Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z... - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.268.2022.4.KK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.268.2022.4.KK

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%. Wniosek został uzupełniony w dniach 29 kwietnia, 24 czerwca i 15 lipca 2022 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od dnia 4 listopada 1996 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą określoną jako Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych (kod PKD 28.25.Z). Przedmiotem Pana działalności gospodarczej jest instalacja, montaż, demontaż oraz serwis i konserwacja instalacji gazowych dotyczących gazów technicznych. Zatem wykonuje Pan szereg usług dla różnych podmiotów, albowiem montuje instalacje dla obiektów przemysłowych, laboratoriów, budynków natury naukowo-badawczej oraz szpitali. W toku swojej działalności współpracował Pan z takimi podmiotami, jak X. w A. czy też szpital w B. oraz C. Pana Działalność gospodarcza polega na montowaniu instalacji gazów technicznych przemysłowych, medycznych i laboratoryjnych o podwyższonej czystości (takie gazy techniczne to m.in. azot, dwutlenek węgla czy tlen). Montaż obejmuje instalacje rurociągów dla gazów medycznych, wiązek butlowych wraz z systemami dystrybucji do punktów poboru, stacji sprężonego powietrza oraz próżni, układów reduktorów wraz z zaworami odcinającymi czy też systemów detekcji gazów. Dokonuje Pan także serwisu oraz konserwacji systemów instalacji gazowych, polegających m.in. na naprawie zaworów odcinających, myciu zbiorników gazów, osuszaniu ciekłym azotem, dokonywaniu prób szczelności instalacji czy inertyzacji azotem.

Zgodnie zatem z art. 3 pkt 7a oraz 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2021, poz. 2351) przedmiotem Pana działalności gospodarczej są roboty budowlane polegające na przebudowie z wykorzystaniem urządzeń budowlanych.

Art. 3 pkt 7a powyższej ustawy stanowi, iż przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość, bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Art. 3 pkt 9 wskazanej ustawy, stanowi natomiast, iż przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne (...).

Do dnia 31 grudnia 2021 r. przychody z tej działalności opodatkowane były podatkiem na zasadach ogólnych, natomiast od dnia 1 stycznia 2022 r. uzyskiwane przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 5,5% - jako przychody z robót budowlanych (podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993).

W uzupełnieniu wniosku – w związku z wezwaniem organu - wskazał Pan, że faktycznie wykonywane przez Pana usługi w oparciu o PKWiU sklasyfikowane są w pozycji:

43.29.Z Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych oraz

43.22.Z Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych.

W stosunku do prowadzonej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone przez Pana w ustawowym terminie do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W 2021 r. osiągnął Pan przychód mniejszy niż 2 000 000,00 EUR.

W roku 2021 i 2022 nie wykonywał Pan usług na rzecz pracodawcy. Nie wykonywał Pan usług w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 czerwca 2022 r. wskazał Pan, że wykonywane przez Pana czynności sklasyfikowane są w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) pod poz. 43.22.20.0. Zgodnie z „Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), Warszawa 2016, s. 376, cyt.: „Grupowanie to obejmuje:

roboty związane z wykonywaniem instalacji związanych z dostarczaniem różnych gazów (np. tlenu w szpitalach) oraz roboty związane z podłączeniem sprzętu zasilanego gazem,

roboty związane z instalowaniem gazomierzy.

Grupowanie to nie obejmuje:

robót związanych z poprawą akustyki, sklasyfikowanych w 43.39.19.0,

robót związanych z zakładaniem izolacji przeciwwilgociowych i wodochronnych, sklasyfikowanych w 43.99.10.0."

W oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) czynności Pana, związane zarówno z usługami montażu i demontażu, jak i serwisu i konserwacji systemów instalacji gazowych kwalifikują się do poz. PKWiU 43.22.20.0.

Pana zdaniem, usługi konserwacji i serwisu klasyfikują się również do poz. 43.22.20.0 ponieważ czynności te obejmują: demontaż starych urządzeń u osoby trzeciej (klienta), przewóz na magazyn podatnika, naprawę lub wymianę na elementy nowe części instalacji, przewiezienie elementów do osoby trzeciej (klienta), montaż instalacji gazowej. Czynności te nie stanowią wyłącznie „konserwacji", gdyż czynności te odbywają się faktycznie przez demontaż starej instalacji i montaż instalacji technicznie identycznej, lecz z innymi - nowymi elementami, co stanowi roboty budowlane związane ze wznoszeniem i budową instalacji.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lipca 2022 r. na pytanie organu „(…) jak w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) – sklasyfikowane są wykonywane przez Pana usługi serwisu i konserwacji systemów instalacji gazowych”, ostatecznie doprecyzował Pan opis stanu faktycznego i wskazał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan następujące czynności (serwis i konserwacja systemów instalacji gazowych): demontaż starych urządzeń u osoby trzeciej (klienta), przewóz na magazyn podatnika, naprawa lub wymiana na elementy nowe części instalacji, przewiezienie elementów do osoby trzeciej (klienta), montaż instalacji gazowej. Wymieniane są całe pojedyncze stare zawory armatury na nowe, jak również wymieniane są całe systemy (tzw. aktualizacja schematów), również ucinanie starych elementów armatury i zastępowanie ich nowymi. Czynności mogą obejmować również montaż poziomowskazów (urządzenia do monitorowania stanu gazu i cieczy, inne rodzaje gazomierzy). Naprawa zaworów odcinających polega na ich wymianie na nowe, nadto zbiorniki podlegają myciu i osuszaniu ciekłym azotem. Wykonane instalacje podlegają próbom szczelności, czy inertyzacji azotem (zastąpieniu wilgotnego powietrza w górnej przestrzeni obojętnym i całkowicie suchym azotem o wysokiej czystości).

Czynności te, stanową roboty związane z wykonywaniem instalacji związanych z dostarczaniem różnych gazów oraz roboty związane z instalowaniem gazomierzy.

Wszystkie czynności wykonywane przez Pana wymienione w uzupełnieniu sklasyfikowane są w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) pod poz. 43.22.20.0.

Zgodnie z „Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” (PKWiU 2015), Warszawa 2016, s. 376, cyt.: „Grupowanie to obejmuje:

roboty związane z wykonywaniem instalacji związanych z dostarczaniem różnych gazów (np. tlenu w szpitalach) oraz roboty związane z podłączeniem sprzętu zasilanego gazem,

roboty związane z instalowaniem gazomierzy."

Pytanie

Czy ma Pan prawo stosować do uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej stawkę ryczałtu, zgodną z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 1993), tj. stawkę dla robót budowlanych w wysokości 5,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W oparciu o zaistniały stan faktyczny oraz zgodnie z art. 3 ust. 7 oraz ust. 7a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane przedmiotem Pana działalności gospodarczej są roboty budowlane stanowiące przebudowę.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 czerwca 2017 r. (sygn. II OSK 2596/15) przedstawił stanowisko, wedle którego przebudowa instalacji c.o. kwalifikuje się do robót budowlanych stanowiących przebudowę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Przedstawione orzecznictwo dotyczy wprawdzie przebudowy instalacji centralnego ogrzewania, natomiast w Pana opinii, stan faktyczny opisany w przedstawionym orzecznictwie jest bardzo zbliżony do stanu faktycznego opisanego we wniosku.

Zatem zgodnie z powyższym stanem faktycznym, przestawionym orzecznictwem oraz w oparciu o art. 3 ust. 7 i ust. 7a ustawy z dnia 7 lipca 1994 prawo budowlane należy wskazać, iż ma Pan prawo stosować do uzyskiwanych przychodów stawkę ryczałtu zgodną z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 1993), tj. stawkę dla robót budowlanych w wysokości 5,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

5,5 % dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

(…)

3)budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

(…)

7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

(…)

8) remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

(…).

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:

Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.

Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane - wskazuje zatem, że obejmuje ona:

budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się instalacją, montażem, demontażem oraz serwisem i konserwacją instalacji gazowych dotyczących gazów technicznych. Zakwalifikował Pan powyższe czynności do grupowania PKWiU 2015: 43.22.20.0. W 2021 r. osiągnął Pan przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro. Do prowadzonej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Złożył Pan stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodu w formie ryczałtu. Ponadto w 2021 i 2022 roku nie wykonywał Pan usług na rzecz pracodawcy i nie wykonywał usług w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z treści wniosku, świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi, sklasyfikowane są według PKWiU pod symbolem 43.22.20.0, to przychody uzyskiwane z tego tytułu, mogą zostać opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W efekcie powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).