Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.882.2022.2.MZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.882.2022.2.MZ

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 19 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 grudnia 2022 r. (wpływ 5 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od października 2016 r., zarejestrowaną w CEiDG pod numerem NIP ..., pod kodem PKD 74.90.Z. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT). Jest Pani czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.).

W ramach swojej działalności świadczy Pani usługi, których odbiorcą jest jeden główny Zleceniodawca (działający w formie spółki z o.o.). Usługi te są realizowane na podstawie zawartej umowy o współpracy. Zleceniodawca jest firmą technologiczną świadczącą pełen zakres usług związanych z transformacją cyfrową, który obejmuje wsparcie technologiczne, integrację i rozwój oprogramowania, a także tworzenie strategii i doradztwo w obszarze IT. Nie jest Pani członkiem zarządu Zleceniodawcy oraz nie łączy Pani ze Zleceniodawcą żadna inna umowa. Świadczy Pani usługi polegające na wykonywaniu czynności z zakresu profesjonalnej obsługi handlowej klientów i podwykonawców Zleceniodawcy. Obejmuje to m.in. reprezentowanie Zleceniodawcy na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizacja i uczestnictwo w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązywanie i utrzymanie bezpośrednich relacji z klientami i podwykonawcami Zleceniodawcy, m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów, przedstawianie klientom zastosowania i możliwości usług oferowanych przez jego Zleceniodawcę.

Wśród faktycznie realizowanych przez Panią na rzecz Zleceniodawcy czynności należy wskazać:

oobsługę systemu C. do zarządzania podwykonawcami oraz stałymi klientami, w tym:

·wprowadzanie i aktualizacja danych dotyczących aktualnych potrzeb klienta,

·koordynacja spotkań pomiędzy przedstawicielami klientów Zleceniodawcy a podwykonawcami usług,

·obsługa przedłużenia zamówień od klientów Zleceniodawcy oraz umów na świadczenie usług przez podwykonawców,

·prowadzenie bieżącego kontaktu poprzez maile, telefony z klientami/kontrahentami/współpracownikami;

odziałania związane z pozyskiwaniem nowych klientów, w tym:

·negocjacje umów z klientami,

·bieżąca obsługa klientów Zleceniodawcy,

·organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach handlowych,

·komunikacja z Managerami po stronie klientów Zleceniodawcy (telefony, spotkania, maile),

·negocjacja cen i warunków świadczenia usług dla klientów Zleceniodawcy,

·pozyskiwanie i procesowanie nowych zamówień od klientów Zleceniodawcy,

·rozwiązywanie zamówień od Zleceniodawcy w przypadku zaprzestania świadczenia usługi przez podwykonawcę;

onegocjacja cen i warunków świadczenia usług przez podwykonawców Zleceniodawcy, w tym:

·negocjacje umów z podwykonawcami/usługodawcami,

·przygotowanie i koordynacja w zakresie zawierania umów z podwykonawcami,

·przedłużanie umów z podwykonawcami/usługodawcami,

·rozliczanie podwykonawców z ilości godzin usług świadczonych dla klienta,

·weryfikacja i akceptacja raportów dostawców w przedmiocie dostarczonych usług,

·rozwiązywanie umów z podwykonawcami w przypadku wygaśnięcia potrzeby na świadczenie usługi u klienta Zleceniodawcy.

Świadczona przez Panią usługa zawsze obejmuje wszystkie ww. czynności, które są rozliczane łącznie. W związku ze świadczeniem ww. usług wystawia Pani fakturę obejmującą Pani wynagrodzenie o charakterze stałym (ustalona miesięczna kwota) oraz dodatkowe wynagrodzenie o charakterze zmiennym (wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od osiągniętych wyników sprzedażowych).

Nie świadczy Pani żadnych usług wskazanych w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm. - dalej: u.z.p.d. ), które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu. Usługi opisane w stanie faktycznym należy sklasyfikować do symbolu PKWiU 74.90.20.0 - pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 2015).

... kwietnia 2022 r. zwróciła się Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o potwierdzenie PKWiU na podstawie opisu świadczonych usług. Na dzień złożenia wniosku nie otrzymała Pani odpowiedzi zwrotnej z Urzędu Statystycznego.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że od 1 stycznia 2022 r. prowadzi Pani ewidencję przychodów na potrzeby rozliczeń w ramach zryczałtowanego podatku dochodowego. Prowadzona jest również stosowna ewidencja sprzedaży i zakupów VAT w związku z posiadaniem statusu czynnego podatnika VAT. Przedmiotem złożonego wniosku jest 2022 r. i lata następne. Złoży Pani w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Począwszy od 1 stycznia 2022 r. działalność  jest opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stosowana stawka ryczałtu wynosi 8,5%. Świadczone przez Panią usługi opisane w stanie faktycznym należy sklasyfikować pod kodem 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 2015). Podkreślić jednak należy, że to Główny Urząd Statystyczny, do którego się Pani zwróciła jest organem, na podstawie którego opinii będzie możliwa formalna klasyfikacja usług świadczonych przez Panią.

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód podatkowy w roku poprzedzającym rok, którego dotyczy pytanie, nie przekroczył limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. Nie uzyskuje Pani innych źródeł przychodu podlegających opodatkowaniu. Nie posiada Pani udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, o której mowa we wniosku.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym może być opodatkowany przez Panią w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, może opodatkować przychody z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym, w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Art. 6 ust. 1 tej ustawy stanowi, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (...).

Artykuł 6 ust. 4 u.z.p.d. stanowi zaś, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak - jak wskazano ww. stanie faktycznym, u Pani nie występują wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zdefiniowane w art. 8 u.z.p.d.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.

Art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pani profesjonalne usługi na rzecz Zleceniodawcy. Usługi te polegają na wykonywaniu czynności z zakresu profesjonalnej obsługi handlowej klientów i podwykonawców Zleceniodawcy. Obejmuje to m.in. reprezentowanie Zleceniodawcy na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizacja i uczestnictwo w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązywanie i utrzymanie bezpośrednich relacji z klientami i podwykonawcami Zleceniodawcy, m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów; przedstawianie klientom zastosowania i możliwości usług oferowanych przez jego Zleceniodawcę. Usługi opisane w stanie faktycznym należy sklasyfikować w oparciu o symbol 74.90.20.0 - pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 2015).

W świetle powyższego, usługi świadczone przez Panią w ramach działalności gospodarczej, jako objęte grupowaniem PKWiU 74.90.20.0, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. Jednocześnie, działalność ta nie została wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 u.z.p.d.

W związku z tym, przychody osiągane z tytułu świadczenia tych usług podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%.

Dodatkowo, zwraca Pani uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·z 12 sierpnia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.586.2021.1.KO:

„Wnioskodawca ma kilka zawartych umów ze swoimi Klientami (Zleceniodawcami). W ramach tych umów, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wykonywaniu czynności z zakresu obsługi handlowej Klientów oraz reprezentowania Zleceniodawców na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizuje i uczestniczy w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązuje i utrzymuje bezpośrednie relacje z kontrahentami m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów; przedstawia kontrahentom zastosowania i możliwości produktów oferowanych przez jego Zleceniodawców. Ww. usługi są sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 74.90.2”;

·z 15 grudnia 2021 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM:

„Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zobowiązuje się świadczyć na rzecz (...) usługi w zakresie pośrednictwa w interesach. W związku z powyższym, przedmiotem działalności Wnioskodawcy, jako Pośrednika, jest wyłącznie:

a)wyszukiwanie potencjalnych Kontrahentów na podstawie przedstawionych przez Zleceniodawcę kryteriów,

b)kontaktowanie się z potencjalnymi Kontrahentami w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy,

c)utrzymywanie relacji z potencjalnymi Kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy,

d)weryfikacja ofert na rynku usług danej branży,

e)opcjonalnie, na wniosek Zleceniodawcy, po podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy z danym Kontrahentem, Pośrednik może stać się osobą kontaktową pomiędzy Kontrahentem a Zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej pomiędzy nimi umowy.

Zatem, Pani (Pośrednik) nie będzie nawiązywała umów handlowych z potencjalnym Kontrahentem zarówno we własnym imieniu, jak i w imieniu Zleceniodawcy.

Zakres danego zlecenia obejmuje zobowiązanie się Pośrednika (Pani) do:

a)wyszukiwania podmiotów, z którymi Zleceniodawca będzie mógł zawrzeć umowę o świadczenie usług,

b)przedstawiania Zleceniodawcy propozycji/oferty współpracy z ww. podmiotem wraz z podaniem proponowanych warunków współpracy, profilu podmiotu oraz zakresu usług,

c)przedstawiania ww. podmiotom oferty współpracy ze Zleceniodawcą, uprzednio przygotowanej przez Pośrednika w porozumieniu ze Zleceniodawcą,

d)negocjowania warunków umowy oraz do udziału w spotkaniach, naradach Zleceniodawcy z potencjalnym Kontrahentem,

e)koordynacji procesu zawierania umowy przez Zleceniodawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

a)wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

b)wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w  którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU, jak już wskazano wcześniej, dokonuje sam podatnik.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

·usługi opisane w stanie faktycznym sklasyfikowała Pani do symbolu PKWiU 74.90.20.0 - pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

·nie świadczy Pani żadnych usług wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu ;

·złożyła Pani w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

·prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ;

·przychód podatkowy w roku poprzedzającym rok, którego dotyczy pytanie, nie przekroczył limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są dla nas wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).