Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU: – 62.01.12.0: usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych; – 62.01.11.0: usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania - 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
•nieprawidłowe w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.11 stawką ryczałtu w wysokości 8,5% oraz
•prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek został uzupełniony 2 stycznia 2023 r. – w odpowiedzi na wezwanie organu. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej nieprzerwanie od 17 sierpnia 2020 r. Działalność polega na świadczeniu usług głównie na rzecz jednego podmiotu gospodarczego działającego w Polsce – tj. na rzecz X Sp. z o.o. z siedzibą w A. - NIP (...) (dalej jako "KLIENT"), z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o świadczeniu usług. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie świadczył usługi dla innych Klientów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
W szczegółowy zakres usług Wnioskodawcy realizowanych na rzecz wyżej wymienionego podmiotu gospodarczego wchodzi świadczenie następujących usług, które według jego najlepszej wiedzy są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 (czyli usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych):
–analizowanie wymagań i specyfikacji gotowych systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez Klienta,
–modelowanie i projektowanie nowych funkcjonalności, bądź też dostosowywanie istniejących funkcjonalności technologii informatycznych/systemów informatycznych do wymogów ostatecznego odbiorcy rozwiązania - usługi te są wykonywane od strony architektury biznesowej, nie od strony architektury kodu oraz wykonywane są z wykorzystaniem opisów tekstowych lub graficznych i nie mają związku z tworzeniem oprogramowania przez Wnioskodawcę,
–uczestnictwo w spotkaniach z zespołem technicznym Klienta oraz z dostawcami rozwiązań informatycznych, sygnalizowanie i omawianie wskazanych przez programistów problemów technicznych dotyczących dostarczanych funkcjonalności,
–nadzorowanie i koordynowanie pracy zespołu programistów - koordynowanie prac zespołu projektowego, ustalanie priorytetów w zespole, zlecanie prac, nadzór nad ich realizacją, akceptowanie wypracowanych rozwiązań,
–analizowanie, projektowanie, wykonywanie, dokumentowanie oraz rozwijanie dokumentacji analitycznej i projektowo-technicznej dla różnych systemów informatycznych,
–wsparcie w wykonywaniu testów manualnych.
Wnioskodawca świadczy na rzecz Klienta analogiczne do powyższych usługi w zakresie nowych rozwiązań dla programów komputerowych oraz aplikacji internetowych. Usługi te są - według Wnioskodawcy najlepszej wiedzy - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 (czyli Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania):
–analizowanie wymagań i specyfikacji programów komputerowych/aplikacji internetowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez Klienta,
–modelowanie i projektowanie nowych funkcjonalności, bądź też dostosowywanie istniejących funkcjonalności programów komputerowych/aplikacji internetowych do wymogów ostatecznego odbiorcy rozwiązania - usługi te są wykonywane od strony architektury biznesowej, nie od strony architektury kodu. Wykonywane z wykorzystaniem opisów tekstowych lub graficznych i nie mają związku z tworzeniem oprogramowania przez Wnioskodawcę,
–uczestnictwo w spotkaniach z zespołem technicznym Klienta oraz z dostawcami rozwiązań informatycznych, sygnalizowanie i omawianie wskazanych przez programistów problemów technicznych dotyczących dostarczanych funkcjonalności,
–nadzorowanie i koordynowanie pracy zespołu programistów - koordynowanie prac zespołu projektowego, ustalanie priorytetów w zespole, zlecanie prac, nadzór nad ich realizacją, akceptowanie wypracowanych rozwiązań,
–analizowanie, projektowanie, wykonywanie, dokumentowanie oraz rozwijanie dokumentacji analitycznej i projektowo-technicznej dla różnych programów komputerowych aplikacji internetowych,
–wsparcie w wykonywaniu testów manualnych.
Do zakresu świadczonych usług przez Wnioskodawcę nie należą:
–usługi związane z oprogramowaniem, tj. programowanie, czy tworzenie oprogramowania, tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego,
–usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania,
–usługi, które wytwarzają systemy gotowe do użycia przez użytkownika,
–usługi, które są z zakresu instalowania oprogramowania.
Wnioskodawca zakłada, że może świadczyć powyższe usługi w przyszłości, jednak wniosek ich nie dotyczy i jeżeli zacznie świadczyć tego typu usługi zastosuje odpowiednią stawkę ryczałtu.
Forma opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę to skala podatkowa (zasady ogólne). Wnioskodawca planuje zmienić formę opodatkowania w roku podatkowym 2023 na opodatkowanie przychodów “ryczałtem ewidencjonowanym”.
W poprzedzającym roku podatkowym (tj. w roku 2021) przychody z działalności Wnioskodawcy nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro. W aktualnym roku podatkowym (tj. w roku 2022) zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 2 000 000 euro.
Wnioskodawca oświadcza, że do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca wskazuje, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części działalności Wnioskodawcy.
Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie przez Niego czynności opisanych we wniosku. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca zgodnie z treścią umowy zawartej ze swoim Klientem przenosi na ten podmiot prawa autorskie majątkowe do utworów powstałych podczas wykonywania tejże umowy bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń woli z chwilą przejęcia utworów wytworzonych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca przenosi również na wyżej wymieniony podmiot wszystkie prawa zależne i pokrewne, bez ograniczeń czasowych i terytorialnych. Wnioskodawca wykonuje czynności związane z powyżej opisaną umową o świadczeniu usług w dowolnie wybranym przez siebie miejscu - brak jest bezpośredniego nadzoru ze strony Klienta Wnioskodawcy.
Wnioskodawca oświadcza, że nie toczy się wobec niego żadne postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani czynności sprawdzające w zakresie podatku PIT (podatku dochodowego od osób fizycznych) za jakikolwiek okres.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca świadczy usługi dla X Sp. z o.o. związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz analogiczne usługi w zakresie nowych rozwiązań dla programów komputerowych oraz aplikacji internetowych, które są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0.
Pod pojęciem „systemy komputerowe” Wnioskodawca określa infrastruktury serwerowe, na których działają aplikacje internetowe. „Komponenty systemów komputerowych” to fizyczne części składowe urządzenia (ang. hardware), oprogramowanie serwerowe oraz bazy danych.
Wnioskodawca modeluje nowe funkcjonalności za pomocą opisów tekstowych, tabel, rysunków oraz diagramów. Opisy te prezentują wartość biznesową, czyli wartość mierzalną i odczuwalną dla ostatecznego odbiorcy rozwiązania osiąganą przy pomocy systemu komputerowego. Nowe funkcjonalności, czy istniejące funkcjonalności, to procesy biznesowe, które zostały ułożone przez Wnioskodawcę, następnie zaprogramowane/skonfigurowane przez programistów w systemie komputerowym. Wytworzone przez Wnioskodawcę opisy, tabele, rysunki oraz diagramy stanowią część dokumentacji projektowej, którą Wnioskodawca tworzy, aktualizuje oraz utrzymuje.
Architektura biznesowa to cele i procesy dotyczące biznesowej części danej organizacji. Zaprojektowanie nowej funkcjonalności od strony architektury biznesowej oznacza, że zaprojektowany zostanie konkretny proces, który dostarcza mierzalną wartość biznesową dla organizacji. Wdrożenie takiej funkcjonalności wymaga wybrania konkretnego narzędzia, podejścia oraz zaprogramowania - tym zajmuje się zespół programistów, nie Wnioskodawca.
Zespół programistów programuje daną funkcjonalność na podstawie opisów i diagramów przygotowanych przez Wnioskodawcę - są to opisy nietechniczne, prezentujące cel, jaki dana funkcjonalność ma przynosić oraz kroki, w jakich będzie testowana i użytkowana.
Modelowanie i projektowanie polega na tworzeniu diagramów za pomocą notacji BPMN (z ang. Business Process Modeling Notation) - jest to otwarty język graficzny, który jest rozumiany zarówno przez interesariuszy biznesowych, jak i programistów.
Przedmiotem prac programistów jest osiąganie wskazanych przez Wnioskodawcę celów poprzez programowanie/konfigurację systemów komputerowych. Wynikiem prac programistów jest oprogramowanie lub konfiguracja systemu, które pozwalają zrealizować zaprojektowany przez Wnioskodawcę proces. Wnioskodawca przed przekazaniem opisu do programistów określa wskaźniki efektywności (KPI), które dany proces musi spełniać. Nadzór i akceptacja polega na weryfikowaniu, czy zdefiniowane wskaźniki zostały spełnione. Programiści informują Wnioskodawcę, jakie wyniki osiągnął zaprogramowany proces, co później jest lub nie jest akceptowane przez Wnioskodawcę.
Wsparcie w wykonywaniu testów manualnych polega na projektowaniu scenariuszy testowych, które są wykorzystywane przez Testera Manualnego podczas testów manualnych danych funkcjonalności. Ścieżki testowe projektowane są przez Wnioskodawcę za pomocą diagramów i prezentują kroki, które Tester musi wykonać w określonej kolejności.
Czynności, które Wnioskodawca wykonuje w ramach usług w zakresie nowych rozwiązań dla programów komputerowych oraz aplikacji internetowych są analogiczne do tych wykonywanych w zakresie systemów komputerowych.
Programy komputerowe to oprogramowanie, które musi zostać zainstalowane na komputerze lokalnym Użytkownika, aby mógł on z niego skorzystać. Aplikacja internetowa to oprogramowanie zainstalowane na dedykowanym serwerze, a zatem dostępna i możliwa do użycia za pomocą przeglądarki internetowej. Komponenty to elementy składowe/moduły z jakich aplikacja/program się składa. Aplikacja może składać się z wielu modułów, z czego każdy z nich może dostarczać innych funkcjonalności.
Wnioskodawca modeluje nowe funkcjonalności za pomocą opisów tekstowych, tabel, rysunków oraz diagramów. Opisy te prezentują wartość biznesową, czyli wartość mierzalną i odczuwalną dla ostatecznego odbiorcy rozwiązania osiąganą przy pomocy aplikacji lub programu. Nowe funkcjonalności, czy istniejące funkcjonalności, to procesy biznesowe, które zostały ułożone przez Wnioskodawcę, następnie zaprogramowane/skonfigurowane przez programistów w aplikacji internetowej/programie komputerowym. Wytworzone przez Wnioskodawcę opisy, tabele, rysunki oraz diagramy stanowią część dokumentacji projektowej, którą Wnioskodawca tworzy, aktualizuje oraz utrzymuje.
Architektura biznesowa to cele i procesy dotyczące biznesowej części danej organizacji. Zaprojektowanie nowej funkcjonalności od strony architektury biznesowej oznacza, że zaprojektowany zostanie konkretny proces, który dostarcza mierzalną wartość biznesową dla organizacji. Wdrożenie takiej funkcjonalności wymaga wybrania konkretnego narzędzia, podejścia oraz zaprogramowania - tym zajmuje się zespół programistów, nie Wnioskodawca. Zespół programistów programuje daną funkcjonalność na podstawie opisów i diagramów przygotowanych przez Wnioskodawcę - są to opisy nietechniczne, prezentujące cel, jaki dana funkcjonalność ma przynosić oraz kroki, w jakich będzie testowana i użytkowana.
Modelowanie i projektowanie polega na tworzeniu diagramów za pomocą notacji BPMN (z ang. Business Process Modeling Notation) - jest to otwarty język graficzny, który jest rozumiany zarówno przez interesariuszy biznesowych, jak i programistów.
Przedmiotem prac programistów jest osiąganie wskazanych przez Wnioskodawcę celów poprzez programowanie (pisanie kodu) / konfigurację programów komputerowych / aplikacji internetowych. Wynikiem prac programistów jest oprogramowanie lub konfiguracja aplikacji, które pozwalają zrealizować zaprojektowany przez Wnioskodawcę proces. Wnioskodawca przed przekazaniem opisu do programistów określa wskaźniki efektywności (KPI), które dany proces musi spełniać. Nadzór i akceptacja polega na weryfikowaniu, czy zdefiniowane wskaźniki zostały spełnione. Programiści informują Wnioskodawcę, jakie wyniki osiągnął zaprogramowany proces, co później jest lub nie jest akceptowane przez Wnioskodawcę.
Wsparcie w wykonywaniu testów manualnych polega na projektowaniu scenariuszy testowych, które są wykorzystywane przez Testera Manualnego podczas testów manualnych danych funkcjonalności. Ścieżki testowe projektowane są przez Wnioskodawcę za pomocą diagramów i prezentują kroki, które Tester musi wykonać w określonej kolejności.
Pytanie
Czy w związku z wyżej wymienionym zakresem świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez niego ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką podatku ryczałtowego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, tym samym uważa, że do wyliczeń kwoty należnego podatku dochodowego z tytułu przychodu od usług opisanych w stanie faktycznym prawidłowe jest zastosowanie stawki 8,5%.
Zgodnie z interpretacją wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 11 stycznia 2022 roku, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.956.2021.2.ISL, prawdziwe jest stwierdzenie: (cyt.) “[...] należy stwierdzić, że - co do zasady - przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania - sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 oraz z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych - sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 - niezwiązanych z oprogramowaniem, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
•12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
•8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
–PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;
–PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
–projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
–projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
–projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
–wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że w zakres świadczonych przez Pana usług nie wchodzi programowanie, tworzenie oprogramowania, czy tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.
Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane według PKWiU 62.01.11.0 związane są z oprogramowaniem. Skoro do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług należy m.in. modelowanie i projektowanie nowych funkcjonalności, jak też dostosowywanie istniejących funkcjonalności programów komputerowych/aplikacji internetowych do wymogów ostatecznego odbiorcy to usługi te objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy. W konsekwencji, przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczenia ww. usług sklasyfikowanuch według PKWiU 62.01.11.0 powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.
Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 (sieci i systemy komputerowe) mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).