W zakresie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (PKWiU 85.59.19.0). - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.523.2022.2.OK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.523.2022.2.OK

Temat interpretacji

W zakresie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (PKWiU 85.59.19.0).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 22 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2022 r. (data wpływu 19 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów Wnioskodawca osiąga przychody z działalności gospodarczej i opodatkowuje je ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2021 r. Przed 2021 r. Wnioskodawca był opodatkowany podatkiem liniowym.

Wnioskodawca zawiesił działalność gospodarczą w dniu 1 stycznia 2021 r., po czym wznowił ją z dniem 8 lutego 2021 r. Po wznowieniu działalności gospodarczej w 2021 r., Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania przychodów. Przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawcy w 2021 r. nie przekroczyły limitu 2 mln EUR, i nie przekroczą również limitu 2 000 000 euro w 2022 r., jak i w latach kolejnych.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę z A. Sp. z o.o., która pośredniczyła w świadczeniu usług przez Wnioskodawcę ze spółką B., a następnie (od sierpnia 2021 r.) już bezpośrednio z B. (dalej "Zleceniodawca"). Wnioskodawca nie jest i nie zamierza być zatrudniony na umowę o pracę czy umowę zlecenie, a przychody z działalności gospodarczej osiąga na terytorium Polski. Wnioskodawca zgodnie z zawartą umową wykonuje usługi jako Scrum Master. Wnioskodawca wykonywał obowiązki Scrum Mastera zarówno w 2021 r. (zarówno dla A. oraz B.), jak również wykonuje je obecnie, tj. po odwieszeniu działalności gospodarczej w dniu 8 lutego 2021 r.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca jako Scrum Master zobowiązuje się do świadczenia następującej usługi: "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji w charakterze Scrum Mastera", polegające na:

edukowaniu członków zespołu w zrozumieniu jak stosować ramy postępowania Scrum podczas wytwarzania i rozwoju produktów Zleceniodawcy lub klientów Zleceniodawcy,

motywacja interesariuszy i zespołów dostarczających wartość dla organizacji w sposób zwinny,

prowadzenie i facylitacja warsztatów związanych z wytwarzaniem wartości poprzez rozwiązywanie złożonych problemów w sposób zwinny, " usługa wsparcia zespołów i organizacji w stosowaniu zwinnych, adaptacyjnych metodach rozwiązywania złożonych problemów" dalej zwane jako "Usługi Scrum Mastera".

Usługi Scrum Mastera stanowią wypełnienie potrzeb Zleceniodawcy oznaczonych w umowie zawartej między Zleceniodawcą a Wnioskodawcą. Wnioskodawca świadczy ww. usługi od momentu odwieszenia działalności w 2021 r. oraz zamierza je świadczyć w latach następnych.

Końcowym efektem oferowanej Usługi Scrum Mastera jest samoorganizujący się zespół, który potrafi w sposób adaptacyjny rozwiązywać złożone problemy pracując w krótkich iteracjach zwanych Sprintami. Dodatkowym efektem pracy Wnioskodawcy są materiały szkoleniowe pozwalające zapoznać się z przyjętym przez organizację sposobem pracy zwinnej przez inne zespoły oraz osoby w organizacji oraz pozwalające ocenić stopień w jakim dany zespół pracuje w sposób zwinny, wskazujący zespołowi dalszy kierunek rozwoju oraz edukacji, ponieważ docelowo zespół powinien nauczyć się samoorganizacji oraz samodzielnego stosowania metod zwinnych.

W umowie zawartej przez Wnioskodawcę określone są następujące szczegółowe warunki świadczenia Usług Scrum Mastera:

1)stworzenie zespołowi warunków do terminowej dostawy uzgodnionych produktów,

2)zachęcanie do pełnego uczestnictwa członków zespołu w ramach określonych ról, obowiązków i uprawnień,

3)zapewnienie, że iteracyjny proces rozwoju produktu jest odpowiednio ukierunkowany i kontrolowany,

4)kontrolowanie backlogu Sprintu,

5)zapewnienie, że wszystkie czynności związane z testowaniem i przeglądami są odpowiednio zaplanowane i przeprowadzone,

6)zarządzanie ryzykiem i problemami na poziomie Sprintu; eskalacja do kierownika produktu / kierownika projektu w zależności od potrzeb,

7)współpraca z kierownikiem produktu/kierownikiem projektu przy określaniu zakresu i celów projektu,

8)codzienne monitorowanie postępów zespołu,

9)umożliwienie sprawnej komunikacji z kierownikiem produktu/kierownikiem projektu,

10)organizacja codziennych spotkań Scrum ("daily", "standup") w sposób zwarty i skoncentrowany na przedmiocie,

11)zapewnienie regularnych przeglądów sprintów i retrospektyw,

12)respektowanie i współpraca przy wypracowaniu wewnętrznych standardów projektowych Zleceniodawcy.

Usługi Scrum Mastera, które Wnioskodawca świadczy (i świadczył w 2021 r.) zostały przez niego sklasyfikowane następująco: Usługi edukacyjne - PKWIU (2015) - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca zaznacza, że samodzielnie sklasyfikował ww. czynności pod wskazaną klasyfikację PKWIU. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższe klasyfikacje mają jedynie charakter pomocniczy i nie stanowią oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWIU.

Wnioskodawca zaznacza, że jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów (dochodów) z tytułu Usług Scrum Mastera zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5 %, począwszy od przychodów (dochodów) uzyskiwanych od momentu odwieszenia działalności w roku 2021 r.

Od momentu odwieszenia działalności gospodarczej w 2021 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w charakterze Scrum Mastera, jednakże w związku z omyłkowym przekonaniem braku możliwości stosowania stawki ryczałtu 8,5%, stosował do świadczonych usług zawyżoną stawkę 15%, z uwagi na dokonanie wcześniej błędnej klasyfikacji statystycznej PKWIU. Powyższa omyłka wynikała z faktu, iż przed zawieszeniem działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczył usługi Project Managera (Kierownika Projektu), a więc inne niż Usługi Scrum Mastera. Dochody osiągane przez Wnioskodawcę przed zawieszeniem działalności gospodarczej, a więc przed 2021 r., były opodatkowane podatkiem liniowym.

Wnioskodawca wskazuje, że usługi Scrum Mastera, w tym również te świadczone po odwieszeniu działalności w 2021 r. w żadnym stopniu nie dotyczą pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - PKWiU 70.22.30.0 (Wnioskodawca nie ma wiedzy profesjonalnej w zakresie rozwiązań technicznych i profesjonalnych stosowanych przez Zleceniobiorcę i tym samym nie może doradzać w tych kwestiach), jak również nie wykonywał w 2021 r. i nie wykonuje obecnie działalności związanej z tworzeniem oprogramowania, czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz w zakresie instalowania oprogramowania.

Wnioskodawca nie świadczył również w 2021 r. oraz nie świadczy obecnie następujących usług: usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Jednocześnie wskazuje się, że Wnioskodawca pozostając w błędzie co do kwalifikacji prawnej swoich usług Scrum Mastera korzystał do tej pory, w tym w 2021 r., z kodu PKD 62.01.Z., który omyłkowo przyporządkował do swojej działalności gospodarczej przed 2021 r., kiedy to świadczył usługi w ramach działalności gospodarczej jako Kierownik Projektu (Project Manager), a osiągane dochody były opodatkowane podatkiem liniowym. Obecnie, jak również w 2021 r. Wnioskodawca nie wykonuje (i w 2021 r. nie wykonywał) usług jako Kierownik Projektu (Project Manager). Na skutek ww. okoliczności do osiąganego do tej pory przychodu z tytułu usług Scrum Mastera, zarówno w 2022 r. jak również w 2021 r., Wnioskodawca - pozostając w błędnym przekonaniu - opodatkowywał swoje przychody nieprawidłową stawką 12% zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym dla przychodów osiąganych od 1 stycznia 2022 r., oraz stawką 15% dla przychodów osiąganych w 2021 r., podczas gdy powinien stosować stawkę 8,5%. Wnioskodawca skutecznie wybrał formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2021 r. (po odwieszeniu działalności) i kontynuuje tę formę opodatkowania w 2022 r.

Usługi Wnioskodawcy ograniczone są tylko i wyłącznie do pełnienia roli Scrum Mastera - usługi edukacji i wsparcia organizacji i zespołu rozwijającego wewnętrzny serwis internetowy w zrozumieniu teorii i praktyki Scruma.

Wnioskodawca pozostając w błędnym przekonaniu, że to charakter produktu końcowego wytwarzanego przez jego Zleceniodawcę, dla którego dostarcza wsparcie, a nie jego specjalistyczne usługi Scrum Mastera, które faktycznie wykonuje, determinuje stosowanie określonych kodów PKD i PKWiU jakie powinien stosować przy prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Tym samym, Wnioskodawca, od momentu wykonywania usług w charakterze Scrum Mastera, stosował stawki ryczałtu właściwe dla wykonywania obowiązków Kierownika Projektu (Project Managera) w związku z dostarczaniem usług do poprzedniej, innej firmy niż Zleceniodawca. W rezultacie, Wnioskodawca pozostawał w błędnym przeświadczeniu co do istoty prawidłowej kwalifikacji usług Scrum Mastera, tj. kod PKD 62.01.Z. Było to błędne przeświadczenie, ponieważ charakter usług Scrum Mastera wykonywanych przez Wnioskodawcę jest (był) niezależny, bez względu na to czy produktem zespołu, dla którego dostarcza wsparcie jest program komputerowy, serwis internetowy, lek, wystrój mieszkania czy jakikolwiek inny produkt/towar. W świetle aktualnie obowiązujących przepisów to usługi, które rzeczywiście wykonuje przedsiębiorca (tu: Usługi Scrum Mastera) są podstawą kwalifikacji PKD a nie końcowy przedmiot usługi jakie realizuje Zleceniodawca, lub poprzedni pracodawca.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że z tytułu przychodów z Usług Scrum Mastera osiąganych w 2022 i 2021 r. powinien stosować stawkę ryczałtu 8,5%, co oznacza, że jest również uprawniony do złożenia korekty zeznania PIT-28 za 2021 r. wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, poprzez skorygowanie stosowanej uprzednio zawyżonej stawki ryczałtu 15% i rozliczenie tych przychodów według stawki 8,5%.

W stosunku do Wnioskodawcy nie mają zastosowania tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów. Wnioskodawca nie wykonuje również Usług Scrum Mastera w ramach wolnego zawodu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych po wznowieniu działalności gospodarczej w lutym 2021 r., składając stosowne oświadczenie w momencie jej wznowienia (przed 20 marca 2021 r.). Do chwili obecnej Wnioskodawca nie zmieniał formy opodatkowania i nadal jest opodatkowany ryczałtem.

Wnioskodawca podtrzymuje, że jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości podatkowania osiąganych przychodów (dochodów) z tytułu Usług Scrum Mastera zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5 %, począwszy od przychodów (dochodów) uzyskiwanych od momentu odwieszenia działalności w roku 2021 r.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług: przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie ostatecznie sformułował pytanie nr 1 mające być przedmiotem interpretacji.

Ponadto Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do przedstawionych we wniosku pytań.

Pytania

1.Czy uzyskiwane od 2021 r. przychody z tytułu usług Scrum Mastera, sklasyfikowanych jako usługi edukacyjne pod symbolem 85.59.19.0 PKWIU opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5 %?”

2.Czy Wnioskodawca jest uprawniony do złożenia korekty zeznania PIT-28 w rozliczeniu za 2021 r. oraz złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty poprzez skorygowanie zastosowanej w pierwotnym zeznaniu stawki ryczałtu 15% na stawkę 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy, uzyskiwane począwszy od 2021 r. przychody z tytułu:

1)usług Scrum Mastera, sklasyfikowanych jako usługi edukacyjne pod symbolem 85.59.19.0 PKWIU opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%,

2)Wnioskodawca jest uprawniony do złożenia korekty zeznania PIT-28 w rozliczeniu za 2021 r. oraz złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty poprzez skorygowanie zastosowanej w pierwotnym zeznaniu stawki ryczałtu 15% na stawkę 8,5%.

UZASADNIENIE

Ad. 1

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, ze zm.), zwaną dalej "ustawą o ryczałcie", ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 5a pkt. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą PIT", ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.

W dalszej części ustawy PIT (art. 5b ust. 1) wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie przewiduje wprost, iż osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m.in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatnicy opłacają roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Artykuł 8 ustawy o ryczałcie od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Niezależnie od powyższego, dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze. Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie od przychodów, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od przedmiotu działalności podatnika. Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 1 pkt. 5 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w zakresie, m.in.:

przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

I tak, zgodnie z ustawową definicją (art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o ryczałcie) przez działalność usługową rozumie pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji (PKWIU) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do właściwego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.

Klasyfikacja 85.59.19.0 PKWIU obejmuje swoim zakresem "usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych". Pomocniczo, w dziale 85.59.B wskazano, że podklasa ta obejmuje w szczególności, edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania, pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (włączając: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników).

Zgodnie z podstawowym podręcznikiem dla Scrum Masterów ["Przewodnik po Scrumie" Ken

Schwaber & Jeff Sutherland]: "Scrum to uproszczone ramy postępowania, które pomagają poszczególnym osobom, zespołom i organizacjom wytwarzać wartość poprzez adaptacyjne rozwiązywanie złożonych problemów."

Rola Wnioskodawcy jako Scrum Mastera jest przede wszystkim edukacyjna - wspiera zespół, poszczególne osoby oraz organizację w zrozumieniu Scruma oraz wszystkich zastosowanych w nim koncepcji, filarów empiryzmu, wartości, ról, wydarzeń oraz artefaktów a także w zaaplikowaniu wszystkich tych konceptów pracy zespołowej w krótkich iteracjach w praktyce w ich środowisku pracy. Wsparcie to odbywa się poprzez rozmowy o charakterze motywacyjnym lub mentorskim, przygotowanie warsztatów i szkoleń oraz tzw. burzy mózgów, a także retrospektywny charakter pracy w skończonych iteracjach.

Końcowym efektem oferowanej usługi jest samoorganizujący się zespół, który potrafi w sposób adaptacyjny rozwiązywać złożone problemy pracując w krótkich iteracjach zwanych Sprintami. Dodatkowym efektem pracy Wnioskodawcy są materiały szkoleniowe pozwalające zapoznać się z przyjętym przez organizację sposobem pracy zwinnej przez inne zespoły oraz osoby w organizacji.

W tym miejscu warto wyjaśnić sprzeczności, które mogą się pojawić, kiedy zawód Scrum Mastera zostanie nieprawidłowo zrozumiany. Pewne usługi, choć wydają się powiązane zostaną porównane z podstawowymi założeniami Scruma i roli Scrum Mastera:

wszelkie usługi zarządzania - Scrum nie jest metodą zarządczą a Scrum Master to tzw. "servant leader" - który nie zarządza zespołem ani projektem (nie zarządza harmonogramami, kosztami itp.), Scrum Master uczy członków zespołu samoorganizacji oraz samozarządzania,

zarządzanie produkcją - Scrum Master zajmuje się jedynie procesem Scrum poprzez podejście do rozwiązywania do złożonych problemów - nie posiada profesjonalnej wiedzy dotyczącej procesu produkcji i tym samym nie jest w stanie doradzać w kwestii procesów produkcyjnych. Może co najwyżej wspierać zespół i Product Ownera stosując metody motywujące i kreatywne pracując na zasobach zespołu,

doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - metoda Scrum nie ma nic wspólnego z doradztwem dot. prowadzenia działalności gospodarczej.

W celu poprawnej kwalifikacji PKWIU należy zastanowić się nad poprawną definicją słowa edukacja. Z tego względu warto skorzystać z definicji słownikowej zawartej w encyklopedii PWN:

Edukacja: [łac. educatio 'wychowanie', 'wykształcenie'],wychowanie, kształcenie; ogół czynności i procesów mających na celu przekazywanie wiedzy, kształtowanie określonych cech i umiejętności.

W realiach branży IT oraz Scrum Master można wystosować dokładniejszą definicję: nauczanie kogoś, proces zdobywania wiedzy, kształtowanie pożądanych postaw i zachowań.

W relacji dawca - biorca, osoba będąca dawcą (np. nauczyciel), będzie odpowiedzialna za wspieranie wysiłku edukacyjnego, za dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, tak aby odbiorca był w stanie pozyskać odpowiednią wiedzę i umiejętności, a także wykorzystać je w praktyce.

Z powyższego oraz z analizy usług świadczonych przez Wnioskodawcę bez trudu można wywnioskować, że celem Zleceniodawcy zapisanym w umowie jest edukacja pracowników przez Wnioskodawcę. Konkretnie, Scrum Mastera, którego zadaniem jest ukształtowanie pożądanych postaw i zachowań u członków zespołu. Naprowadzanie poprzez ukierunkowanie pytania na właściwe postępowanie i poszukiwanie odpowiedzi na nie.

Bezpośrednie zalecanie przez Scrum Mastera jak zespół ma postępować podczas pracy nad złożonymi problemami w projekcie, jak to ma miejsce w przypadku doradztwa, jest przykładem anty-wzoru postępowania doświadczonego Scrum Mastera. Wnioskodawca jako profesjonalista nie wychodzi poza ramy swojego zawodu.

W tym miejscu należy stwierdzić, że konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej - wyższej bądź niższej - stawki ryczałtu. Z taką sytuacją mamy do czynienia w kontekście usług edukacyjnych. Do przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów prawidłową stawką ryczałtu jest stawka 8.5%, jednakże podstawa prawna stosowania tej stawki wynika z innego przepisu szczególnego, tj. z art. 12 ust.1 pkt 5 lit c) ustawy o ryczałcie.

Biorąc powyższe pod uwagę, w odniesieniu do przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę w 2021 r. oraz w 2022 r. (i latach następnych) z tytułu Usług Scrum Mastera, sklasyfikowanych jako Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych", pod symbolem PKWIU 85.59.19.0 powinny być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.

Podsumowując, całość przedstawionych powyżej okoliczności uprawnia Wnioskodawcę do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej stosując stawkę 8,5%, opisanej w opisie stanu faktycznego, począwszy od prowadzenia działalności w 2021 r. oraz w 2022 r. (i w latach następnych), gdyż:

zostaną (zostały) spełnione wszystkie warunki, uprawniające do stosowania tej formy, o których mowa w art. 6 ww. ustawy, jak również nie wystąpią przesłanki wykluczające możliwość stosowania tej formy, określone w art. 8 tej ustawy,

Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy (tj. co do zasady do 20 dnia miesiąca dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym); Wnioskodawca złożył takie oświadczenie jeszcze w 2021 r., w terminie wynikającym z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, zatem był uprawniony do stosowania ryczałtu od przychodów zarówno w 2021 r. oraz w 2022 r.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że powołując się na treść art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) jest uprawniony do skorygowania zeznania rocznego PIT-28 za 2021 r., w której to korekcie uwzględni przychody osiągnięte z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług Scrum Mastera, sklasyfikowane wg PKWIU 85.59.19.0, według stawki ryczałtu.

W związku ze skorygowaniem ww. zeznania, Wnioskodawca będzie uprawniony do złożenia do naczelnika urzędu skarbowego wniosku o stwierdzenie nadpłaty (w zw. z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej) oraz do zwrotu nadpłaconego podatku obejmującego różnicę pomiędzy kwotą podatku zryczałtowanego zapłaconą według zawyżonej stawki ryczałtu 15% a faktyczną kwotą podatku zryczałtowanego jaką Wnioskodawca powinien wpłacić stosując prawidłową stawkę ryczałtu 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy,

osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy,

przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.),

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy,

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający

wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez

zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną

działalnością.

W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano, że:

użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylona,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylona,

e)uchylona,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy,

jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W ww. artykule zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan wskazał – w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 powyższej ustawy.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy,

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i c ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów:

a) z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

c) ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85).

Warto zaznaczyć, że z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c, który obowiązuje od 1 stycznia 2022 r., wykreślono wskazanie, że stawka ryczałtu ma zastosowanie do świadczenia usług edukacyjnych innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że:

1.prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia Usługi Scrum Mastera, tj. usługi edukacji i wsparcia organizacji i zespołu rozwijającego wewnętrzny serwis internetowy w zrozumieniu teorii i praktyki Scruma;

2.prowadzona przez Pana działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 -Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;

3.nie uzyskuje Pan i nie uzyska przychodu ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.);

4.nie uzyskuje Pan i nie uzyska przychodu ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

5.do wykonywanej działalności nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

6.w Pana przypadku zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 85.59.19 – usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem w przypadku świadczenia przez Pana przedmiotowych usług objętych grupowaniem PKWiU 85.59.19 zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stanowisko Pana w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do Pana wątpliwości w zakresie możliwości skorygowania kwot zapłaconego już podatku wobec stosowania względem ww. przychodów 15% stawki ryczałtu wskazać należy, że jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy ryczałtowej:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do końca lutego roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Zwrot nienależnie zapłaconego podatku następuje zgodnie z przepisami rozdziału 9 Ordynacji podatkowej – Nadpłata, i należy do kompetencji właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z przepisem art. 72 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.), za nadpłatę uważa się kwotę:

nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

Stosowanie do art. 73 § 1 Ordynacji podatkowej, nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:

1. zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;

2. pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;

3. zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4. wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku;

5. zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego – dla podatników podatku dochodowego (art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Kwestie związane z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku zostały uregulowane w art. 75 Ordynacji podatkowej.

W myśl art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej:

jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej:

uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

W myśl art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:

jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Tym samym, jeżeli z przepisów prawa podatkowego nie wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), składany jest tylko wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Zgodnie z art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej:

jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta wywołuje skutki prawne.

Stosownie do treści art. 75 § 4a Ordynacji podatkowej:

w decyzji stwierdzającej nadpłatę organ podatkowy określa wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości w takim zakresie, w jakim powstanie nadpłaty jest związane ze zmianą wysokości zobowiązania podatkowego. W zakresie, w jakim wniosek jest niezasadny, organ odmawia stwierdzenia nadpłaty.

Zwrócić uwagę należy także na art. 75 § 6 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.

W myśl art. 76c ww. ustawy:

nadpłatę wynikającą z zaliczek na podatek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatek. Jeżeli jednak nadpłata wynika z decyzji stwierdzającej nadpłatę, wydanej w związku z art. 75 § 1, zwrot nadpłaty następuje w terminie 30 dni od dnia wydania tej decyzji.

Natomiast w myśl art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej:

prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.

Ponadto z art. 80 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, że:

prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu.

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej:

jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Stosownie do treści art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z treści cytowanego uprzednio art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych, np. błędnie mogła zostać określona wysokość przychodu bądź dochodu, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Podatnik, który dokonuje korekty zeznania podatkowego, aby odzyskać nadpłacony lub nienależnie uiszczony podatek dochodowy albo zaniżoną lub niewykazaną nadpłatę podatku dochodowego, musi także przedłożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Obliguje do tego art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej. We wniosku o stwierdzenie nadpłaty należy wskazać rodzaj zobowiązania podatkowego, w którym występuje nadpłata, jej wysokość oraz okoliczności powstania.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Jak wynika z wniosku, od 2021 r. świadczy Pan usługi informatyczne dla spółek. Przychód uzyskiwany ze świadczenia ww. usług opodatkowywał Pan w 2021 r. 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast w 2022 r. 12% stawką ryczałtu, podczas gdy przychody te kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem w stawce 8,5%. Uważa Pan, że jest uprawniony do złożenia korekty zeznania PIT-28 w rozliczeniu za 2021 r. oraz złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty poprzez skorygowanie zastosowanej w pierwotnym zeznaniu stawki ryczałtu 15% na stawkę 8,5%.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w związku z zastosowaniem niewłaściwej stawki ryczałtu względem osiąganych przez Pana przychodów ma Pan możliwość dokonania korekty zeznania podatkowego za rok 2021 poprzez złożenie deklaracji korygującej wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Stanowisko Pana w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach działań określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem, z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, bądź z doradztwem w zakresie oprogramowania, uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).