Temat interpretacji
Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% w odniesieniu do przychodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów z gier komputerowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% w odniesieniu do przychodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów z gier komputerowych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 8 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2022 r. (wpływ 22 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca zamierza podjąć prowadzenie działalności usługowej w zakresie handlu w ramach indywidualnej działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie świadczenie usług określonych według klasyfikacji PKD kodem 47.91.Z tj. „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet” oraz 47.79.Z, tj. „Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach”. Natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) będą sklasyfikowane pod kodem 47.00.86 „Sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych” oraz 47.00.99 „Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów używanych”.
Wnioskodawca w ramach ww. działalności gospodarczej będzie dokonywał handlu towarami – (...), w tym także wirtualnymi przedmiotami z gier komputerowych. (...) ((...)) to towar przyjmujący postać unikatowego, cyfrowego (wirtualnego) aktywa reprezentującego szeroką gamę przedmiotów, takich jak kolekcjonerskie karty sportowe, wirtualne nieruchomości, wirtualne dzieła sztuki, obrazki i grafiki, memy, wirtualne awatary, wirtualne postacie itd. Kluczową cechą (...) jest ich niewymienialność. Oznacza to, że każdy taki przedmiot jest unikalny lub występuje w limitowanej, ponumerowanej liczbie sztuk. Każdy (...) jest różny i nie ma swojego odpowiednika – ma unikalną wartość, nie można go edytować i nie można go podrobić. Z uwagi na unikatowość (...), ich nabywcy wiążą często nadzieję, że będą one z biegiem czasu zyskiwać na wartości. Dokonywany przez Wnioskodawcę handel wirtualnymi przedmiotami z gier komputerowych będzie zaś obejmował zakup i sprzedaż towarów takich jak wirtualna broń, zbroje, postaci, prezenty używane między innymi w grach komputerowych.
Klientami Wnioskodawcy mogą być osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcy (osoby fizyczne, osoby prawne) z kraju i zagranicy. Sprzedane wirtualne przedmioty i (...) Wnioskodawca będzie wysyłał klientom drogą cyfrową w grze komputerowej czy też poprzez stronę bądź sklep internetowy, bądź inne rozwiązanie informatyczne, w takiej samej cyfrowej formie, w jakiej dany przedmiot zostanie przez Wnioskodawcę zakupiony. Transakcje sprzedaży będą pozbawione fizycznej wysyłki przedmiotów, jedynie drogą cyfrową. Sprzedawane wirtualne przedmioty z gier oraz (...) Wnioskodawca będzie nabywał od podmiotów zewnętrznych (np. twórców cyfrowych treści czy też innych kontrahentów handlujących takimi przedmiotami) lub od graczy (osób fizycznych). Płatności za wirtualne przedmiot i (...) będą dokonywane poprzez internetowe systemy płatnicze lub przelewami bankowymi.
Wnioskodawca będzie nabywał wirtualne przedmioty i (...) w celu sprzedaży, a więc w celu prowadzenia działalności handlowej. Wirtualne przedmioty i (...) Wnioskodawca będzie sprzedawał w stanie nieprzetworzonym, w takiej samej formie w jakiej zostaną one zakupione od dostawcy lub gracza – nie zostają zatem podjęte czynności, w wyniku których doszłoby do zmiany (przekształcenia) nabytych uprzednio wirtualnych przedmiotów czy też (...).
Wnioskodawca nie będzie świadczył usług pośrednictwa w sprzedaży wirtualnych przedmiotów czy też (...). Wynagrodzeniem Wnioskodawcy nie będzie prowizja, lecz różnica pomiędzy ceną sprzedaży a ceną zakupu.
Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie handlu na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
Wnioskodawca szacuje, że kwota przychodów z tytułu świadczenia przedmiotowych usług nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 2.000.000 euro.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pytanie dotyczy opodatkowania przychodów z usług opisanych we wniosku i uzyskiwanych w 2022 r.
Rejestracja prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej została dokonana w dniu 1 marca 2022. Przy czym do dnia 22 marca 2022 r. Wnioskodawca nie uzyskał jeszcze przychodów z tytułu świadczenia usług opisanych we wniosku o interpretację indywidualną będącą przedmiotem niniejszego postępowania.
Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce, tj. posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym zostało złożone przez Wnioskodawcę w momencie rejestracji działalności gospodarczej na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, w dniu 1 marca 2022.
Do dnia 22 marca 2022 r. Wnioskodawca nie uzyskał przychodów z tytułu świadczenia usług opisanych we wniosku o interpretację indywidualną będącą przedmiotem niniejszego postępowania. Wnioskodawca spodziewa się uzyskania wskazanych przychodów po znalezieniu klientów na te świadczone usługi, przy czym nie nastąpi to wcześniej niż po uzyskaniu rozstrzygnięcia kwestii będących przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację.
Wnioskodawca aktualnie uzyskuje przychody ze stosunku pracy i planuje ich uzyskiwanie również w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W roku 2021 Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej i nie uzyskiwał żadnych przychodów określonych w limicie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, którą Wnioskodawca będzie prowadził mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 3% przychodu?
Niniejsza interpretacja dotyczy części wniosku w zakresie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% w odniesieniu do przychodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów z gier komputerowych. Natomiast w odniesieniu do przychodów ze sprzedaży (...), wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, którą Wnioskodawca będzie prowadził mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 3% przychodu.
Zryczałtowana forma opodatkowania jest regulowana ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa o Ryczałcie”).
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o Ryczałcie, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa PIT”) ilekroć w Ustawie PIT jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy o Ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie zaś z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy o Ryczałcie, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Z powyższego wynika, że definicja zawarta w cyt. art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, dotyczy sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym, bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy o Ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy o Ryczałcie.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 Ustawy o Ryczałcie;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: (i) prowadzenia aptek, (ii) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, (iii) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: (i) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, (ii) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, (iii) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b Ustawy o Ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie nabywał wirtualne przedmioty i (...) w celu sprzedaży, a więc w celu prowadzenia działalności handlowej. Wirtualne przedmioty i (...) Wnioskodawca będzie sprzedawał w stanie nieprzetworzonym, w takiej samej formie w jakiej zostaną one zakupione od dostawcy lub gracza – nie zostają zatem podjęte czynności, w wyniku których doszłoby do zmiany (przekształcenia) nabytych uprzednio wirtualnych przedmiotów czy też (...).
Tym samym, w świetle powyższego, mając na uwadze zakres planowanych usług, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tego tytułu będą podlegały opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych wydanych w podobnych stanach faktycznych. Przykładowo należy wskazać:
-Pismo z dnia 24.09.2020 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.648.2020.1.MM,
-Pismo z dnia 12.10.2020 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDWP.4011.73.2020.2.PP,
-Pismo z dnia 13.03.2018 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL3-1.4011.98.2018.2.IM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 omawianej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy:
Użyte w ustawie określenie towary handlowe oznacza towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że:
1.zakres świadczonych przez Pana usług polegających na sprzedaży wirtualnych przedmiotów sklasyfikowany jest wg symboli PKWiU 47.00.86 oraz 47.00.99;
2.nabyte przez Pana wirtualne przedmioty będzie Pan sprzedawał w stanie nieprzetworzonym, w takiej samej formie, w jakiej zostaną zakupione – nie zostają zatem podjęte czynności, w wyniku których doszłoby do zmiany (przekształcenia) nabytych uprzednio wirtualnych przedmiotów;
3.do wykonywanej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy;
4.złożył Pan w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, mogą zostać opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy części wniosku w zakresie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% w odniesieniu do przychodów ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów z gier komputerowych. Natomiast w odniesieniu do przychodów ze sprzedaży (...), wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).