Możliwości opodatkowania w 2022 r. przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.198.2022.2.JS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.198.2022.2.JS

Temat interpretacji

Możliwości opodatkowania w 2022 r. przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Interpretacja indywidualna stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 18 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania w 2022 r. przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Uzupełniła go Pani pismem z 4 maja 2022 r. (data wpływu 4 maja 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 04.05.2009 r.. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Nie zatrudnia nikogo na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze.

Na rok 2022 jako formę opodatkowania działalności Wnioskodawczyni wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Nie zachodzą wobec Wnioskodawczyni okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności wykonuję usługi, które sklasyfikowane są wg następujących kodów PKD:

  •  74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • 82.11.Z - działalność usługowa związana z administracją obsługą biura,
  • 82.99.Z - pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej nie sklasyfikowana,
  • 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 85.60.Z - działalność wspomagająca edukację.

Jako licencjonowany Doradca (...) Wnioskodawczyni pomaga zakładom pracy w prawidłowym przygotowaniu do transportu towarów, które podlegają przepisom Umowy o transporcie towarów niebezpiecznych. W zależności od rodzaju towarów i zagrożeń, jakie się z nimi wiążą, drogą elektroniczną, telefoniczną lub osobiście podczas przeprowadzanych audytów, Wnioskodawczyni podaje wymagania przepisów w celu prawidłowego przygotowania towarów do transportu. Usługi te Wnioskodawczyni wykonuje na podstawie stałych umów podpisanych z klientami.

W ramach posiadanych przez Wnioskodawczynię uprawnień specjalisty d/s BHP Wnioskodawczyni zajmuję się opracowywaniem ocen ryzyka związanych z zagrożeniami chemicznymi występującymi na stanowiskach pracy. Jest to praca biurowa wykonywana na podstawie dostarczonych z zakładów pracy kart charakterystyki niebezpiecznych substancji i mieszanin chemicznych, wyników badań środowiska pracy itp. oraz wywiadów z przedstawicielami zakładów. W końcowym dokumencie opisane jest z jakimi zagrożeniami ma do czynienia pracownik podczas pracy i, w jaki sposób jego działania lub działania zakładu pracy mogą zminimalizować skutki narażenia na niebezpieczne właściwości używanych środków chemicznych.

Wykonuję również usługi sporządzania:

  • dokumentów określających czy zakłady podlegają wymaganiom rozporządzenia w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
  • sprawozdań ADR zawierających ilości rozładowanych, załadowanych, zapakowanych i przewiezionych towarów podlegających przepisom ADR,
  • skróconych kart charakterystyki (zwięzłych najważniejszych informacji wybranych z oryginalnych kart charakterystyki niebezpiecznych substancji i mieszanin chemicznych),
  • instrukcji stanowiskowych przy pracy z niebezpiecznymi substancjami i mieszaninami chemicznymi w ramach BHP.

Dodatkowo Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia pracowników zakładów pracy w zakresie wymagań przepisów o transporcie towarów niebezpiecznych, skupiające się na bezpiecznym i prawidłowym przygotowaniu do transportu nadawanych towarów uznanych jako niebezpieczne w transporcie. Są to szkolenia wewnętrzne wymagane przepisami działu 1.4 oraz 8.2.3 Umowy ADR, nie kończą się one egzaminem państwowym. Odbywają się one cyklicznie wraz ze zmianami przepisów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jako osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce podlegam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Pytanie zawarte we wniosku dotyczy opodatkowania ryczałtem świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług w roku 2022 oraz w latach następnych.

Do 2021 roku dochody z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej były opodatkowane na zasadach ogólnych. Prowadzona była podatkowa księga przychodów i rozchodów.

Świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały wg następujących symboli PKWiU:

Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni nie uzyskuję (nie będzie uzyskiwała) przychodów ze świadczenia usług:

  • przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1),
  • prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
  • firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
  • reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

W 2021 roku z tytułu prowadzonej działalności Wnioskodawczyni osiągnęła przychód w wysokości 220.940 zł , tym samym nie przekroczył on limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust.4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach wykonywanych usług Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych z ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni, nie uzyskuje, poza działalnością gospodarczą innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Jednocześnie Wnioskodawczyni zaznacza, że od listopada ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego będzie pobierała świadczenie emerytalne.

Od roku 2022 r. Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu, jeśli taka sytuacja wystąpi.

Pytanie

Czy dla usług doradztwa w zakresie transportu towarów niebezpiecznych właściwa będzie stawka ryczałtu w wysokości 15% a do pozostałych świadczonych usług zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

W związku z uzupełnieniem wniosku zmieniło się stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do zadanego we wniosku pytania. Wnioskodawczyni uważa, że całość wykonywanych przeze mnie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Stawka ta jest właściwa dla działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi zostały sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 74.90.15 oraz PKWiU 85.59.13. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla tego typu usług nie przewiduje szczególnej stawki podatku, dlatego też usługi te należy opodatkować stawką 8,5%, przewidzianą w art. 12 ust. 1 pkt 5a.

Jako uzasadnienie zmian w przypisanych symbolach PKWiU są faktycznie wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Mają one na celu przekazanie wiedzy i wymagań związanych z bezpieczeństwem pracy w kontakcie z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi na terenie zakładów produkcyjnych oraz bezpiecznego postępowania z towarami niebezpiecznymi podczas ich transportu. Zarówno przepisy bhp jak i ADR , które są podstawą przy wszystkich sporządzanych przez Wnioskodawczynię dokumentach i prowadzonych szkoleniach mają na celu bezpieczeństwo pracowników i innych osób , które mogą mieć kontakt z niebezpiecznymi środkami chemicznymi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

„Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

·prowadzenia aptek,

·działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

·działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

·samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

·w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

·samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W świetle z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy: 

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a)

- 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c)

Ponadto, zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że:

1.Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Świadczone usługi klasyfikuje Pan według PKWiU jako: 74.90.15 oraz 85.59.13.

3.Wynagrodzenia z tytułu prowadzonej działalności nie przekroczyło u Pani w 2021 r. limitu określonego w  art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4.Do wykonywanej przez Panią działalności, nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem:

  • 74.90.15 Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów  ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • 85.59.13 Usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów  ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Tym samym, stanowisko Pani jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

  • stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pani w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).