Możliwości rozliczania się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.430.2022.2.ID

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.430.2022.2.ID

Temat interpretacji

Możliwości rozliczania się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani pismem z 21 czerwca 2022 r. (wpływ 21 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Intencją Wnioskodawczyni jest potwierdzenie prawa do opodatkowania osiąganych w Polsce przychodów w 2022 r. (i w latach następnych) zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług („zryczałtowanym podatkiem”), a także właściwej stawki podatku od przychodów osiąganych tytułem świadczenia opisanych niżej usług.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną i będzie pozostawać polskim rezydentem podatkowym, a także prowadzić będzie (w dalszym ciągu) tzw. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczyć będzie usługi na rzecz polskiego klienta lub klientów (dalej łącznie: „Klient”) zajmujących się przede wszystkim handlem towarami na rynku krajowym i rynkach zagranicznych za pośrednictwem różnych kanałów dystrybucji (sprzedaż detaliczna, hurtowa, tradycyjna i online), w tym w szczególności (lecz nie wyłącznie) w branży medycznej i dystrybucji produktów medycznych.

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni będzie świadczenie usług pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach i transakcjach - nakierowanych na pozyskanie nowych kontrahentów dla Klienta i zgodnie z podanymi przez Klienta kryteriami. Usługi te wiązać się będą także z negocjowaniem warunków transakcji, nadzorem nad ich realizacją, a także wsparciem w tworzeniu zespołów lub członków personelu Klienta odpowiedzialnych za wdrażanie strategii obranych przez Klienta Wnioskodawczyni. Dodatkowo Wnioskodawczyni świadczyć będzie dla Klienta także usługi doskonalenia zawodowego (usługi szkoleniowe) w szczególności z zakresu technik sprzedażowych oraz kompetencji miękkich niezbędnych do efektywnej sprzedaży.

W zależności od bieżącego zapotrzebowania Klientów zakres usług Wnioskodawczyni ulegać może zmianie, a przedmiotem tego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są przychody osiągane ze świadczenia następujących dwóch rodzajów usług.

A.

W pierwszej kolejności Wnioskodawczyni zainteresowana jest oceną sposobu opodatkowania usług pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach (zwanych dalej łącznie: „Usługami Pośrednictwa”), na które składać się mogą w szczególności (lecz nie wyłącznie) następujące usługi realizowane na zlecenie Klienta (Klientów):

1)zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży - tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy handlowej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;

2)wyszukiwanie dostawców towarów (dystrybutorów, właścicieli licencji, etc.; dalej łącznie: „Dostawców”) na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta;

3)kontaktowanie się z potencjalnymi Dostawcami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń);

4)przedstawianie Klientowi oferty Dostawców;

5)negocjowanie umów i warunków współpracy z Dostawcami w imieniu Klienta;

6)udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi Dostawcami z ramienia Klienta - w celu nawiązania lub zebrania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej Klienta;

7)opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy Dostawcami a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy Dostawcami a Klientem.

Rezultatami wykonywanych Usług Pośrednictwa mogą być w szczególności - przekazanie danych kontaktowych Dostawców dostosowanych do wymogów Klienta, raporty i podsumowania emailowe, zebrane oferty potencjalnych kontrahentów oraz profile ich działalności gospodarczej, aktywny udział w wydarzeniach gospodarczych, rekomendacje dotyczące wyboru kontrahenta, negocjacje handlowe, bieżące konsultacje i spotkania - realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, weryfikowanie i podsumowywanie postępów w projektach (na życzenie Klienta) . Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany.

Wnioskodawczyni przyporządkowuje Usługi Pośrednictwa do klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

B.

Jak wspomniano wyżej, dodatkowo Wnioskodawczyni świadczyć będzie także usługi doskonalenia zawodowego i szkoleniowe (dalej jako: „Usługi Szkoleniowe”). Przeprowadzane one będą głównie dla zespołu sprzedażowego Spółki w regularnych odstępach czasu lub zgodnie z zapotrzebowaniem Spółki. Usługi Szkoleniowe skupiają się na rozwoju osobistym i kompetencji miękkich niezbędnych do efektywnej sprzedaży oraz na przedstawianiu ogólnych technik sprzedażowych i marketingowych w branży, w której działać będzie Klient - organizator szkolenia.

Podczas takich szkoleń uczestnicy współpracujący z Klientem będą mieli możliwość uzyskania określonych informacji, czy umiejętności praktycznych, dzięki aktywności w formie warsztatowej, panelu dyskusyjnego, treningu umiejętności praktycznych. W zależności od tematyki szkoleń oraz zapotrzebowania Klienta, Wnioskodawczyni przygotowywać może dla uczestników także materiały szkoleniowe oraz instruktażowe (np. w postaci prezentacji) do rozdystrybuowania wśród wybranych członków personelu oraz podmiotów stale współpracujących ze Spółką.

Wnioskodawczyni przyporządkowuje Usługi Szkoleniowe do klasyfikacji 85.59.19.0 PKWiU - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane lub względnie - do klasyfikacji PKWiU 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego dla dorosłych.

Wnioskodawczyni wskazuje w CEIDG m.in. następujące kody PKD dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, istotne dla Usług będących przedmiotem tej interpretacji: 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, a także takie jak 82.11.Z - Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura i inne. Wnioskodawczyni jednocześnie dodaje, że powyższa klasyfikacja ma charakter jedynie pomocniczy i nie stanowi oceny Wnioskodawczyni odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według kodów PKD.

Wnioskodawczyni nie wyklucza świadczenia jednocześnie także innych usług niż opisane wyżej Usługi Pośrednictwa i Usługi Szkoleniowe, opisane powyżej podlegające opodatkowaniu ryczałtem, osiągając w szczególności inne przychody z działalności usługowej opisane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawy”).

Świadcząc usługi różnego rodzaju, Wnioskodawczyni prowadzić będzie ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy.

Wnioskodawczyni w ramach opisu stanu faktycznego dodaje, że złoży w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c ustawy, nie zrezygnuje z tego wyboru i nie wybierze innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b tej ustawy.

W 2021 r. przychody podatkowe Wnioskodawczyni z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz nie prowadziła w 2021 r. działalności gospodarczej w formie spółki, a także nie wykonywała (i nie będzie w 2022 r. wykonywać) czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy). Nie zachodzą w stosunku do Wnioskodawczyni inne okoliczności wskazane w art. 8 ww. ustawy, tj. Wnioskodawczyni nie będzie opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy.

Wnioskodawczyni jednocześnie przewiduje, że w przyszłości nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8, podobnie, jak też Wnioskodawczyni nie złoży oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy. Działalność Wnioskodawczyni nie będzie stanowić zaś wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, stwierdziła Pani, że prowadzi działalność gospodarczą od 2 lipca 2020 r.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów na 2022 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego Wnioskodawczyni złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed dniem 20 lutego 2022 r.

Wnioskodawczyni pragnie potwierdzenia właściwej stawki ryczałtu dla usług szkoleniowych opisanych we wniosku, które - w zależności od szczegółów wykonanej usługi - sklasyfikowane będą pod kodem 85.59.19.0 PKWiU lub względnie - PKWiU 85.59.13.2. Jest to jednak, w ocenie Wnioskodawczyni, jeden podatkowy stan faktyczny, bowiem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy, której dotyczy wniosek stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji dla całego działu 85 PKWiU, który obejmuje oba wskazane kody PKWiU we wniosku.

Wnioskodawczyni uzyskuje i uzyskiwać może także przychody tytułem powołania do zarządu, tj. z działalności wykonywanej osobiście.

Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz mogą być także wykonywane na rzecz jednostek nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 r.?

2.Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?

3.Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług Szkoleniowych mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?

Pani stanowisko w sprawie

W uzasadnionym przekonaniu Wnioskodawczyni:

1.przychody osiągane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodówewidencjonowanych począwszy od 2022 r.,

2.przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów,

3.przychody ze świadczenia opisanych Usług Szkoleniowych mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.

Uzasadnienie

Ad. 1. Zgodnie z art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatnicy (osoby fizyczne) mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po spełnieniu następujących warunków:

(i)w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,

(ii)złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b ustawy) - pod warunkiem, że nie zachodzą równocześnie okoliczności wskazane w art. 8 ustawy.

Jak wskazała Wnioskodawczyni w opisie stanu faktycznego oraz opisie usług, wszystkie powyższe przesłanki pozytywne są przez Wnioskodawczynię spełnione i będą spełnione w 2022 r., podobnie jak nie wystąpiły i nie wystąpią przesłanki negatywne. Nie powinno być zatem wątpliwości, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b ww. ustawy oraz będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

Zastosowaniu opodatkowania ryczałtowego nie stoi na przeszkodzie także fakt planowanego świadczenia przez Wnioskodawczynię usług, do których znajdą zastosowanie różne stawki zryczałtowanego podatku. W takiej sytuacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności - na zasadzie art. 12 ust. 3 ustawy.

Ad. 2. Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług Pośrednictwa wyznacza, w ocenie Wnioskodawczyni, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ustalając stawkę 8,5% ryczałtu m.in. dla usług pośrednictwa w interesach ujętych w klasie 74.90.12.0 PKWiU.

Dopasowanie Usług Pośrednictwa do działu 74 grupy 74.9 PKWiU, konkretnie do klasy 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wnioskodawczyni ustaliła posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU z 2015 - stanowiące integralną część klasyfikacji.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU z 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (…), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.

W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje „pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Wnioskodawczyni rozumie także, jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.

Uwzględniając powyższe, opisywane Usługi Pośrednictwa, polegające w szczególności właśnie na pośrednictwie komercyjnym, spełniają kryteria i posiadają właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną stawkę, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług Pośrednictwa należało będzie stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach:

-z 4 czerwca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL oraz

-z 7 lipca 2021 r., Nr 0115- KDIT1.4011.293.2021.2.MST - powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

-     z 1 października 2019 r., Nr 0115- KDIT3.4011.315.2019.2.DP - istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego - pośrednictwa w interesach.

Ad. 3. Stawkę ryczałtu odpowiednią dla Usług Szkoleniowych określa natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, wskazując wartość 8,5% jako właściwą stawkę ryczałtu od przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane zostały w sekcji P. Dział ten obejmuje: usługi szkół publicznych i niepublicznych wszystkich typów (włączając szkoły specjalne), prowadzone przez organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego lub inne osoby prawne lub fizyczne w ramach obowiązującego sytemu oświaty i szkolnictwa wyższego, edukację w formach: stacjonarnej, zaocznej lub na odległość przez radio, telewizję, Internet lub drogą korespondencyjną, edukację prowadzoną na różnych poziomach kształcenia, włączając kształcenie specjalne oraz edukację dla dorosłych (w tym: edukację dla dorosłych wchodzącą w skład publicznych Centrów Kształcenia Ustawicznego), usługi szkół wojskowych i akademii wojskowych, usługi szkół w zakładach karnych, w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich na odpowiednich poziomach nauczania, pozaszkolne formy dokształcania i doskonalenia zawodowego, pozaszkolne formy edukacji związane głównie ze sportem i rekreacją, np. kursy gry w tenisa lub golfa, itp., usługi wspomagające edukację.

Grupowanie 85.59 PKWiU obejmuje zaś w szczególności wskazane przez Wnioskodawczynię usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Jak wskazano wyżej Wnioskodawczyni przyporządkowuje Usługi Szkoleniowe do klasyfikacji PKWiU 85.59.19.0 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane lub, względnie, do klasyfikacji PKWiU 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego dla dorosłych oraz do klasyfikacji.

Wnioskodawczyni przysługuje prawo do opodatkowania przychodów ze świadczenia Usług Szkoleniowych stawką 8,5%.

Stanowisko takie potwierdza w aktualnym stanie prawnym m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2022 r., Nr akt 0114- KDIP3-2.4011.1228.2021.3.MN.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU, ustalonego zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylona,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylona,

e)uchylona,

4)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

5)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

6)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

(uchylony).

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

-od 2 lipca 2020 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą;

-świadczy Pani usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU (w zależności od szczegółów wykonanej usługi) - 85.59.19.0. - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, względnie PKWiU 85.59.13.2 – pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego dla dorosłych, tzw. Usługi Szkoleniowe oraz PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, tzw. Usługi Pośrednictwa;

-nie wyklucza Pani świadczenia jednocześnie także innych usług niż opisane wyżej Usługi Pośrednictwa i Usługi Szkoleniowe, podlegających opodatkowaniu ryczałtem, osiągając w szczególności inne przychody z działalności usługowej opisane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawy”);

-świadcząc usługi różnego rodzaju, prowadzić będzie Pani ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy;

-przychody z tytułu ww. usług zamierza Pani opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym;

-do planowanej działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-przychód z aktualnej działalności nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

Wskazać również należy, że definicję „wolnych zawodów” zawiera art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis ten został zmieniony z dniem 1 stycznia 2022 r.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., zgodnie z ww. art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód w rozumieniu ustawy oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Wskazać należy, że z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który obowiązuje od 1 stycznia 2022 r., wykreślono wskazanie, że stawka ryczałtu ma zastosowanie do świadczenia usług edukacyjnych innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym, zastosowanie 8,5% stawki do świadczenia usług w zakresie edukacji nie jest uzależnione od tego, czy usługi te są wykonywane (czy też nie) w ramach wolnego zawodu.

Mając na względzie przytoczone wyżej przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, że Pani przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 r.

Ponadto wskazać należy, że świadczone przez Panią usługi, sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 85.59.19.0 oraz 85.59.13.2, mieszczą się w usługach w zakresie edukacji, które zostały umieszczone w dziale 85 PKWiU, a zatem uzyskany z tego tytułu przychów objęty jest 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ww. ustawy.

Zatem, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług szkoleniowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 (Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane) oraz względnie PKWiU 85.59.13.2 (Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego dla dorosłych) mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody, uzyskiwane przez Panią ze świadczenia Usług pośrednictwa objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanych pytań, wg wskazanych w opisie sprawy symboli PKWiU, nie dotyczy innych kwestii podanych w opisie sprawy.

W odniesieniu do przywołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, informujemy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Końcowo zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią oraz Pani stanowiskiem, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).