą komputerową. Działalność jest bardzo prosta w swojej istocie i ciężko ją dokładniej opisać. W skrócie będzie polegała ona na sprzedawaniu wirtualnych rzeczy do gier komputerowych przez Internet, które Wnioskodawca sprzedaje klientom (graczom) przez zewnętrzną stronę internetową.

Jako sposób opodatkowania Wnioskodawca ma zamiar wybrać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca wskazuje, że działalność gospodarczą ma zamiar prowadzić od 1 września 2022 r. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego złoży w momencie rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie wytwarzał towar w momencie sprzedaży towaru, generując go w grze dla klienta, który go kupił.

Wnioskodawca uważa, że odpowiedni symbol PKWiU dla usług, które wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, który jako jedyny pasuje do przedstawionego opisu stanu faktycznego to: 47.00.89.0 - Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Do działalności, którą prowadzi Wnioskodawca nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem sprzedaży są wirtualne monety o nazwie „tokeny”, wirtualne przedmioty takie jak: kilofy, zbroje, miecze, oraz inne wirtualne rzeczy, jak na przykład wirtualne wierzchowce, zwierzątka. Gra jest ogólnodostępna. Wejście do gry przez tryb wieloosobowy na serwer jest darmowe. Jedyną rzeczą, na której działalność opiera swój przychód jest sprzedaż wyżej wymienionych wirtualnych rzeczy w określonej cenie i ilości na serwerze, do którego gracz łączy się grą w trybie wieloosobowym. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).

Działalność Wnioskodawcy będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z  20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), a tym samym nie będzie działalnością wytwórczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

W odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca będzie sprzedawał wirtualne rzeczy do gier komputerowych poprzez internetowy serwis streamingowy, w którym nabywca rzeczy dokonuje ich zakupu, a dowodem ich zakupu będzie przelew bankowy i płatności poprzez internetowe systemy płatnicze. Przedmioty będą wysyłane drogą wirtualną w grze do klienta w takiej samej formie, w jakiej zostaną zakupione. Towary nie będą przekształcane, albowiem zostaną odsprzedane w formie, w jakiej zostały zakupione.

Doprecyzował Pan, że przedmiotem wniosku jest sprzedaż nabytych wirtualnie przedmiotów w grach komputerowych.

Pytanie

Czy dla przychodów osiąganych w przyszłości z działalności, tj. sprzedaży wirtualnych rzeczy w grach komputerowych, właściwe będzie opodatkowanie przychodów ze sprzedaży stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca uważa, modyfikując swoje uprzednie stanowisko, że działalność, jaką będzie prowadził, będzie działalnością usługową w zakresie handlu i będzie spełniać wszystkie warunki, aby można uzyskane przychody z tego tytułu opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki podatku 3%.

Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Zgodnie z ustawą, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3% przychodów.

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami prawa, sprzedaż, którą będzie prowadzić Wnioskodawca, podlegać będzie przepisom ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ nie zostają podjęte czynności, w wyniku których dochodzi do zmiany (przekształcenia, powstania nowego wyrobu) nabytych uprzednio towarów wirtualnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 omawianej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylony 

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy:

Użyte w ustawie określenie towary handlowe oznacza towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że:

1.zakres świadczonych przez Pana usług polegających na sprzedaży wirtualnych rzeczy w grach komputerowychsklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 47.00.89.0;

2.przedmiotem sprzedaży są nabyte uprzednio wirtualne przedmioty, tj. kilofy, zbroje, miecze, oraz inne wirtualne rzeczy, jak na przykład wirtualne wierzchowce, zwierzątka, a sprzedaż towaru odbywa się za pośrednictwem strony internetowej zewnętrznego podmiotu. Zakupione przez klientów towary będą przesyłane bez żadnych przekształceń - dokładnie w takiej formie, w jakiej zostały zakupione;

3.oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego złoży Pan w momencie rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej;

4.do działalności, którą zamierza Pan prowadzić Wnioskodawca nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

5.zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, mogą zostać opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wniosku w zakresie możliwości rozliczenia sprzedaży nabytych wirtualnie przedmiotów w grach komputerowych , nie dotyczy innych kwestii zawartych we wniosku, tj. sprzedaży tokenów, czy sprzedaży towaru wytworzonego.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze