Ustalenie formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.111.2022.3.MAP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.111.2022.3.MAP

Temat interpretacji

Ustalenie formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 28 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 8 kwietna 2022 r. (wpływ 14 kwietnia 2022 r.) oraz pismem z 18 maja 2022 r. (wpływ 23 maja 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego po jego uzupełnieniu

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 6 lipca 2020 r. do dnia złożenia wniosku. Działalność gospodarcza prowadzona jest wg symboli PKWIU: 43.39.19.0, 43.99.90.0, 43.22.11.0, 43.29.19.0, 43.31.10.0, 43.32.10.0, 43.33.10.0, 43.34.10.0, 43.91.11.0. Działalność ta ma charakter wyłącznie usługowy w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie zatrudnia Pan pracowników, ani zleceniobiorców, usługi świadczy samodzielnie. Przedmiotem działalności gospodarczej jest świadczenie usług budowlanych, remontowych oraz wykończeniowych wyłącznie z materiałów powierzonych przez zamawiających. Do głównych zleceniodawców należą zarówno firmy, jak i klienci indywidualni. Nie uzyskuje Pan z innych źródeł dochodów podlegających opodatkowaniu. Również w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie uzyskiwał Pan przychodów z tyt. działalności gospodarczej ponieważ działalność gospodarczą otworzył Pan 6 lipca 2020 r. i przed tą datą nigdy nie prowadził Pan jednoosobowej działalności gospodarczej.

30 czerwca 2020 r. za pośrednictwem strony https://prod.ceidg.gov.pl wypełnił Pan i złożył Pan elektronicznie wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Tego samego dnia wniosek ten został osobiście podpisany w Urzędzie Gminy. Wskazał Pan, że w pozycji nr 18 ww. wniosku nieświadomie nie zostało przez Pana zaznaczone oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego - tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ta forma opodatkowania ustalana była przez Pana od samego początku, z uwagi na najbardziej korzystne opodatkowanie z racji świadczenia usług budowlanych, remontowych, wykończeniowych wyłącznie z materiałów powierzonych przez klientów.

11 lutego 2022 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez system CEiDG. Był Pan przekonany o opodatkowaniu przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu ewidencjonowanego, czego dowodem jest prowadzenie ewidencji przychodów oraz opłacanie zaliczek na podatek ryczałtowy w wysokości 5,5%, począwszy od miesiąca rozpoczęcia działalności gospodarczej. Również za 2020 r. został złożony przez Pana PIT-28 w ustawowym terminie do właściwego Urzędu Skarbowego. W dniu złożenia wniosku nadal rozliczał Pan przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W czerwcu 2021 r. o fakcie, że na wniosku w CEiDG z 30 czerwca 2020 r. nie było zaznaczone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania poinformował Pana pracownik Urzędu Skarbowego przy okazji analizy rocznego zeznania podatkowego PIT-28 za 2020 r. 16 czerwca 2021 r. udał się Pan do Urzędu Gminy w celu sprostowania wpisu do CEiDG złożonego w dniu 30 czerwca 2020 r., uzupełniając pole 18 i wybierając formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Sprostowanie to zostało dokonane na podstawie art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 r., poz. 2296). Uznał Pan, że pierwotny wpis do CEiDG zawierał oczywiste błędy, czyli nie zostało zaznaczone pole wyboru formy opodatkowania i dlatego dokonał sprostowania wpisu do CEiDG. Urząd Skarbowy nie zgodził się z Pana działaniem uznając, że ta forma sprostowania wpisu w CEiDG jest nieprawidłowa. Wskazano, że powinien Pan podlegać opodatkowaniu według zasad ogólnych i opłacać zaliczki na podatek dochodowy według skali podatkowej. Urząd Skarbowy nie wydał żadnej decyzji w tym zakresie, poinformowano Pana telefonicznie.

Wniosek o wydanie interpretacji dotyczy okresu od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. od 6 lipca 2020 r. oraz 2021 r. Zarówno w 2020 r., jak i w 2021 r. uzyskał Pan  przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Pierwszy przychód w 2021 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskał Pan 31 stycznia 2021 r. W 2022 r. zostało złożone zeznanie podatkowe PIT-28 za 2021 r. W analizowanej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, ani kontrola skarbowa, czy tez celno-skarbowa. Nadal stosuje Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż taka forma opodatkowania była zamierzona od początku działania firmy.

Pytanie

Czy prawidłowo w 2020 r. i 2021 r. stosował Pan opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Wskazuje Pan, że poz. nr 18, tj. oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych we wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest pozycją, która może zostać nieświadomie pominięta przy wypełnianiu oraz składaniu tegoż wniosku elektronicznie. Elektroniczny formularz wniosku o wpis, udostępniony za pośrednictwem https://...., pozwala na złożenie wniosku bez obowiązku wyboru formy opodatkowania. Uważa Pan, że jeżeli pozycja ta jest obowiązkowa, to formularz powinien wymuszać uzupełnianie i wybór którejś pozycji w ramach poz. nr 18 wniosku, a nawet powinien być blokowany w trakcie wysyłki pokazując błędy w wypełnianiu wniosku.

Biorąc pod uwagę, że od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej prowadził Pan ewidencję przychodów oraz opłacał należne zaliczki na podatek ryczałtowy w wysokości 5,5%, mając mylną świadomość o braku złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania, Pana zdaniem, powinno przysługiwać Panu prawo do opodatkowania osiąganych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, mimo niezłożenia oświadczenia o formie opłacania podatku dochodowego na wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej.

Zauważa Pan, że złożył w terminie ustawowym zeznanie podatkowe za 2020 r. na formularzu PIT-28 i nadal stosuje tę formę opodatkowania. Stosowanie w 2020 r. i 2021 r. opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uważa Pan za prawidłowe .

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, z późn. zm.):

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 1a cyt. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, w formie pisemnej, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, albo złożyć pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 9a ust. 1b ww. ustawy:

W myśl art. 9a ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zgodnie z art. 9a ust. 3 cyt. ustawy:

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że 16 czerwca 2021 r. udał się do Pan Urzędu Gminy w celu sprostowania wpisu do CEiDG złożonego 30 czerwca 2020 r., wybierając jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zarówno w 2020 r., jak i 2021 r. uzyskał Pan przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Pierwszy przychód w 2021 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskał Pan 31 stycznia 2021 r. Był Pan przekonany o opodatkowaniu przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu ewidencjonowanego, czego dowodem jest prowadzenie ewidencji przychodów oraz opłacanie zaliczek na podatek ryczałtowy w wysokości 5,5%, począwszy od miesiąca rozpoczęcia działalności gospodarczej. W 2022 r. rozlicza Pan przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. 11 lutego 2022 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez system CEiDG.

Zauważyć należy, że podatnicy są obowiązani złożyć oświadczenie o  wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Skoro w ustawowym terminie nie dokonał Pan wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to właściwą formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z Pana działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu za 2020 r. i 2021 r. zostało przez Pana złożone dopiero 16 czerwca 2021 r. w postaci sprostowania wpisu do CEiDG. Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2021 r. uzyskał Pan 31 stycznia 2021 r. A zatem, nie można uznać, że w odniesieniu do przychodów za 2020 r. i 2021 r. skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

W świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że dokonane 16 czerwca 2021 r. przez Pana sprostowanie dotyczące wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie wypełnia przesłanek skutecznego zawiadomienia, o którym mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. A zatem, zgłoszenie to nie wywołało skutku prawnego co do zasad opodatkowania na 2020 r. oraz 2021 r. Przychody uzyskane przez Pana z działalności gospodarczej w 2020 r. i w 2021 r. powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie ustalenia, czy spełnił Pan warunki do skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2020 r. i 2021 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).